نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2017-12-23

نویدنو  01/10/1396 

 

 

 

مجمع عمومی خاص اضطراری سازمان ملل برای لغو اعلامیه ترامپ

تر جمه واقتباس: رحمت ایماق

 

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در یک جلسه ویژه اضطراری برای لغو اعلامیه اخیر دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا دایر می گردد.

قرار است به روز پنجشنبه مورخ ۲۱ دسامبر ۲۰۱۷، اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد در یک نشست اضطراری که  به ندرت بر گذار می گردد، در مورد رد ویا " وتو " قطعه نامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره برسمیت شناختن اورشلیم (بیت المقدس ) بعنوان  پا یتخت اسرائیل، دایر گردد.

پیش بینی می گردد که پیش نویس قطعنامه قریب به اتفاق ارا به تصویب بر سد، وامریکا، اسرائیل وچند کشور اقیانوس آرام تحت سیطره ایالات متحده امریکا در برابر آن ایستاده رای نخواهند داد.

قطعنامه های شورای امنیت ( ۱۵ عضو، ۵ عضو دایمی، و ۱۰ عضو موقت) اجباری هستند، نه از مجمع عمومی که شامل همه کشور عضو سازمان ملل متحد را تشکیل می دهند، بنا براین قطعنامه تصویب شده از طرف مجمع عمومی نمایند گان اکثریت تمام ملیت ها در سازمان ملل متحد بوده، وفیصله ایشان از وزنه سیاسی قابل توجه بر خوردار می باشد.

فیصله نامه ( ۳۷۷) مجمع عمومی ملل متحد منعقده ۱۹۵۰، برآن است، در صورتی که اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به دلیل وتو یکی از اعضای خویش، تهدید علیه صلح،نقص صلح، ویا عمل تجاوز عمل مناسب انجام دهد ،مجمع عمومی ساز مان ملل متحد موضوع مورد نیاز مبرم را برای تا مین صلح وثبات بلا فاصله مورد توجه خویش قرار داده، ودراین مورد در مجمع عمومی اضطراری تصمیم اتخاذ می نماید.
 بنا بر همین دلیل جلسه اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل، با وجود ان که زمان بر گزاری آن نیست، بر حسب اضطرار بر گذار می گردد. وشورای امنیت قدرت مسدود نمودن نشست مذکور را ندارد.
بر مبنای قطعنامه ( ۳۷۷) منعده ۱۹۵۰، در یک چنین شرایطی  فیصله نامه مجمع عمومی سازمان ملل بدون رضایت پنج عضو دایمی شورای امنیت می تواند اعمال شود.

این نوع جلسات خاص اضطراری سازمان ملل متحد تا اکنون ده بار دایر گریده، وبرای آخرین بار در سال ۱۹۹۷ بر گذار گردید.

دولت ایالات متحده امریکا در اکتبر ۱۹۵۰، قطعنامه( اتحاد برای صلح ) را با هدف جلو گیری از قدرت " وتوی " شوروی سابق در زمان تجاوز امریکا به کره شمالی که از ماه جولای همان سال، ایامی که اتحاد شوروی جلسات شورای امنیت را تحریم نمود، استفاده نموده، وشوروی قادر نبود از ماه ژانویه تا اوت همان سال از قدرت وتوی خویش بر علیه تجاوز امریکا به کره شمالی استفاده نماید.
 در نتیجه قطعنامه ۳۷۷ مجمع عمومی سازمان ملل متحد که معروف به ( قطعنامه اتحاد برای صلح ) است، با ۵۲ رای موافق و ۵ رای مخالف از جانب شوروی وچهار کشور بلوک اروپای شرقی به تصویب رسد.

 

بتاریخ ۱۹ دسامبر نیکی هیلی، نیوکان شرارت پیشه نماینده ایالات متحده امریکا در سازمان ملل متحد به شدت به اعضای آن سازمان هشدار داده گفت: " ترامپ این رای گیری را جدی مراقبت می نماید، واز من خواست تا آن کشور هایی را که علیه ما رای می دهند گزارش نمایم."

" ما هر رای را دراین مورد یاد داشت مینماییم."

نیکی هیلی نما ینده امریکا بصورت جدا گانه، واخص تکرار نمود که به روز پنجشنبه اسامی کشور ها را خواهیم گرفت.

پیش نویس قطعنامه مجمع عمومی اضطراری منعکس دهنده فیصله شورای امنیت سازمان ملل متحد در تایید غیر قانونی بودن اعلامیه ترامپ برای برسمیت شناختن اورشلیم( بیت المقدس) بحیث پا یتخت اسرائیل که مغایر منشور سازمان ملل، ونقص تر کیب جمعیت منطقه است، می باشد.

به دنبال قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در رد اعلامیه ترامپ ووتو آن از طرف امریکا، ووضع بر آشفته درسر زمین اشغال شده فلسطین، مایک پنس معاون رییس جمهور امریکا که قرار بود بتاریخ ۱۹ دسامبر به اسرائیل مسافرت نماید، آنرا تا ماه انویه سال آینده به تعویق انداخت.

مایک پنس در مناطق اشغال شده فلسطین شخص غیر قابل اعتمادی (persona non gratia)  می باشد، زیرا امریکا دیگر از سوی رهبری فلسطین  بمثانه میانجی صادق صلح برسمیت شناخته نمی شود.

ایالات متحده امریکا هیچگاه در رابطه با مسئله فلسطین صادق نبوده ونمی باشد، وهمیشه بصورت یک جانبه از اسرائیل دفاع نموده، ودر جنایت بر علیه خلق فلسطین با اسرائیل شریک بوده ومی باشد.

منابع: رسانه های بین امللی بدیل.
تر جمه واقتباص: رحمت ایماق

 

 

نویدنو :مجمع عمومی سازمان ملل بعد از نوشتن این مقاله بر گزار شد که خلاصه نتیجه رای گیری مجمع عمومی سازمان ملل جهت اطلاع تقدیم می شود .
با وجود هشدار ، 128 عضو به طرف داری از قطعنامه رای دادند، که بر تعیین وضعیت اورشلیم تنهابر اساس موضوع نهایی در یک معاهده صلح تاکید دارد . کشورهایی که به قطعنامه رای دادند در بر گیرنده مهم ترین دریافت کنندگان کمک امریکا مانند مصر ، افغانستان و عراق بودند.

آرا اگر چه از حد نصاب مورد انتظار فسطینی ها کمتر بود اما محمود عباس بلافاصله پس از رای گیری ان را "پیروزی برای فلسطین" توصیف کرد .

سی وپنج کشور رای ممتنع دادند از جمله 5 کشور اروپایی و دیگر متحدان امریکا از جمله استرالیا ، کانادا ، کلمبیا و مکزیک . سفرای بسیاری از کشورهای امتناع کننده از رای از جمله مکزیک از وقت خود روی تراس برای نقد حرکت یک جانبه ترامپ استفاده کردند.  

21 هیئت نمایندگی غایب بودند که نشان می دهد تهدید به قطع کمک مالی ترامپ و لابی اسرائیل تا حدی تاثیر داشته است . 22 کشور عضو اتحادیه 28 کشوری اروپا به سود قطعنامه رای دادند .

 

مجمع عمومی سازمان ملل با قطعنامه حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین موافقت کرد.

العالم فلسطین اشغالی

مجمع عمومی سازمان ملل پیش نویس قطعنامه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن فلسطینیان حق تعیین سرنوشت خود را دارند.

 ریاض المالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین پیش از این گفته بود که مجمع عمومی سازمان ملل امور پیش‌نویس قطعنامه ای را تصویب می‌کند که به موجب آن فلسطینیان حق تعیین سرنوشت خود را دارند.

وی تصویب این قطعنامه را سیلی محکمی به ایالات متحده آمریکا دانست که شب گذشته قطعنامه شورای امنیت در خصوص قدس اشغالی را وتو کرد.

آمریکا دوشنبه شب در نشست شورای امنیت، قطعنامه‌ پیشنهادی مصر درباره قدس را وتو کرد.

به‌غیر از آمریکا، هر 14 عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد با قطعنامه پیشنهادی مصر که با اعلام قدس شریف به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی مخالفت می‌کرد، موافق بودند.

در قطعنامه پیشنهادی مصر به شورای امنیت تأکید شده بود مسأله قدس باید از طریق مذاکرات حل شود و هرگونه تصمیم و اقدامی که منجر به تغییر ماهیت، موقعیت، یا ترکیب جمعیتی بیت‌المقدس شود، هیچ وجهه قانونی ندارد، فاقد ارزش و اعتبار است و باید مطابق قطعنامه‌های شورای امنیت به حالت اول بازگردد.

 

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: