نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

1396-07-08

نویدنو  07/07/1396 

 

حزب کمونیست عراق در باره رفراندوم در اقلیم کردستان

برگردان : آرش وجدانی

 

هیئت سیاسی حزب کمونیست عراق 20 سپتامبر یادداشتی را در باره رفراندوم  در اقلیم کردستان منتشر کرد .

یادداشت رئیس جمهوری عراق ، سخنگوی مجلس ، رئیس شورای قضایی ، بعلاوه حیدر عبادی نخست وزیر و مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان را مورد خطاب قرار می دهد .

حزب کمونیست عراق نگرانی خود را نسبت به تحولات اخیر در عراق ،" با توجه به مسئله رفراندوم در اقلیم کردستان و تاثیرات بلند مدت آن ، و مواضع نیروهای مختلف ملی ، منطقه ای و جهانی"  ابراز داشت . حزب اعلام کرد که " وظیفه عظیم ملی" مبارزه علیه داعش است . حزب ضرورت فوری " بازگشت آوارگان به مناطق و شهر های خود ، به راه انداختن کارزار بازسازی ، تضمین امنیت و تضمین مناطق آزاد شده و اجرای بسته ای از اقدام های جامع برای خشکاندن منابع تروریسم " را مورد تاکید قرار داد.

بیانیه به " خواسته های مردمی گسترده برای رفراندوم و تغییر در طرز حکومت و دولت ، برای ایجاد دوباره نهادهای دولتی به دور از سیستم سهمیه ای فرقه ای و قومی، و پذیرش اصول شهروندی ، درستی و شایستگی بعنوان بنیان انتصاب های عمومی " اشاره می کند. دولت فدرال و دولت اقلیم کردستان برای بحران جاری ، که در چنین وقتی سر برآورده است  مسئولیت مشترک دارند، اما " مسئولیت  اولیه ، البته ، با کسانی است که قدرت را به واسطه مزیت جایگاه قانون اساسی خود قبضه کردند."      

طبق اعلام بیانیه ، فقدان اراده سیاسی برای اجرای ماده 140قانون اساسی و رفع مسئله مناطق مورد مناقشه بحران را بدتر کرده است . بیانیه رهبری کردستان برای ضمیمه کردن مناطق خارج از قدرت دولت اقلیم به رفراندوم 25 سپتامبر 2017 " واکنش های شدیدی را تحریک کرد، مبادلات دوجانبه داخلی و خارجی را راه انداخت ،و کشورها و نهادهای خارجی را به دخالت در مسئله ملی ما تشویق کرد."

در رابطه با موضوع رفرادوم، هیئت سیاسی حزب کمونیست عراق اعلام کرد :  

1-   ما ، در حزب کمونیست عراق ،حق تعیین سرنوشت را برای همه خلق ها، بزرگ یا کوچک ، و حق آن ها را برای اراده آزاد خود ، از جمله تشکیل دولت ملی به رسمیت می شناسیم . این حقی است که ما همیشه در رابطه با شرایط مشخص کشور خود، که آخرین آن پذیرش فدرالیسم بود ،سروکار داشته ایم. 

2-   بر همین مبنا ،ما از فورمول فدرال که در قانون اساسی عراق به تصویب رسید حمایت کردیم ، که فورمول پیشرفته ای برای طرز حکومت و دولت در کشورکثیرالمله است . مایه تاسف است که این فورمول فدرالیسم هنوزتمام  بالقوگی کامل خود را مصرف نکرده است ، و ایجاد کشور فدرال دموکراتیک هنوز تکمیل نشده است .طرف های مختلفی که بالاترین مقام را در کشور کسب کرده اند  پیش نیاز های تکمیل ساختمان آن را به نحوی که عضویت و مشارکت را ، در کلام و عمل ، برای تمام لایه های مردم ما ، و به ویژه برای مردم اقلیم کردستان ، در مدیریت و تصمیم گیری امور کشور برپایه شهروندی، بالا بردن انتخاب اتحاد داوطلبانه در داخل یک عراق فدرال دموکراتیک تضمین نماید فراهم نکرده اند.

3-   به نظر ما ، بازسازی سیستم فدرال ،که ساختار ان در قانون اساسی 2005 عراق معین شده است ، نمی تواند یک جانبه از سوی یک حزب خاص تصمیم گیری شود . در عین به رسمیت شناختن حق این اقلیم یا آن منطقه برای برگزاری رفراندوم برای بررسی و شناسایی دیدگاه های شهروندان آن ، مسئله اصلی چگونگی رفتار با پی آمد ها و اجرای نتیجه آن است ، که به طور کلی کشور فدرال رانگران می کند.   

4-   در رابطه با وضعیت مشخض کشور همان گونه که در بالا ذکر شد و چالش های پیش رو ، و مبتنی بر منافع همه ، از جمله مردم اقلیم کردستان ، نظر ما آن است که رفراندوم تحت شرایط مطلوبی مطرح نشده است و با تدارک ضروری پیش از برداشتن یک چنین گامی که بی شک گام بزرگی است پیش نرفته است . به طور مختصر ، صرف نظر از انگیزه های طرف های مختلف ، رفراندوم حقی باقی می ماند که تعقیب اجرای آن بی موقع است .  در این جهارچوب،ما شاهدیم که مناطق مورد مناقشه در داخل مشخصه متناسب بیان شده در قانون اساسی باقی می ماند و هنوز موضوع ماده 140  قانون اساسی و منتظر راه حلند .

5-   اشتباه مرگباری که در هر حالی غیر قابل توجیه است توسل به مواضع تشنج آور، گسترش روح دشمنی بین خلق های عرب و کرد ، متشنج کردن فضا وبه راه انداختن تهدید های مقابل ، ودست یازی به خشونت و اقدام نظامی برای حل مسئله ای این چنینی است که با آن سروکار داریم چنین اقدام هایی می تواند اوضاع را بد تر کند ،طرف های مختلف خارجی را به دخالت در امور داخلی کشور ما تشویق می کند و فرصت هایی را برای  نیروهای تروریست و  گروه های ولگرد فراهم  آورد تا برنامه های خود را برای بی ثبات سازی امنیت وثبات اجرا کنند.

6-   وحدت کشور، به نظر ما ، می تواند تنها برپایه اعتماد راسخ ومطلوبیت تمام اجزا سازنده آن ، به دور ازالحاق  تحمیلی  و اجباری ، به نحوی که حقوق برابر را برای همه تضمین نماید فراهم گردد.

حزب کمونیست عراق اعلام کرد که از تمام ابتکارهای نشان دهنده موضوع  حساس ، از جمله ابتکار رئیس جمهور عراق استقبال می کند. بیانیه اعلام می کند " این از موضع ما ریشه می گیرد که  از پدیرفتن تلاش های ملی  بعنوان بنیانی برای نشان دادن موضوعی که کشور ما را نگران می کند و برای حل  دشواری ها ، مشکلات ،و بحران های آن ، طرف داری می کنیم".  

گفتگو بین دولت فدرال و دولت اقلیم می تواند" حقوق قانونی خلق کرد ما را تضمین نماید، به نظر ما گفتگو موثرترین راه برای نگاه داشتن مردم عراق در تمام اجزا تشکیل دهنده آن و بازگرداندن کشور عزیز ما از بحران های خطرناک کنونی مبتنی بر روح شهروندی و مشارکت حقیقی است ."   

حزب اظهار داشت که دست یازی به اسلحه ، یا تهدید به استفاده از آن ، از هر طرف را کاملا رد می کند و هر دو طرف را به گفتگو فرا می خواند. حزب همچنین تاکید کرد که " دخالت از سوی کشورهای منطقه و دیگران را در امور داخلی عراق ، به ویژه دخالت نظامی ، یا  تلاش هر طرف عراقی برای چنین دخالتی را ، در طی این دوران حساسی که کشور عزیز ما تجربه می کند" کاملا رد می کند.  

در پایان هیئت سیاسی حزب کمونیست عراق تاکید کرد نیاز به انجام گفتگو در چهارچوب قانون اساسی ، بدون سهمیه بندی فرقه ای – قومی منافع تمام اجزا متشکله مردم عراق را تضمین نخواهد کرد . بیانیه می گوید " آلترناتیو ساختن کشوری از شهروندی ،کشورمدنی مبتنی بر عدالت اجتماعی است . بیایید همه ، با یک روح بلند ملی ، برای باز داشتن کشور خود از افتادن به سراشیب لغزان خطرناکی ، که در آن همه خواهند باخت و تنها دشمنان ملت ما پیروز خواهند شد تلاش کنیم ."  

 

 

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: