نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2017-12-01

نویدنو  10/09/1396 

 

 

 

یمن : گوئرنیکای امروز

سزارچلالا - برگردان : هاتف رحمانی

روز بازار 26آوریل 1937 ،به وصیت ژنرال فرانسیسکو فرانکو، بمباران شهر گوئرنیکای باسک اتفاق افتاد. بمباران از سوی متحدان ملی گرای دولت اسپانیا ، لژیون کندور لوفت واف Luftwaffe’s Condor Legionالمان نازی و آویازیون لژیوناریایAviazione Legionaria فاشیست ابتالیا انجام شد. حمله، با نام رمز عملیات روژن Operation Rügen به اجرا در آمد، که در آن صدها نفر مردند، که به فریاد پشتیبانی علیه کشتار بیرحمانه شهروندان بی گناه تبدیل شد. 80 سال بعد، اما، حتی اقدام جنایتکارانه تری علیه غیر نظامی های یمنی اساسا از سوی عربستان سعودی، با همدستی ایالات متحده در حال اجرا است .

جنگ داخلی یمن در سال 2015 بین دو گروهی که ادعای نمایندگی دولت یمن را داشتند آغاز شد. سربازان حوثی متحد با نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن، با نیروهای وفادار به دولت عبدربه منصور هادی درگیر شدند. ائتلافی تحت رهبری عربستان سعودی عملیات نظامی علیه حوثی ها را آغاز کرد، و امریکا حمایت لجستیک و نظامی کارزار را فراهم نمود . 

شورشیان حوثی تقریبا یک سوم جمعیت یمن را تشکیل می دهد ، و سده ها بر کشور حکومت کرده بودند. از آغاز دشمنی ها، پیشرفت حوثی ها به جنوب با بمباران دائمی از سوی عربستان سعودی و متحدان آن رو در رو بوده است ، که به بحران انسانی دراماتیکی منجر شده است . هزاران نفر کشته شده اند، که بسیاری از آن غیر نظامی هستند، و هزاران نفر دیگر مجبور به ترک خانه و کاشانه شده و نومیدانه برای یافتن غذا و آب آشامیدنی تلاش می کنند. 

آب آلوده در نتیجه تقریبا از کار افتادگی کامل سیستم فاضلاب سبب شیوع وبا شده است که بدترین در تاریخ تلقی می شود . سازمان بهداشت جهانی بیش از 815.000 مورد مشکوک (آلوده به وبا )و 2.156 کشته (در اثر وبا) را گزارش کرده است. با نرخ کنونی آلودگی، کارشناس ها بر آورد می کنند که تعداد موارد تا پایان جنگ به عدد هفت رقمی (میلیونی-مترجم) خواهد رسید. در حال حاضر ، تقریبا 20 میلیون یمنی - بیش از دو سوم جمعیت – به آب آشامیدنی و سیستم فاضلاب دسترسی ندارند. 

از آغاز جنگ، مراقبت بهداشتی فوری مورد نیاز مردم ان چنان عظیم بوده است که کارکنان بهداشت قادر به فراهم آوردن حتی مراقبت بهداشتی ابتدایی هم نبوده اند. زمانی که جنگ در برخی حوزه ها تشدید شد، هیچ خدمات نجات رسمی وجود نداشت در نتیجه ساکنان و منسوبین مجبور به بیرون کشیدن عزیزان خود ازمیان آجرهای ساختمان های آسیب دیده بودند.   

تابلو گنورنیکا اثر پابلو پیکاسو

یک گزارش حقوق بشر جهانی، با عنوان " یمن : جنگ فراموش شده " پی آمد های حمله های انجام شده از سوی ائتلاف عربستان سعودی را چنین توصیف می کند: بیش از 4.600 غیر نظامی کشته و بیش از 8.000 زخمی، سه میلیون ناگزیر از ترک خانه، 18.8 میلیون نفر نیازمند کمک های بشر دوستانه از جمله غذا ، آب ، سرپناه ، سوخت و سیستم فاضلاب و دومیلیون کودک خارج از مدرسه .

جریان اسلحه اما ،بی وقفه ادامه دارد. جیمز لینچ ،از حقوق بشر جهانی اظهار داشت" جریان بی مسئولیت و غیر قانونی اسلحه به طرف های جنگ در یمن در مقیاس عظیمی مستقیما به رنج غیر نظامی ها کمک کرده است ." همان طور که ایران به حمایت خود از ارتش نا منظم حوثی ادامه می دهد، گزارش ها حاکی است که عربستان سعودی 7 میلیارد دلار اسلحه از امریکا خریداری خواهد کرد. 

هم زمان، ضربه به تاسیسات بهداشتی با بمباران ها ادامه دارد و کارکنان سلامت و انسان دوستی به صورت فزاینده ای مورد هدف قرار می گیرند. در صحنه ای خارج از گئورنیکا، امال صبری، ساکن موخا، بندری درساحل دریای سرخ یمن، یک حمله هوایی عربستان سعودی را که در آن حداقل 63 غیر نظامی کشته شدند چنین تشریح می کند ،" چیزی مانند روز قیامت بود. جسدها و کله ها غرق در اتش و خاکستر پراکنده می شدند ."   

سرچشمه : کانتر پانچ

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: