نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2018-03-31

نویدنو  11/01/1397 

 

 

  • تا سال 2015، که پروژه هزینه های جنگ آخرین برآوردش را منتشر کرد بیش از 165.000 غیر نظامی عراقی در نتیجه نتیجه مستقیم جنگ امریکا، علاوه بر آن حدود 8.000 سرباز و پیمانکار نظامی امریکایی در عراق کشته شده بودند.

     

 

15 سال پس از جنگ عراق هزینه های آن چیست ؟

 استفانی ساول* – برگردان : آرش وجدانی

مارس امسال پانزدهمین سالگرد دخالت تحت هدایت امریکا به عراق است .

در سال 2003 رئیس جمهور جرج دبلیو بوش و مشاوران اوبنای خود برای جنگ (با عراق) را براین  فکر بنا کردند که صدام حسین دیکتاور وقت عراق دارای سلاح های کشتار جمعی است – سلاح هایی که هرگز پیدا نشدند. با این حال تمام سال های بعد از آن ، "جنگ جهانی بوش علیه ترور"– در عراق و در بسیاری کشورهای دیگر- ادامه دارد. اکنون برای تامل روی هزینه هایی که این جنگ – طولانی ترین جنگ تاریخ امریکا- برای امریکایی ها و دیگران در سراسر جهان داشته است زمان خوبی است .   

نخست، هزینه های اقتصادی: طبق بر آورد پروژه هزینه های جنگ در موسسه واتسون برای اموربین المللی و عمومی دانشگاه براون، جنگ علیه ترور از سال 2001، زمانی که امریکا افغانستان را مورد حمله قرار داد، برای امریکایی هابه تناوب 5.6 تریلیون دلار هزینه داشته است . 5.6 تریلیون دلار. این آمار نه تنها صندوق جنگ پنتاگون بلکه تعهدهای آتی مانند خدمات به تعداد هردم فزاینده کهنه سربازان پس از 11 سپتامبر را نیز دربر می گیرد .   

برای بسیاری از ما حتی درک این رقم عظیم دشوار است .  

طبق شمارشگر پروژه اولویت های ملی این رقم به معنی آن است که امریکایی ها ساعتی 32 میلیون دلار(برای جنگ) پرداخت می کنند.

به روشی دیگر مطرح کنیم : از سال 2001، هر مالیات پرداز امریکایی تقریبا 24.000 دلار برای جنگ – برابر با معدل پرداخت برای (خرید یک) خانه، معادل قیمت (خرید) یک (اتوموبیل) هندا رکورد نو، یا معادل (هزینه) یک سال (تحصیل) در دانشگاه عمومی - پرداخته است.

 این ارقام به حدی غیر قابل باورند که مقایسه هزینه های بودجه با آن با ابزار انسانی رنگ می بازند .  

تا سال 2015، که پروژه هزینه های جنگ آخرین برآوردش را منتشر کرد بیش از 165.000 غیر نظامی عراقی در نتیجه نتیجه مستقیم جنگ امریکا، علاوه بر آن حدود 8.000 سرباز و پیمانکار نظامی امریکایی در عراق کشته شده بودند.

ان تعداد تنها به افزایش شمار خود ادامه داده اند، در سال 2017 بیش از 6.000 غیر نظامی با حمله های هوایی تحت هدایت امریکا در عراق و سوریه – بیشترین تعداد غیر نظامی ها نسبت به سال قبل، طبق برآورد ناظرین جنگ هوایی – کشته شدند.  

علاوه بر این کشته شده های مستقیم جنگ، حداقل 4 برابر همین افراد در عراق از تاثیرات جانبی جنگ، مانند سوءتغذیه، تنزل شرایط محیطی و زیر ساخت ویران شده در گذشته اند.

از تهاجم 2003، بعنوان نمونه، سیستم مراقبت بهداشت عراقی – با بیمارستان ها و کلینیک های بمباران شده، با به خطر افتادن موجودی دارو و برق - واژگون شده است و هزار ها پزشک و کارمند بهداشت از کشور گریخته اند.

با این حال، گسترش جنگ ادامه دارد، آن طور که امریکایی های بسیاری فکر می کنند جنگ دیگر به افغانستان، عراق یا سوریه  محدود نیست .در حقیقت، ارتش امریکا در حال گسترش شبکه سایه عملیات ضد تروریستی در سراسر جهان – حداقل در 76 کشور یا 40 درصد کشورهای کره زمین - است .

اکتبر گذشته، خبر ها در باره کشته شدن 4 کلاه سبز توسط یک وابسته دولت اسلامی در کشور افریقای غربی نیجر به امریکایی فرصت نگاهی به چگونگی کار کردن این شبکه می دهد. و همراه با آن تمام پی آمد های زیان بار نظامی گرایی برای مردم این کشور ها پدیدار می شود .

ما باید بپرسیم: آیا این هزینه های سرگیجه آور ارزش آن را دارد ؟ آیا امریکا کاری نزدیک به هدف کاهش دادن تهدید تروریست جهانی خود انجام می دهد ؟    

پاسخ این پرسش، با صدای بلند نه است .

فعالیت امریکا در عراق و خاورمیانه تنها تحول سیاسی و نا آرامی بزرگتر را به جنبش در آورده است . ائتلاف تحت رهبری امریکا نه بعنوان نیروی رهایی بخش ، بلکه بعنوان نیرویی متجاوز تلقی می شود. این امر سرباز گیری شورشی را تحریک کرده است ، و اکنون نسبت به گذشته گروه های تروریستی بیشتری در خاورمیانه وجود دارد .

تا زمانی که نوار گسترده ای از افکار عمومی امریکا در گیر فراخوان به پایان دادن به جنگ علیه ترور نشود، این هزینه های قارچ مانند– اقتصادی، انسانی، اجتماعی و سیاسی – صرفا به رشد خود ادامه خواهد داد .   

برگرفته از دنیای مردم ارگان حزب کمونیست امریکا

*- استفانی ساول مدیر مشترک پروژه هزینه های جنگ در موسسه واتسون برای امور بین المللی و عمومی دانشگاه براون است . او انسان شناس است و پژوهش در باره امنیت و درگیری مدنی در امریکا و برزیل را  انجام داده است.

 

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: