نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

1396-06-23

نویدنو  22/06/1396 

 

 

 

چپ ونزوئلا علیه تهدید ها وتحریم های ترامپ می رزمد

امیلی شیپرز- برگردان : هاتف رحمانی

جمعه ، 25 اوت 2017، رئیس جمهور ترامپ تعیین تحریم های خشن تازه علیه جمهوری بولیواری ونزوئلا را، بعنوان تنبیه استقرار مجلس جدید قانون اساسی در آن کشور اعلام کرد. اما مجلس قانون اساسی با نادیده انگاشتن آخرین حمله های ترامپ ، با برنامه کاملی از اصلاح علیه پاشنه تهدید های نظامی در برابر کشور امریکای جنوبی به پیش می رود . 

تهدید ونزوئلا از سوی ایالات متحده امریکا محدود به اکنون نیست .اوباما رئیس جمهور امریکا با استفاده از زبانی که مستلزم قانونی کردن تحمیل تحریم ها بود  پیش از این ونزوئلا راتهدیدی غیر عادی علیه امنیت و منافع امریکا اعلام کرده بود. اما ترکیب و سیاست های دولت ترامپ در بخش اجرایی ما به صورت فزاینده ای وضعیت ضد ونزوئلایی دارد . تمرکز زیاد بر وضعیت سیاسی امریکا ، در کابینه ترامپ و در میان مشاوران وافراد نزدیک ترامپ –افرادی با محور های تشدید برخورد ها علیه ونزوئلا- خطر را افزایش داده است . 

بعنوان مثال ، رکس تیلرسون وزیر امور خارجه مدیر عامل اکسون موبایل ، شرکت نفتی بزرگ چند ملیتی بود که ستیزه تندی با دولت ونزوئلا بر سر ملی کردن برخی از دارایی های آن ها در کشور داشت . ژنرال جان اف کلی که اکنون رئیس ستاد کاخ سفیداست ،از سال 2012 تا 2016 فرمانده یگان نظامی جنوبی امریکا بود ، عبارت مختصری که کل امریکای لاتین را پوشش می دهد و تصور می شود از امریکا در برابر "تهدیدها"یی که از آن منطقه متوجه ایالات متحده است محافظت می کند. دولت ترامپ نیز در کنگره و خارج از کنگره با اشخاص راست افراطی مانند سناتور مارکو روبیو متحد است که کارزار رسوای تغییر رژیم علیه ونزوئلا را سازمان داده است ، که بسیار شبیه به کارزاری است که امریکا از انقلاب 1959 تا الان علیه کوبای سوسیالیست راه انداخته است. در مورد ربیو ، راهکار های به کار گرفته شده علیه ونزوئلا تهدید برخی ازهمسایه های فقیر کارابینی ونزوئلا ، مانند هائیتی ، به قطع کمک در صورت عدم همراهی باخط امریکا در باره ونزوئلا را شامل می شود .    

تحریم های تحمیل شده علیه ونزوئلا پیش از این هم وجود داشتند ، اما تاکنون تمرکز آن تحریم ها بر اشخاص خاصی مانند نیکولاس مادورو رئیس جمهوربوده است و تاثیر بسیار محدودی داشت. اما تحریم های جدید تحمیل شده ، صریحا بعنوان تنبیه برای انتخاب مجلس ملی قانون اساسی که طبق قانون اساسی 1999مجاز است بسیار بیشترخطرناک هستند. آن ها برای محروم کردن دولت ونزوئلا یا شرکت ملی نفت ونزوئلا  PDVSA،از وجوه فزاینده ناشی از انتشار اوراق قرضه ملی جدید طراحی شده اند . ونزوئلا اکنون در شرایط بسیار دشواری قرار دارد، و به پرداخت سود های بالاتر برای وام هایی که از خارج دریافت می کند ناگزیر است ، تحریم ها برای تقریبا غیر ممکن کردن این امر و از این رو خفه کردن اقتصاد ونزوئلا طراحی شده اند . همان گونه که مارک ویسبورت تحلیلگر امریکایی خاطر نشان می سازد ،درد باید به بخش های آسیب پذیر تر جمعیت ونزوئلا ضربه وارد کند.  این با راهبرد مورد استفاده برای درهم شکستن کوبای سوسیالیست – که مردم را رنج دیده تر کنید به نحوی که آن ها شورش کنند و دولتی را که امریکا دوست ندارد سرنگون کنند-  هم زمان است .

دو استثنا عجیب برای تحریم ها

دو استثنا عجیب برای تحریم ها وجود دارد . یکی آن است که هیچ حرکتی برای خاموش کردن پمپ بنزین های زیادشرکت نفت  CITGO در ایالات متحده امریکا وجود ندارد ، اگر چه مالک  CITGO  شرکت ملی نفت ونزوئلا است . اما CITGO از الان اجازه انتقال در آمد های خود را به ونزوئلا نخواهد داشت.

استثنا دیگر گلدمن ساچز، یکی از بزرگترین عاملان سرمایه  مالی جهان است . برخی در دولت ترامپ و در جناح راست عملیات ونزوئلایی خواهان ممنوعیت معامله گلدمن ساچز با ونزوئلا در مسئله اوراق قرضه ملی بودند ، اما در این مورد به این شرکت خاص اجازه داده شده است . راز مسئله زمانی آشکار می شود که کسی جایگاه بزرگ افراد گلدمن ساچز در دولت ترامپ را به یاد آورد ،که با استو مونچین رئیس خزانه داری آغاز می شود.

با این حال ، در کاراکاس پایتخت ونزوئلا ، اعضا منتخب مجلس قانون اساسی در برنامه کار قدرتمند غوطه ور شده اند . و نزدیک به راس برنامه آن ها در حال شکل دادن پاسخ به تهدید های جدید از سوی دولت ترامپ است ، در عین حال به انواع اصلاحات زیادی که سال ها مورد تقاضای گروه های پایه ای در ونزوئلا بوده اند توجه دارند .

دومین حزب بزرگ در ائتلاف حاکم حزب کمونیست ونزوئلا است . حزب کمونیست ونزوئلا حامی با ثبات دولت مادورو بوده است ، اما سیاست های خاصی را ، به ویژه در عرصه اقتصادی هم مورد انتقاد قرار داده است .حزب کمونیست ونزوئلا به شدت از مجلس ملی قانون اساسی ،که در آن حضور دارد حمایت می کند ، و پیش از انتخابات مجلس رشته ای از اقدام های اصلاحی را مطرح کرده است ، که اکنون در مجلس و در کشور برای پیش برد آن ها تلاش می کند. 

مشکل اقتصادی کلیدی که ونزوئلا با آن رو در رو شده است

حزب کمونیست ونزوئلا مشکل اقتصادی کلیدی را که ونزوئلا با آن رو در رو شده است ، با آغاز کردن از ابتدای شکوفایی نفت آن در دهه 1920 خاطر نشان می سازد . نفت به حد افراطی به فروش نفت خام در بازار های بین المللی ، و واردات همه نوع کالاهای اساسی ، از جمله غذا و دارو وابسته است ، که بسیاری از ان ها را ونزوئلا می تواند در داخل کشور تولید نماید . ونیز ، اگر چه دشمنان دولت ونزوئلا بحران تورم مهار ناپذیر جاری ، کمیابی و منجر شدن به بی ثباتی اجتماعی وسیاسی را تقصیر " سوسیالیسم شکست خورده" می دانند ، در حقیقت ونزوئلا هر گز کشوری سوسیالیستی  نبوده ونیست . اگر چه رئیس جمهور قبلی مادورو ، هوگو چاوز ، صنعت نفت ملی شده را تحت کنترل شدید دولت درآورد ، و استاندارد های زندگی مردم ونزوئلا ، به ویژه فقیر ها را، با استفاده از سرمایه گذاری سود نفت در پزوژه های مسکن، بهداشت ، آموزش و پرورش و سایر چیز ها  تا حد زیادی بهبود بخشید ، اما بخش زیادی از اقتصاد تحت کنترل شرکت های بزرگ خصوصی که به گروه سیاسی دست راستی که برای سرنگونی دولت تلاش می کنند وابسته هستند باقی ماند. این به ویژه در قلمرو توزیع غذا و داروی وارداتی، و در بخش بانکداری خصوصی حقیقت دارد . احتکار و جمع آوری و نیز شیوه های کسب وکار غیر قانونی عمومیت دارد ، وبرخی ممکن است عمدا برای تضعیف دولت طراحی شده باشند .

بهبود استاندارد های زندگی مردم ونزوئلاتحت حکومت دولت بولیواری مسئله وابستگی همیشگی به واردات را نیزبه صورت ناخواسته بد تر کرده است ، به این دلیل ساده که مردم اکنون بیش از گذشته  پول برای خرید کالاهای واراداتی دارند. 

بخش به ویژه خطر ناک وضع دشوار کنونی آن است که ذخیره ارزی ونزوئلا به شدت کاهش یافته است . دولت مادورو خواهان ورود به صرفه جویی افراطی پول با وارونه کردن پیشرفت های اجتماعی تعهد شده از سوی چاوز ، و در نتیجه بنا کردن رژیم نئو لیبرال نیست که در آن رژیم مشکل های کشور می تواند با پشتیبانی کارگران ، دهقانان خرده پا و فقرا حل شود . از این رو برای حفظ سر خود بالای آب با مراجعه به منابع وام جهانی برای کمک بیشتر ، که ، با وضعیت مشخص ونزوئلا ، تنها با شرایط بدتر وبدتری ، و با نرخ های بالا تر و بالاتری ، یا با گرو گذاشتن دارایی های کشور برای بالا بردن کسب پول برای پرداخت بدهی ملی کشور می تواند فراهم شود تلاش کرده است.

دولت ترامپ و جناح راست ونزوئلا این را دامی می بینند که باید در راه ونزوئلا پهن شود . آن ها با نادیده گرفتن توانایی ونزوئلا برای انتشار اوراق قرضه ملی  ، فکر می کنند ، که دولت ناگزیر از کاهش بودجه رفاه اجتماعی خواهد شد ، که به نوبه خود نارضایی بیشتری را در پایگاه حامی بولیواری ایجاد خواهد نمود.

 از این رو تحریم های جدید امریکا ، به فراخوان آشکار در میان برخی از بخش های جناح راست ونزوئلا برای دخالت امریکا جهت سرنگونی دولت مادورو افزوده می شود . 

حزب کمونیست ونزوئلا به اجرای اصلاح ها اولویت می دهد 

حزب کمونیست ونزوئلا و دیگران بارها خواستار اصلاح پویش های منفی بوده اند – اصلاحاتی که به خاطر ماهیت خود مستلزم " گردش به چپ" بود. آن ها اکنون این را  وضعیت اضطراری می بینند که نیازمند اقدام فوری است .

حزب کمونیست ونزوئلا به اجرای این اصلاحات اولویت می دهد . یکی از این اصلاح ها ملی کردن سامانه بانکداری خصوصی است ، به نحوی که دیگر دشمنان ثروتمند دولت کنترل انتقال دلارها را به شرکت ها در ونزوئلا مانند شرکت هایی که توزیع مواد غذایی را بعده دارند در اختیار نداشته باشند . اصلاح دیگردرست کردن پوشش دیوانه وار نرخ مبادله ارزی است ، که احتکار ، قاچاق و بازار سیاه را تشویق می کند. اما اصلاح دیگرپایان دادن به موافقت نامه هایی با ایالات متحده است که به موجب آن شرکت های امریکایی روی در آمد های ونزوئلایی خود تنها در امریکا و نه در ونزوئلا مالیات می پردازند . باز هم اصلاح دیگر اقدام موثر برای استمهال باز پرداخت بدهی های خارجی است . 

حزب کمونیست در فراخوان به دادن اولویت عالی به تنوع ابعاد تولیدی اقتصاد تنها نیست ، به صورتی که ونزوئلا دیگر وابسته به صادرات نفت و از این رودستخوش تغییر قیمت ها در بازار های جهانی نخواهد بود. تنوع بخشی به اقتصاد می تواند وابستگی کشور به واردات خارجی رانیز کاهش دهد ، که می تواند نقشه های زیرکانه راست ونزوئلا و نیز امپریالیسم را تضعیف نماید . بعنوان مثال ، هیچ دلیلی برای آن که ونزوئلا نسبت بزرگی از مواد غذایی خود را ، وقتی که آب وهوا ، خاک و منابع انسانی دارد که می تواند این وابستگی را بشکند وارد نماید .

حزب کمونیست ونزوئلا خواهان چیدن ریشه ای بال های انحصار های وارد کننده مواد غذایی است ، تا غلبه دولت بر توزیع مواد غذایی را گسترش و از این راه به احتکار ، معاملات غیر قانونی بازار سیاه و قاچاق مرزی مواد غذایی پایان دهد .

همه این امور می تواند با دادن نقش بیشتر به پایگاه های ریشه ای در پیش برد اقتصاد و کشور ، بعنوان ابزار مبارزه با بوروکراسی و فساد دولتی همراه شود . 

ونزوئلا چگونه می تواند این اصلاح های ضروری را بدون قطع شبکه امنیت اجتماعی که از کارگران ، دهقانان خرده پا و فقرا حمایت می کند تامین مالی نماید ؟ حزب کمونیست ونزوئلا برای پیش برد اصلاحات مالیاتی عمده ای تلاش خواهد کرد . حزب وضعیت جاری اخذ مالیات را بعنوان پسرفت افراطی و گرفتن مالیات بیشتر، با سرمایه گذاری سود های مالیات نپرداخته و مالیات فزاینده  ارزش افزوده قبلی بر مصرف کننده را مورد انتقاد قرار می دهد . این (رابطه) باید واژگونه شود .

اگر چه حزب کمونیست ونزوئلا به همکاری با و در داخل مجلس قانون اساسی متعهد است ، اما کل مجلس را در جهت گیری کاملا چپ گرانمی بیند . (این مجلس ) با بسیج عمومی مردم ونزوئلا که برای اجرای این امور و دفع فروپاشی یا دخالت مسلحانه ایالات متحده امریکا اساسی خواهد بود یک سان نیست. از این رو حزب خواستار بسیج دائمی تمام مردم برای قطعی کردن پتانسیل مجلس قانون اساسی برای ایجاد اصلاح های اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی که کاملا واقعی هستند است. 

سرچشمه : دنیای مردم روزنامه حزب کمونیست امریکا

 

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: