نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

1396-07-09

نویدنو  08/07/1396 

 

جمهوری کاتالان : واقعیت یا مضحکه

توماس مک سیوموین – برگردان : هاتف رحمانی


جمهوری مستقل بودن یا نبودن؟ گزینه ای است که رای دهنده ها در صورتی که اجازه برگزاری رفراندوم برنامه ریزی شده برای اول اکتبر از سوی دولت اسپانیایی داده شود با آن مواجه خواهند شد .

بسیاری از جمهوری خواهان ایرلندی احتمالااز گسست کاتالانیا از اسپانیا حمایت کنند." یک جمهوری مستقل آزاد" حلقه آشنای آسانی به گرد خود دارد . بررسی نزدیک تر گزینه ، اما ، ممکن است به نتیجه دیگری ختم شود ... 

 بازیگران این مقابله کشور اسپانیا تحت حاکمیت حزب مردم – هم پیوند اسکاتلندی های خوب در گروه محافظه کاران پارلمان اروپا – و دولت منطقه ای کاتالونیا هستند. کاتالونیا توسط حزب نئو لیبرال دموکراتیک کاتالونیا ، در ائتلاف با چپ جمهوری خواه کاتالونیا (ای آر سی )به ظاهرسوسیالیست  اداره می شود . 
پشت صحنه این رفراندوم رکود کنونی است ، که به تحریک بی قراری در سراسر اسپانیا دامن زده است . حزب مردم با افزایش سرکوب ومحدودیت ها بر شهروندان شرکت کننده در روند دموکراتیک پاسخ می دهد . در همکاری با "دولت سایه" اسپانیا، قدرت های عمده اقتصادی و مالی کشور ، اسپانیا را اداره می کند.

کنترل آن ها بر رسانه های ارتباطی عمده کشور افکار عمومی را با افسانه های چرند در باره اسپانیای خیالی – مانند این چاخان که اقتصاد اسپانیا بهبود اقتصادی منطقه یورو را هدایت می کند!- منحرف می سازد .

   سودهای صنعتی اسپانیا ازمیانگین سود های اتحادیه اروپا پیشی گرفته است ، اما سهم کاربه سطح های نابرابری یدترین سال های دیکتاتوری فرانکو می رسد ، که رکوردی برای منطقه یورو بنا می کند. سال گذشته ، یک درصد از دارندگان بالاترین در آمد ها مالک یک چهارم ثروت اسپانیا بود ، 20 درصد از فقیر ترین ها مالک یک دهم درصد از آن .  

  انحرافی که باید اکنون از سوی رسانه های اسپانیا انتشار یابد ستیزه بین حزب مردم حاکم کشوراسپانیا ویک اکثریت کاتالان است که می خواهد ارتباط خود را با اسپانیا اصلاح – نه گسست – نماید . هر دو بازیگران اصلی ، حزب مردم و حزب دموکراتیک کاتالونیا ، خزب های تابع  ملی گرای نئو لیبرال هستند. اگر چه با وفاداری های متضاد به اسپانیایی ها و کاتالانی ها از هم جدا شده اند ، اما ، در مجلس اسپانیا در حمایت از "اصلاح کار" که اتحادیه ها را تضعیف می کند ، از این رو سقوط دستمزد ها را آسان می سازد ، استخدام تمام وقت را کاهش می دهد ، و اصلاحات مالی که به انباشت سود های کلان می انجامد همکاری می کنند.      

 کاهش عمده در هزینه های اجتماعی ( بهداشت ، آموزش وپرورش ، غیره) ، آب به آسیاب آن ها می ریزد. هر دو حزب در موارد فساد بزرگی غوطه ورند که نشان می دهد این برادران روحی دو روی یک سکه هستند.  

 هر دو از مسئله ملی برای بسیج حامیان خوداستفاده می کنند. حمایت از حزب مردم در" دفاع از وحدت اسپانیا (همیشه مورد تهدید) " ریشه دارد .فرهنگ سیاسی فرانکوئیستی ، سنگ محک اسپانیولی های محافظه کار ، ماهیت چند ملیتی جامعه اسپانیایی را انکار می کند . از این رو ، دولت " مستقل" کاتالونیا یک ای تی اETA [1]   مرده را بعنوان لولوی "ضروری" اسپانیا جایگزین کرده است ، اتحاد ملی به بهترین شکلی با چند تهدید داخلی تضمین می شود. 

   موتاتیس موتاندیس نظریه پرداز حزب دموکراتیک کاتالونیا اسپانیا را بعنوان منبع تمام بیماری های کاتالونیا معرفی می کند. حزب مردم هرگز درکاتالونیا محبوب نبوده است ، نیروهای تحت هدایت چپ آن جا همیشه از نگاه چند ملیتی اسپانیای سوسیالیست -  نگاهی مغایر با ایدئولوژی مرکز گرای متصلب دولت اسپانیایی- حمایت کرده اند ، که در چهارچوب آن ملت ها روابط خود را با مادرید تعیین می کنند . 

در میان حقوق تضمین شده با حق حاکمیت ملی حق جدایی از مرکز وجود دارد . این امر اتحاد برادرانه را ، بر خلاف آن چه به صورت دستوری که از لحاظ تاریخی اسپانیا را مسلط می کند تحمیل می شود، تضمین می کند.

" حق حاکمیت – حق تصمیم گیری – نباید با "تجزیه طلبی" یا " استقلال" ، دو عبارتی که اغلب در گفتمان جمهوری خواهی ایرلند معشوش می شود مخلوظ گردد. حق حاکمیت ، نه تجزیه طلبی ، در دی ان ای چپ کاتالان است که اساسا از زمان مرگ فرانکو کاتالونیا را اداره می کند و با تلاش های پیوسته مرکزگرایان اسپانیا برای فرسایش حق حاکمیت کشور آن ها مبارزه می کند.

به تازگی ، قانون خود مختاری کاتالان از سوی دولت چپ سه حزبی کاتالان تنظیم شد ، این قانون توسط پارلمان کاتالان اصلاح شد اما در 2006 از سوی دادگاه قانون اساسی اسپانیا عناصر اساسی فرض شده از سوی کاتالان ها برای بیان حق حاکمیت و هویت آن ها حذف شد . خشم مردم بلافاصله با تظاهرات های عظیم استقلال ، با شرکت میلیون ها شهروند جرقه خورد .  

با بو کشیدن یک فرصت انتخاباتی ، حزب بورژوازی ملی گرا دموکرات کاتالان یک شبه به استقلال طلبان تام تغییر یافت . این پیش دستی های ایدئولوژیک حزب دموکرات کاتالونیای اکنون حاکم به این شکل ان ها را به تشکیل دولت ائتلافی با ای آرسی (چپ جمهوری خواه کاتالونیا) استقلال طلب در دولتی مختص استقرار جمهوری مستقل کاتالان قادر ساخت.

ببرها نمی توانند خال های خود را پنهان کنند. نماینده های حزب دموکراتیک کاتالونیا در مجلس اسپانیا هنوز از رژیم فاسد کنونی حزب مردم حمایت می کنند، آن ها ژوئن گذشته از دادن رای به استیضاح حزب مردم خود داری ، از این رو به بقای آن کمک کردند.     

چنین مانور های اپورتونیستی حزب دموکراتیک کاتالونیا را به پنهان کردن فساد عظیم خود، که از سوی رسانه های همدست آن نادیده گرفته می شود قادر می سازد. مانند حزب مردم اسپانیایی ، حزب دموکرات کاتالونیا مقدار عظیمی از پول عمومی را برای منفعت شخصی یا سازمانی می دزدد. اعتراض کننده ها علیه این رسوایی از سوی نهاد مستقر سیاسی و رسانه ای بعنوان خائن ها، ضد کاتالان ها ، مرتد ها وغیره شلاق می خورند. و سطح های دسترسی رسانه ها به شاکی های آن ها حاشا می شود .       

رفراندوم های معتبر اکثریتی از رسانه ها را در گیر می کند که اجازه دسترسی به تمام گزینه های قطعی شده  را می دهد. اما ، دسترسی به رسانه های کاتالان ، از سوی حکومت مستقل تحت کنترل حزب دموکرات کاتالونیا کنترل می شود که تنها به بیان موضع تجزیه طلب آن اجازه می دهد . صدای چپ "عاقل" یک نیروی سیاسی عمده در کاتالونیا ، خاموش شده است، و درخواست های حقوق دموکراتیک برای تصمیم گیری از سوی رسانه هاو سیاست مدارهای اسپانیایی دشمن بعنوان درخواست های تجزیه طلبانه نشان داده می شود .     

حزب دموکرات کاتالونیا استقلال را بعنوان تنها راه حل تمام مشکلات اجتماعی عظیم استان معرفی می کند. کاتالونیا به بالاترین نرخ فقر کودکان در بین  15 کشور اتحادیه اروپا  و بالاترین سطح شغل ناپایدار و قطع هزینه های اجتماعی ، همه در نتیجه اجرای سیاست های حزب دموکرات کاتالونیا "افتخار" می کند. قطع هزینه های همانندی در مجلس اسپانیا از سوی نماینده های حزب دموکرات کاتالونیا مورد حمایت هستند ، که هم زمان به کاتالونیای مستقل فرا می خواند.

قطع هزینه های اجتماعی در کاتالونیا ، با پیشی گرفتن بر اکثر مناطق خود مختار اسپانیا، خطری را که از سوی حاکمان " استقلال طلب" کاتالونیا متوجه منافع آن ها است به زحمتکشان هشدار می دهد.     

گزینه جمهوری مستقل بودن – یانبودن؟ پیش روی رای دهنده خواهد بود اگربه رفراندوم برنامه ریزی شده از سوی دولت منطقه ای کاتالونیا برای اول اکتبراز سوی دولت اسپانیا اجازه برگزاری داده شود .

شرکای حزب چپ جمهوری خواه – حزب دموکرات کاتالونیا در دولت کنونی کاتالان – نباید دیگر اجازه دهد موضوع استقلال برنامه اجتماعی آن را به تاخیر اندازد . همکاری با نیروهای مترقی پدیدار شونده اسپانیایی و کاتالان که خواستار تعریف دوباره از اسپانیا و پذیرش کامل چند ملیتی هستند راه چپ پیش رو است . اتحاد با چنین نیروهایی با ایده ال های سوسیالیستی حزب چپ جمهوری خواه بیشتر مطابقت دارد تا ایفای نقش ویلن دوم برای حزب دموکراتیک کاتالونیا، که هدف آن یک جمهوری نئو لیبرال کاتالان مورد حمایت طبقه کارگر چاپلوس کاتالان است .

سرچشمه : صدای سوسیالیست ارگان حزب کمونیست ایرلند


 

[1] - ( گروه چپ ملی گرای باسک ، گروهی تروریست که در سال 1959تاسیس شد و از سال 1968 تاکنون بیش از 820 نفر ( از جمله 340غیر نظامی را کشته است . این گروه از سوی اسپانیا ، فرانسه ف بیتانیا ، امریکا و سازمان ملل گروهی تروریستی اعلام شده است . گروه در سال های 1989, 1996, 1998  و 2006 آتش بس اعلام کرد. در 5 سپتامبر 2010 آتش بس دیگری اعلام کرد که هنوز پابرجاست . این گروه در سال 2011 توقف قطعی فعالیت های مسلحانه خود را اعلام داشت . در نوامبر 2012 آمادگی خود را برای مذاکره  درباره "پایان دادن قطعی " به عملیات و انحلال کامل اعلام نمود. این گروه در 7 اوریل 2017 اعلام کرد که کلیه سلاح هاو مواد انفجاری خود را تسلیم کرده است ورسما سازمانی غیر مسلح خواهد بود که تاکنون چنین بوده است .

 

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: