نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2017-01-03

نویدنو  14/10/1395 

 

 

انتخاب و آمدن دونالد ترامپ در قامت چهل وپنجمین رئیس جمهور ایالات متحده امریکا برای خیلی ها غافلگیرکننده بود .هرکسی از ظن خود بدیلی برای وضعیت بوجود آمده می اندیشد. خانم تری اودندهی هم بعنوان فعال محیط زیست وحقوق بشر پیشنهادهای خود را دارد .این که موافق او باشیم یا مخالف نظر او امری دیگر است !

 

شش درسی که  در مبارزه با رژیم های سرکوبگر، در تلاش برای حفظ مردم و زمین آموختم

تری اودندهی - برگردان : هاتف رحمانی

 

امریکا به خاطر گزینش دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب در حال تجدید نیرو  است . تمام دلالت های اولیه نشان می دهند که امریکا گرفتار تغییر مصیبت بار رهبری است ، خیلی شبیه رژیم های مستبد در قسمت های دیگر جهان که ما عادت داریم در باره آن ها بخوانیم . در طی دهه گذشته ، من بعنوان بشر دوست محیط زیست و حقوق بشر ، در تلاش برای حفظ مردم و زمین ، بخشی در داخل رژیم های سرکوبگر و مستبد کارکرده ام .

در زیر 6 درسی است که من (از این تلاش )آموخته ام :

1- کوچکتر بهتر است . سازمان های کوچکتر چالاک ترند ، برای اقدام کردن سریع تر حرکت می کنند ، و در عمل و تاکتیک هایشان مهاجم تر هستند. رژیم های استبدادی اغلب چالاک و با فرآیند عمومی اندکی حرکت می کنند ، و از این رو واکنش گروه های محیط زیستی و حقوق بشری لازم است همانند باشد.

2- مردم عادی و گروه های محلی می توانند کارآ تر باشند . وقتی آسیب های زیست محیطی رخ می دهد ، تقریبا همیشه دریک سطح محلی اتفاق می افتد- نشت نفت ، طرح سد ، فروش الوار ، منبع آلوده کننده ، وغیره . افراد بومی آسیب می بینند ، و از این رو اغلب گروه های محلی بهترین و کارآ ترین صداهایی هستند که لازم است برای مبارزه با آن آسیب مورد حمایت قرار گیرند.

3- زنان ، افراد بومی ، و رنگین پوست ها فعال ها و سخنگویانی عالی هستند. سرکوب استبدادی هیچ مرزی نمی شناسد ، اما اغلب افراد سرکوب شده از قبل را به صورت بدتری سرکوب می کند. ملت هایی که به صورت سامانه مندی سرکوب شده اند ، اغلب در سخن گفتن تیز و دلخراش هستند ، این ها سخنگویانی عالی هستند و برای مبارزه دلیل بیشتری دارند چون برای بیشتر از دست دادن تحریک شده اند .

4- تغییر ساختاری مورد نیاز است و نه صرفا یک پیروزی در انتخابات آینده . رژیم های مستبد اغلب زیر ماسک ملی گرایی طبقه کارگر به قدرت می رسند ، اما همان رژیم ها، وقتی در قدرتند اغلب اوقات برای از بین بردن بیشتر حقوق بشر و محیط زیست با شرکت های سرمایه داری چند ملیتی ساخت وپاخت می کنند. این پیکار رزمی است علیه رژیم حاکم امروز ، و جنگی علیه سرمایه داری شرکت های چند ملیتی در دراز مدت .

5- مدافعان حقوق منبع به دفاع نیاز دارند.مستید ها اغلب علیه گروه ها و افراد بی پروا سخن می گویند، پول گروه هارا می گیرند ، افراد را زندانی می سازند ، یا بدتر از آن زندگی آن ها را تهدید می نمایند .فعال ها وافراد عادی که از محیط زیست و حقوق بشر دفاع می کنند نیز به دفاع نیاز دارند.

6- مبارزه دو ماراتون است ونه دو سرعت. نیروهایی که رژیم های استبدادی را به قدرت می رسانند دهه ها ویا بیشتر این کار را انجام داده اند،بنا بر این نیروهایی هم  که علیه آن قدرت مبارزه می کنند لازم است تامین مالی شوند و به واکنش دراز مدت مجهز گردند . 

امریکا اکنون ممکن است خود را در وضعیت مشابه کشورهای دیگر مانند چین ، گواتمالا، هندوراس ، فیلیپین ، روسیه ، ونزوئلا و بسیاری کشورهای دیگری بیابد که در آن جا در دهه گذشته مستبد ها  به قدرت خزیده بودند. بعنوان شهروند ملی که خواهان اقدامی هستید ، آیا مایلید به یک سازمان زیست محیطی یا به گروه محلی پیکار کننده برای سد یا نشت نفت بپیوندید ؟ بعنوان یک حامی مالی ، آیا مایلید به یک گروه بزرگ زیست محیطی لابی گر در ایالت یا به یک گروه اقدام اقلیت تلاشگر برای وادار کردن شورای شهر به تصفیه آب آشامیدنی آن ها کمک کنید ؟ ما قطعا به بسیج ملی مردم  و نیز اقدام های محلی بی شماری نیاز خواهیم داشت  .

فعال ها وحامیان مالی محیط زیست وحقوق بشردر امریکا لازم است خودشان را احیا کنند، از کشورهای دیگر بیاموزند و سخت تلاش نمایند.

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: