نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2016-12-23

نویدنو  03/10/1395 

 

 

جوانان کمونیست سوریه :" هرگز تسلیم نخواهیم شد!"

برگردان : هاتف رحمانی

گفتگوی اختصاصی با وصام کاهل عضو روابط بین الملل اتحادیه جوانان کمونیست سوریه – بکتاش

ICP, 9th February 2016

خبرگزاری جهانی کمونیستی (ای سی پی): پویش های داخلی و موقعیت طرف ها در سوریه امروز را چگونه می بینید ؟ 

وصام کاهل : من مایلم اطلاعاتی از آخرین رخ داد ها ارائه کنم . ارتش سوریه اخیرا در جاهای مختلفی پیشرفت کرده است .همان طور که می دانید ، سوریه کشور کاملا پهناوری است . بنا بر این ، ارتش سوریه نمی تواند تمام نیروهایش را در همه جا پخش کند. این پیشرفت باید به خاطر (کمک ) روسیه مد نظر قرار گیرد که ما بعدا در آن باره صحبت خواهیم کرد .

حلب ، بعنوان نمونه ، جنوب حلب اساسا توسط ارتش سوریه کنترل می شود و شورشیان ارتجاعی همگی از آن جا بیرون ریخته شده اند . این پیشرفت قدرتمند و سریع ارتش سوریه مورد حمایت روسیه بود . بیش از 75 محل در جنوب حلب اکنون تحت کنترل ارتش سوریه است . البته تنها شهر حلب نیست بلکه حومه گسترده شهر است . در برخی شهر های کوچک ، ارتش شورشیان را در عرض چند ساعت پاکسازی کرد . ما از پیشرفت خیلی سریع غافگیر شده بودیم .

در غرب حلب نیز ، پیشرفت های مهمی علیه داعش تا این زمان حاصل شده است .

در جنوب ، سازمان اصلی تروریست ، جبهه نصرت که وابسته به القاعده است ، ونیز برخی سازمان های تروریستی کوچک ترتحت کنترل جبهه نصرت قرار دارد.

غرب حلب ، در ان جا نیز پیشرفت هایی به سوی رقه ، به اصطلاح پایتخت داعش وجود داشته است . 

ما همگی نسبت به این پیشرفت غافلگیر شدیم و بسیار هم امیدواریم .

همچنین در اطراف دمشق ، که بسیاری از نقاط تحت کنترل دولت است ، در حومه و دقیقا در غرب ، جبهه اسلامی ، سازمانی تحت کنترل عربستان سعودی قرار دارد . رهبر این سازمان در عملیات سوریه و روسیه کشته شده بود. نام او زهران هللوش بود . این به روشنی به معنی مشکل بزرگی برای  این سازمان است چون آن ها تنها به یک نفر و نه به یک ایدئولوژی وابسته اند.

جنوب دمشق ، درعا، نزدیک به اردن و اسرائیل ، که در آن جا نیز جبهه نصرت قرار دارد ، ارتش سوریه کنترل برخی شهرهای بزرگ و مکان های مهم را باز پس گرفته است . این یک منطقه خیلی گسترده ای است اما ارتش سوریه برخی پیشرفت ها را در تمام این نقاط انجام داده است .

آی سی پی : در باره پالمیراچطور ؟

و.ک : متاسفانه ، می دانید که حمله بزرگی از جانب صد ها ، و شاید هزار ها شورشی برای گرفتن این شهر کوچک وجود داشته است . آن شهر بسیار مهمی است ، چون یک محل تاریخی است . ارتش سوریه عقب نسینی کرده است چون تمی خواست آثار تاریخی آسیب ببینند. آن شهر هنوز تحت کنترل داعش است ، اما ارتش سوریه در اطراف 10 کیلومتری شهر مستقر شده است. پالمیرا برای اکنون جایگاه خیلی مهمی نیست ، چون شهر های بزرگ بسیاری وجود دارند که ارتش سوریه برای برخورد با آن ها تلاش می کند. 

آی سی پی : آیا این شهر باستانی آسیبی دیده است ؟

و.ک : متاسفانه ، آری . .. همان طور که می دانید ، داعش و دیگر سازمان ها نه ایدئولوژی ، نه انسانیت ، نه منطق دارند ، آن ها می کشند و می جنگند ، هر چیز تاریخی را نابود می کنند ، به این خاطر که سازمان هایی ارتجاعی با ایده های ارتجاعی هستند که می توان آن را ایدئولوژی فاشیستی هم خواند . "اگر با ما نباشی کشته می شوی" یا " اگر این محل به ایدئولوژی شما تعلق دارد ، آن را نابود می کنم " این کاری است که آن ها انجام می دهند. 

آی سی پی : بعنوان کمونیست هایی که در چنین شرایط دشواری مبارزه می کنید ، شما دخالت روسیه و نقش برخی دیگر مانند حزب الله ، یا ایران ، را که ادعا می کنند با امپریالیسم امریکا مخالفند چگونه ارزیابی می کنید ؟

 و . ک : ما می دانیم که روسیه اکنون کشوری سرمایه داری است . روسیه دیگر اتحاد جماهیر شوروی نیست . اما همچنین می دانیم که دشمن عملی کنونی ما امپریالیسم امریکا است که ما امروز باید علیه آن باشیم . ما دخالت روسیه را به مثابه دخالت مثبت ارزیابی می کنیم چون به ارتش سوریه ومردم سوریه قدرت بیشتر وبیشتری در برابر سازمان های رزمنده با مردم و ارتش ما داده است وهنوز هم می دهد .

این دخالت نظامی از آغاز آن قانونی بوده است، چون دولت سوریه بود که روسیه را به دخالت دعوت کرد . بنا بر این ما نمی توانیم آن را دخالت یا جمله بخوانیم . آن دخالت خیلی کمک کننده بوده است . از همان آغاز آن ، فعالیت های مثبت بسیار، پیشرفت های مهم برای ارتش سوریه وجود داشته است . نقش مشابهی هم از سوی حزب الله و ایران ایفا شده است . ما از فعالیت های پشتیبانی نظامی ، مواضع حمایتی برای ارتش سوریه و برای مردم سوریه  برخوردار بوده ایم . ما فکر می کنیم که همه این حمایت ها تا کنون برای ما بسیار مثبت بوده است ، چون حمایتی برای مبارزه علیه حمله امپریالیستی بوده است ( و نیز برای ما زمان فراهم می آورد ) 

آی سی پی : در باره فعالیت های اتحادیه چطور ؟ ما گمان می کنیم که شما فعالانه در دفاع از کشور درگیر هستید ، و امروز علیه اسد بودن موضعی ارتجاعی است ، اما یک روز تغیییر خواهد کرد . آیا می توانید  به ما در باره راهبرد آینده برای سازمان خودتان بگویید ؟

و.ک: در بعضی جا ها ، ما نمی توانیم حرکت کنیم ، نمی توانیم کاری انجام دهیم . حکم " مرگ یا زندگی " است . در آن جا ما باید موضعی را همراه با ارتش حفظ کنیم ، و هیچ فعالیت مخصوص خودمان در این محل ها نداریم . اما در جاهایی که ، توسط ارتش سوریه تحت کنترل دولت است ، همان طور که شما گفتید ، ما مانند قبل از جنگ فعال هستیم . من مایلم فعالیت خودمان را به دو بخش تقسیم کنم : بخش اول تحت بنر(پرچم) بزرگ " سوریه زانو نخواهد زد" است که از سوی رهبر تاریخی ما خالد بکتاش چندین سال قبل ایجاد شد . این بنر وطن دوستانه هنوز روز آمد است . تحت این بنر، ما به مبارزه خود ادامه می دهیم ، از ارتش سوریه حمایت می کنیم ، از مردم مقاوم سوریه حمایت می کنیم . ما در این پرچم نه تنها با کمونیست ها ، اتحادیه خود یا حزب خود ، بلکه با دیگر نیروهای مهم ملی که در این میهن پرستی شریک هستند شریکیم .ما این امر را نه تنها وظیفه ملی یا طبقاتی خود، بلکه وظیفه ای بین المللی تلقی می کنیم چون سوریه مبارزه ای بین المللی علیه حمله امپریالیست جهانی را نمایندگی می کند.  

و بخش دوم تحت پرچم " دفاع از حقوق جوانان سوری " است . آن بخش به مبارزه اقتصادی و اجتماعی ما علیه لیبرالیسم اقتصادی دولت ما مربوط است . ما علیه فعالیت های لیبرالی دولت در بهداشت ، در آموزش وپرورش ، و در همه چیز هستیم . ما برای حفظ دست آورد ها در بهداشت ، در آموزش و پرورش ، و در دیگر عرصه ها تلاش می کنیم . ما به مبارزه خود برای حقوق اجتماعی و پیشرو در مسکن و در استخدام نسل جوان ادامه می دهیم . ما از ملی کردن تولید برای کشور حمایت می کنیم چون اعتقاد داریم که یک عامل مهم اقتصادی برای حمایت از سوریه است .

ما فعالیت های دیگری نیز داریم . قبل از جنگ ، ما کارناوال مرکزی برای تمام کشور داشتیم . اما اکنون ، به دلیل شرایط جاری ، به کارناوال محلی تبدیل شده است . فعالیت دیگر فرهنگ سالانه " همایش های هالید بکتاش" است که طی آن ما از هنرمندان ، و خواننده های ترقی خواه دعوت می کنیم . همچنین بعنوان یک سازمان بحث ها وتحلیل هایی در باره اوضاع جاری نیز داریم . ما مدرسه ای اختصاصی نیز برای اعضای حزب و اعضای اتحاد خود داریم . 

  در دانشگاه های ما ،به ویژه در دمشق و در حلب ، اتحادیه ما خود را در اکثر دانشکده ها و نیز در " اتحادیه دانشجویان سوری" مطرح می کند .این راهی است که ما می توانیم به مطالبات دانشجو ها نزدیک شویم، و می توانیم بعنوان وظیفه اول خود اندیشه ها، تحلیل ها و دیدگاه های خود را بعنوان کمونیست با دیگر دانشجو ها در میان بگذاریم . وظیفه دوم در باره در ارتباط بودن با مطالبات دانشجو ها و به طور کلی جوانان است . ما به مبارزه خود با وجود جنگ ادامه می دهیم وهرگز تسلیم نخواهیم شد .

 

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: