نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2017-11-19

نویدنو  27/08/1396 

 

میراث داران انقلاب سوسیالیستی به مناسبت100سالگی اکتبرکبیردر بلاروس

تهیه ونگارش : م .چابکی

مینسک پایتخت جمهوری بلاروس در 7 نوامبر2017شاهد برگزاری مراسم باشکوه بزرگداشت انقلاب کبیر اکتبر بود. بلاروس یکی ازجمهوری های سابق اتحاد شوروی علی رغم تخریب وعقب نشینی این روز بزرگ تاریخی را گرامی داشته وبا تعطیل رسمی آنرا به جشن ملی ودولنی تبدیل نموده است .

در شهرهای مختلف بلاروس مردمانی که  دل درگرو آرمان های کمونیستی دارند در کنار بنای یاد بود لنین با نثارتاج گل صدمین سالگرد انقلاب سوسیالیستی را گرامی داشتند.

میدان استقلال منیسک نیز شاهد مراسم با شکوهی بود که بنظر دوستان ودشمنان سوگند خورده یاد آور دوران  اتحاد شوروی سوسیالیستی است . افراد گروه ها وسازمان های حزبی از محله های مختلف سازمان یافته با فراخوان حزب کمونیست بلاروس همراه با خبرنگاران عکاسان و فیلم برداران در میدان استقلال مینسک گرد هم آمدند تا با شرکت  در مراسم بزرگداشت انقلاب کبیر اکتبرکه در  ساعت 10 صبح به وقت مینسک برگزار می شد حضور داشته باشند

  پرچم ها ی سرخ حزب کمونیست همراه با تصاویر لنین در کنار آرم داس وچکش ودر بخش دیگر پرچم ملی بلاروس آماده می گشت رفقای قدیمی که مدتها دور از دیدارهم بودند همدیگر را درآغوش می گرفتند وبیاد خاطرات گذشته  سخن می گفتند نمایندگان سازمان جوانان حزب کمونیست با شور وشوق با برافراشتن پرچم  کمسومول ها در تدارک جشن پلاکارت های پارچه ای با شعار « زنده باد اکتبرکبیر» را به اهتزاز در آوردند. زنان با پوشش سرخ با نشان حزب کمونیست بلاروس همچون گلهای سرخ جلوه خاصی به جمع داده بودند . پارتیزان ها ومبارزین جبهه فاشیستی برای نسل جوان از شاهکارها در نبرد با نازی ها سخن می گفتند. رفقا ی حزب کمونیست بلاروس با اعلام رشد حزب در مقایسه با سال 2011 که 6 هزارنفر بودند ، بویژه یادآوری عضویت نسل جوان دراین مراسم با شکوه به معرفی فرزندان خود پرداختند. کمونیست ها به تاریخ  پر فراز ونشیب مبارزه خود که توانسته بودند کارت سرخ حزبیت را درکنار قلب ها جا دهند افتخار می کردند .

مینسک شاهد نمایشگاه اختصاصی عکس و تابلوهای نقاشی ارزشمند  تحت عنوان « وزش اکتبر» در 3 نوامبر2017 به مناسبت 100مین سالگرد انقلاب اکتبردر گالری شهر بود .

این نمایشگاه از تابلوهای موزه ملی وموزه نقاشی از مهمترین آثار واقع گرایان معاصر روی موضوع خاص طراحی شده بود ؛ یک سالن به آثارهنرمند مشهور بلاروس « ولادیمیر اورودین» اختصاص یافته بود. وی درمصاحبه با کانال 24 بلاروس گفت : نکته اساسی دراین است که ما وارد صدمین تقویم تاریخ اکتبر شده ایم (این فکر من نیست- امید وارم همه موافقت کنند) رویدادهای تاریخی اکتبر همان طوری که مشاهده می کنید از کشورما به همه جهان رسید, مثبت بوده است.

درافتتاحیه این موزه «الکسی سوکول» دبیرکل حزب کمونیست بلاروس ازانتشار 42 هزار تمبریادبود 100 سالگی اکتیرخبر داد.

پیام تبریک «الکساندر لوکا شنکو» رئیس جمهور بلاروس به مناسبت صد مین سالگرد انقلاب اکتبر به شهر وندان مورد حمایت حزب کمونیست بود لوکاشنکو گفت : اکتبر با اعلام ظهور خود درسال 1917 و با تغییر در نقشه سیاسی  جهان برای حق تعیین سر نوشت ملت ها شیوه زندگی نوینی را مشخص کرد و اصول اجتماعی - اقتصادی که در دوره شوروی شکل گرفت، پایه ای برای توسعه  صنعت، علم، کشاورزی وحل مسائل اجتماعی برای دولت بلاروس گردید.

مراسم بزرگداشت اکتبر درمیدان استقلال مینسک هر لحظه نزدیک می شد گروه ها وافراد با صف آرایی همراه با پرچم های سرخ حزب کمونیست و پرچم بلاروس در دو طرف میدان قرار می گرفتند .دبیران کمیته مرکزی دبیران کمیته های منطقه ای کادرها واعضای سازمان جوانان وزنان کمونیست با نظم در وسط میدان مستقر شدند.  آرایش یافتگان که در صف جلو گارد جوان با تاج گل قرار داشتند با مسئولان در پیشاپیش آنان همراه با نواختن مارش گروه موزیک به حرکت درآمدند تا با نثار گل به بنای یاد بود لنین در میدان استقلال  به ادای احترام  به پردازند.  پس ازاتمام ادای احترام وهمراهی افراد وگروهای مختلف به گفتگو با یکدیگر پرداختند .

مراسم با سخنرانی ها ادامه داشت« گئورکی آتامانف» دبیر دوم حزب کمونیست سخنرانی را آغاز نمود. باید اضافه نمایم دبیراول حزب کمونیست بلاروس «آلکسی سوکول» با هیئت نمایندگی در مراسم میدان سرخ مسکو شرکت داشت. رفیق « آتامانف » که شب پیش از مراسم صدمین سالگرد انقلاب اکتبر که با 19مین اجلا سیه احزاب کمونیست وکارگری چپ در سنت پطرزبورک( لنین گراد ) و مسکو هم زمان بود به مینسک برگشته بود  گفت "این آن جشنی است که مردم بلاروس درطول تاریخ با ساختن دولت ملی خود آنراآغاز کرده اند "

«الکسی کامای »رئیس شورای حزب کمونیست بلاروس سخنران بعدی بود چنین اظهار داشت :  مهمترین چیزاین است که این حکومت مردمی با داشتن عدالت اجتماعی و دوستی میان خلق ها دارای فرایندی است  که از اکتبر بمارسید. براین اساس ما دولت قدرتمند سوسیالیستی بنا نهادیم و درجنگ میهنی؛ خلق یک پارچه اتحاد شوروی پیروزی بدست آورد . بله محاسبات غلطی صورت گرفت کاستی هایی وجود داشت اما اشتباهاتی که صورت گرفت ذره ای بود در مقایسه به آنچه اجداد ما پدربزرگ ومادربزرگ هایمان انجام داده اند این دستاوردی است که باقی می ماند .

همزمان با مراسم بزرگداشت صدمین سالگرد اکتبر اپوزیسیون جدا شده از حزب کمونیست بلاروس با تغیر نام «جهان عادلانه » به رهبری« سرگی کلاگین » و جبهه ناسیونالیست ها بنام ( نارود نایای فروند) « جبهه مردم » از زاویه متفاوتی سخن گفتند . باید اضافه نمود برای انتخابات ریاست جمهوری بلاروس « حزب کمونیست کلاگین» با «جبهه ناسیونالیست ها» با حمایت غرب  نامزد مشترکی را برای کنار زدن الکساندر لوکاشنکو  معرفی کرده اند . کلاگین درسخنرانی خود گفت : گفته می شود "اگراکتبر نبود بلاروس هم نبود"  وی با کنایه گفت برای بلاروس رویداد صد سالگی می بایست جشن بزرگی برای کسانی باشد که دم از آزادای می زنند .... درباره مبارزه حزبی  گفت تغییراتی از گذشته صورت نگرفته بین دو ترور چه ترور سفید و یا ترورقرمز در بکارگیری خشونت با هم تفاوتی ندارند ..

در مصاحبه معاون حزب (ب . ان . اف) " جبهه ناسیونالیست "«آلکسی یانوکوویچ» تحت عنوان  باید از میراث کمونیستی دور شویم گفت : / 7 نوامبراین  روز باید  بعنوان جشن ملی متوقف  گردد ...چه در شرق وچه درغرب این میراث کمونیستی را مضر می دانند  و رد می کنند ولی دولت ما متاسفانه با سمت دهی مردم به گذشته مصنوعی اتحاد شوروی همچنان آنرا دردست گرفته است.

واقعیت این است  با توجه به فروپاشی , تخریب وعقب نشینی اتحاد شوروی برخلاف ادعا های نظریه پردازان سرمایه سالاران جهانی میلیارد ها انسان زحمتکش پاسخ در خور بر مشکلا ت  - اجتماعی را در یافت ننموده اند  این معضل همچنان در انتظار نیروی کار وزحمت باقی است سرمایه داری درعین انقلاب علمی و فنی معاصر با برخورداری از فن آوری های نوین علی رغم انواع مانورها قادر به حل نیازهای حاد تاریخ زحمتکشان نبوده و نیست این تضادها  به استناد به آخرین نشست 134 هیئت نمایندگی از احزاب کمونیست وکارگری چپ از 88 کشور جهان بین 1تا 7 نوامبر 2017همراه با بزرگداشت 100مین سالگرد انقلاب کبیر اکتبر در سنت پطرزبورک ( لنین گراد ) و مسکو گواه آنست که سوسیالیسم تنها راه برای حل معضل اجتماعی زحمتکشان می باشد که با مبارزه برای به ثمر رساندن خواسته های طبقه کارگر و دیگر زحمتکشان ادامه دارد.

 راه‌های گوناگون گذار به مرحله سوسیالیستی آزموده می‌شود. مهم‌ تر آنکه، به‌ رغم تبلیغات عظیم و کر کننده رسانه‌های  امپریالیستی و استدلال های  شبه‌ روشنفکران پژوهشگر درباره "افت آماری " طرفداران انقلاب سوسیالیستی ؛ در همه‌جای جهان مردم جویای جایگزینی برای هرج‌ ومرج خطرناک کنونیِ نظام سرمایه‌داری‌اند. البته ممکن است همه مردم هنوز تصوّر روشنی از آن جامعه نوین نداشته باشند و هنوز آن را سوسیالیسم ننامند، و این بدان علت است که در بسیاری از نقاط دنیا، جامعه‌های مختلف هنوز از مرحله‌های میانی پیش از سوسیالیسم باید گذر کنند. امّا این امر در این واقعیت عینی  که راه خروج از سرمایه‌داری، فقط می‌تواند به سوسیالیسم منتهی شود تغییری نمی‌دهد ؛ و اینجاست که حضور ما کمونیست‌ها، و پیکار انقلابی‌مان، نقشی کلیدی، بی‌همتا، و جایگزین‌ ناپذیر پیدا می‌کند پس بیائیم بعنوان روشنفکران مدعی چپ مدافع کارگران و زحمتکشان با پیگیری از آزمون تاریخی اتحاد جماهیر شوروی با بهره گیری ازدستاوردهای ثمربخش انقلاب کبیر اکتبر که صفحه زرینی بر فرماسیون اجتماعی  برای بشریت گشود ؛ بدور از کج روی های نو جوانانه و راست روی آگاهانه میراث دار انقلاب باشیم.

23 آبان 1396 برابر با 14.11.2017

منابع از خبرگزاریهای بلاروس همراه با عکس وتصاویر ویدئوئی ونمایشگاه بزرگ نقاشی

Belta

Sputnik

https://www.youtube.com/watch?v=ePeTMYzvea8

Ctv

 

 

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: