نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2018-03-30

نویدنو  10/01/1397

 

  • از دیگرجان به در بردگان «یوسف کامینسکی» مرد روستایی 56 ساله بود که پس از رفتن نازیها به جستجوی فرزند خود پرداخت ولی بجای او در میان اجساد  سوخته جسم نیمه سوخته فرزند دیگری را  یافت و او را در آغوش گرفت. این لحظه غم انگیز مرگ فرزند و در آغوش گرفتن کودکی دیگر منبع الهامی برای ایجاد مجتمع یادبود «خاتین» و مجسمه نمادین مردی که میان سیاهی دود فرزند جدیدی یافت گردید.

     

 

75مین سالگرد جنایت نازی ها در خاتین!

 م . چابکی  

ما باید این را همیشه به یاد داشته باشیم

فاجعه به آتش کشیدن دهکده ای بنام خاتین در 54 کیلومتری شهرمینسک یکی از خونبار ترین جنایات نازی ها در حافظه فراموش نشدنی تاریخ همچنان باقی است .

خاتین روستایی که مردمانش با صلح و آرامش سوسیالیستی در کنار هم به کار و زندگی مشغول بودند تا اینکه یک روز شوم  در تاریخ ۲۲ مارس ۱۹۴۳ یک گردان از ارتش نازی که متشکل از سربازان  داوطلب به سرپرستی و فرماندهی اس اس آلمان به این 186مین روستا رسیدند  

درسال 2009 آکادمی ملی بلاروس کتاب تراژدی«خاتین درحافظه تاریخ » را منتشر کرد. اسنادی که تحت سر پرستی وزارت دادگستری بلاروس در آرشیو ملی تحت مدیریت سابق مرکز بایگانی " کا- گ – ب " که از حالت محرمانه خارج گردید غم انگیزترین روز تاریخ مردم بلاروس را به تصویر کشیده است. 22 مارس 1943 نازی های آلمانی برای تنبیه مردم وپاکسازی جنگل از پارتیزانهاو مشکوک نشان دادن افراد به روی مردم روستای«کزیری» آتش گشودند. در همان لحظه درگیری فاشیست ها با ساکنین قتل عام آغاز گردید . از آن جا به روستای خاتین رفتند. پارتیزانها نبرد مقاومت را آغاز کردند.نازی های خشمگین از مقاومت پارتیزان ها بیماران ، سالخوردگان ، زنان و کودکان را از خانه ها  بیرون کشیدند و پس از آغشته کردن آن ها با بنزین نموده آنها را به آتش کشیدند.

دراین حادثه 149 غیر نظامی کشته شدند که درمیان آنها 75 نو جوان و کودک زیر 16 سال قرار داشت. « ویکتور ژلو بلوچیچ » هفت ساله و«آنتون بارونوفسکی » 12 ساله پنهان شدن در انبارخانه جان سالم بدر بردند. از دیگرجان به در بردگان «یوسف کامینسکی» مردروستایی 56 ساله بود که پس از رفتن نازیها به جستجوی فرزند خود پرداخت ولی بجای او در میان اجساد  سوخته جسم نیمه سوخته فرزند دیگری را  یافت و او را در آغوش گرفت. این لحظه غم انگیز مرگ فرزند و در آغوش گرفتن کودکی دیگر منبع الهامی برای ایجاد مجتمع یادبود «خاتین» و مجسمه نمادین مردی که میان سیاهی دود فرزند جدیدی یافت گردید.

بعد ازجنگ جهانی دوم رخ دادهای دردناک صحنه های جنایات فاشیسم مطرح و با فیلم های مستندی که نمایش آن ها تاامروز در کانال های تلویزیونی ادامه دارد به نمایش گذاشته می شود .

 در 17 ژانویه 1966به ابتکار دبیر اول کمیته مرکزی «پیطرماشی روا» و بنا به تصویب کمیته مرکزی حزب کمونیست بلاروس ساخت مجتمع های معماری و مجسمه سازی در منطقه ای که این جنایت صورت گرفته بود پیشنهاد شد. ساخت این مجتمع ها که با کمک کل اتحاد شوروی انجام گرفته بود در تاریخ 5 ژوئیه 1969 به مناسبت 25 مین سال پیروزی ارتش سرخ و آزاد سازی بلاروس افتتاح شد.

این منطقه متشکل از 50 هکتار در قطعات جداگانه است که در درب ورودی آن مجسمه مردی بعنوان«نماد مقاومت»در مرکز مجتمع خاتین قرار گرفته است. این مجموعه در فهرست میراث فرهنگی و تاریخی مردم بلاروس ثبت شده است که از آن ،نه به منظور عزاداری برای قربانیان و برانگیختن ترحم جهانیان، بلکه برای احساس شجاعت و مقاومت مردمی که برای آزاد سازی کشور شان از یوغ فاشیسم جنگیدند با افتخار و غرور نام برده می شود.     

 خاتین اکنون  با مجسمه نمادین غول پیکر در درب ورودی با یادبود هر یک از روستاهایی که در جریان یورش نازی ها به مینسک به آتش کشیده شده اند  با نام و نشان  ساخته شده است و با بنایی که بر فراز آن ناقوس مرگ فاشیسم به صدا در می آید  مردم با حضور در خاتین برای درگذشتگان این فاجعه تاریخی ادای احترام می کنند. همه ساله  توریست های زیادی از کشورهای مختلف جهان از این میراث خونین مردم بلاروس که از هرسه نفر مردم آن یکی از اعضای خانواده خود را در جنگ جهانی دوم از دست داده اند دیدار می کنند.

جهان چرا این درس ها رابه  فراموشی می سپارد؟  صفحات تاریخ قرن بیست و یکم با تهدیدات نظامی، حملات تروریستی، درگیری های فرقه ای و درگیری های قومی با انباشتن بی حد و حصر قربانی ادامه می یابد.  شر فاشیسم با بالاترین مرحله سرمایه داری چهره مدرنی بخود می گیرد. امپریالیسم دربیشترین موارد پنهان شده پشت پرده ابهام نیت خیر "دموکراسی "، همان  چهره زشت نازیسم قرن بیست ویکم را به نمایش می گذارد. هرچند اکنون دیگر سیستم جهانی سوسیالیسم در مقابله با این شر وجود خارجی ندارد، اما واقعیت عینی توازن نیروها نشان می دهد دوران خود برتری جویی در جهان تک قطبی به پایان رسیده  است، از این رو اندیشه ای که با ایجاد مشکلات جدید بین المللی  به احیاء فاشیسم در قرن بیست ویکم منجر می گردد، باید قاطعانه افشاء شود .

9 فروردین 1397برابر با 29/03/2018     

http://www.comparty.by/news/kommunisty-pochtili-pamyat-tragedii-v-hatyni

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: