نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2018-01-17

نویدنو  27/10/1396 

 

 

 

جنبش همبستگی جهانی با جنبش اعتراضی مردم ایران

اعلام همبستگی حزب کمونیست هند (مارکسیست) با جنبش اعتراضی مردم ایران

اطلاعیه همبستگی حزب کمونیست بریتانیا با جنبش اعتراضی مردم ایران

بیانیهٔ کمیسیون روابط بین‌المللی حزب کمونیست اسپانیا

خشونت علیه جنبش مردم ایران را متوقف کنید

بیانیه منتشره توسط مایت مولا، معاون صدر حزب چپ اروپا:

همبستگی حزب زحمتکشان مترقی قبرس ”آکل

همبستگی کمونیست‌های آسیا و آفریقا با مبارزهٔ مردم ایران

 

 

با فراگیر شدن خیزش و تظاهرات اعتراضی مردم در روز ۷ دی ۹۶ در سراسر کشور، و به دنبال آن، آغاز اقدام‌های سرکوبگرانهٔ نیروهای امنیتی و انتظامی رژِیم ولایی علیه مردم به پا خاسته، به‌ویژه جوانان و دانشجویان، در طول هفتهٔ گدشته و شدّت یافتن این خیزش در روزهای اخیر، حزب تودهٔ ایران کارزار همبستگی  گسترده‌ای را در جلب حمایت بین‌المللی از مبارزات زحمتکشان میهن سازمان داد.  حزب‌های کمونیست جهان که با علاقه و از نزدیک خبرهای مربوط به اعتراض‌های مردمی گسترده در شهرهای سراسر کشور را دنبال می‌کنند، با ترجمه کردن و انتشار بیانیه‌های حزب ما به زبان‌های عربی، عبری، فرانسوی، و یونانی، زحمتکشان کشورهای خود را در جریان رخدادهای جاری ایران و موضع‌گیری‌های حزب تودهٔ ایران گذاشتند.

اعلام همبستگی حزب‌های برادر با جنبش اعتراضی مردم کشورمان، با توجه به شرایط پیچیدهٔ کنونی در خاورمیانه، قابل توجه بوده است.  در پی به راه افتادن موج سرکوب رژیم، حزب ما فعالیت گسترده‌ای را به منظور اطلاع‌رسانی به نهادهای صنفی و سندیکایی و سازمان‌های حقوق بشر نیز سازمان‌دهی شد که در نتیجهٔ آن، مقاله‌ها و گزارش‌های ویژه‌ای در همبستگی با مبارزات مردم ایران بر اساس بیانیه‌های حزب در نشریه‌های کارگری و چپ چندین کشور جهان منتشر شد.  انتشار پنج مطلب متناوب در این باره در روزنامهٔ انگلیسی‌زبان مورنینگ استار در ۱۰ روز گذشته بی‌سابقه بوده است.  همچنین، کمیتهٔ دفاع از حقوق مردم ایران ”کودیر»، سازمان همبستگی‌ای که بیشتر از ۳۰ سال است در کشورهای انگلیسی‌زبان فعالیت می‌کند، با انتشار بیانیهٔ مطبوعاتی در روز یکشنبه ۱۷ دی، کارزار همبستگی تازه‌ای با دانشجویان و شرکت‌کنندگان در تظاهرات اعتراضی را که در بازداشت هستند، آغاز کرد. در اینجا، نمونه‌هایی از همبستگی بین‌المللی با جنبش اعتراضی مردم میهن و فعالیت‌های رفقای حزب تودهٔ ایران را منتشر می‌کنیم

 

*****

اطلاعیه همبستگی حزب کمونیست بریتانیا با جنبش اعتراضی مردم ایران

حزب کمونیست بریتانیا دستگیری‌های دسته‌جمعی در ایران را که شمار آن تا کنون بیش از ۱۵۰۰ نفر تخمین زده شده است، به‌شدّت محکوم، و نگرانی جدی خود را در مورد گزارش‌های رسیده از شکنجهٔ بازداشت‌شدگان اعلام می‌کند. رابرت گریفیث، دبیرکل حزب، اعتراض رسمی حزب را به نمایندگی جمهوری اسلامی در بریتانیا ارسال کرده است. حزب کمونیست بریتانیا همچنین همبستگی خود را با حزب تودهٔ ایران، حزب طبقهٔ کارگر مردم آن کشوراعلام می‌کند.

بر اساس گزارش‌های رسیده به حزب کمونیست بریتانیا دربارهٔ تظاهرات اعتراضی در ایران که از هفتهٔ پیش از آغاز سال نو [میلادی] شروع شده است، روشن است که این اعتراض‌ها نمایانگر افزایش بی‌سابقهٔ خشم مردم از رشد صعودی قیمت‌ها وافزایش بیکاری است. طی ماه‌های گذشته، قیمت برخی از اقلام خوراکی به بیش از دو برابر و نرخ بیکاری جوانان به ۲۸ درصد رسیده است.

در نتیجه، دیده می‌شود که این اعتراض‌ها با تظاهرات به طور عمده سیاسی‌ای که پس از انتخابات سال ۲۰۰۹/۱۳۸۸ در محدودهٔ شهرهای اصلی ایران و در اعتراض به تقلب‌های انتخاباتی انجام گرفت، متمایز است. این بار اعتراض‌ها به طور عمده درسطح شهرستان‌ها و شهرهای کوچک و با شرکت آسیب‌دیده‌ترین طبقات اجتماعی رخ داده و به سر دادن شعارهایی علیه بی‌عدالتی‌های آشکار اقتصادی و نابرابری‌های اجتماعی منجر شده است. رفاه دولتمردان، روحانیون، و رهبران سپاه پاسداران، در مقابل و تضاد  با فقر و ستم  محرومان و کارگران قرار گرفته است.

در عین حال، هشدارهای حزب تودهٔ ایران دربارهٔ تلاش عوامل ارتجاع برای سوءاستفاده کردن از این اعتراض‌ها نیز مدّ نظر حزب کمونیست بریتانیا است.

هشدار ایالات متحد آمریکا، اسرائیل، و عربستان سعودی به  دولت ایران اقدامی ریاکارانه است. اینها دولت‌هایی‌اند که با اِعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، خود از عوامل مسئول مستقیم تورّم و بیکاری در این کشورند. به‌علاوه، این دولت‌ها قصد دارند که طرح به‌شدّت ارتجاعی و خطرناکی را در خاورمیانه، از فلسطین گرفته تا سوریه و لبنان و یمن، به اجرا بگذارند. همان‌طور که حزب تودهٔ ایران بیان کرده است، دستیابی به آزادی و زنده کردن میراث‌های مترقی ومبارزهٔ طبقاتی و مخالفت و مبارزه با نقشه‌های امپریالیستی، فقط به اختیار مردم ایران است.

هیئت اجرائیهٔ حزب کمونیست بریتانیا

۷ ژانویه ۲۰۱۸

 

بیانیهٔ کمیسیون روابط بین‌المللی حزب کمونیست اسپانیا

مادرید- اوّل ژانویه ۲۰۱۸

 

رفقای عزیز حزب تودهٔ ایران،

ما در حزب کمونیست اسپانیا، و به‌ویژه در کمیسیون امور سیاسی بین‌المللی حزب، با نگرانی اخبار مربوط به بسیج عظیم توده‌ها در چندین شهر ایران را که در برخی موارد با سوزاندن خودروهای پلیس یا حمله به اداره‌های دولتی به خشونت  کشیده شد، و از سوی دیگر، سرکوب قیام مردم توسط نیروهای دولتی را که تا کنون دست‌کم به قیمت جان ده شهروند و دستگیری صد‌ها نفر دیگراز تظاهرکنندگان منجر شده است، دنبال می‌کنیم.

به همین دلیل است که ما بیانیهٔ کمیتهٔ مرکزی حزب تودهٔ ایران را که روز ۲۹ دسامبر منتشر شد و به دست ما رسید، با علاقهٔ ویژه‌ای خواندیم. ما با نظر شما در مورد اینکه ریشه و علّت بنیادی جنبش حاضر فقرزدگی مردم و اقدام‌ها و سیاست‌های نولیبرالی دولت است، و نیز در مورد نیاز به پایان دادن به حیات رژیم دین‌سالاری که آزادی و دموکراسی را در همهٔ زمینه‌های اجتماعی ازبین برده است، موافقیم. در عین حال، ما نیز در نگرانی شما نسبت به آیندهٔ جنبش و تمایل قدرت‌های امپریالیستی به اینکه  دیکتاتوری دین‌سالار کنونی را با دیکتاتوری نوع دیگری جایگزین کنند که منافع آنها را تضمین کند، شریک هستیم.

با وجود آنکه می‌دانیم شما در وضعیت کنونی در فعالیت‌های مربوط به این جنبش اعتراضی درگیر هستید، به خود اجازه می‌دهیم که از شما بخواهیم که ما را به طور مرتب در جریان جزئیات تحولات جاری بگذارید.  همان‌طور که می‌دانید، در عصر حاضر، در شرایطی که اطلاعات و اخبار در مورد رویدادها از طریق شبکه‌های مجازی در عرض چند دقیقه در سراسر جهان پخش می‌شود، آگاهی به اطلاعات بسیار مهم است و زمینه‌ساز نبردی خواهد بود که ما نیز بتوانیم از کشورمان در آن شرکت کنیم. در اوضاع کنونی، داشتن اطلاعات در مورد تحولات ایران برای ما حیاتی است.

ما همچنین مایلیم که رفاقت و همدلی خود را با شما، و همبستگی و حمایت خود را از مبارزهٔ شما و مردم ایران در مسیر دستیابی به جامعه‌ای سکولار، عدالت‌پرور، دموکراتیک، و متعهد به مبارزه با امپریالیسم در همهٔ عرصه‌هایی که برای ما ممکن است به شما اعلام کنیم.

 

با درودهای گرم از طرف رفقای اسپانیایی‌تان،

مانوئل پیندا دبیر روابط بین‌المللی حزب کمونیست اسپانیا

 

خشونت علیه جنبش مردم ایران را متوقف کنید

بیانیه منتشره توسط مایت مولا، معاون صدر حزب چپ اروپا:

ده‌ها هزار ایرانی علیه وضعیت اقتصادی ناگوار کشور، به‌ویژه بیکاری و گرانی، و نیز علیه سرکوبگری دولت ایران، دست به تظاهرات زده‌اند. از زمان انتخابات بحث‌برانگیز سال ۲۰۰۹/۱۳۸۸ تا کنون، این بزرگ‌ترین حرکت اعتراضی در ایران بوده است. اعتراض‌ها در روزهای اخیر به سراسر کشور گسترش یافته است. بر اساس گزارش‌ها، سه‌شنبه شب در ۶۲ شهر ایران تظاهرات اعتراضی برپا شد.

موج اعتراض‌ها سراسر کشور را در بر گرفته است و به پایتخت، تهران، نیز رسیده است. ترکیب تظاهرکنندگان بسیار متنوع است و در این جنبش کارگران، جوانان، دانشجویان، و زنان شرکت دارند.

با توجه به اوج‌گیری خشونت در ایران، که در آن دست‌کم ۲۲ نفر کشته شده و بر اساس گزارش تلویزیون دولتی، بیشتر از ۸۰۰ نفر دستگیر و بازداشت شده‌اند، حزب چپ اروپا خواستار احترام به حق برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز و آزادی بیان است. این اعتراض‌ها در واقع می‌تواند آغاز تحوّلی بسیار بزرگ باشد. ما همچنین مخالف مداخلهٔ آمریکا، ”ناتو»، اتحادیهٔ اروپا، و دیگر قدرت‌های خارجی در ایران هستیم، چون چنین مداخله‌ای به حقانیت اعتراض‌ها لطمه می‌زند و برای برخورد شدید با تظاهرکنندگان بهانه به دست دولت ایران می‌دهد. در صورت وقوع مداخلهٔ نظامی فرضی در ایران، بروز جنگی دیگر در خاورمیانه محتمل خواهد بود.

ما حمایت همه‌جانبهٔ خود را از جنبش مردم ایران اعلام می‌کنیم، و در کنار همهٔ نیروهای ترقی‌خواه، آرزومند تحقق اتحاد عمل قشرهای اجتماعی گوناگون هستیم.

 

همبستگی حزب زحمتکشان مترقی قبرس ”آکل

رفقای قبرسی از کارزار همبستگی بین‌المللی حزب تودهٔ ایران با جنبش اعتراضی کنونی در ایران و همبستگی با قربانیان یورش وحشیانهٔ نیروهای سرکوبگر وابسته به رژِیم به تظاهرات اعتراضی مردم و دستگیری‌های گسترده روزهای اخیر فعالانه حمایت کردند. در ۱۰ روز اخیر، رفقای ”آکل “با ترجمهٔ اعلامیه‌های حزب به زبان یونانی و انتشار آنها در قبرس و در محافل یونانی‌زبان، و همچنین پخش کردن اعلامیه‌های حزب در میان گروه نمایندگان چپ پارلمان اروپا، به گسترش اطلاعات دربارهٔ تحولات کنونی ایران و تحلیل‌های حزب ما کمک شایانی کردند. گروه پارلمانی چپ در پارلمان اروپا متشکل از بیش از ۵۰ نماینده است که عضو حزب‌های کمونیست و چپ از کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند. نشریۀ هاراوگی، روزنامۀ ارگان حزب در روز ۱۷ دی ماه متن بیانیۀ حزب را به زبان یونانی به همراه پوستری که دربرگیرنده گل حزب بود، منتشر کرد.

 

همبستگی کمونیست‌های آسیا و آفریقا با مبارزهٔ مردم ایران

حزب کمونیست عراق در همبستگی با جنبش اعتراضی مردم ایران و با حزب ما، همچون گذشته، خبرهای مربوط به تظاهرات و اعتراض‌های مردمی در کشور ما را در روزنامهٔ ”طریق الشعب “ارگان حزب به شکل برجسته‌ای پوشش داده و در گزارشی در صفحهٔ ۲ این روزنامه در روز ۳ ژانویه با عنوان ”حزب توده نیروهای ترقی‌خواه را به مشارکت در تظاهرات دعوت و نسبت به سوءاستفادهٔ ارتجاع از اعتراض‌های به‌حق مردم هشدار می‌دهد”، بیانیهٔ کمیتهٔ مرکزی حزب ما را به زبان عربی ترجمه کرده آن را برای اطلاع مردم عراق و نیروهای مترقی منطقه منتشر کرده است.

حزب کمونیست عراق هرگونه سوءاستفاده ارتجاع و سعی آن برای میوه‌چینی از تظاهرات اعتراضی مردم ایران، هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی ایران، و سعی در به انحراف کشاندن جنبش اعتراضی را محکوم کرده است

در اقدامی مشابه، حزب کمونیست اسرائیل نیز بیانیهٔ کمیتهٔ مرکزی حزب تودهٔ ایران را به زبان‌های عربی و عبری ترجمه و آن را در نشریهٔ ”الجبهه“ ارگان حزب برادر، منتشر کرد.

نشریهٔ حزب کمونیست اسرائیل در مطلبی با عنوان ”حزب تودهٔ ایران نسبت به سوءاستفاده از مبارزهٔ مردم ایران هشدار می‌دهد “و با اشاره به تلاش‌های مسموم نتانیاهو برای سوءاستفاده از اعتراض‌های مردمی و حمله به ”رژیم جمهوری اسلامی»، و اقدام ارتجاع منطقه که با پشتیبانی ترامپ و نتانیاهو سعی در جایگزین کردن رژیم ارتجاعی فعلی با یک رژیم ارتجاعی دیگر، با حزب ما و با تلاش توده‌های جان به لب رسیده برای رهایی از ستم و استبداد و گرانی و دیکتاتوری حاکم ابراز همبستگی کرده و بر هشیاری نسبت به سوءاستفاده از این جنبش تأکید کرده است.

رفیق فتحی الفدل، عضو هیئت سیاسی کمیتهٔ مرکزی حزب کمونیست سودان، و سردبیر نشریه ”المیدان “ارگان مرکزی حزب برادر، در تماسی با رهبری حزبمان پیام همبستگی کمونیست‌های سودان با مبارزات جاری مردم ایران را اعلام کرد. در پیام حزب برادر آمده است: ”ما پشتیبانی بی‌خدشه و همبستگی خود را با مبارزهٔ مردم ایران در راه تحقق دموکراسی، عدالت اجتماعی، و صلح اعلام می‌کنیم. مبارزهٔ مردم ایران با رژیم دیکتاتوری [ایران] نمونهٔ الهام‌بخشی است برای مبارزهٔ مردم ما با رژیم دیکتاتوری در سودان. “رفیق سودانی همچنین مصاحبه‌ای با رفیق محمد امیدوار، سخنگوی کمیتهٔ مرکزی حزبمان انجام داد که در روزهای آتی در نشریهٔ المیدان منتشر خواهد شد

جنبش مترقی کویت نیز با ترجمهٔ بیانیه‌های حزبمان به زبان عربی و انتشار آنها در سایت اینترتی خود، با حرکت اعتراضی و تظاهرات مردم ایران اعلام همبستگی و حمایت کرده است.

حزب کمونیست ترکیه نیز در هفتهٔ گذشته همبستگی فعال خود را با تطاهرات اعتراضی زحمتکشان میهنمان اعلام کرد. به دعوت حزب برادر، رفیق محمد امیدوار، سخنگوی کمیتهٔ مرکزی حزب ما، با روزنامهٔ "چپ"، ارگان مرکزی حزب کمونیست ترکیه مصاحبه‌ای انجام داد دربارهٔ عوامل مؤثر در شکل‌دهی جنبش اعتراضی کنونی مردم ایران، نیروهای اجتماعی مؤثر در آن، شعارهای آن، کوشش‌های خرابکارانهٔ ارتجاع محلی، منطقه‌یی، و بین‌المللی برای به انحراف کشاندن این جنبش. این مصاحبه هفتهٔ گذشته به دو زبان ترکی و انگلیسی در ترکیه منتشر شد.

 

اعلام همبستگی حزب کمونیست هند (مارکسیست) با جنبش اعتراضی مردم ایران

حزب کمونیست هند (مارکسیست)، بزرگ‌ترین حزب کمونیست در کشورهای سرمایه‌داری جهان، با انتشار مقاله‌ای همه‌جانبه در نشریهٔ هفتگی ارگان خود در روز شنبه ۱۶ دی ۹۶، ریشه‌های جنبش اعتراضی اخیر در ایران را شکافت و ضمن تأیید تحلیل حزب تودهٔ ایران در این زمینه و اعلام حمایت و پشتیبانی خود از جنبش اعتراضی کنونی و خواست‌های مردم ایران، مخالفت خود را با دخالت امپریالیست‌ها در تحولات داخلی ایران اعلام کرد.

در بخشی از این مقاله، در ارتباط با عوامل مؤثر در شکل‌گیری جنبش اعتراضی کنونی ایران آمده است: "ایران در یک هفتهٔ گذشته شاهد تظاهرات بی‌سابقه ای بوده است. صدها هزار نفر از مردم ایران در خیابان‌ها خواستار زندگی بهتری هستند. پس از اعتراض‌هایی که هشت سال پیش در سال ۲۰۰۹ علیه تقلب در انتخابات ریاست جمهوری آن سال صورت گرفت، این نخستین بار است که ایران بار دیگر شاهد چنین اعتراض‌ها و ناآرامی‌های گسترده‌ای است... با این حال، نزدیک به چهل سال پس از انقلاب ۱۹۷۹، بار دیگر این نارضایتی‌های مردم در مورد مسائل اقتصادی است که معترضان را به خیابان‌ها کشیده است. نابرابری درآمد و ثروت میان طبقات اجتماعی به بالاترین سطح خود رسیده است و اکنون در شعارهای اعتراضی، خواست تغییر رژیم مطرح می‌شود." مقاله سپس به اختصار به تاریخچه و فعالیت حزب تودهٔ ایران اشاره می‌کند و ضمن بررسی بیانیه‌های حزب ما ایران دربارهٔ جنبش اعتراضی کنونی می‌نویسد: "حزب تودهٔ ایران که به دلیل پایبندی به مارکسیسم-لنینیسم و تئوری سوسیالیسم علمی فعالیتش در آن کشور ممنوع شده است، بلافاصله از این اعتراض‌های مردمی حمایت کرد و به آن پیوست." مقاله با اشاره به بیانیهٔ ۸ دی حزب ما می‌نویسد: "حزب تودهٔ ایران که از تجربهٔ تاریخی قهرمانانه‌ای بهره‌مند است، به مردم هشدار داده است که نباید اجازه داد بار دیگر تجربهٔ دردناک گذشته تکرار شود و مبارزات قهرمانانهٔ مردم ما برای آزادی، استقلال، و عدالت اجتماعی از سوی مشتی فرصت‌طلب مرتجع و بی‌اعتقاد به حقوق و آزادی‌های مردمی و دموکراتیک به ‌یغما برده شود." رفقای هندی در جمع‌بندی ارزشمند خود چنین نتیجه می‌گیرند: "تظاهرات کنونی در ایران نمونهٔ دیگری از بازتاب خشم انبار شده در میان مردم جهان علیه سیاست‌هایی است که دولت‌ها برای ادامهٔ شیوه‌های اقتصادی نولیبرالی دنبال می‌کنند. طبقات حاکم توانایی یافتن راه برون‌رفت از بحران اقتصادی جهانی را ندارند و در عوض، بار هرچه سنگین‌تری را بر مردم تحمیل می‌کنند. تظاهرکنندگان در ایران خواست و ارادهٔ مردم برای مقابله با چنین حمله‌هایی را به نمایش می گذارند. این وظیفهٔ ماست که از این تظاهرات مردمی حمایت کنیم. به موازات این حمایت، نباید هشیاری را از دست بدهیم و باید با هرگونه مداخلهٔ امپریالیستی در امور داخلی ایران با هدف مصادره کردن چنین اعتراض‌هایی به سود برنامه‌های اهریمنی امپریالیست‌ها مخالفت کنیم."

به نقل از «نامه مردم» شماره ۱۰۴۲، ۱۸ دی ماه ۱۳۹۶

 

 

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: