نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2017-09-02

نویدنو  11/06/1396 

 

 

 

چکیده گزارش‌های کارگری، هفته اول شهریور ماه

 ۱۳۹۶/۰۶/۰۹

 

خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در هفته‌ای که گذشت؛ 

حزب تودهٔ ایران، بار دیگر ضمن محکوم کردن ادامهٔ سیاست‌های سرکوبگرانه و ضد مردمی مجموعه حاکمیت ولایت فقیه بر ضد مبارزان راه آزادی، فعالان کارگری، زنان مبارزِ  گرفتار در بند و فعالان دانشجویی، نویسندگان و فعالان شبکه‌های اجتماعی‌مجازی، از همه نیروهای مترقی و آزادی‌خواه ایران و جهان می‌خواهد تا مبارزه برای رهایی مبارزان زندانی را تشدید کنند و در صفی واحد  صدای اعتراض خود را بر ضد سیاست‌های سرکوبگرانه رژیم بلندتر کنند. سکوت و مماشات در مقابل سیاست‌های ضدانسانی دستگاه‌های اطلاعاتی و قضایی حکومت جمهوری اسلامی تنها به ادامه ظلم و جنابت یاری می‌رساند”.

به نقل از نامۀ مردم ارگان مرکزی حزب توده ایران، شمارۀ ۱۰۳۲، ۳۰ مرداد ماه ۱۳۹۶”  

پدیده دستمزد معوقه و حقوق سندیکایی زحمتکشان

نهم شهریور ماه- درباره تأخیر در پرداخت دستمزد کارگران ضمانتی وجود ندارد. در سایر کشورها، مقاوله‌نامه ٨٧ تا ٩٨ حق اعتراض و اعتصاب صنفی کارگران را به رسمیت می‌شناسد، اما این ابزار در اختیار کارگران ایران قرار نمی‌گیرد.در قانون کار جریمه خاصی که مشخصا به تأخیر در پرداخت حقوق کارگران برگردد، وجود ندارد.

مبارزه طبقه کارگر در راه اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل

نهم شهریور ماه- حفظ امنیت شغلی نیروی کار از اصلی ترین مطالبه های کارگران است.عدم اجرای طبقه‌بندی مشاغل موجب  کاهش مزد کارگران بویژه در مراکز بزرگ صنعتی و کارگاه های با بیش از ۲۰ کارکن است. کارفرمایان از اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل خودداری می‌کنند، در چنین کارگاه‌هایی نیروهای کار بر اساس شایستگی و مهارت فنی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و مزد عادلانه از کارگر دریغ می شود.این مهم در میزان حقوق دوران بازنشستگی نیز تاثیر منفی جدی دارد.

پیامد فاجعه بار برنامه تعدیل اقتصادی؛قراردادهای شفاهی

نهم شهریور ماه -در دهه۷۰ شاهد ظهور عناوینی تحت عنوان مشاغل نیمه‌وقت بعضاً با قرارداد پاره‌وقت بودیم تا جایی که امسال بیش از ۹۵ درصد قراردادها به‌صورت پاره‌وقت تنظیم می‌شود. امروز قراردادهای کارگران سه‌ماهه تنظیم می‌شود… بیش از دوسوم قراردادهای کاری درحال حاضر شفاهی است و بیش از۹۰درصد قراردادهای کارگران موقت یک‌ماهه، دوماه و سه‌ماهه است.

گرانی کالاها و خدمات مصرفی؛ خانوارهای کارگری به مایحتاج اولیه دسترسی ندارند!

نهم شهریور ماه-مرکز آمار ایران گزارش شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی را به‌روزرسانی کرد.بر مبنای این اطلاعات، شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوار‌های شهری در ماه یادشده با شش دهم درصد افزایش نسبت به ماه قبل از آن، به رقم ۲۴۹,۶ واحد رسید.در میان گروه اصلی خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات، زیر گروه شیر، پنیر و تخم‌مرغ با ثبت تورم ماهانه ۴,۱ درصد، بیشترین تاثیر را در تورم ماهانه و مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها با ثبت تورم ماهانه ۹ دهم درصد بیشترین سهم فزاینده را در رشد شاخص این گروه داشته است. میانگین تورم متوسط در ۵ ماه ابتدایی سال‌جاری حدود ۷,۳درصد بوده که در مردادماه به ۷,۷ درصد افزایش یافته است.

میزان قدرت خرید خانوارها ی کارگری و گرانی قیمت مسکن

نهم شهریور ماه -معاملات سفته بازانه و رونق دلالی در ماه های اخیر منجر به افزایش ۵.۶ درصدی میانگین قیمت مسکن در تهران شده است.توانایی خرید واحدهای مسکونی نوساز برای خانوارها با چالش های متعددی روبه رو است. آمار سرشماری نفوس و مسکن حکایت از افزایش خانه های خالی از ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد در سال ۹۰ به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد در سال ۹۵ دارد.بخش مهمی از این واحدهای بدون سکنه در مناطق مرفه نشین پایتخت یا چند کلانشهر دیگر کشور ساخته شده اند.

تهدید امنیت شغلی کارگران ذوب آهن اصفهان

هشتم شهریور ماه – ذوب آهن اصفهان با مشکلات ملی جدی روبرو است.این شرکت در سال ۱۳۹۳ با وجود آنکه حاشیه سوددهی بالاتری نسبت به۱۰سال گذشته را در ازای هر تن محصول تجربه می کرد به دلیل مشکل نقدینگی و اخذ وام های دارای سود بالا با هزینه های بالای مالی روبرو شد و زیان انباشته روند صعودی به خود گرفت.از این سال به بعد  …روند تولید این شرکت ادامه یافت؛ اما  ۱۱ هزار و۱۸۹ میلیارد ریال زیان تحمیل شد. به این ترتیب  اشتغال نزدیک به۱۶ هزار نفر مستقیم و۱۴۰ هزار نفر غیرمستقیم…با تهدید جدی روبرو است.

مخالفت کارگران راه آهن با برنامه خصوصی سازی

هشتم شهریورماه- توسعه خصوصی سازی در صنعت ریلی مسافری کشور امنیت شغلی کارگران و کارکنان شرکت راه آهن جمهوری اسلامی را مختل می کند و از این رو پرسنل نسبت به آن نگرانی دارند.مدیرعامل شرکت قطارهای مسافری رجا گفت:بخش خصوصی در بخش مسافری صنعت ریلی باید اختیارات بیشتری نسبت به شرایط فعلی داشته باشد.

خصوصی سازی شرکت دخانیات ایران و نابودی امنیت شغلی کارگران

هشتم شهریورماه- شرکت دخانیات ایران در گروه یک شرکت‌های مشمول قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ طبقه‌بندی شده و تمامی سهام دولتی آن واگذار می‌شود[کارگران نیز اخراج یا  اجبارا بازخرید شدند] … به بهانه آزادسازی اقتصادی و فضای رقابتی و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی٬ بازار سه میلیارد دلاری کشور را در اختیار شرکت‌های خارجی و چندملیتی تولیدکننده سیگار قرار داد ولی برای تولیدکننده داخلی با استناد به قانون انحصار دخانیات محدودیت ایجاد کرد.

ارزان سازی نیروی کار با طرح های تکاپو و کارورزی

هشتم شهریور ماه- مشاور مدیر عامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس گفت:تعداد حدود ۹۰ نفر در آزمونی به صورت کارآموز جذب شده اند[ مطابق طرح تکاپو] که اکنون دوره آموزشی خود را می گذرانند.اینها رسمی نیستند و قراردادشان نیز تا ۳۱ شهریور است…طبیعی است در مرحله ای هم به نقطه ای برسند که شرایط لازم را احراز نکرده باشند و ترک همکاری صورت گیرد.البته ما غیر از  حدود۹۰ نفر یاد شده، ۱۱۰ نفر نیز فراخوان کرده و به اویکو- شرکت راه انداز پست ها معرفی کرده ایم. خبر اخراج نیروهای رسمی پالایشگاه … با “واقعیت مطابقت” ندارد.

تامین معیشت بازنشستگان با مشکل جدی روبرو است

هشتم  شهریور ماه -در حال حاضر ۱۸ صندوق بازنشستگی در کشور وجود دارد که بخش مهمی از این صندوق‌ها، توان پرداخت مستمری بگیران خود را هم ندارند؛هم‌اکنون آمار تکان‌دهنده‌ای از میزان گردش مالی پرداخت حقوق، مستمری و هزینه‌های درمان وجود دارد که بر اساس آن در سال ۹۴، ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام می‌شود که چیزی معادل ۴۰ میلیارد دلار است. همه این آمارها مهر تاییدی بر بحران در صندوق‌های بازنشستگی است.

سرنوشت کارگران و کسبه خرد پلاسکو

هشتم شهریور ماه-با گذشت ۸ ماه از حادثه پلاسکو هنوز هیچ اقدامی در بازسازی آن انجام نشده و این درحالی است که مالک این ساختمان بنیاد مستضعفان است. تعیین تکلیف ۶۰۰ صاحب واحد صنفی پلاسکو که عنوان می‌شود، بعضی از آنها برای دستفروشی به یکی از کشورهای همسایه[ترکیه] رفته‌اند، باید هرچه زودتر انجام شود؛همچنین باید برای خسارت‌دیدگان و خانواده آتش‌نشانانی که در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند،هرچه سریع‌تر فکری کرد.

گزارش مجلس؛ عملکرد وزارت کار و آتش سوزی پلاسکو

هشتم شهریور ماه- در گزارش کمیسیون عمران مجلس درباره آتش سوزی پلاسکو؛علت حادثه حریق، بهره برداری غیر مجاز کارگران واحدهای صنفی در طبقه دهم ساختمان از ادوات گرمایشی و سیم کشی غیرمجاز و غیراستاندارد  منجر به حریق اعلام شده است…به لحاظ بکارگیری کلمه “کارفرما”  و تعاریف مربوط به “کارگاه” در ماده ۴ قانون کار، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حدود وظایف خود را صرفاً در واحدهای تولیدی و کارگاهی توجیه می‌نمایند و بازرسی واحدهای تجاری را خارج از حوزه وظایف خود تلقی می نمایند.

فعالان کارگری را آزاد کنید !

هشتم شهریور ماه-“سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه-هشتم شهریور ۱۳۹۶:حال رضا شهابی به دلیل عوارض ناشی از اعتصاب غذا وخیم است…سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه عمیقا به دلیل وخامت حال کارگر زحمتکش رضا شهابی نگران است. و مسئولیت شرایط بوجود آمده برای ایشان را متوجه مسولان قضایی و امنیتی می داند و خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط ایشان همچنین لغو احکام زندان علیه ابراهیم مددی و داود رضوی دیگر اعضای هیات مدیره سندیکا و فعالین کارگری و معلمان می باشد.”

تجمع اعتراضی معلمان حق التدریس کوهدشت

هشتم شهریور- جمعی از معلمان حق التدریس کوهدشت که یک سال به عنوان نیروی شرکتی مشغول به خدمت بودند، در آستانه آغازسال تحصیلی از سوی اداره ی آموزش و پرورش نیروی مازاد تشخیص و به کار دعوت نشده اند.آنها دراعتراض به  این تصمیم درمقابل ساختمان آموزش و پرورش این شهرستان تجمع کردند

اعتصاب کارگران شرکت هپکو و آذرآب اراک

هشتم شهریور ماه – صبح روز چهارشنبه ۸ شهریور ماه کارگران دو کارخانه هپکو وآذر آب اراک در اقدامی جداگانه به صورت همزمان در اعتراض به نامشخص بودن وضعیت مطالبات مزدی معوق خود مقابل ساختمان استانداری ومیدان شهدای اراک تجمع کردند. کارگران کارخانه آذر آب اراک نزدیک به ۵ ماه معوقات مزدی دارند و کارگران کارخانه هپکو نیز از دی ماه سال ۹۵ مطالبات  مزدی خود را به صورت کامل دریافت نکرده‌اند. به علت بدحسابی کارفرمایان در برابر سازمان تامین اجتماعی  دفترچه بیمه کارگران به سختی تمدید می‌شود.

اعتراض کارکنان بیمارستان بهشتی یاسوج

هشتم شهریور ماه – ۸۵۰ پرسنل بیمارستانی ۹ ماه است که مطالبات خود معادل شش میلیاردتومان را دریافت نکرده‌اند و ۶۳ پزشک بیمارستان شهید بهشتی یاسوج نیز مطالبات حدود ۲۴ میلیاردتومانی را نیز بیش از ۹ ماه است دریافت نکرده اند.

خواسته بازنشستگان افزایش مستمری‌ها است

هشتم شهریور ماه – محمدباقر نوبخت گفت: …اگر این بودجه با نیازها مطابقت ندارد، پرداخت بیشتر[ هم ] واقعاً در توان دولت نیست. ما نمی‌توانیم بازنشستگان را فراموش کنیم ولی امکان ما بیشتر از این نیست! این اظهارات درحالیست که بازنشستگان … همسان‌سازی و همطرازی مستمری‌ها را یک مطالبه جدی می‌دانند و در پیگیری این مطالبه بارها تجمعات اعتراضی ساماندهی کرده‌اند. بازنشستگان معتقدند نباید بار کمبود بودجه بر دوش مستمری‌بگیران بیافتد.

اعتراض کارگران و زحمتکشان به قرارداد‌های موقت

هشتم شهریور ماه – امنیت شغلی کارگران امروز به مرز بحران و هشدار رسیده است، با وجود گذشت حدود ۲۷ سال از اجرای قانون کار هنوز آیین نامه  اجرایی تبصره ۱ ماده ۷ قانون کار تدوین نشده است. امروز بیش از ۹۴ درصد از قراردادهای کار موقت هستند و حدود ۶ درصد باقی مانده نیز قراردادهای کارگرانی است که در آستانه بازنشستگی قرار دارند بنابراین به زودی شاهد این خواهیم بود تا ۱۰۰درصد کارگران با قرارداد‌های موقت فعالیت کنند.

ضمانت اجرائی برای پرداخت دستمزد کارگران وجود ندارد

هفتم شهریور ماه – تأخیر در مطالبات کارگران به یک مشکل همه‌گیر بدل شده و اکنون بیش از نیمی از شرکت‌ها و کارخانه‌ها دچار چنین مشکلاتی هستند. کارگران وقتی اعتراضات خود را به خارج از کارخانه منتقل می‌کنند، برخوردهای قضائی با آنها صورت می‌گیرد و به برهم‌زننده نظم عمومی متهم می‌شوند. اگر داخل کارخانه هم کارفرما ماه‌ها حقوق کارگران را پرداخت نکند، متحمل هیچ‌گونه هزینه‌ای نمی‌شود.

اعتراض کارگران پیمانی اتوبوسرانی شهر آبادان

هفتم شهریور ماه- حدود ۱۰۸ کارگر پیمانی اتوبوسرانی شهر آبادان که از طریق پیمانکار در شرکت اتوبوسرانی آبادان به حرفه‌هایی همچون رانندگی، تعمیرات موتوری و ستادی مشغول کارند، بابت مطالبات ماه‌های اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد سال جاری طلبکارند و هنوز عیدی سال ۹۵ خود را دریافت نکرده‌اند. عدم پرداخت حق بیمه‌ کارگران باعث شده کارگران باسابقه برای بازنشستگی با مشکل روبرو شوند. خواسته کارگران پیمانکاری اتوبوسرانی آبادان  قرارداد مستقیم[ دائمی] است تا بتوانند از مزایا‌ی ویژه‌ای همانند پاداش، حق طرح طبقه‌بندی مشاغل و… برخوردار شوند.

اعتراض زنان کارگر به فرامین ضد کارگری

هفتم شهریور ماه- اخراج زنان کارگر باردار از طرف کارفرما ، توسط دیوان عدالت اداری قطعی شد. عمده کارگران کارگاه‌های کوچک ، خارج از شمولیت قانون کار زنان هستند و قطعا اولین کسانی که حقوقشان در محیط‌های تولیدی و صنعتی تضییع می‌شود؛ زنان کارگر هستند. زنان که برای گذارن اقتصاد خانواده به کمک مردان آمده‌اند و در مشاغل غیررسمی که از بیمه و حداقل دستمزد در آنها خبری نیست، فعالیت می‌کنند.

مبارزه کارگران صنف کفاش

هفتم شهریور ماه- حدود ۲۰۰ نفر از کارگران و کسبه صنف کیف و کفش استان تهران روز گذشته در اعتراض به بیکاری‌های گسترده در این صنعت و تعطیلی بسیاری از کارگاه‌های تولیدکننده این محصولات مقابل وزارت کشور، تجمع کردند. پرداخت دستمزدهای بسیار ناچیز و محبوس شدن شبانه‌روزی و کار اجباری در محیط‌های نامناسبی که در عمل به کارگاه تولید کیف و کفش تبدیل شده‌اند، ازجمله موارد غیر انسانی است که شرکت‌کنندگان حاضر در اجتماع روز گذشته از آن به عنوان مصداق سوءاستفاده از کارگران غیرایرانی نام برده‌اند.

اعتصاب کارکنان مخابرات روستایی همدان

هفتم شهریور ماه – صبح روز ۷ شهریور ماه  کارگزاران مخابرات روستایی همدان، مقابل مخابرات این استان تجمع کردند. این تجمع تا ساعت ۳ بعداز ظهر به طول انجامید. در ادامه، جلسه‌ای با حضور نمایندگان کارگزاران و مدیران مخابراتی استان برگزار شد. در این نشست، مدیران مخابراتی وعده دادند معوقات مزدی کارگزاران که مربوط به مزایای مزدی آنهاست تا آخر ماه جاری پرداخت می‌شود و در رابطه با انعقاد قرارداد مستقیم نیز مدیران مخابرات همدان می‌گویند بایستی از تهران تعیین تکلیف شود.

اعتراض کارگران به افزایش حوادث کار

هفتم شهریور ماه – حوادث کار منجر به مرگ در استان تهران رشد ۳۴ درصدی در مقایسه با آمار مدت مشابه سال قبل خود داشته است به گونه‌ای  که در چهار ماه اول سال جاری حوادث ناشی از کار جان ۱۲۱ نفر را در استان تهران گرفته است. بیش از نیمی از حوادث کار منجر به مرگ در بخش ساختمان رخ می‌دهد.

اعتصاب کارگران کارخانه نساجی قائم شهر

ششم شهریور ماه-کارگران واحد نساجی شماره یک قائم شهردراعتراض به عدم  دریافت ۳ ماه مزد خود٬ در  مقابل درب کارخانه تجمع کردند.در حال حاضر ۲۰۰ کارگر در کارخانه نساجی قائم شهر مشغول به کار هستند. این کارخانه نه ماه پیش به مالکیت شهرداری قائم شهردرآمده است.

اعتراض کارگران کارخانه مس چهارگنبد۱

ششم شهریور ماه- بنری[سر لوحه ای] در مسیر کارخانه مس چهارگنبد در سیرجان خودنمایی می‌کند؛ بنر بزرگی که سردرِ مجتمع مس چهارگنبد نصب شده و روی آن جمله‌ای حاوی آگهی فروش کلیه به چشم می‌خورد: «به دلیل فقر مالی، تعدادی از کارکنان مجتمع مس چهارگنبد، کلیه خود را به‌فروش می‌رسانند». انتهای آن هم شماره‌ای نوشته شده است تا برقراری ارتباطی باشد با کارگرانی که می‌خواهند برای فروش کلیه اقدام کنند. این آگهی متعلق به یک گروه کارگر است که اعلام کرده‌اند حاضرند دسته‌جمعی کلیه خود را بفروشند تا تأمین معاش کنند.

اعتراض کارگران کارخانه مس چهارگنبد۲

ششم شهریور ماه- کارخانه به بخش خصوصی متعلق است و حدود ٣٠٠ کارگر دارد… حقوق تیر و مرداد را نگرفته‌ایم؛ از قبل هم مزایا طلبکاریم.عایدی‌مان کم است، دستمزدهایمان خیلی پایین است و همان حداقل دستمزد اداره کار را می‌گیریم. حالا حساب کنید همین حداقل مزد بخورو‌نمیر را هم بخواهند دو، سه ماه یک بار بدهند؛ دیگر برای کارگر چه می‌ماند… در دو سال گذشته، از مزایای شغلی ما کم کردند؛ یعنی نرم‌نرمک، کم کردند تا ما به اینجا رسیدیم. اول اضافه‌کاری‌ها را کم کردند؛ مثلا ١٠ ساعت را کردند پنج ساعت، بعد گروه‌های شغلی را کاهش دادند تا حقوق‌ها کم شود تا دست آخر به اینجا رسیدیم که نان شب هم نداریم.

اعتراض کارگران کارخانه مس چهارگنبد۳

ششم شهریور ماه- روزهای پایانی هفته گذشته، کارگران مس چهارگنبد دست از کار کشیدند و اعتراض کردند؛ اولین بار هم بود که اعتراض می‌کردند؛ دستمزدشان را می خواهند. شیوه‌های بسیاری برای بیان این اعتراضات به کار گرفته شده‌است؛ از چادر زدن مقابل کارخانه‌ها و شرکت‌ها گرفته تا سفره خالی پهن کردن و نمایشِ فقری که سبد معاشِ کارگران را تهی کرده است؛ اما این، اولین بار است که می‌بینیم کارگران به صورت دسته‌جمعی کلیه‌هایشان را برای فروش گذاشته‌اند؛ شاید این حرکت همانطور که رئیس اداره کار می گوید، بیشتر نمادین باشد تا واقعی؛ اما  هرچه باشد، باز هم دردناک است.

امنیت شغلی کارگران  صنعت دارو با تهدید روبرو است

ششم شهریور ماه-مدیر کل  وزارت بهداشت از بدهی چهار هزار میلیارد تومانی دولت به سیستم دارویی کشور خبر داد و گفت: حدود ۶۰ شرکت مجوز پخش سراسری دارو و تجهیزات پزشکی را دارند که از این رقم ۵۲ شرکت فعال هستند.این شرکت‌های فعال در حوزه پخش دارو ۱۱۰ انبار دارند که در مجموع ۱۲ تا ۱۳ هزار شغل ایجاد کرده‌اند.

تجمع دوباره کارگران پروژه قطارشهری اهواز

ششم شهریور ماه- کارگران پیمانکاری قطارشهری اهواز شاغل در شرکت کیسون مجددا در اعتراض به عدم  دریافت کامل مطالبات خود،درب ورودی کارگاه شرکت را مسدود کرده اند.مدیرعامل قطار شهری اهواز گفت: ۲ ماه حقوق از مطالبات کارگران شرکت کیسون پرداخت شده و هشت ماه دیگر از دستمزد این کارگران باقیمانده است.

خانواده های کارگری و معضل بیکاری

ششم شهریور ماه – مشکلی که امروز شهرستان خمین با آن دست و پنجه نرم می کند، افزایش نرخ بیکاری و مشکلات ناشی از آن مانند اعتیاد و طلاق است. با وجود آن که استان مرکزی با میانگین ۷.۳ درصد، پایین‌ترین نرخ بیکاری را در سال جاری به خود اختصاص داده، اما نرخ بیکاری شهرستان خمین در این استان، به بیش از ۱۶ درصد رسیده  است.

خواست جوانان بیکار، برخورداری از اشتغال مناسب است

ششم شهریور ما – رئیس مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار گفت: با توجه به اینکه نرخ بیکاری جمعیت جوان کشور بیش از ۲ برابر نرخ بیکاری کل است، بنابراین، وضعیت بیکاری در نقطه بحرانی قرار دارد.

اعتصاب کارگران کارخانه نوظهور

ششم شهریور ماه-  حدود ۳۰ نفر از کارگران کارخانه نوظهور تولید کننده دستمال کاغذی نرمه روز سه شنبه۶ شهریور ماه از ساعت ۹ صبح تا حوالی ساعت ۱۸ در محوطه کارخانه تجمع کردند. اعتراض آنان به تعطیلی کارخانه، پرداخت نشدن ۸ ماه مزد و عدم واریز حق بیمه‌ها بازمی‌گردد.

اعتراض کارگران پروژه انتقال آب دشت سیستان

ششم شهریور ماه- نزدیک به ۲۰۰۰ کارگری که در این پروژه مشغول به کار هستند با مشکلاتی مانند عدم پرداخت دستمزد و اضافه کار و عدم ایمنی محل کار دست‌ و پنجه نرم می‌کنند. کارگرانی که در این پروژه مشغول کارند؛ می‌گویند از کافرما بابت مزایای مزدی خود بین ۲ تا ۶ ماه طلبکارند… دست‌کم روزانه دوازده ساعت کار کرده و عرق ریخته‌اند اما در پایان هر روز کاری با جیب‌ خالی به خانه‌هایشان بازگشته‌اند.

نمایندگان مجلس حافظ امنیت سرمایه

ششم شهریور ماه – گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درصدد برآمده‌اند در قالب طرحی برای آنچه که حمایت از تامین امنیت سرمایه نامیده می‌شود پیشنهاد حذف ماده ۴۱ قانون تامین اجتماعی را مطرح کنند… مقدمات تصویب این طرح هم اکنون در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است… با حذف احتمالی این ماده هرگونه تضمین و کنترل مبنی بر اینکه پیمانکاران حق بیمه کارگران شاغل در پیمان را پرداخت نمایند، برداشته می‌شود.

ادامه اعتصاب کارگران «کشتی‌سازی بحرگستر ندیم هرمز»

ششم شهریور ماه – کارگران «کشتی‌سازی بحرگستر ندیم هرمز» برای سومین روز متوالی، مقابل درب اصلی مجتمع در بندرعباس تجمع کردند. کارگران بابت دست کم چهار ماه مزد و ایجاد وقفه در دریافت برخی مزایای مزدی خود بستان کارند. کارگران معترض خواستار دریافت مطالبات مزدی خود هستند.

اعتصاب رانندگان شرکت تاکسی‌رانی ویژه فرودگاه مهرآباد

پنجم شهریور ماه-گروهی از رانندگان شرکت تاکسی‌رانی ویژه فرودگاه مهرآباد برای اعلام نارضایتی خود از ادغام با شرکت فراگشت از صبح دیروز در محلی موسوم به دپو واقع در اطراف ترمینال‌های چهار و شش این فرودگاه تجمع کردند و دست از کار کشیدند.

اخراج دسته جمعی کارگران کارخانه نیان الکترونیک

پنجم شهریور ماه- بیش از۷۰کارگر کارخانه نیان الکترونیک مشهداخراج شدند.قرارداد اغلب کارگران موقت و شش ماهه بود.کارخانه نیان الکترونیک درزمینه طراحی و ساخت تجهیزات نیرو و پروژه های مخابراتی فعال است.

شیوه‌ نامه گزینش آموزش‌و‌پرورش و حقوق فرهنگیان

پنجم شهریور ماه- شیوه‌نامه گزینش و استخدام آموزش‌و‌پرورش… به راستی این سختگیری‌ها ریشه در چه دارند؟ این همه سخت‌گیری شاید بیش از اینکه ریشه در دغدغه‌های پیشه آموزش و افزایش کیفیت آن داشته باشد، چه‌ بسا ریشه در سفارش شرکت‌های بیمه‌ای[شرکت‌های خصوصی بیمه‌] دارد که بدشان نمی‌آید هرچه بیشتر از خدمات‌دهی به بیمه‌شدگان خود بگریزند.

اعتراض هنرمندان صنایع دستی

پنجم شهریور ماه-هنرمندان صنایع دستی غرفه‌های نمایشگاه صنایع دستی امسال راتحریم کردند. پولی‌شدن غرفه‌های نمایشگاه صنایع دستی؛ برای تسهیل ورود شرکت‌های خصوصی به نمایشگاه ملی صنایع دستی، با اعتراض هنرمندان روبرو شده است.متراژ غرفه‌ها به‌طور میانگین ۱۲ متر است که نزدیک به یک و نیم میلیون پول اجاره غرفه می‌دهند.هنرمندان می گویند: تولیدکننده‌ای که در یک انباری کوچک کار می‌کند نیاز به حمایت دارد و با اجاره‌های سنگین و فروش کم، به جایگاه دلخواه نخواهد رسید. درواقع بخش خصوصی فقط به فکر سرمایه خودش است که بتواند سود کافی داشته باشد. نزدیک به دو سال است که بیمه هنرمندان حذف شده.

خواسته ماهیگیران استان بوشهر

پنجم شهریور ماه- یکی از ماهیگیران جنوب کشور: به همه ماهیگیران مجوز صید نمی‌دهند و از طرفی برای بیشترمان غیر از صیادی راه دیگری برای تامین معاش نیست.از دو سال پیش، ادراه شیلات قول‌هایی داده است که با تخصیص ۸۰ درصد از هزینه‌های صنایع مرتبط با شیلات برای ما ایجاد اشتغال کند اما هیچ خبری از سوی آنها به ما نرسیده است…تا کی باید با به انتظار عملیاتی شدن طرح‌های شیلات، شکم خانواده‌هایمان را گرسنه نگهداریم؟

تجمع بازنشستگان صنعت فولاد کشور

پنجم شهریور ماه – صبح روز۵ شهریور ماه بازنشستگان صنعت فولاد کشور با تجمع مقابل ساختمان نهاد ریاست جمهوری، خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند. بازنشستگان که از کرمان، اصفهان، مشهد، مبارکه، زیرآب، طبس، سمنان، شاهرود، سنگرود راهی تهران شده‌اند، خواهان پرداخت به موقع حقوق و هزینه‌های درمانی خود هستند. در حال حاضر مستمری مرداد ماه بازنشستگان به تاخیر افتاده و در عین حال از سال ۹۱ تاکنون بخشی از مطالبات مربوط به اجرای احکام معلق شده، حق سرپرستی و حق سختی کار هم پرداخت نشده است. همچنین بازنشستگان صنعت فولاد کشور  خواستار همسان‌سازی مستمری همصنفان پیشکسوت خود هستند که گویا از حدود پنج سال قبل تاکنون نسبت به آن ترتیب اثری داده نشده است.

تجمع کارگران شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس

پنجم شهریور ماه- نزدیک به ۴۰۰ نفر از کارگران شرکت حمل ونقل خلیج فارس صبح روز ۵ شهریور ماه در اعتراض به  خصوصی‌سازی و پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود از سوی کارفرما مقابل ساختمان خصوصی‌سازی تجمع کردند. همچنین پرداخت مزایایی همچون حق اضافه کاری، کارانه، بهره‌بری و بیمه تکمیلی  حدود ۱۲۰۰ کارگر شاغل در این شرکت با تاخیرهایی همراه بوده است.

اعتراض کارگران شرکت پلی اکریل

پنجم شهریور ماه – شرکت پلی اکریل که روزی ستاره درخشان آسمان صنعت ایران بود، به علت شیوه نادرست و ناسالم و نظارت نشده خصوصی‌سازی در دهه قبل، امروز تعطیل است… اعضای هیات اجرایی کارخانه تغییر یافت و ۷۰ درصد پرسنل کارخانه به بیمه بیکاری معرفی شدند… شش ماه زمان خواستند که خطوط تولید را راه بیاندازند؛ قرار بود مواد اولیه بخرند تا کارگران اول مهرماه به سر کار بازگردند اما هیچ خبری نشد.

تجمع کارگران فنی‌ پست‌های فشار قوی برق

پنجم شهریور ماه – صبح روز پنجم شهریور ماه حدود سیصد نفر از اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق سراسر کشوربه نمایندگی از طرف هشت هزار اپراتور فشار قوی به تهران آمدند و مقابل وزارت نیرو تجمع کردند. کارگران معترض می‌‌گویند: با وجود مجوزهای لازم از اداره امور استخدامی کشور، وزارت نیرو نسبت به تبدیل وضعیت اپراتورهای شاغل در پست‌های فشار قوی برق اقدام نمی‌کند؛ ما خواستار این هستیم که هرچه سریعتر این تکلیف قانونی انجام شده و تبدیل وضعیت شویم.

خواسته کارگران مجتمع گلخانه‌ای فرودگاه یاسوج

پنجم شهریور ماه- قرار بود در بخشی از اراضی فرودگاه مرکزی یاسوج تا سال ۱۴۰۱ گلخانه برای کشت و پرورش محصولات صیفی و گل‌های زینتی دایر شود اما پس از گذشت هفت سال از این قرار داد، مدیران فرودگاه یاسوج تصمیم به جابه‌جایی محل گلخانه گرفته‌ و حکم تخلیه محل کنونی را صادر کرده‌اند. نزدیک به ۱۰۰ کارگر که بیشتر آنها را زنان شامل می‌شوند و در این مجموعه مشغول کارند اعتراض‌شان را  نسبت به عدم امنیت شغلی‌ اعلام می‌‌دارند.

قرارداد رسمی و مزد عادلانه برای ناجیان غریق

چهارم شهریورماه -وضعیت استخدامی، مزد و حق بیمه ناجیان غریق در سراسر کشور مشخص نیست.در نشست ساماندهی، هماهنگی و نظارت بر سواحل کشور،جانشین قائم مقام وزیر کشور اعلام کرد:موضوع حقوق ناجیان غریق قرار است در هیات دولت مطالبه‌گری شود.

طرح جامع ایمنی شهر و مطالبه آتش‌نشانان

چهارم شهریور ماه – “شهردار تهران در بازدید از محل آتش‌سوزی در خیابان فدائیان اسلام از تهیه طرح جامع برای کنترل ایمنی شهری خبر داد…او افزود: قطعا در آینده سهم آتش‌نشانی در پروژه‌های مصوب شهرداری افزایش خواهد یافت”.آتش‌نشانان کشور خواستار اجرایی شدن آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور هستند و شهردار جدید تهران  به این امر اشاره نکرد.

تجمع رانندگان تاکسی در شهرهای مختلف کشور

چهارم شهریورماه- جمعی از رانندگان تاکسی در اعتراض به کاهش درآمد٬ نداشتن بیمه و حضور شرکت اسنپ[اوبر] در شهرهای شیراز٬ تبریز٬ یزد و ایلام دست به تجمع زدند. تاکسیرانان شیراز با توقف خودرو های خود٬ در تقاطع خیابان لطفعلی خان زند خواستارحل مشکلات شان شدند.

استعفای دسته‌جمعی هیات‌مدیره انجمن‌صنفی روزنامه‌نگاران تهران

چهارم شهریور ماه-در متن استعفانامه اعضای انجمن که خطاب به همکاران مطبوعاتی و اعضای مجمع عمومی موسسان نوشته شده، آمده است:”به اطلاع شما دوستان می‌رسانیم که همه تلاش‌ها، مذاکرات، مکاتبات و پیگیری‌های فشرده و مستمر هیات‌مدیره منتخب مجمع عمومی موسسان انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران طی ٨ ماه گذشته برای ثبت انجمن به نتیجه نرسید. اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران همچنان از صدور آگهی تاسیس انجمن استنکاف کرد و در روندی غیررسمی، راهکارهای فراقانونی و غیرقانونی را به عنوان پیش شرط ثبت رسمی انجمن اعلام نمود.”

اعتراض کارگران راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کردستان

چهارم شهریور ماه – از اواخر سال گذشته، پس از خصوصی‌سازی،  تاخیر در پرداخت دستمزد و مزایای مزدی کارگران مشکل ساز شده است و اکنون نیز بیش از سه ماه است که دستمزد بیش از دویست کارگرِ شاغل در این سازمان پرداخت نشده است.

زنان کارگر و مبارزه علیه تبعیض جنسیتی در برخورداری از کار و دستمزد عادلانه

چهارم شهریور ماه – در خصوص مشکلات کارگران زن  شاهد تضییع حقوق ابتدایی آنان هستیم… پس از بارداری کارفرمایان به صورت سلیقه‌ای مرخصی‌های زایمان آنها را تعیین می‌کنند… هم اکنون دو تا سه میلیون زن در بازار کار غیررسمی حضور دارند که به صورت کلی برخورداری از مزایای بیمه‌ای محروم هستند.

اعتراض کارگران معدن طلای زرشوران

چهارم شهریور ماه – کارگران این معدن به غیر از یک ماه معوقات مزدی پرداخت نشده که مربوط به مرداد ماه است، سنوات سالهای ۹۴ ،۹۵ و ۹۶  و حدود ۵ ماه حق بیمه تامین اجتماعی و همچنین عیدی سال ۹۵ را از کارفرما طلبکارند. علاوه بر معوقات یاد شده، هنوز مطالبات حدود ۱۲ راننده سرویس‌های استیجاری که به جا به جا کردن کارگران این معدن مشغولند، پرداخت نشده است. و تعداد  ۸۳ کارگر نیز اسفند ماه سال ۹۵ اخراج شدند و از سوی دیگر از زمان متوقف شدن فعالیت واحد استخراج معدن وضعیت ۴۳ نفر از کارگران قراردادی در وضعیتی نامعلوم قرار دارد.

مطالبات فرهنگیان بازنشسته

چهارم شهریور ماه – در سالهای گذشته در سایه اقدامات ناصحیح، سختی‌ها از همه طرف بر کسانی که سی سال رنج تعلیم و تربیتِ نسل‌های آینده را برعهده داشته‌اند، هجوم آورده‌اند؛ بیمه جامع و فراگیرِ سلامت و بهداشت و خدمات کامل دندانپزشکی، حق قانونی بازنشستگان است. بازنشستگان خواهان ارتقای حقوق به  بالاتر از حد خط فقر هستند.

بی قانونی مطلق در مناطق آزاد تجاری ؛ کارگران هیچ حقوقی ندارند !

سوم شهریور ماه-کارگران ، کارگاه‌ها ، موسسات تولیدی ، صنعتی ، خدماتی و کشاورزی واقع در مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی کشورمان از مشمول قانون کار خارج هستند. ضوابط ناظر بر اشتغال نیروی انسانی ، بیمه و تامین اجتماعی و سایر مزایا و حقوق قانونی در این  مناطق معنا ندارد.

کارگران ساختمان پلاسکو تحت پوشش  بیمه بیکاری هستند؟

سوم شهریور ماه-مدیرکل حمایت از مشاغل وزارت کاردرباره آخرین وضعیت بیمه بیکاری کارگران پلاسکو گفت:تعدادی از کارگران پلاسکو کمتر از ۶ماه سابقه کار داشتند…۵۳۰ نفر از بین کارگران پلاسکو به لحاظ قانونی شرایط احراز دریافت مقرری بیمه بیکاری را داشتند و مقرری آنها برقرار شده است و دریافت می کنند. حدود ۱۴۹۹ نفر غیر مشمول بودند.

خصوصی سازی صندوق های بازنشستگی به زیان زحمتکشان است

سوم شهریور ماه- بحث اصلاح ساختار صندوق ها[واگذاری به بخش خصوصی] در دستور کار دولت است. ۶ میلیون شاغل داریم که بیمه بازنشستگی ندارند.۶۷ درصد حقوق بازنشسته ها از تورم پایین تر افتاده است و قدرت خرید آنها نیز کم شده است.

خواسته کارگران کارخانه آجر دهدشت

سوم شهریور ماه- کارفرمای کارخانه آجر دهدشت واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده به دلیل رکود٬ احتمال تعطیلی این کارخانه وجود دارد.۱۲۰کارگر با تعطیلی این واحد صنعتی در آستانه بیکاری قرار دارند.کارگران ۴ ماه مزد طلبکار هستند.

اعتراض کارگران شهرداری یاسوج

سوم شهریورماه-جمعی از کارگران فضای سبزشهرداری یاسوج در مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد تجمع کردند. حدود ۳۰۰ کارگر پیمانکاری فضای سبزشهرداری یاسوج  ۳ ماه حقوق دریافت نکرده اند.

اعتصاب کارگران کارخانه مس چهارگنبد

سوم شهریور ماه- روز گذشته کارگران کارخانه مس چهارگنبد واقع در سیرجان در اعتراض به عدم دریافت   حقوق تیر و مرداد ومزایای معوقه خود، در محوطه این واحد تولیدی تجمع کر دند.کارخانه مس چهارگنبد در زمینه فراوری مس فعال است، این کارخانه متعلق به بخش خصوصی است و حدود ٣٠٠ کارگر در آن مشغول به کار هستند.

تجمع کارگران شهرداری شادگان

سوم شهریورماه- کارگران شهرداری شادگان  در استان خوزستان ۶ ماه مزد طلب دارند. آنها در اعتراض به تاخیر در پرداخت  دستمزد و زمزمه اخراج تعدادی از کارگران شرکتی در مقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند.

اعتصاب پرستاران و کارکنان بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر

سوم شهریور ماه- جمعی از  پرستاران و کارکنان بخش های مختلف بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر در اعتراض به عدم  دریافت مزد خود در محوطه بیمارستان تجمع کردند.

خواسته کارگران معادن، تامین ایمنی کارگاه

سوم شهریور ماه- ضوابط و نظام نامه‌های ایمنی و بهداشت کار در معادن کشور و صنایع ساختمانی جدی گرفته نمی‌شود و همین امر موجب بالا رفتن آمار حوادث کار شده است…کارفرمایان اساسا هزینه نمودن برای ایمنی تامین ایمنی کارگاه را، «اضافه بر سازمان» می پندارند.

اعتراض کارگران فضای سبز و خدمات شهرداری سردشت

سوم شهریور ماه- ۲۰۰ نفر از کارگران فضای سبز و خدمات شهرداری سردشت در سال جدید فقط یک ماه دستمزد گرفته‌اند و در حال حاضر علاوه بر مزایا و حق بیمه، چهار ماه دستمزد طلبکارند و مدتهاست که دفترچه‌های بیمه کارگران نیز دیگر اعتبار ندارد.

کارگران قربانی سودجویی کلان سرمایه داران

دوم شهریور ماه – انفجار در کارخانه فولاد بویراحمد؛انفجار در کارخانه فولاد بویر احمد ۴ مصدوم بر جای گذاشته است. این برای دومین بار است که چین حادثه‌ای در سه ماه گذشته در این کارخانه به وقوع می‌پیوندد. در حادثه سه ماه پیش ۹ نفر بشدت مصدوم شدند که سه نفر از آنان جان خود را از دست دادند.کارخانه فولاد بویراحمد تنها کارخانه فولاد استان کهگیلویه و بویراحمد با تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن شمس فولاد است.

منابع مورد استفاده : ایلنا – ایران – دنیای اقتصاد -شرق-جهان صنعت-قانون-آرمان-ایسنا-اعتماد – وقایع اتفاقیه-ایرنا- مهر-تابناک-خبرگزاری انا-خبرگزاری خانه ملت

احیای حقوق سندیکایی، ایجاد و احیای سندیکاهای واقعی و مستقل خواست طبقه کارگر ایران است!

اعتصاب حق سیاسی کارگران است!

هیچ کارگری را نمی‌توان به دلیل فعالیت؛ مبارزه سندیکایی و اعتصاب بازداشت یا از کار اخراج کرد!

کارگران و فعالان سندیکایی را آزاد کنید!

 

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: