نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

1396-07-12

نویدنو  12/07/1396 

 

نیروهای سنی ابتکار هفت ماده ای را برای حل بحران بین بغداد و اربیل مطرح کردند.

آرش وجدانی

روز جمعه عثمان نجفی معاون رئیس  ائتلاف نیروهای ملی نشست "مهمی" را در خانه خود در بغداد برگزار کرد .

" شکی وجود ندارد که ان چه از بحران آخرین رفراندوم نتیجه می شود بازتاب بحران کلی عراق است و نتیجه طبیعی اجرای سیاست های غلط در کشور به واسطه تسلط روح انحصار و به حاشیه راندن یا مطالبه بهره مندی های بیشتر بدون توجه به منافع شرکای یک ملت است ."

از این رو در چهارچوب نظر ما برای حل مشکل کنونی و در راستای رسیدن به رفتارهای موفقیت آمیز ، اصول زیر باید راهنمای ما باشد :

اول ، ملت کرد بخش اساسی و بنیادی از ملت عراقی ماست . واز این رو ما به حفظ رابطه های خوب بین ملت کرد و بقیه عراقی ها که (رفراندوم را)  نمی پذیرند یا بخشی از اقدام های تبیهی هستند که به آسیب یا گرسنگی یا آسیب به آواره ها که جایگاه امن خود را در کردستان می یابند منجر می شود متعهدیم . 

دوم : متوقف کردن وحفظ مسئولانه هر سخنی که به دشمنی ملی دامن می زند و بر خراب کردن هرمولفه عراقی اصرار می کند.

سوم ، کرکوک و مناطق مورد اختلاف مناطقی عراقی برای همه عراقی ها هستند، و هیچ حزبی نمی تواند افکار خود را با زورتحمیل و اصول همکاری را آن چنان که در رفراندوم اخیر انجام شد لغو نماید .

چهارم ،ما قاطعانه استفاده از خشونت را به هر شیوه ای برای حل بحران کنونی یا به حرکت درآوردن نیروی نظامی از هرطرف به طرف دیگر را رد می کنیم .

پنجم :اتحاد نیروهای عراقی بخش بنیادی حل بحران و مقدم بر توافق ها یا تصمیم هایی است که با هر توجیهی، بدون در نظر گرفتن مطالبات و منافع مولفه عرب سنی ، به ویژه از آن جایی که مهم ترین بخش مشکل ، در مناطقی رخ می دهد که شنوندگان ما حضور دارند گرفته می شوند.

ششم: تلاش هر حزب برای تحمیل یک جانبه عمل انجام شده در صورتی که همراه با رضایت تمام طرف ها نباشد غیر قابل پذیرش است و نباید در منافع هیچ یک از آن ها تبعیض روا شود.

هفتم : پرونده راه حل رفراندوم باید از یک چشم انداز جامع ملی به واسطه افتتاح پرونده شراکت و اداره کشور، در راستای تضمین استقرار درمان نهایی برای جلو گیری ازبازگشت بحران باشد .

ائتلاف با اعلام آن که " به (حل) بحران از سوی طرف ها امیدواریم که گفتگو تنها راه برای دست یابی به راه حل هایی است که اتحاد عراق را حفظ و به اراده مردم آن احترام گذارد و سرانجام برای ساختن کشور مدتی تلاش کند که در آن قانون اساسی و قوانین بدون گزینش مورد احترامند و با شهروندان و مولفه های خود یکسان و بدون تبعیض رفتارمی کند." به کار خود پایان داد.

7

 

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: