نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

1396-07-08

نویدنو  08/07/1396 

 

بانگ عقلانیت از شورای صلح ایالات متحده

برگردان: مسعود امیدی

 

در مجمع عمومی سازمان ملل متحد: ترامپ منشور ملل متحد را نابود کرد و به جهان اعلان جنگ داد.

جنبش صلح ایالات متحده نباید و نمی تواند سکوت کند. 

شورای صلح ایالات متحده – 24 سپتامبر 2017

رئیس جمهور ترامپ گفت :

"ایالات متحده آمریکا از جمله بزرگترین نیروهای خیر خواه در تاریخ جهان بوده است ... ما در آمریکا به دنبال تحمیل شیوه زندگی خود بر هیچ کس نیستیم. "

"ما باید احترام به قانون، احترام به مرزها و احترام به فرهنگ ها و...را پاسداری نماییم."

با این وجود او اعلام می کند :

·      "من همواره آمریکا را مقدم می دانم."

·      "به تازگی اعلام شده است که ما نزدیک به 700 میلیارد دلار  در ارتش و امور دفاعی هزینه خواهیم کرد ...ارتش ما بزودی قوی تر از  هر زمانی در گذشته خواهد بود."

·      "گروه کوچکی از رژیم های سرکش ...همه  اصولی را که سازمان ملل متحد بر پایه آنها استوار است، نقض می کنند."

·      اغلب اوقات  تمرکز (سازمان ملل متحد) بر نتایج نبوده ...بلکه بر بوروکراسی و فرآیند متمرکز بوده است...ما نمی توانیم منتظر بوروکراتهای عقب مانده بمانیم- ما نمی توانیم چنین کاری کنیم. باید مشکلات مان را حل کنیم...یا آنکه ....شکست خواهیم خورد."

·      " ایالات متحده قدرت و شکیبایی زیادی دارد. اما اگر مجبور به دفاع از خود و متحدانش شود، هیچ انتخابی بجز نابودی کامل کره شمالی نخواهیم داشت. مرد موشکی در یک ماموریت خودکشی برای خود و رژیمش است. " 

·      "ما تنها با تصمیماتی در مورد کره شمالی مواجه نیستیم . زمان آن فرا رسیده است که ملت های جهان با رژیم های بی مسئولیت مقابله کنند..."

·      "حکومت ایران یک دیکتاتوری فاسد را در پشت ماسک دموکراسی پنهان می کند...ما نمی توانیم به یک رژیم خشونت آمیز اجازه بدهیم این فعالیت های بی ثبات سازی را همزمان با ساخت موشک ادامه دهد ...توافقنامه ایران (برجام- مترجم) یکی از بدترین و یک طرفه ترین موافقتنامه هایی بود که ایالات متحده تا کنون وارد آن شده است..."

·      "من همچنین قواعد درگیری در جنگ مان در برابر طالبان (در افغانستان) را کاملاً تغییر دادم."

·      اقدامات رژیم جنایتکار بشار اسد ... به وجدان هر انسان منصفی شوک وارد می کند...به همین دلیل است که ایالات متحده حمله موشکی به پایگاه هوایی که حمله شیمیایی را آغاز کرده بود، انجام داد." 

·      "ایالات متحده در برابر رژیم فاسد و بی ثبات کننده کوبا ایستاده است...ما تحریم ها علیه حکومت کوبا را تا زمانی که اصلاحات اساسی انجام دهد، لغو نخواهیم کرد."

·      "ما تحریم های شدید و قابل نظارتی را بر رژیم سوسیالیستی مادورو در ونزوئلا تحمیل نمودیم.  ... دیکتاتوری سوسیالیستی مادورو رنج ها و مصائب وحشتناکی را بر مردم شایسته این کشور تحمیل نموده است....اگر دولت ونزوئلا به مسیر خود ادامه دهد، ما آماده ایم اقدامات بیشتری را نیز انجام دهیم...."  

·      "مشکل در ونزوئلا این نیست که سوسیالیسم به صورت ناقص به اجرا گذاشته شده است ، بلکه این است که سوسیالیسم در آنجا بی قید و شرط به اجرا گذاشته شده است...هر جا که سوسیالیسم واقعی یا کمونیسم از اتحاد شوروی تا کوبا و ونزوئلا دنبال گردید، به بدبختی و ویرانی و شکست منجر شد.  آنهایی که اصول این ایدئولوژی های بی اعتبار را مطرح می کنند، تنها به رنج های مداوم  مردم کمک می کنند....آمریکا در کنار همه کسانی که زیر سلطه یک رژیم بی رحم زندگی می کنند، ایستاده است. احترام ما به حق حاکمیت نیز ما را به اقدام فرا می خواند."

ما سخنان خود رئیس جمهور ترامپ در سازمان ملل متحد را در سخنرانی اش برای آنها رها می کنیم. سحنرانی او در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در 19 سپتامبر سال 2017  اوج فریب، ریاکاری، حالت عظمت طلبی امپریالیستی و تحقیر کامل منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین المللی بود. این سخنرانی همچنین حاکی از قصد حکومت ایالات متحده برای احیای جنگ سرد قدیمی بود.

ترامپ از "تهدید هسته ای"کره شمالی سخن گفت و رهبر این کشور را "مرد موشکی" نامید بدون اینکه ذکر کند ایالات متحده و نیروهای هم پیمان در همین زمان در حال انجام تمرینات نظامی در مرزهای کره شمالی هستند که هدف بالقوه آن تهاجم به این کشور است. او ضمناً به این واقعیت اشاره نمی کند که ایالات متحده سامانه  ضد موشک خود را نزدیک مرزهای کره شمالی نصب کرده است و بیش از 23000 سرباز در کره جنوبی دارد!

ترامپ از "تهید هسته ای" ایران در زمانی که ایران از همه طرف در محاصره نیروهای هسته ای ایالات متحده قرار گرفته  و موافقتنامه ای را با ایالات متحده و پنج کشور دیگر برای پیشگیری از توسعه سلاح های هسته ای امضاء کرده است، سخن گفت !

ترامپ ، در زمانی که ده ها هزار تروریست جنایتکار ، مسلح شده و تامین مالی شده از سوی ایالات متحده و متحدانش در حال تحمیل فاجعه بر مردم سوریه هستند و در حالی که تحت پشتیبانی نیروهای زمینی و هوایی ایالات متحده در سوریه قرار دارند، از "رژیم جنایتکار بشار اسد " سخن گفت!

ترامپ از "رژیم بی ثبات کننده کوبا" سخن گفت بدون اینکه به این واقعیت اشاره کند که دولت ایالات متحده و سازمان CIA دائماً در تلاش برای بی ثبات کردن انقلاب کوبا و دولت آن ، قتل رهبر آن، اشغال غیر قانونی قلمرو آن در گوانتانامو بوده است. او از ادامه محاصره کوبا و نقض پی در پی قطع نامه های همان مجمع عمومی سازمان ملل که روی سخنش با آن بود، سخن گفت!

ترامپ از اقدام علیه "دیکتاتوری سوسیالیستی" رئیس جمهور مادورو "در صورت پافشاری ونزوئلا بر مسیر خود " سخن گفت. (او در گذشته نیز گفته بود که " فصد کنار گذاشتن یک گزینه نظامی در برابر ونزوئلا " را ندارد.) اما او این واقعیت را پنهان کرد که این ایالات متحده بود که به صورت غیر قانونی در برابر دموکراسی در ونزوئلا  اقدام نمود هنگامی که یک کودتا را علیه رئیس جمهورقانونی  منتخب آن هوگو چاوز  به اجرا گذاشت و هنوز هم در تلاش برای انجام آن با براندازی رئیس جمهور منتخب دموکراتیک آن نیکلاس مادورو است!

از گفته های ترامپ روشن است که "مسیری" که نه تنها در ونزوئلا بلکه همچنین در کوبا بیشتر او را نگران می کند ، مسیر مراقبت های بهداشتی رایگان ، آموزش رایگان، و خدمات عمومی رایگان برای همه مردم است، مسیری که ترامپ در تلاش است تا در کشور خود  مانع  آن گردیده و آن را معکوس نماید.

متاسفانه توجه همه رسانه های شرکتی و بیشتر اعتراضات جنبش صلح پیرامون سخنرانی رئیس جمهور ترامپ تا کنون بر تهدیدات او نسبت به کره شمالی و ضرورت آشکار برای تنش زدایی متمرکز شده است. با این وجود هر اندازه هم که این موضوع از اهمیت و فوریت برخوردار باشد، مانند گم کردن جنگل در برابر درخت است. 

نگاهی به کل این سخنرانی کاملا روشن می کند که وضعیت بسیار خطرناک تر از آن است که به نظر می رسد. ما اکنون با یک تغییر کیفی در سیاست خارجی رسمی ایالات متحده– که به صورت عجیب و غریبی در دفتر مرکزی سازمان ملل اعلام شده است- به دور از اصول منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین الملل و در جهت اعلام یک جانبه جنگ و مداخله از سوی ایالات متحده به هر کشوری که در راه هدفش در برابر سلطه جهانی ایستادگی کند، مواجه هستیم.  

سیاست " آمریکا مقدم است"، آنگونه که توسط او در سازمان ملل متحد اعلام شده است، در حال تبدیل شدن به هسته اصلی سیاست خارجی ایالات متحده است. این به معنای تنظیم مجدد روابط بین الملل به گونه ای است که تنها در خدمت ایالات متحده و منافع استراتژیک و اقتصادی آن باشد. بدیهی است که چنین سیاست امپریالیستی که توسط ترامپ در سخنرانی اش در سازمان ملل متحد مطرح شد، نمی تواند بدون نقض اصول منشور سازمان ملل و قوانین بین المللی به پیش برده شود.

جنبش صلح ایالات متحده مسئولیت ویژه ای برای پیشگیری از چنین پیامدهای فاجعه باری دارد. اما هیچ اعلامیه یا بیانیه عمومی نمی تواند به خودی خود از فاجعه پیشگیری نماید. آنچه نیاز فوری است، یک جبهه متحد ضد جنگ و ضد مداخله گری مرکب از همه بخش های جنبش صلح است که قادر به بسیج یک جنبش توده ای اثربخش در برابر امپریالیسم و جنگ باشد.

شورای صلح ایالات متحده همه سازمان های صلح در ایالات متحده را به رهبری تظاهرات محلی، منطقه ای و ملی و ملاقات با اعضای کنگره از جمله اعتصاب و درخواست از دولت ایالات متحده برای موارد زیر فرا می خواند:

·      متوقف کردن نقض منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین المللی از سوی ایالات متحده

·      متوقف کردن تلاش های ایالات متحده برای خرابکاری در اقتصادها و سیستم های سیاسی سایر دولتها ، متوقف نمودن تهدید و سرنگونی دولت های مستقل، لغو به کارگیری تحریم های اقتصادی به عنوان روش نابودی دولتهای مستقل

·      توقف مداخلات سیاسی و نظامی ایالات متحده در امور بین المللی سایر کشورها ، احترام به حق حاکمیت همه کشورها از جمله سوریه ، ونزوئلا ،کوبا و کره شمالی

·      خاتمه دادن به محاصره اقتصادی ایالات متحده علیه کوبا و بازگرداندن گوآنتانامو به کوبا

·      توقف تمرینات مشترک نظامی ایالات متحده با کره جنوبی ، توقف همه اشکال تهدیدات علیه کره شمالی، امضاء یک پیمان صلح دائمی با کره شمالی از طریق مذاکرات سیاسی صلح آمیز

·      احترام گذاشتن به همه معاهدات ایالات متحده با سایر کشورها از جمله توافق هسته ای ایران

·      بستن و جمع آوری همه پایگاه های نظامی خارجی ایالات متحده در سرتاسر جهان

·      آغاز تلاش برای گسترش مناطق عاری از سلاح های هسته ای در سرتاسر جهان ، پشتیبانی از معاهده جدیداً مذاکره شده منع گسترش سلاح های هسته ای سازمان ملل متحد

·      کاهش چشمگیر هزینه های جنگی و نظامی ایالات متحده ، لغو بودجه 700 میلیارد دلاری و صرف منابع مالی در  حوزه مراقبت های بهداشتی ، آموزش، ایجاد مشاغل و سایر خدمات اجتماعی 

شورای صلح ایالات متحده آماده است تا دست همه نیروهای صلح در جهت  سازماندهی گسترده ترین اعتراضات ممکن توده ای در برابر سیاست خارجی بشدت جنگ افروزانه و امپریالیستی ایالات متحده که از سوی دونالد ترامپ در سازمان ملل متحد اعلام شده است، را بفشارد.  

نقل از فیس بوک

 

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: