نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 

2017-07-18

نویدنو  26/04/1396 

 

 

یمن : انکار جنگ

لوچیانا بوهم – برگردان : هاتف رحمانی

دستکاری اخبار و تحریف واقعیت قدرتمند ترین سلاح در دستان قدرت ها است . آن ها می توانند واقعیتی کامل را ناپدید کنند. نمونه این امر یمن است .

 در یمن، طبق گزارش ماه ژوئن یونیسف در هر 10 دقیقه کودکی می میرد . این مرگ ها بخشی از فاجعه انسانی ، در میان بدترین فاجعه های جهان ، از جمله همه گیری وحشیانه وبا است که اکثریت قوی رسانه های جنگ ستای حریص غربی شاهد آن وانمود می کنند که کور و کر و لال هستند .   

با این حال ، اطلاعات قابل دسترسی است. استثنا های گاه وبی گاه برای (شکستن) توطئه سکوت در سیستم اداری و رسانه وجود دارد . هفته 10 جولای ایندیپندنت در بخش "صدا ها" درخواست وائل ابراهیم ، و کارکنان کمک در یمن را منتشر کرد .

" احیا کردن هر زیر ساختی مانند خدمات بهداشتی ، و سیم کشی دوباره شهر (صنعا) برای برق رسانی سال ها زمان می برد . ما به افراد زیادی نیاز داریم تا در باره یمن صحبت کنند ." 

عربستان سعودی مورد حمایت امریکا و بریتانیا ، بمباران یمن ، فقیر ترین کشور منطقه را در 23 مارس 2015 – بدون قطعنامه شورای امنیت ، آن چنان که برای به راه انداختن جنگ های غربی از زمان جنگ 1999 کوزوو بیل کلینتون (بمباران صربستان) سنت بوده است -  را آغاز کرد.

هدف اعلام شده حمایت آنگلو- امریکن از حمله سعودی احیا دولت مورد حمایت امریکا، دولت رئیس جمهور عبدربوه منصور هادی بود ، که تحت فشار مستمر شورشیان شیعه حوثی ، که از سوی امریکا به پیاده نظام ایران ، یا به صورت تحقیر آمیزی مورد حمایت آشکار ایران بودن متهم بودند به عربستان گریخت . 

ذهن آدم با فکر کردن با منطق خوش قلبی اخلاقی ، که حمایت امریکا از قیام ( تا حد زیادی جعلی) در سوریه را توجیه می کند ، زمانی که به ایران اجازه نمی دهند تا به حوثی های یمن ، که بر خلاف به اصطلاح ارتش آزاد سوریه و گروه های سازنده آن متشکل از 80 درصد القاعده ای های خارجی و متحدان داعشی آن ها در سال 2011 به کشور مستقل سوریه حمله کردند ، برای جنگ داخلی عادلانه می رزمند حمایت کند دچار وحشت می شود .

ادم ریاکاری امپراطوری را می تواند تصور کند : حمایت از شورشی ها در یک مورد و حمایت از دولت قانونی در مورد دیگر . 

به همین خاطر – پشتیبانی ایران از حوثی ها – سعودی ها هوا و بنادر یمن را برای جلوگیری از جریان حمل سلاح های ایرانی برای شورشی ها ، با اضافه کردن رسوایی محاصره اقتصادی به محاصره جنگ مسدود کردند – رسوایی به خاطر آن که بزرگترین قربانی این راهکار برای محاصره ایران ، غیر نظامی ها هستند ، که سنت مورد احترام دیگری از سوی جنگ علیه ترور متاسفانه فریبنده است . 

محاصره "جریان " غذا و دارو و دیگر نیازهای بهداشتی را نیز ، آن چنان که خواهیم دید با پی آمد های زیانبار ، مسدود می کند.  

ناظران صادق اندکی شک دارند که جنگ تحریک شده در یمن از سوی دولت  اوباما و شریک بریتانیایی کوچک آن ها در کابینه کامرون ، یک جنگ راهبردی (استراتژیک) است که هدف واقعی آن ایران است . شراکت بریتانیا (دراین جنگ) به خاطر تجربه طولانی آن در "مدیریت" مستعمره های پیشین مانند عراق و یمن ، در زمانی که در تجارت مداوم امپراطوری بریتانیا ، که دوسوم تجارت جهان (ان روز) را شامل می شد ، بندر عدن نقطه مرکزی و حیاتی رفت و آمد بود ، مانند عراق 2003 ، بسیار ارزشمند است .

از مارس 2015، 3.2 میلیون یمنی آواره شده اند،(طبق محاسبه رسمی سازمان ملل) 13.000 نفر غیر نظامی زخمی شده اند ، دو میلیون کودک نمی توانند به مدرسه بروند ، نزدیک به 15 میلیون نفر به مراقبت های بهداشتی اولیه دسترسی ندارند. اکتبر گذشته ، سعودی مجلس عزاداری را در صنعا بمباران کرد که 114نفر ( در برخی گزارش ها 140نفر) کشته و613 نفر از 750شرکت کننده تنها در یک قتل عام از بسیار قتل عام ها – از جمله در بازار ها و اردوهای پناهندگان –زخمی شدند . کارشناسان سازمان ملل ناچار از اعلام آن شدندکه سعودی ها قوانین بین المللی را نقض کرده اند ، چون دربین دلایل دیگر آن ها دو بار حمله کردند ، (حمله دوم) در حالی که سالن عزاداری هنوز از زخمی های حمله اول پربود ، انجام شد و زخمی ها ی حمله اول را کشت .در ماه مارس ، یک حمله هوایی سعودی 40آواره سومالیایی را در یک قایق ، که از جنگ در کشور خود می گریختند کشت ، به تازگی یک بازار در مرز سعودی مورد ضربه قرار گرفت و 6 کودک را کشت .   

حمله های هوایی سعودی مدرسه ها، بیمارستان ها و زیر ساخت های حیاتی مانند شبکه های برق و ذخیره های آب را نابود کرد که همه ان ها به صورت کلاسیک جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی است .

کمک بشر دوستانه شاه سلمان و مراکز اعانه ، توسط شاه سلمان بن عبدالعزیز ال سعود در سال 2015، با ادعای قاطعانه که عربستان سعودی " قصد کشتار غیر نظامی " ها را ندارد تاسیس شد . به جای آن ، قصد داشتند تا " خواست مردم یمن را که با زور " توسط شورشیان حوثی گرفته شده بود باز پس بگیرند .

امداد پادشاهی سعودی یک شرکت روابط عمومی بریتانیایی را برای گسترش خبر های خوب در باره کمک های بشر دوستانه سعودی به یمن استخدام کرد : "ما برای کمک اینجاییم" در واقع امداد پادشاهی سعودی بیش از 3 میلیارد دلار برای کمک به یمن اختصاص داده است :" کمک کننده نمره یک برای کمک و توسعه در یمن " امداد پادشاهی سعودی به خود می بالد. اما ، اگر چه انکار می کنند ، کمک ها از طریق فیلتر های مختلف ، از جمله آژانس های سازمان ملل ، با محدودیت های سری برای کی، کجا و چه وقت توزیع می شود. کارزار برای "قلب ها و مغز ها" در یمن در  هر روشی عجیب وغریب تر از سلف خود در جنگ امریکا در ویتنام است : اول بمباران ، سپس تامین نوار زخم بندی .

اندرو اسمیت از پویش بریتانیایی علیه تجارت اسلحه (CAAT), یک پیشنهاد کمک سعودی به یمن را در ایندیپندنت بیان کرد " هر اعانه ای که به مردم کمک می کند باید مورد استقبال قرار گیرد ، اما بهترین کاری که رژیم سعودی می تواند برای مردم یمن انجام دهد متوقف کردن کارزار بمباران وحشیانه ای است که هزاران نفر را کشته و میلیون ها نفر را در مرز قحطی قرار داده است ." 

از 27 میلیون جمعیت یمن ، 20میلیون نفر در عدم امنیت غذایی ، به عبارت دیگر قحطی زده هستند . وائل ابراهیم به امارهای منتشره از سوی سازمان ملل و دیگر آزانس ها ارجاع می دهد .

" به موازات ادامه جنگ من شاهد فقر بیشتر وبیشتری هستم . 20میلیون نفر از جمعیت 27 میلیونی یمن به کمک نیاز دارند . من شرایط مشابه قحطی زدگی ، کودکانی با رگه های سرخ در موهایشان – نشانه ای از سوءتغذیه ، و هشداردهنده تعداد افراد در مراکز درمان تغذیه- دیده ام ."

با این حال ما به ندرت شیون اعتراضی علیه این رنج عظیم در میان آن بخش از افکار عمومی امریکا– از جمله چپ رادیکال ، که زمانی که و جایی که به قول معروف تخلف ها با تمایلات تغییر رژیم و اشغال غربی هم زمان می شود  ماهیچه های صوتی حنجره ها را از طرف حقوق بشر به کار می گیرند -  می شنویم.  

به راستی گیج کننده است که چرا مقامات به رسانه ها دستور نمی دهند تا برای جنگ صلیبی حقوق بشر در یمن مانند همانی که در لیبی و سوریه برای پوشش هدف های واقعی شان انجام دادند رضایت تولید کنند. آیا نمی توانند برای بالا بردن خشم واقعی "دیوی" پیدا کنند؟ یک گروه قومی ، که حقوق بشر ان ها به صورت مهیبی از سوی "دیو" نقض می شود ؟ چرا جنگ در یمن ستیزه ای این چنین شایای بی توجهی است ؟

کلبی گری مرا ببخشید ، اما عدم وجود توجیه ابزاری مانند شبحی که از انجام کار فراموش نشدنی خود داری می کند احساس می شود. شاید چیزی بسیار خجالت آور می توانست به دانش عمومی تبدیل شود . شاید اتحادی سودمند می توانست تحمل شود . 

شاید

صنعت اسلحه سازی امریکایی و بریتانیایی– همان طور که بدون شک تمام اعضا اتحاد ناتو وغیر آن – از جنگ در یمن سود می برند . دولت اوباما طی 8 سال به ارزش 200میلیارد دلار در بازار جهانی اسلحه ، بزرگترین فروش اسلحه امریکا از زمان جنگ جهانی دوم –  تنها بیش از 100 میلیارد دلار به عربستان سعودی – اسلحه فروخت . دولت ترامپ هم خود را به خاطر نمایش عوامانه دلبستگی یادگار پرستانه به پادشاهی ساتراپ ها (حاکمان قبلی) متمایز کرده است. در ژوئن ، سنای امریکا (45 رای به 47 رای) فروش اسلحه 110 میلیاردی ترامپ به ریاض - فروش 500میلیون دلار  مهمات هدایت دقیق – را تصویب کرد.

صنایع جنگ بریتانیا بارنج یمن پیشرفت کرد. پویش بریتانیایی علیه تجارت اسلحه در ماه جولای در ایندیپندنت گزارش کرد .

" بریتانیای کبیر هم اکنون ، فروش 3.3 میلیارد پوند اسلحه به عربستان سعودی را مجاز اعلام کرده است ، جت های جنگنده ساخت بریتانیا با پرسنل نظامی آموزش دیده در بریتانیا پرواز می کنند و بمب های ساخت بریتانیا را بر سر یمن می ریزند . بریتانیا تنها تماشاگر این جنگ نیست ، بلکه در آن شرکت فعال دارد." 

"شرکای جنایت " مایلند من صریح تر باشم : همان طور که گفتم ، دولت بریتانیا نیروی هوایی سعودی را برای حمله های هوایی در یمن آموزش می دهد ، هم زمان ترزا می از انتشار یک گزارش مطالعاتی در باره وابستگی ریاض به "افراط گرایان" جلوگیری می کند. خلبان های سعودی " صراحتا " تئوری انداختن بمب های خوشه ای را ، که توسط بریتانیا ساخته و فروخته شده اند آموزش می بینند. بمب های خوشه ای اگر در مراکز غیر نظامی مورد استفاده قرار گیرند سلاح های کشتار جمعی محسوب می شوند . استفاده از آن تنها برای مجروح کردن و کشتن سربازان دشمن مجاز است . زیبایی جنگ های اخیر آن است که " ارتش " به مفهوم بی شکلی  تبدیل شده است . بنا براین هر چیزی رخ می دهد.    

آن طور که اندرو اسمیت به دنبال رد درخواست در ایندیپندنت نوشت ، در چند روز آخر، دادگاه عالی بریتانیا درخواست پویش علیه تجارت اسلحه ، مبنی بر فرا خوان دولت به تعلیق فروش اسلحه به عربستان سعودی را به خاطر استفاده از آن در یمن ، " تا زمان بازبینی ( قضایی) که آیا فروش اسلحه با قوانین صدور اسلحه بریتانیا و اتحادیه اروپا سازگار است یا نه " رد کرد.

ظاهرا سلاح و ادوات نظامی فروخته شده به عربستان سعودی – هواپیما ها، هلی کوپتر، پهپادها، بمب های خوشه ای و موشک ها – قوانین بریتانیا و اتحادیه اروپا را نقض می کنند ، اگر چنین نیست چرا دادگاه باید درخواست برای بررسی قضایی عمل دولت را رد کند.    

عدم شوق نهاد غربی برای محافظت از حقوق بشرچنین است که ما باید این تصمیم رسوا را زمانی بعد که با دستان خون آلود پهلوان های افسانه ای بی عاطفه و مزدور در رسانه ها در حمایت از جنگ های صلیبی ساختگی برای حقوق بشر تصادفی و گزینشی در جهان فریفته می شویم به یاد بیاوریم . 

  در حالی که جنایت در یمن از سوی رسانه ها با پشتکار انکار می شوند و به صورت مخفیانه از سوی دولت ها مورد کمک واقع می شوند، تاثیر ان ها انباشته می شود. شیوع وبا زندگی های بسیاری را می بلعد. هر ساعت یک نفر از بیماری های ناشی از آب می میرد . سوگ یاد های وائل ابراهیم در نوشته او در ایندیپندنت :

" این شرایط دهشتناک هستند که وبا را در یمن شایع کردند – من مایلم بدانم ، من اینجا زندگی می کنم . بیماری لاعلاجی در خیابان های صنعا وجود دارد . در رانندگی نزدیک فرودگاه من به خاطر بوی گند به راحتی نمی توانم نفس بکشم. "  

این شرایط پژواک وحشتناک آن چه را در دهه 1990 در عراق ، تحت رژیم تحریم تحمیل شده از سوی بوش پدر و ادامه آن از سوی بیل کلینتون ، برای سیزده سال تمام روی داد حمل می کند. پس از بمباران تاسیسات ذخیره آب عراق در طی جنگ خلیج (فارس) ، امریکا به طور موثر( و شاید عمدا) اب را با تحریم واردات کلر تسویه کننده مسموم کرد . آن چنان که اکنون آشکار شده است ، 500.000 کودک زیر پنج سال عراقی هلاک شدند . مادلین آلبرایت وزیر خارجه غول مانند کلینتون ، در گفتگو با سی بی اس پذیرفت که چنین مرگی " ارزش" آن را داشته است . تحریم ها علیه عراق در 6 اوت ، هم زمان با ماه و روز بمباران هسته ای هیروشیما در سال 1945 اعلام شد. خیلی ها ، با اعلام تحریم ها بعنوان بمب هیروشیمای دوم – این بار پرتاب شده بر عراق- به این هم زمانی سادیستی اشاره کردند .

آلودگی وبا ، بااسهال شدید ،ناشی از آشامیدن آب آلوده با مواد مدفوع مشخص می شود. آلودگی در یمن اولین بار خود را در اکتبر 2016 نشان داد ، اما بین آوریل و ژوئن 2017 ، شایع شد . بنا به اعلام سازمان بهداشت جهانی سازمان ملل ، 300.000 یمنی از قبل آلوده اند. 1500 نفر مرده اند ، که 55 درصد آن ها کودک بوده اند . بیمارستان ها با بیمارانی که نشانه های وبا را نشان می دهند انباشته اند . آب آشامیدنی ، سیستم تخلیه فاضلاب و بهداشت – ابزار جلوگیری از همه گیری- متاسفانه کمیاب است.    

و هنوز کسی نمی پرسد " آبا ارزش آن را دارد / داشت ؟" شاید این پرسش بعدا ، زمانی که تعداد مرده ها به پیشرفت آن جنایت واقعی ، رسما معروف به "سیاست خارجی" ایالات متحده امریکا در خاورمیانه ، نقشه ای انتزاعی برای برنامه ریز ها – نه سرزمینی  که در داخل آن مردم زندگی می کنند و از برنامه رنج خواهند برد - ، هیچ  آسیبی نمی رساند مطرح خواهد شد.

من ؟ آه ، زمانی که از وحشت تمام آن (فاجعه) گنگ می شوم به ادبیات رو می کنم . چه کسی بهتر از سارتر؟ بدون بریده گویی ، ترکیب شده ،از نقل قول طولانی در اولین رمان او تهوع :" تهوع در درون من نیست . من آن را آن جا بیرون از خودم احساس می کنم . من در درون آن هستم . من آن را روی دیوار ، روی بند شلوار ، همه جا در پیرامون خود احساس می کنم . یک هیولا؟ یک کاسه سنگ پشت عظیم؟ فرو رفته در لجن؟ ده ها جفت چنگال یا باله های به آرامی جنبنده در لای و لجن ؟ هیولا بر می خیزد . در ته آب "  

منابع

گزارش وائل ابراهیم در باره وبا در یمن

آموزش خلیان های سعودی در بریتانیا

 حمایت سنای امریکا از فروش اسلحه ترامپ به عربستان سعودی

  بمب هاو محاصره پست کننده زندگی

  همه گیری وبا در یمن

  تصمیم دادگاه عالی بریتانیا در باره فروش اسلحه به عربستان سعودی

  فروش اسلحه ترامپ به عربستان سعودی

  جرمی کوربین در برابر فروش اسلحه به عربستان سعودی

 

 عنوان اصلی نوشتار : یمن :جنگ چیزی که اتفاق نمی افتد حتی همان زمانی که رخ می دهد *

·         سرچشمه کانتر پانچ  

 

 

Facebook

 خوانندگان گرامی می توانند نظر خود را از این طریق منتشر سازند

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: