نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2017-12-23

نویدنو  01/10/1396 

 

 

 

پیش در آمد :

تجربه تاریخی فاشیسم نشان می دهد که "دگر ستیزی" یکی از مولفه های اساسی آن در نضج گیری و درگیر کردن اهالی کشور در برنامه های حاکمیت فاشیستی است . نشانه های این برآمد فاشیستی را با نمونه های مختلف و متفاوتی در جامعه امریکا می توان مشاهده کرد . در همین هفته سازمان های مترقی و دموکرات امریکا برای اعتراض به رفتار های ضد دموکراتیک ترامپ در 600شهر امریکا برنامه ریزی کرده اند . مقاله ای هم که تقدیم می شود نشانه های دیگری از این پدیده را به نمایش می گذارد.

ماست مالی : دو روایت رسانه ها در باره تروریسم

رمزی بارود – برگردان : هاتف رحمانی

 

در عرض چند ساعت پس از آن که عقاید اوللاه ، یک مهاجر بنگلادشی ، به اصطلاح یک بمب لوله ای را روز 11 دسامبر در شهر نیویورک منفجر کرد ، که به شدت خود او را مجروح وچهارنفر دیگررا زخمی کرد ، یک روایت فراگیر رسمی و رسانه ای سر بر آورد.

تدوین روایت در رابطه با انگیزه های اوللاه ، نفرت ریشه ای و فرضی از امریکا بسیار معصومانه بود ، که ادم گمان می کند که سرهم کردن چنین گواه محکمی برای مقامات باید ماه ها ، نه ساعت ها زمان برده باشد. 

خانواده اوللاه ، از اتهامات وارده به پسر خود به نحو غریبی شگفت زده شده بودند.

گناهکار به فوریت یافته شده از سوی رسانه ها در واقع تمام مسلمان ها و تمام مهاجران بودند.

به دنبال هر حمله ای از این گونه ، مسلمانان امریکا برای رفع اتهام ها در رابطه با دین خود ، ارزش هایشان و وفاداری به کشوری که در ان زندگی می کنند بسیج می شوند.  

اما این مبارزه ای آسان برای برنده شدن نیست . زمانی که رئیس جمهور ترامپ بی وقفه تبلیغات ضد اسلامی توئیت می کند ، در حالی که دولت او هر فرصتی را برای پیش برد ابتکارات ضد مهاجرتی مورد بهره برداری قرار می دهد ، جامعه محاصره شده کوچک مسلمان ها در امریکا برای متوقف کردن برآمدن جریان اسلام هراسی کار زیادی نمی تواند انجام دهد.

رسانه ها نقش عمده ای در پراکندن نگرش منفی نسبت به مسلمان ها واسلام بازی کرده اند ، که به نوبه خود حمایت مورد نیاز عمومی از دولت  برای ادامه اقدام های ضد اسلامی آن را فراهم می کند.  

چنین نگرش هایی را با شیوه ای که در آن کشتار های جمعی از سوی سفید پوستان امریکایی در ارتباط یک سان با دولت و رسانه ها انجام می گیرد مقایسه کنید .

اگر چه کشتار جمعی توسط مردان سفید بعنوان مرگ بارترین کشتار در امریکا اثبات شده است ، اما گفتگوی ایجاد شده در رسانه ها و گفتمان رسمی عموما بر بیماری روحی حمله کنندگان سفید متمرکز شده اند. به عبارت دیگر ، توافق عامی وجود دارد که خشونت مرتکب شده از سوی اعضا جامعه سفید  ذاتی  نژاد ، فرهنگ یا مذهب آن جامعه نیست.

پنج سال پس از آن که آدام لازنان 20 دانش اموز ابتدایی و شش بزرگسال را در مدرسه ابتدایی سیدنی هوک  در نیو تاون ، کانکتیکوت کشت ، بسیاری هنوز برای تحلیل بیماری روحی فرضی لانزا که او را به ارتکاب چنین اقدام قابل سرزنشی برانگیخت تلاش می کنند.

توجه به این واقعیت که لانزا در حال حمل بیش از 30پوند اسلحه بود غیر ضروری به نظرمی رسد . مفسران و سیاست مداران بسیاری هنوز از وارد شدن به بحث در باره سلاح ها خود داری می کنند.

استدلال "سلامت روحی" نیز توسط خود ترامپ مورد پشتیبانی قرار گرفت .

ترامپ در بیانیه ای در پاسخ به کشتار جمعی توسط داوین کلی ، مرد سفید پوستی که نوامبر گذشته بیش از ده ها نفر را در کلیسای تگزاس کشت اعلام کرد " در اینجا سلامت روحی مشکل شماست ".

اکنون زمانی که مرد سفید پوستی کشتار می کند توسل به پاسخ های دم دستی امری عادی است .قاتلین از نژاد های دیگر، رنگین پوست ها و ملیت ها ، اما ، رفتار کاملا متفاوتی پیدا می کنند.

به محض انتشار اخباربه اصطلاح بمب گذاری اوللاه در شهر نیویورک ، دولت ترامپ با تمام قوا به سوی هدف قرار دادن مهاجران حرکت کرد . دولت کنگره را به پایان دادن به برنامه لاتاری انواع مهاجرت ، ونیز مسدود کردن  مهاجرت زنجیره ای –برنامه ای دولتی که بر مبنای ارتباط فامیلی به مهاجرت آسان تر اجازه می دهد- فرا خواند.

پوشش رسانه ای بی وقفه و هدف قرار دادن لجوجانه مسلمانان توسط دولت به هیستری بی سابقه ای منجر شد که ، (این هیستری) به نوبه خود  به رخ داد های بی شماری ازهدف قرار گرفتن مسلمان ها به سبب دین خود ختم شد. بیرون انداختن  بسیاری از مسلمان ها ، اغلب بالگد و داد وفریاد از هواپیما ها به واقعیت زندگی در امریکا تبدیل شده است.

در سال گذشته زمانی که خیرالدین مخزومی از پرواز خطوط هوایی جنوب غرب به خاطر عربی صحبت کردن با تلفن بیرون انداخته شده بود ، ماموری که اورا همراهی می کرد با توجه به "آب وهوای سیاسی روز"به خاطر استفاده از زبان مادریش اورا در ملا عام سرزنش می کرد .  

انیلا دولتزای از راهرو هوایی هواپیمایی که به لس انجلس می رفت بیرون کشیده شده بود . وکیل او به واشنگتن پست گفت  برای او"  پرونده سازی شد ، مورد سوءاستفاده قرار گرفت ، مورد بازجویی قرار گرفت ، بازداشت شد ودر معرض گزارش دروغ و ضربه نژاد پرستی ، سخنان تنفرآمیز شرم آور آشکار قرار گرفت ، صریحا چون زن ، رنگین پوست ، ومسلمان بود. "

در حالی که این هیستری در دستان سیاست مداران فرصت طلبی مانند ترامپ به خوبی کار می کند ،اما واقعیت های مسلم نشان می دهد که خشونت به سختی پدیده ای اسلامی است .

گزارش های آماری نیوزویک نشان می دهد که مردان سفید پوست مرتکب اکثر کشتارهای جمعی کشور شده اند. اعداد نشان می دهد از سال 1932 ، " اکثریت کشتارهای جمعی – 54 درصد- توسط مردان سفید پوست انجام شده است ".

استفان پادوک مرد سفید پوست 64 ساله ای که در اکتبر گذشته در فستیوال موسیقی هاروست در لاس وگاس 58 نفر را قتل عام و صد ها نفر دیگر را زخمی کرد ، تنها یکی ازافراد  فهرست همیشه در حال افزایش بود.  

مقامات دولتی و روزنامه نگاران بی شماری برای درک آن که چرا باید پاددوک چنین عمل شنیعی را انجام دهد سرپوش می گذارند ، چون خشونت یک مرد سفید پوست  در کشوری که به طور فرضی از سوی سیاه پوست ها ، مکزیکی ها و مسلمان ها تهدید می شود حادثه نادری است . 

با این حال حقیقت آن است که پرونده انسان سفید پوست در امریکا خشن ترین پرونده است .

جان هالتیونگر در نیوزویک نوشت " سفید پوست ها کشتار جمعی را با احساس غلط شایستگی مرتکب می شوند. "

پژوهش انجام گرفته توسط اریک مدفیس از دانشگاه واشنگتن در سال 2014 اعلام می کند که ، در امریکا ، " مردان طبقه متوسط  سفید پوست علاقمند به جنس مخالف در سنین جوانی و در میان سالی مرتکب قتل جمعی می شوند... در  تعداد به طور نامناسبی بالا تراز نسبت سهم آن ها به جمعیت است."

او این یافته را ، در بین دلایل دیگر به " استحقاق سفید " و "نرینگی علاقمند به جنس مخالف " نسبت می دهد . 

هنوز ، یک نژاد ،جنس و مذهب کامل مشکوک تلقی نمی شود، قاعده ای که شامل برخی می شود و دیگران رامستثنی می کند.

قطعا ، احساس ضد عرب و ضد مسلمان در امریکا در طی نسل ها وجود داشته است ، اما این احساس در دو دهه گذشته به شدت افزایش یافته است .عرب ها و مسلمان ها به بلا گردان ساده ای برای تمام ناآرامی ها و شکست های امریکا تبدیل شده اند .

اما هیولا سازی و تحقیر مردان و زنان  تیره پوست قطعا راه خروج از مرداب اقتصادی ، سیاسی و سیاست خارجی که نخبگان حاکم امریکایی به کشور خود وعده می دهند نیست .

چنین رفتار غیر قانونی و غیر دموکراتیکی ممکن است  به هیستری مسلمان ستیزی مدت کمی طولانی تر غذا برساند ، و به دوست داران ترامپ در تلاش های بی فایده آن ها برای هدف قراردادن مردان و زنان بی گناه غذای بیشتری بدهد . اما در دراز مدت ، با آسیب زدن به نهادهای دموکراتیک و کمک به فرهنگ خشونت  بنا شده بر استحقاق انسان سفید پوست مشتری اسلحه و کشتن افراد بی گناه ، کشورراآسیب پذیر تر خواهد کرد.

 

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: