نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2017-08-12

نویدنو  20/05/1396 

 

 

چکیده گزارش‌های کارگری،هفته سوم مرداد ماه

 ۱۳۹۶/۰۵/۱۹

 

خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در هفته‌ای که گذشت؛ 

 “طبقه کارگر ایران و فعالان کارگری، در دهه اخیر، همواره زیر فشارهای شدید و پیگرد نیروهای امنیتی رژیم قرار داشته ٔاند . آزار و شکنجه  فعالان کارگری در زندانهای قرون ِوسطایی رژیم، به ِرسمیت نشناختن حقوق کارگران برای تشکیل سازمانهای صنفی شان، و سرکوب سازمان ٔیافته خشن اعتراض ِهای کارگری، حساسیت شدید سران ارتجاع نسبت به مبارزه سازمان یافته طبقه کارگر ایران را نشان می دهد.”

پلنوم کمیته مرکزی حزب تودۀ ایران ـ آبان ماه ۱۳۹۳- بخشی از پیام ِ نشست ٔ کمیته ٔ مرکزی حزب توده ایران به مردم ایران

 

طرح‌های اشتغال‌زایی دولت و امنیت شغلی طبقه کارگر

نوزدهم مرداد ماه-۲۵۴ هزار شغل، سهم صنعت، معدن و بازرگانی از برنامه اشتغال۹۷۰ هزار شغلی است که قرار است در سال ۹۶ در کشور ایجاد شود.این رقم حدود ۴۰ درصد اشتغال هدف‌گذاری شده برای بخش‌های اقتصادی (۶۵۱هزار شغل) است.مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود راجع به اقتصاد ایران،حمایت دولت از بنگاه‌ها برای کاهش هزینه کارفرما و اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی را منوط به کاهش هزینه نیروی کار[کاهش سطح دستمزد ها، ارزان سازی مزد و حذف سهم بیمه کارفرما] از کل هزینه‌های بنگاه‌های صنعتی ارزیابی کرده است.

افزایش قیمت مسکن؛ کوچک تر شدن سفره خانوارهای کارگری 

نوزدهم مرداد ماه- گزارش بانک مرکزی ازافزایش قیمت‌ مسکن در نخستین ماه تابستان حکایت دارد.قیمت خانه ۶,۲ درصد بالا رفت؛ اجاره ۱۱ درصد رشد کرد.با بالارفتن قیمت‌ها،اجاره‌نشینی، دوباره رونق گرفته.شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۱ و ۹,۳ درصد رشد نشان می‌دهد.سهم هزینه مسکن (اجاره‌بهای مسکن اعم از شخصی و غیرشخصی) در محاسبات شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی معادل ۲۸,۴درصد است.

سمت گیری اقتصادی رژیم ولایت فقیه و کاهش سطح دستمزد زحمتکشان

نوزدهم مرداد ماه – شاخص حداقل دستمزد حقیقی به دلیل سیاست های انبساطی که تورم زا هستند، رشد کمتری داشته است. از زمان اجرای هدفمندی یارانه ها شاهد بیشترین کاهش در دستمزد حقیقی هستیم و از سال ۱۳۸۹ ، رشد دستمزد حقیقی، کاهش شدیدی را تجربه کرده است. تورم از مؤلفه های اصلی تعیین حداقل دستمزد است که همواره از حداقل دستمزد حقیقی کارگران بیشتر بوده است.

رواج قراردادهای موقت با آزادسازی اقتصادی

نوزدهم مرداد ماه -مدل‌های مختلف به کارگیری نیرو را در قالب قراردادهای موقت، شرکتی، پیمانی و معین داریم در حالی که از مدل اصلی قرارداد خارج شدیم، به نحوی که در هیچ کجای دنیا نیروی کار با قرارداد موقت بازنشسته نمی‌شود اما در ایران با نیروی کار سی سال قرارداد موقت می‌بندند…امروز بسیاری از نیروهای کار با قرارداد موقت مشغول کار هستند و می‌بینیم که فرد با همین قرارداد موقت ۳۰ سال کار کرده و بازنشسته شده است. کارفرما با این فکر که سنوات و اضافه کارش را ندهد، سال به سال با او تسویه می‌کند و مجدد سال بعد قرارداد یکساله می‌بندد.

خواسته مهمانداران راه آهن ملی ایران

نوزدهم مرداد ماه- مهمانداران پیمانی راه آهن رجاء از تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی خود خبر می‌دهند. این کارگران که به عنوان مهماندار تحت مسئولیت چندین شرکت راهبردی رجا همانند «سیمرغ»، «ماربین» و «جهان گلشن امین» و چند شرکت دیگر به کارهای خدمات دهی به مسافران (مهمانداری) مشغول‌اند معوقات مزدی طلبکاراند.

اعتصاب کارگران فاز ۱۳ عسلویه

نوزدهم مرداد ماه – کارگران فاز ۱۳ عسلویه نسبت به معوقات مزدی چندین ماهه خود و بی‌تفاوتی کارفرما معترضند. این اعتراضات در ماه‌های گذشته در قالب تجمعات صنفی شکل گرفت و بامداد امروز نیز شمار کثیری از این کارگران با گردهمایی در مقابل ورودی  فاز ۱۳اعتراض خود را به کارفرما (شرکت پترو پایدار ایران) اعلام کردند.همچنین دیگر نیروهای پیمانکاری این شرکت نیز به شمار معترضان پیوسته‌اند.

دولت دوازدهم و حقوق زحمتکشان یدی و فکری کشور

هجدهم مرداد ماه- بحران اصلی اقتصاد ایران گسترش فقر است که بزودی به فقر مطلق تبدیل می شود. نکته مثبت و امید بخشی در سیاست‌های اقتصادی دولت  جدید نیست. برنامه ای برای رکود تورمی و انحراف از هدایت نقدینگی موجود به سوی تولید و انطباق حقوق و دستمزدها با تورم واقعی وجود  ندارد.

گزینش وزیر کار امنیتیِ برای خدمت به منافع کارفرمایان

هجدهم مرداد ماه – علی ربیعی برای بار دوم از سوی حسن روحانی برای وزارت کار دولت دوازدهم معرفی شد،او برنامه خود را ازجمله :دستیابی به اهداف مندرج در برنامه ششم توسعه،توانمندسازی  مهارت‌افزایی و  صیانت از سرمایه‌…و منابع مادی [ادامه اجرای طرح کارورزی و اصلاح قانون کار] اعلام نمود.

تفویض بیمه بیکاری به کاریابی‌ها؛ بیمه بیکاری در چنگ شرکت های خصوصی

هجدهم مرداد ماه -رئیس کانون کاریابی‌های کشور با تشریح جزئیات فرایند تفویض طرح بیمه بیکاری به کاریابی‌ها گفت:واگذاری تصدی‌گری‌های غیرحاکمیتی به کاریابی‌ها به ویژه طرح بیمه بیکاری یکی از درخواست‌های کاریابی‌ها و در عین حال برنامه‌های وزارت کار بود. این طرح، به زودی در سراسر کشور اجرایی می‌شود.در این فرایند موضوع حضور و غیاب افراد جذب شده در بازار کار به صورت هفتگی در دستور کار قرار دارد.

سایه افزایش تورم ماهانه بر زندگی زحمتکشان

هجدهم مرداد ماه-بر مبنای اطلاعات منتشر شده از سوی بانک مرکزی، شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوار‌های شهری در خردادماه سال‌جاری با افزایش ۰,۵ درصدی به رقم ۲۶۷,۳ رسید.رشد ماهانه شاخص کل قیمت مصرف‌کننده نشان‌دهنده تورم ماهانه است.بررسی جزئیات تورمی نشانگرافزایش تورم ماهانه است.

ایجاد تشکل سندیکایی ضامن تامین حقوق زنان فروشنده

هجدهم مرداد ماه-زن‌هایی که از حقوقِ کار محرومند و کارشان، کارمزدی است. کاسبیِ صاحب کار که خوب باشد، نانِ بخور و نمیری دارند، بیگاریِ بی‌مواجب و بدون هیچ چشم‌انداز روشن.قراردادِ نوشته ندارد؛ حقوق ثابت ندارد؛ از بیمه هم خبری نیست؛[دختری بیست و چندساله در یکی از مانتوفروشی‌] می‌گوید: ماهی دویست-سیصد، دستی از صاحب مغازه می‌گیریم، بابت تمیزکاری‌ها و چای دم کردن و خدمات، بقیه‌اش، درصدِ فروش است… طیفی از کارگران که تنها با انعام زندگی خود را می‌چرخانند.

معاش دشوار ماهیگیران بندر خمیر

هجدهم مرداد ماه-چندین قایق فرسوده در بندرخمیر واقع در استان هرمزگان، دچار آتش‌سوزی شد.قایق‌های فرسوده اسباب کسبِ روزی ماهیگیران و صیادان بندر خمیر هستند که با آسیبی که به آنها رسیده، صاحبانشان برای امرار معاش با دشواری مواجه شده‌اند.

اعتراض کارگران معدن زغال‌سنگ یاقوت

هجدهم مرداد ماه – کارگران معدن شرکت زغال‌سنگ یاقوت شهر زرند کرمان که تعداد آنها درحدود ۳۰۰ نفر است، نسبت به نحوه محاسبه دستمزدها و دیگر مشکلات صنفی خود معترضند. کارفرما تمامی مزایای نقدی و غیرنقدی کارگران را در پرداخت هر واگن زغال‌سنگ خلاصه کرده‌ است و همین مسئله باعث شده درآمد ماهیانه کارگرن به زحمت با حداقل‌های قانونی برابری کند.همچنین تا همین چند ماه پیش طلب مزدی کارگران نهایتا تا روز دهم هر ماه پرداخت می‌شد اما اکنون این موعد زمانی به تاخیر افتاده است.

اعتراض کارگران کارخانه بستنی «عسلِ کردستان»

هجدهم مرداد ماه – چندماهی است که بستنی «عسلِ کردستان» تعطیل شده و ۱۲۰ کارگر این کارخانه بیکار شده‌اند. بیشتر کارگران این کارخانه زن هستند و به این بیکاری و عدم امنیت شغلی اعتراض دارند.

کارگران در مناطق آزاد از همه حقوق محروم هستند

هفدهم مرداد ماه-در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شاهد بدحسابی پیمانکاران در پرداخت مطالبات کارگران هستیم.از آنجا که بدحسابی پیمانکار نباید موجب وقفه در پرداخت مطالبات مزدی کارگران شود، کارفرمای اصلی ملزم است در صورت تخطی پیمانکار، طلب کارگران را از حساب او پرداخت کند. کارفرمایان با خودداری از پرداخت نکردن هزینه‌های مربوط، فرصت بازنشستگی پیش از موعد کارگران مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دارای مشاغل سخت و زیان آور را به تاخیر می‌اندازند.

گوشه ای از زندگی کودکان کار در جمهوری اسلامی-۱

هفدهم مرداد ماه-هر گاراژ متعلق به دپوی زباله‌های یکی از مناطق تهران است. کامیون‌ها روزها بچه‌ها را از گاراژ به منطقه‌ای که محل کارشان است می‌رساند و آخر شب آنها را به همراه کوهی از زباله به گاراژها برمی‌گرداند.در ١٠٣ مرکز بازیافت یا دپوی زباله … حدود ٧٠٨ کودک زندگی می‌کنن… میانگین سنی بچه‌ها ١٢ سالِ که آمارهای ما نشون میده ۴١ درصدشون بیسواد و ٣٧ درصدشون به خاطر کار ترک تحصیل کردن. بیشتر از ۵٧ درصد این بچه‌ها در مراکزی که زباله‌ها دپو می‌شن زندگی می‌کنن.

 گوشه ای از زندگی کودکان کار در جمهوری اسلامی-۲

هفدهم مرداد ماه-[کودک کار می گوید] “هر ماه ٣٠٠ هزار تومن میدیم این کارتا رو بهمون میدن تا بتونیم تو یه منطقه کار کنیم.” روی کارت کنار لوگوی شهرداری نام منطقه نوشته شده، این کارت‌ها رو هر ماه پیمانکار شهرداری شارژ می‌کنه، خیلی مورد پیش اومده بچه‌ها کارتی که شهرداری براشون صادر میکنه رو گم کردن، مامور بازیافت بچه‌ها رو کتک زده و زباله‌ها رو ازشون به زور گرفته ، کارت برای بچه‌ها صادر می‌شود، اما قراردادی وجود ندارد.مجوزی که هست، نظارتی که نیست. قانون کجای این کوه زباله گم شده؟

 گوشه ای از زندگی کودکان کار در جمهوری اسلامی-۳

هفدهم مرداد ماه- طبق بند چهار از ماده سوم قانون ممنوعیت بدترین اشکال کار کودک (بدترین اشکال کار کودک) شامل کاری است که به دلیل ماهیت آن یا شرایطی که در آن انجام می‌شود، احتمال دارد برای سلامتی، ایمنی یا اخلاقیات کودکان ضرر داشته باشد. اما این قانون با گذشت نزدیک به ١۶ سال هنوز مورد توجه کارفرمایان نیست. پیمانکاران شهرداری در تخلفی آشکار کودکان را به کار می‌گیرند.دیدن یک کودک ٧ ساله که در سطل سیاه سر خیابان میان انبوه زباله به دنبال پلاستیک و کاغذ می‌گردد تا از زباله‌های دیگر تفکیک شان کند، تبدیل به یک پدیده عادی در شهر شده است.

خواسته خبرنگاران؛ امنیت شغلی٬ مزد عادلانه و حق بیمه

هفدهم مرداد ماه- ۱۷ مرداد ماه روز خبرنگار؛معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی با اشاره به تفاهمنامه اخیر سازمان متبوع با وزارت ارشاد اظهار کرد: بیمه خبرنگاران طبق روال جاری در حال انجام است و هیچ محدودیتی برای آن ایجاد نشده است.۱۲ هزار سهمیه جدید بیمه‌ای هنرمندان و خبرنگاران را واگذار کردیم.

اعتراض بازنشستگان صنعت فولاد کشور

هفدهم مرداد ماه – مستمری تیر ماه تمامی بازنشستگان صنعت فولاد کشوربا هفده روز تاخیر پرداخت شده است و در حال حاضر مجموع بازنشستگان صنعت فولاد کشور ما به التفاوت مربوط به ۸ ماه افزایش حقوق سال ۹۱ را از صندوق بازنشستگی فولاد طلبکارند.

اعتصاب کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز 

هفدهم مرداد ماه – مطالبات معوقه کارگران گروه ملی فولاد اهواز از ۵ تا ۸ ماه است. همچنین سنوات کارگران از سال ۹۰ پرداخت نشده است. به همین دلیل بیش از ۵۰۰ نفر از کارگران این کارخانه از صبح امروز  ۱۷مرداد ماه برای دومین روز پیاپی مقابل ساختمان بانک ملی شعبه امانیه شهر اهواز  تجمع کردند

خواسته کارگران پلی اکریل،تضمین امنیت شغلی است 

هفدهم مرداد ماه – خطوط تولیدِ شرکت پلی‌اکریل اصفهان از ابتدای سال جاری به دلیل کمبود نقدینگی تعطیل است و این شرکت، کارگران خود را به بیمه بیکاری معرفی کرده است؛ در حال حاضر فقط حدود ۵۰۰ کارگر نگهبانی و مراقبت در شرکت مشغولند و بیش از هزار کارگر متخصص شرکت، حقوق بیکاری می‌گیرند. علاوه بر پلی‌اکریل، شرکت د. ام. تی که از شرکت‌های اقماری پلی‌اکریل و دارای چند صد کارگر است، در تعطیلی موقت به سر می‌برد.

اعتراض کارگران شرکت ایران سوئیچ

هفدهم مرداد ماه– کارگران قدیمی‌ترین شرکت تولید انواع تابلو برق در ایران که در آستانه تعطیلی قرار دارد، ۶ ماه حقوق دریافت نکرده‌اند، همچنین ۱۳ ماه است که از پوشش بیمه تامین اجتماعی خارج شده‌اند و با توجه به اینکه برخی از کارگران در آستانه بازنشستگی قرار دارند به دلیل عدم واریز حق بیمه  کارگران به تامین اجتماعی، بازنشستگی این کارگران به مشکل برخورده است.

ادامه اعتصاب  کارگران گروه ملی پولاد ایران

شانزدهم مرداد ماه-کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران با تجمع در مقابل ساختمان بانک ملی شعبه مرکزی اهواز خواستار دریافت مطالبات معوقه خود شدند.بسیاری از کارگران این شرکت برای درمان اعضای خانواده خود به دلیل پرداخت نشدن حق بیمه، با مشکل روبه رو هستند که به دلیل نداشتن دفترچه بیمه با هزینه سنگین درمانی رو برو می شوند.گروه ملی صنعتی فولاد ایران در سال۸۸ به بخش خصوصی واگذار شد و در پی مطرح شدن پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در سال ۱۳۹۰ تاکنون زیر نظر دادستانی و مدیران منصوب آن اداره شده است.

کارگران واحد های قطعه‌سازی امنیت شغلی ندارند

شانزدهم مرداد ماه- کارگران کارگاه های قطعه‌سازی و واحد های تولیدکننده قطعه‌ های خودروسازی کشور با کاهش سطح دستمزد وتعدیل نیرو [اخراج های] گسترده روبرو هستند.دبیر انجمن خودروسازان گفت : “در حال حاضر تورم بخش تولید را سالانه اعمال می‌کنند…می‌توانیم تعدیل نیرو کنیم تا بهره‌وری بالا برود  پرسنل مازاد داریم و ضرر می‌کنیم”.

اصلاح سیستم بانکی، حقوق کارمندان و ضرورت احیای سندیکای کارکنان صنعت بانکداری

شانزدهم مرداد ماه- کارکنان بانک‌ها نسبت به تعدیل نیروی انسانی  [اخراج ] همزمان با اصلاح قوانین و مقررات بانکی اظهار نگرانی می کنند. رییس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی اعلام داشت:” برنامه‌های حمایت دولت و مجلس از بانک‌های خصوصی، از طریق حذف نظارت‌های موازی، اصلاح قوانین و مقررات، حذف قوانین زیان‌آور و دست و پاگیر صورت می گیرد”.

تامین امنیت سرمایه با انعطاف در بازار کار

شانزدهم مرداد ماه-معاون روابط کار وزیر کار درنشست تخصصی “امنیت شغلی” و امنیت سرمایه گذاری اعلام کرد:بازار کار باید انعطاف پذیر باشد… هم اکنون بیش از ٩٠ درصد قراردادهای کار موقت هستند.در صورتی که به نقطه تعادلی در حوزه امنیت سرمایه گذاری و قراردادهای کار برسیم، می توان گفت به انعطاف پذیری بازار کار رسیده ایم.

تجمع دوباره کارگران اخراج شده صنایع دریایی

شانزدهم مرداد ماه- کارگران اخراجی شرکت شهرک صنایع دریایی ساحل اروند برای چندمین بار در مقابل ساختمان سازمان منطقه آزاد اروند تجمع کردند. با آنکه ۹ ماه از اخراج این کارگران می گذرد٬ مطالبات معوقه آنها پرداخت نشده است.

افزایش تبعیض و عدم امنیت شغلی زنان کارگر

شانزدهم مرداد ماه–تحمیل قراردادهای موقت به زنان یکی از مشکلات این زحمتکشان است. بازگشت زنان به محل کار پس از مرخصی‌ خواسته بر حق زنان کارگر است. در چنین شرایطی[ تضمین امنیت سرمایه گذاری های داخلی و خارجی] روابط استثمارگونه اخراج و عدم بکارگیری زنان متاهل و زنانی که قصد بارداری دارند صورت می‌گیرد.

مبارزه کارگران با قرارداد های موقت

شانزدهم مرداد ماه–  نزدیک به ۹۳ درصد قرار داد ها‌ی کار، قرارداد های موقت است. امروز با کارخانه‌هایی مواجه هستیم که کارگران آن با ۲۵ سال کار هنوز با قراردادهای موقت یک ماهه تا سه ماهه کار می‌کنند.

افزایش بیکاری و عدم امنیت شغلی، پیامد اقتصاد مقاومتی

شانزدهم مرداد ماه– بیشتر صنایع‌ بزرگ و کوچک استان خوزستان و ازجمله اهواز در آینده شاهد تعطیلی و نیمه‌تعطیل شدن خواهند بود. شرکت‌هایی مانند سپنتا و فارسیت در حال تعطیل شدن هستند و به امنیت شغلی کارگران این مجموعه‌ها اهمیتی داده نمی‌شود. اکنون مهم‌ترین مشکل در سطح شرکت‌های صنعتی متعلق به گروه ملی فولاد ایران با بیش از ۳۵۰۰ نفر کارگر  است. صد درصد کارگران شهرداری اهوازو مجتمع نیشکر هفت تپه از شرایط کاریشان و معوقات مزدی ناراضی هستند.

اعتراض ماهیگیران زحمتکش بندرچابهار

شانزدهم مرداد ماه – ۹۰۰ لنج و قایق صیادی چابهاری به دلیل عدم دریافت سهمیه سوخت خود نمی‌توانند برای ماهیگیری به دریا بزنند و به همین دلیل بیکار شده اند. در هر شناور صیادی حدود ۲۵ نفرکارگر کار می‌کند. منبع درآمد بسیاری از خانواده‌های چابهاری از راه ماهیگیری است.

اعتراض به فریبکاری های دولت تدبیر و امید

شانزدهم مرداد ماه – یکی از مواردی که قانون کار و اصول و قواعد و مقررات قانون کار دور زده شده  همین طرح‌های اشتغال است.[ طرح اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار تحت عنوان طرح کارورزی] با این طرح‌ها قصد دارندهمه دستاوردهای چندین ساله  کارگران  را که در دنیا و  در حقوق کار ایران به دست آمده است را از بین ببرند. در این طرح‌های اشتغال، قانون کار مُثله شده است… و با قدم گذاشتن در یک مسیر واپسگرا داریم به سمت دوره «اجاره اشخاص» می رویم.

به بازداشت و تهدید کارگران پایان دهید

پانزدهم مرداد ماه-گروهی از کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه  به دادسرای شهرستان شوش فراخوانده شدند.تعداد کارگران فراخوانده شده دست‌کم تا ۳۰ نفر برآورده می‌شود.این احضار با برپایی تجمع صنفی که در هفته‌های گذشته توسط گروهی از کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه برپا شده بود؛ مرتبط[ است] باشد.

سامانه ثبت قراردادها؛ موثر و کارآمد نیست

پانزدهم مرداد ماه- اگر ثبت در سامانه برای کارفرمایان الزامی نباشد، طبیعی است کارفرمایانی که عموما در کارگاه‌های کوچک با کارگران قرارداد سفید منعقد می‌کنند، هرگز حاضر به ثبت قرارداد در سامانه الکترونیکی نمی‌شوند بنابراین این سامانه از حیز انتفاع ساقط می‌شود و نمی‌تواند مشکلی را حل کند.براساس تبصره ماده ۱۰ قانون کار، کارفرما مکلف است قرارداد را در چهار نسخه تهیه کند؛ یکی برای خودش، یکی برای کارگر، یک نسخه برای تشکل کارگری و در نهایت یک نسخه به وزارت کار ارائه دهد.

اعتراض کارگران کارخانه آذرآب اراک

پانزدهم مرداد ماه- کارگران کارخانه آذرآب اراک بار دیگر در اعترض به محقق نشدن وعده های کارفرما ومسئولین استان مرکزی مبنی بر پرداخت مطالباتشان ، دست به تجمع زدند.کارگران خواهان بازگشت به کار یکی از همکاران شان هستند.

تجمع کارکنان روستایی شرکت مخابرات قزوین

پانزدهم مرداد ماه-  کارگزاران روستایی شرکت مخابرات قزوین در اعتراض به نبود امنیت شغلی و بلاتکلیفی استخدامی در مقابل استانداری تجمع کردند.روشن شدن وضعیت  دستمزد و قراردادها مطالبه  کارگزاران روستایی شرکت مخابرات در قزوین است.

تجمع رانندگان و پرسنل اتوبوسرانی مشهد

پانزدهم مرداد ماه- گروهی از رانندگان و کارکنان اتوبوسرانی مشهد دراعتراض به عدم پرداخت چندین ماه  حق بیمه در میدان شهدا این شهرتجمع کردند.اعتراض آنها نسبت به عدم دریافت حق بیمه بوده است.

اعتراض کارگران شهرداری کهنوج

پانزدهم  مرداد ماه -کارگران شهرداری کهنوج دراعتراض به عدم  دریافت مزد ماه های قبل خود در برابر ساختمان شهرداری تجمع کردند. سالها ست که حقوق کارگران شهرداری کهنوج  به موقع پرداخت نمی شود.

چینش هیات وزیران؛صاحبان منافع و سرمایه در قدرت

پانزدهم مرداد ماه-در حوزه اقتصاد داخلی کشور رکود همچنان پابرجاست. یکی از پدیده‌های خطرناک در اقتصاد کشور…حضور افرادی در مسوولیت‌های کلان بخش عمومی[دولت ٬مجلس٬  قوه قضاییه و سایرارگان ها] است، در حالی که خود صاحبان منافع و سرمایه همزمان در بخش خصوصی هستند. در این وضعیت چنانچه تغییر اساسی در حاکمیت سرمایه‌های سوداگری در فعالیت‌های اقتصادی، مانند سوداگری مسکن و سوداگری در فعالیت‌های نامولدی چون ارز و زمین، صورت نگیرد، مشکلات کنونی تشدید خواهند شد و جمعیت بسیار بزرگی که امروز با مشکلات معیشتی جدی مواجه شدن، با بحران‌های عمیق‌تری مواجه خواهند شد.

تجمع پرستاران و دانشجویان پرستاری

پانزدهم مرداد ماه – روز ۱۵ مرداد ماه پرستاران و دانشجویان پرستاری در استان‌های مختلف در اعتراض به طرح تربیت پرستار بیمارستانی تجمع کردند. این تجمع علاوه بر تهران، در استان‌های فارس، هرمزگان، سمنان، خراسان شمالی، خوزستان و چندین استان دیگر کشور برگزار شده است.

اعراض کارگران کارخانه کاشی پاسارگاد

پانزدهم مرداد ماه – اداره گاز شهرستان بروجن در هفته گذشته به دلیل انباشت بدهی‌های کارفرما ، اشتراک گاز کارخانه کاشی پاسارگاد را قطع کرده است. این اقدم امنیت شغلی ۲۲۰ نیروی کار باقی مانده این واحد تولیدی را تهدید خواهد کرد.

خواسته کارگران فنی بخش تعمیر قطارهای مسافربری راه آهن

پانزدهم مرداد ماه – به این دلیل که نرخ مصدومیت تعمیرکاران بالاست کارگران تعمیرکار قطارهای مسافربری خواستار رعایت بیشتر اصول ایمنی شدند ومی گویند: باید پیمانکاران و کارفرماها به رعایت اصول ایمنی ملزم شوند.

اعتراض کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه به بازداشت همکارانشان

پانزدهم مرداد ماه– صبح روز ۱۵ مرداد ماه دست کم ۳۰ کارگر این کارخانه براساس اوراق احضاریه‌‌ای که در روزهای گذشته دریافت کرده بودند به دادسرای شهرستان شوش مراجعه کردند. پیش از این نیز (چهارم مرداد ماه) تعداد ۱۵ نفر از کارگران این واحدی تولیدی از سوی دادسرای شهرستان شوش بازداشت شده بودند که ۵ نفر از آن‌ها بعد از ظهر‌‌ همان روز آزاد شده و مابقی هفتم مرداد ماه، به قید کفالت ۲۰ میلیون تومانی از بازداشتگاه فجر دزفول آزاد شدند.

تعطیلی٬ رکود و بیکاری در استان ایلام

پانزدهم مرداد ماه– کارخانه پتروشیمی، پالایشگاه گاز و کارخانه سیمان را می‌توان به عنوان تنها کارخانه‌های استان ایلام نام برد که تعداد محدودی در این مراکز اشتغال دارند و تعداد بسیاری از کارگاه‌های استان هم در وضعیت نیمه تعطیل به سر می‌برند.مردم زحمکتش ان استان ضمن اعتراض به افزایش بیکاری خواستار ایجاد اشتغال مناسب نیز هستند

اقتصاد مقاومتی، خصوصی سازی و افزایش حوادث کار

پانزدهم مرداد ماه– در اندیشه مدافعان خصوصی‌سازی تنها حداکثرسازی سود مرکزیت دارد و ایمنی محیط کار که با جان کارگران گره خورده است، محلی از اعراب ندارد. روزانه ۴ و نیم کارگر بر اثر حوادث ناشی از کار فوت می‌کنند. در این شرایط مشخص نیست که با چه منطقی خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران توجیه می‌شود. امری که تنها تعداد خانواده‌های بی‌سرپرست را افزایش داده است…. مسببان اوضاع فعلی تنها کارخانه‌ها را با بی‌تدبیری به ورشکستگی نکشانده‌اند بلکه حیات یک ملت را به ورطه نابودی کشانده‌اند.

ادامه مبارزه کارگران پروژه قطار شهری اهواز

چهاردهم مرداد ماه- کارگران پروژه قطار شهری اهواز شاغل در شرکت کیسون برای چندمین بار مقابل استانداری تجمع کردند.شرکت کیسون پیمانکار قطارشهری اهواز٬ کارگران را تهدید به اخراج کرده است.

اعتصاب کارگران آبفار استان خوزستان

چهاردهم مرداد ماه- جمعی از کارگران آب و فاضلاب روستایی خوزستان در اعتراض به عدم دریافت  مزد چند ماه گذشته خود٬در محوطه این شرکت تجمع کردند.یک هزارو ۸۰۰ نفر پرسنل آبفار خوزستان ، از پایان سال۹۳ تاکنون پنج ماه  مزد معوقه  طلب دارند.

تجمع کارگران صنایع ریخته‌گری آذرین اصفهان

چهاردهم مرداد ماه – فعالیت تولیدی این واحد تولیدی به بهانه نداشتن مواد اولیه تولیدی موقتا متوقف وکارگران این کارخانه بیکار شده اند. به دلیل غیرواقعی بودن احکام شغلی ثبت شده در لیست‌های بیمه سازمان تامین اجتماعی بسیاری از کارگران مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور نیستند. کارگران کارخانه صنایع ریخته‌گری آذرین اصفهان در اعتراض به عدم امنیت  شغلی خود  صبح روز۱۴ مرداد ماه مقابل دفتر مدیریت کارخانه دست به اعتراض صنفی زدند.

محرومیت کارگران کوره پزخانه ها از بازنشستگی

چهاردهم مرداد ماه – در شرایط کنونی به دلیل نامعلوم بودن وضعیت پرداخت حق بیمه‌ها، بازنشستگی برای بیشتر کارگران کوره‌پزخانه‌ها‌ به رویا تبدیل شده‌است. با وجود آنکه کارفرمایان این واحد‌ها بعد از هر تسویه‌حساب حق بیمه سهم کارگر را از دستمزد آنان کسر می‌کنند، اما در پرداخت کامل آن به تأمین اجتماعی کوتاهی می‌کنند.

مبارزه آتش نشانان برای اجرایی شدن آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور

چهاردهم مرداد ماه – خیلی وقت است که برای کارکنان آتش نشانی تهران، بحث اجرایی شدن آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور، یک مطالبه جدی است؛ مطالبه‌ای که پس از حادثه پلاسکو و شهادت تعدادی آتش نشان، جدی‌تر هم شده است. بایستی آیین نامه مشاغل سخت و زیان‌آور برای تمامی کارکنان آتش نشانی اجرایی شود و همه این کارکنان بتوانند از مزایای بازنشستگی پیش از موعد استفاده کنند؛ چه کارمندان و چه کارگران؛ چه عملیاتی‌ها و چه غیرعملیاتی‌ها.

با هدفمند کردن یارانه ها تولید کنندگان داخلی هم حمایت نشدند

چهارم مرداد ماه – علی رغم آنچه که در بودجه تعریف شده بود سهم واحدهای تولیدی به ویژه واحدهای کوچک و متوسط  از هدفمندی یارانه ها تخصیص پیدا نکرد.

مخالفت زحمتکشان با طرح های کارورزی٬ تکاپو و مهارت آموزی

سیزدهم مرداد ماه-طرح کارورزی شغل نیست…نگرانی‌ها این است که با اجرای طرح کارورزی اشتغال موجود را از دست بدهیم و کارفرمایان برای بهره‌مندی از مزایای طرح، نیروهای قدیمی خود را تعدیل[ اخراج] کنند.

افزایش نرخ بیکاری جمعیت جوان کشور

سیزدهم مرداد ماه-شاخص‌ نرخ بیکاری در جمعیت ۱۵ تا ۲۴ سال کشور نیز، از افزایش نرخ بیکاری در این گروه سنی حکایت دارد. نرخ بیکاری در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ در کل کشور در سال ۹۳ به ۲۵.۲ درصد، در سال ۹۴ به ۲۶.۱  درصد و در سال ۹۵ نیز به ۲۹.۲ درصد افزایش یافت.

ساعت کار کارگران در گرمای توان فرسا

سیزدهم مرداد ماه -با گذشت هفته ها از مصوبه دولت مبنی بر تغییر و کاهش ساعت کار در مناطق گرمسیر برای بهینه‌سازی مصرف انرژی، هیچ کارفرمایی در بخش خصوصی حتی نیم ساعت از زمان کار را تغییر نداده است.خبر مرگ چند کارگر براثر گرما هشداری برای کارگران است  که در فضای باز فعالیت می‌کنند.

افزایش بیکاری از زبان آمار

سیزدهم مرداد ماه – نرخ بیکاری در دولت روحانی هر سال نسبت به سال قبل با افزایش رو به رو بوده است؛ البته این نرخ در سال پایانی دولت دهم ۱۲.۱ درصد بود که در نخستین سال آغاز به کار دولت یازدهم یعنی سال ۹۲ به میزان ۱.۷ درصد کاهش داشت؛ اما در سال‌های ۹۳، ۹۴ و ۹۵ نوک پیکان نرخ بیکاری مجددا روند صعودی به خود گرفت و از ۱۰.۴ درصد در سال ۹۲ به ۱۲.۴ درصد در سال ۹۵ رسید.

منابع مورد استفاده : ایرنا- مهر-تابناک-ایلنا -فرارو- دنیای اقتصاد -شرق-جهان صنعت-قانون-آرمان-ایسنا-ایران -اعتماد – وقایع اتفاقیه

احیای حقوق سندیکایی، ایجاد و احیای سندیکاهای واقعی و مستقل خواست طبقه کارگر ایران است!

اعتصاب حق سیاسی کارگران است!

هیچ کارگری را نمی‌توان به دلیل فعالیت؛ مبارزه سندیکایی و اعتصاب بازداشت یا از کار اخراج کرد!

کارگران و فعالان سندیکایی را آزاد کنید!

http://www.etehadkargar.org/?p=4986

 

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: