نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

1396-07-15

نویدنو  15/07/1396 

 

بیانیه حزب کمونیست عراق در باره رفراندوم اقلیم کردستان :

برای گفتگویی بی قید وشرط بر مبنای قانون اساسی

برگردان : آرش وجدانی

 

کشورما ، پس از رفراندوم 25 سپتامبر 2017در منطقه کردستان با دشواری شدید و اوضاع پیچیده ای رو در رو شده است که امنیت و آینده ان را تهدید می کند. این شرایط اقدام فوری و مسئولیت از سوی نیروهای سیاسی ملی و تمام کسانی را می طلبد که صادقانه مشتاق برطرف کردن خطرها هستند .

اصرار بر حفظ یک جانبه رفراندوم ، با وجود عدم پذیرش آن درسطح عراقی ، منطقه ای ، عربی و بین المللی ، و با وجود فشار دعوت به تاخیر آن و محرومیت مناطق مورد مناقشه از چهارچوب آن ، به واکنش های شدیدی منجر شد که پیش بینی آن ها دشوار نبود. این به ویژه زمانی که نیروهای مسلح قهرمان ما پس از اتمام مبارزه و پایان دادن به آن در استان نینوا و دست یابی به پیروزی های برجسته ، به وظیفه بزرگ تعقیب داعش تروریست ادامه می دهند رخ داد.

حزب ما ، که همیشه به حق خلق ها ، بزرگ و کوچک ، از جمله خلق کرد و به طور کلی مردم کردستان ، برای بیان اراده و خود مختاری خود احترام گذاشته است ، از ماه می گذشته مطرح کرده بود که روند رفراندوم نباید تحت شرایط موجود برگزار شود. حزب ما خاطر نشان کرد که کشور هنوز درگیر جنگ علیه داعش تروریست است ، در عین حال از سوی دیگر در تدارک رفراندوم مشورت و تفاهم با دولت فدرال وجود ندارد .

اوضاع پس از رفراندوم پیچیده شد چون گروه خاص ، از نظر داخلی و خارجی به گل آلود کردن آب ، تحریک احساسات ، و انتشار فراخوان های افراطی و تحریک کننده با هدف جلوگیری از مدیریت عقلانی و واقع گرایانه وضعیت بر پایه قانون اساسی متوسل شد. این رویکرد می تواند حقوق مصرح در قانون اساسی را برای شهروندان تمام ملیت ها و مسلک ها ، از جمله شهروندان اقلیم کردستان تضمین نماید ، و خواسته ها و آرزوهای مشروع آن ها را مدنظر قرار دهد.   

 رخ داد ها و تحول های بعدی نشان دادند که این بحران جدید از بحران عمومی که سال ها بر عراق سنگینی کرده است جدا نیست ، و تنها یکی از پی آمد های بحران سامانه سیاسی مبتنی بر سهمیه بندی فرقه ای و قومی است . پوشیده نیست که روابط از قبل فشرده بین دولت فدرال و دولت اقلیم کردستان یکی از نمود های وضعیت خطرناک سامانه سهمیه بندی فرقه ای – قومی کشور است  و دولت های فدرال پی در پی آن و دولت اقلیم کردستان مسئولیت این رابطه را بعهده دارند. هر دو آن ها این رابطه را با معامله و داد و ستد های مخفی ، به دور از نگاه مردم و منافع و اراده آن ها ، و به دور از آرزوی آن ها برای ثبات ، ساختن و برقرار کردن سامانه نهاد های قانونی بر پایه شهروندی و نه بر اساس سهمیه ای مدیریت کردند.

از سوی دیگر ، حزب ما اعتقاد دارد که فرمول کشور فدرال هنوز می تواند اوضاعی را که برای تمام طرف ها راضی کننده باشد ، و حقوق و منافع مردم کرد و دیگر مولفه های اجتماعی در کردستان و در کل عراق را تضمین کند فراهم نماید ، اگر در بین طرف ها اراده سیاسی موجود باشد و اگر سازمان ملل پشتیبانی لازم را تامین نماید .   

در راستای حل بحران رفراندوم و غلبه بر کنش مقابل وتاثیرات آن ،اقدام بر پایه منافع عمومی و ملی ، منافع و حقوق مردم عراق با تمام ملیت ها و دیگر مولفه های سازنده آن کاربست تلاش ها برای موارد زیر ضروری است : 

·      رد گسترش جنگ در تمام اشکال آن ، کوتاه کردن دست "جنگ طلبان" و مدافعان تنفر ملی گرایی ، انکار کامل منطق خشونت و نیروی نظامی یا پیشنهاد استفاده از آن ها، و پذیرش منطق استدلال و زبان آن  

·      فراخوان دولت اقلیم کردستان به همکاری در یافتن راه خروج امن و قابل قبول از وضعیت وخیمی که از زمان رفراندوم وجود دارد ، و مشارکت جدی برای این رویکرد با اتخاذ موضعی که به گفتگو در چهارچوب قانون اساسی اجازه دهد.

·      رد درخواست های غیر مسئولانه از سوی کسانی که بر تحمیل نوعی محاصره بر اقلیم کردستان فشار می آورند ، و اجتناب از هر اقدامی که ممکن است به تنبیه جمعی مردم کردستان کمک کند، که سرانجام اول و در درجه نخست به زحمتکشان و فقیران آسیب  خواهد زد .

·      آغاز کردن هر چه زودتر گفتگو ی بی قید و شرط ، نه تنها بین دولت فدرال و دولت اقلیم کردستان ، بلکه بین تمام طرف های ملی عراق ، در چهارچوب یک گفتگوی جامع ملی طبق برنامه ای روشن و مدت معین شده محدود

·      دعوت از سازمان ملل برای مشارکت ، تا به راه انداختن یک چنین گفتگویی را آسان ، دست یابی به موافقت بر سر مشکلات موجود را تسهیل و تضمین های لازم برای اجرای آن ها طبق برنامه زمانی توافق شده را مهیا کند. 

·      برداشتن گام های سریع برای نشان دادن عامل های تنش زا در مناطق مورد اختلاف ، به ویژه در کرکوک و دشت نینوا، و فراوری فورمولی برای اداره آن ها و تضمین حقوق و مشارکت تمام جمعیت آن ها ، تا زمان تکمیل اجرای مراحل مصرح در ماده 140 قانون اساسی.

·      تقویت همکاری بین دولت فدرال و دولت اقلیم کردستان در میدان یاری به افراد آواره ، و تسریع بازگشت آن ها به مناطق خود، همراه با ادامه همکاری و هماهنگی میان نیروهای مسلح و نیروهای پیشمرگه در جنگ علیه داعش .

ما اطمینان داریم که یک چنین تلاشی برای دست یابی به راه حل ملی برای بحران کنونی ، از طریق گفتگوی جدی و صریح ،می تواند درب را به روی دخالت منطقه ای و بین المللی که هدف آن ها تنها خدمت به منافع کشورهای خود به هزینه مردم عراق است ببندد.

هم زمان ، اما ، آگاهیم که رشته ای از بحران ها پایان نخواهد یافت مگر آن که ما از سیاست ویرانگر مبتنی بر سامانه سهمیه بندی و فساد ، سوء اداره و حاکمیت درهم برهمی که بستگی نزدیکی به  آن دارند خارج شویم .

از این رو ما به تمام نیروهای مدنی دموکراتیک ، به همه کسانی که مشتاق خروج کشور از بحران ژرف و بازکردن افق های امید بخش برای نسل های جدید آن هستند، متوسل می شویم تا هر چه شدید تر برای رسیدن به موضع مشترک برسر مهار بحران کنونی و به طورکلی متحد کردن تلاش های خود بکوشند. آن ها تنها با انجام این کار به ایفای نقش موثری در شکل دادن به تعادل قوای ضروری برای به راه انداختن روند اصلاح و تغییر به سوی ساختن کشور مدنی دموکراتیک ، کشور شهروندی که امنیت ، خدمات، حقوق و آزادی ها و دست یابی به عدالت اجتماعی را تامین کند قادر خواهند بود.

هیئت سیاسی حزب کمونیست عراق

30سپتامبر 2017

7

 

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: