نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2018-01-21

نویدنو  01/11/1396 

 

 

 

استاد دانشگاه هاروارد می گوید ارتش های خارجی می توانند به تغییر رژیم ونزوئلا یاری نمایند

بلومبرگ – برگردان : هاتف رحمانی

پیش در آمد:

آکادمسین ها و روشنفکران خود فروخته همیشه عصای دست ارتجاع و امپریالیسم بوده وهستند. آخرین نمونه آن ریکاردو هاسمن استاد دانشگاه هاروارد است که برای " رهایی" ملت ونزوئلا نسخه می پیچد. نسخه ای آن چنان بکر که حتی خود شیطان هم انگشت به دهان می ماند. نسخه ای ان چنان به ظاهر دقیق که برای تجاوز به ونزوئلا نیازمند تصویب شورای امنیت سازمان ملل هم نخواهد ماند.

بر نیروهای ترقی خواه جهان واز جمله ایران است که در افشا و بی اثر سازی این سناریو نویسی های قلم به مزدان ارتجاع و امپریالیسم ورسانه های حامی آن ها مانند بلومبرگ که خوراک مورد نیاز برای توجیه این خودفروختگان و دشمن خلق ها را فراهم می کنند تلاش کنند. قطع بدانیم که فردا نوبت نوشتن همین سناریو ها برای ایران است .

 

استاد دانشگاه هاروارد می گوید ارتش های خارجی می توانند به تغییر رژیم ونزوئلا یاری نمایند

ریکاردو هاسمن استاد دانشگاه هاروارد برای جلوگیری از سقوط کامل ونزوئلا در بحران های اقتصادی و انسانی برای دوره ها طرحی دارد که مستلزم کمک ارتش های خارجی است .

هاسمن در مقاله ای که روز سه شنبه در پروجکت سندیکیت منتشر شد می گوید مجلس تحت رهبری ونزوئلا می تواند با استفاده از قدرت قانونی خود برای تعلیق نیکولاس مادورو رئیس جمهور و طارق الایسامی معاون رئیس جمهور استفاده کند و بعد دولت جدیدی را برای اداره کشور – حداقل به صورت موقت – به رهبری مجلس تعیین کند. هاسمن وزیر برنامه ریزی سابق که اکنون مرکز توسعه بین المللی هاروارد را اداره می کند گفت برای تضمین انتقال مسالمت آمیز ، کشور به کمک نیروهای نظامی خارجی نیازخواهد داشت .

هاسمن دردیدار از مبامی گفت " راه حل ها باید مناسب باشند یا به واقعیت موجود در روی زمین پاسخ دهند، و واقعیت روی زمین ورای باورماست . بستری است که ما می توانیم این بحث را داشته باشیم . این بحث در زمینه کشوری است که تکه پاره می شود، کشوری که در حال احتضار است . مردم به صورت گله ای در احتضارند."

بنا به برآورد تحلیل گران، ونزوئلا، با تولید ناخالص داخلی انقباظی 4 سال است که در وضعیت رکود عمیق قرار دارد . سال های دخالت دولت در اقتصاد و شکستن قیمت مواد خام در سال 2014 – وزارت اقتصاد ونزوئلا- کشور را با تورم 4 رقمی و کمبود مواد عذایی و دارویی قابل خرید آسیب پذیر کرده است. دولت امریکا سال گذشته پس از ان چه ربایش قدرت دولتی خوانده شد تحریم هایی را علیه مقامات دولت مادورو تحمیل کرد .  

با این حال دعوت هاسمن به امکان اقدام نظامی از جریان اصلی اندیشه در امریکای لاتین خارج است ، که پیشنهاد ماه اوت دونالد ترامپ را که ارتش امریکا می تواند در ونزوئلا دخالت کند با محکومیت گسترده رو به رو کرد. قطعی است که (این طرح) خشم مادورو را نیز بر می انگیزد، که بارها ادعا کرده است قدرت های امپریالیستی برای سرنگونی او با کودتا یا دخالت برنامه ریزی می کنند، و در گذشته وکیل خود را به " تعقیب قضایی" علیه هاسمن به خاطر نوشته هایی که می گوید تلاش برای بی ثبات سازی کشور بوده است وا داشته است. ملتی سابقا کامیاب با غرقه شدن در واردات کالاهایی که ونزوئلایی ها را به کاهش وزن یا گرسنگی وادار کرده است به ستوه آمده است. سال گذشته تحقیقی از سوی نیویورک تایمز، با استناد به گزارش مصاحبه با دکتر ها موج سوء تغذیه کودکان را حدود 2800 مورد، از جمله تقریبا 400 مورد مرده آشکار کرد. بنا به برآورد هاسمن، اکنون یک کیلو گوشت معادل 85 ساعت کار با حداقل مزد ، 20برابر قیمت یک کیلو گوشت در کلمبیا قیمت دارد.

هاسمن می گوید با ضعف اپوزیسیون، و شرکت آن ها در انتخابات آزاد و بی طرفانه مورد بحث امسال، برکناری مادورو از طریق مجلس ملی ممکن است تنها راه باقی مانده برای تغییر مسیر ونزوئلا باشد . نهاد مجلس پس از آن که مادورو یک نهاد قانون گذاری عالی جدید را که بسیاری از کارکرد های کنگره را بعهده گرفت و برای باز نویسی قانون اساسی کار می کند ایجاد کرد تا حد زیادی به حاشیه رانده شد .

او گفت براساس قوانین جاری، قانون گذاران می توانند مادورو و الایسامی را برکنار و برای برقراری دولت جدید به رهبری مجلس ملی تلاش کنند. آن شخص پس از آن می تواند نیروهای بین المللی را برای ارائه کمک نظامی جهت احیا نظم دموکراتیک فرا بخواند. هاسمن گفت، این درخواست می تواند از کشور هایی که اقدام های مادورو برای تحکیم قدرت را محکوم کرده اند، از جمله امریکا ، کانادا، فرانسه، اسپانیا، شیلی ، مکزیکو، آرژانتین، پرو و برزیل باشد.

طبق نظر هاسمن رضایت آن ها برای کمک می تواند با عامل هایی از جمله از دست دادن ونزوئلا بعنوان بازار قابل دوام برای صادرات، سیل مهاجران ونزوئلایی جویای پناهندگی، و شیوع بیماری های واگیردار مانند مالاریا و سل به دنبال کمبود دارو بر انگیخته شود .

او گفت " فرض من در بیشتر این نمونه ها ارتش ونزوئلا است که در حال عقب نشینی است چون می دانند کاملا خلع سلاح شده اند، بنا براین وضعیت موجود حسی برای مبارزه در آن ها ایجاد نمی کند." او گفت چون نیروهای خارجی به جای تهاجم دعوت می شوند، طرح مستلزم تایید شورای امنیت سازمان ملل نیست .   

یک سخنگوی مجلس ملی پاسخ به طرح هاسمن را نپذیرفت .

هاسمن اعتقاد دارد گزینه ای که او مطرح کرده است در بدترین حالت می تواند زمانی که گفتگو با دولت مادورو در جمهوری دو منیکن آغاز می شود تکیه گاه اپوزیسیون باشد. دو طرف برای دیدار در سه هفته اینده وعده گذاشته اند.

هاسمن می گوید " پیشنهادی که من مطرح کرده ام پیشنهادی است که دست اپوزیسیون را قوی می سازد .این بهترین آلترناتیو برای موافقت نامه مذاکره شده است ."

 

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: