نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2017-12-09

نویدنو  18/09/1396 

 

 

 

حزب تودهٔ ایران، اقدام دولت آمریکا در به‌رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل را محکوم می‌کند!- حزب تودهٔ ایران با مبارزهٔ خلق فلسطین اعلام همبستگی می‌کند!

 

اقدام تحریک‌آمیز دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری آمریکا، در روز ۱۵ آذر ماه ۹۶ ( ۶ دسامبر ۲۰۱۷)، در اعلام شناسایی بیت‌المقدس شرقی به‌منزلهٔ پایتخت اسرائیل، خشم و نفرت افکارعمومی جهان و به‌ویژه مردم کشورهای خاورمیانه را برانگیخت. این اقدام دولت آمریکا درعمل به‌معنای نفیِ راه‌حل صلح‌آمیز مسئلهٔ فلسطین است. راه‌حل صلح‌آمیز بر اساس "طرح برپایی دو کشور مستقل اسرائیل و فلسطین"، مستلزم شناسایی "بیت‌المقدس شرقی" به‌منزلهٔ " پایتخت آتی دولت مستقل فلسطین است.

نیروهای مترقی جهان ضمن محکوم کردن این اقدام مخرب دولت ترامپ اظهار نگرانی کرده‌اند که سیاست اتخاذشده از سوی آمریکا در راستای منافع دولت افراطی بنیامین نتانیاهو، به افزایش تنش در منطقه خاورمیانه منجر خواهد شد و برای هرچه بیش‌تر فعال کردن نیروهای ارتجاعی، ماجراجو و جنگ‌طلب شرایط را فراهم می‌کند. حزب تودهٔ ایران، نسبت به پیامدهای مخرب و خطرناک این اقدام دونالد ترامپ برای صلح و ثبات سیاسی در منطقه خاورمیانه شدیداً هشدار می‌دهد.             

اقدام دونالد ترامپ، درحقیقت، دفاع از موضع‌گیری‌های دولت دست‌راستی، جنگ‌طلب و ارتجاعی نتانیاهو در اسرائیل، و اعلان جنگی علنی به نیروهای ترقی‌خواه و صلح‌طلب جهان است که حل عادلانهٔ مسئلهٔ فلسطین بر اساس قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های متعدد سازمان ملل را خواهان‌اند. سازمان ملل متحد و بسیاری از دولت‌های جهان، ازجمله اکثر کشورهای عضو  "اتحادیهٔ اروپا"، تنها راه‌حل ممکن و پذیرفته‌شدنی برای مسئلهٔ فلسطین را ایجاد و به‌رسمیت شناختن "کشور مستقل فلسطین" در محدودهٔ مرزهای پیش از ۱۹۶۷ و با پایتختی "بیت‌المقدس شرقی" می‌دانند. بر این ‌اساس، شورای امنیت سازمان ملل، با تصویب قطعنامه‌هایی متعدد، بر توجه به موقعیت قانونی اراضی اشغالی فلسطین، ازجمله "بیت‌المقدس شرقی"، تأکید می‌ورزد. "قطعنامهٔ ۴۷۸ شورای امنیت"، در ارتباط با موقعیت بیت‌المقدس، از کشورهای جهان به‌صراحت می‌خواهد تا از برپایی سفارت‌خانه‌ در بیت‌المقدس خودداری کنند. این راه‌حل از سوی مقام‌های دولت خودگردان فلسطین و اکثر نیروهای سیاسی ترقی‌خواه پذیرفته و پایهٔ حل مسئلهٔ فلسطین شناخته شده است. بر این اساس، این نیروها مطرح می‌کنند که تصمیم در رابطه با آیندهٔ بیت‌المقدس با نهایی شدن نتیجهٔ مبارزه در مسیر "راه‌حل دو کشور فلسطین و اسرائیل" پیوند خورده است. باید یادآور شد که، تا پیش از تصمیم اخیر دولت آمریکا به انتقال سفارت‌خانه‌اش به بیت‌المقدس، هیچ کشوری در جهان به انتقال سفارت‌خانه‌اش به بیت‌المقدس تصمیم نگرفته است.  

حزب تودهٔ ایران معتقد است که، تصمیم اخیر دولت آمریکا می‌تواند به تشدید تنش‌ها و همچنین درگیری‌های فاجعه‌بار بینجامد. بنابراین، و بر این باور است که "مجمع عمومی سازمان ملل" می‌باید اقدام دولت آمریکا را تقبیح و محکوم کند و از رئیس‌جمهور آمریکا بخواهد که تصمیم انتقال سفارت این کشور به بیت‌المقدس را لغو کند. "

کمیتهٔ مرکزی حزب تودهٔ ایران، با مردم و نیروهای مترقی، ملی و دموکراتیک فلسطین، به‌ویژه سازمان آزادی‌بخش فلسطین و حزب مردم فلسطین، در مبارزهٔ برحق‌شان به‌منظور بازپس گرفتنِ اراضی اشغالی، بازگشتِ پناهندگان فلسطینی که دهه‌ها در کشورهای جهان سرگردان بوده‌اند، آزادیِ تمامی زندانیان سیاسی فلسطینی که در زندان‌های اسرائیل گرفتارند، و همچنین با مبارزهٔ فلسطینی‌ها برای برپایی کشور مستقل فلسطین در محدودهٔ مرزهای پیش از ۱۹۶۷، همبستگی‌اش را اعلام می‌کند.  

کمیته مرکزی حزب توده ایران

۱۶ آذرماه ۱۳۹۶

 

 

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: