نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2016-11-20

نویدنو  30/08/1395 

 

 

 

بازگشت به سیستم فرهنگی وتعلیم و تربیتی شوروی

برگردان :ناهید مذکوری

خانم واسیلییو وزیر فرهنگ روسیه فدرال در یک گفتگوی مطبوعاتی چنین می گو ید: این امکان وجود دارد که بنا به در خواست خانواده های محصلین ، به سیستم تعلیم و تربیتی ای که در زمان شوروی بود باز گردیم و این موضوع به واقعیت بپیوندد، زیرا این سیستم یکی از بهترین سیستم های تحصیلی در سطح چهان بود.

بدون شک محصلین اکنون با ژرفا و فراگیری علمی کمتری نسبت به زمان شوروی در گیرند و از وسعت علمی کمتری بر خوردارند .

این پرسش پیش می آید که آیا می توان روی پروسه و یا روند تحصیلی زمان شوروی هم حساب کرد ؟ ضرب المثلی داریم که می گوید هرچه نو وتازه است درست است (نو که آمد به بازار کهنه شود دل آزار) و گویا بهمین دلیل هم گذشته را باید فراموش کرد. این ضرب المثل اکنون بگونه دیگری طنین می اندازد، زیرا در جهان کشورهای بسیاری بوده اند که آن شکل نوین را جستجو و آنرا آزموده اند. بعنوان مثال :فنلاندی ها که قبلا بشیوه سنتی خویش تعلیم وتربیت می کردند و سپس قدری از این شیوه کناره گرفته وبه شیوه اروپائی عمل نموده بودند, اکنون در  یک بازنگری به شیوه قبلی خویش باز گشته اند.

خانم واسیلییو درتاییدسخنان خود ادامه می دهد: " در بریتانیای کبیر هم برنامه ریزی و سیستم تعلیم وتربیتی یک شکل و همگون است و در کشور آلمان هم همینطور , به این معناکه برای تمامی دروس یک مرکزیت تعلیمی وجود دارد، و باید در سراسر کشور یک شکل تعلیم داده شود ,ساده تر بگویم اگر امروز در اینجا زندگی می کنیم و فردا به جای دیگری منتقل شدیم و فرزندانمان به جای جدیدی منتقل شدند , همان کتاب را که قبلا در جای دیگری خوانده بودند باز می کنند و می خوانند. و لازم است بدانیم که, این موضوع به خلاقیت تعلیمی صدمه ای نمی زند. زیرا هر معلمی خلاقیت تعلیمی خود را داراست و شاگرد و محصلی که قویتر است سریع تر موفق می شود و دروس خود را آماده می کند و بازگشت به این سیستم ضرورت دارد و موافقتم با شما در این است که سیستم تعلیم و تربیت زمان شوروی یکی از کارآمدترین سیستم های تعلیم و تربیت و با سنت های روسی ما هماهنگ است. بر این اساس است که مسئولین فرهنگی می باید دستورات دولت فدرال روسیه را به اجرا در آورند , زیرا دولت چنین پشتیبانی ای را ضروری می داند و معلمین نباید طرفدار آنچه که به صورت شخصی انجام داده اند باشند , بلکه باید از آنچه محصل قادر به انجام  آن است پشتیبانی نمایند, زیرا یک تعلیم دهنده اول باید درست یاد بدهد و بعد انتظار در خواست جواب درست را از محصل داشته باشد و زمانی که برای فرا دهی درست تلاش گردد در اصل مرکزیت تعلیمی دولتی تلاش می شود , و آن زمان است که توی (معلم) می توانی بگوئی که به نتیجه مطلوب تعلیمی رسیده ای, لازم به ذکر است که این شیوه عمل مانع ابتکار عمل وخلاقیت تعلیمی هم نخواهد شد .

گاهی بعضی ها تلاش می کنند که مرا به امل بودن ویا سنتی بودن متهم نمایند , در جواب آن ها می گویم :سنتی بودن که حتما خطا نیست، سنت ها همیشه در حفظ و برای پشرفت ما در قدم گذاری مان به آینده کمک کننده هم هستند , و من بر این عقیده هستم که آموزش و پرورش آن بخشی نیست که در آن بشود آزمایشات مختلفی نمود .ضروری است که این روند با آرامش طی شود در ضمن اینکه متد های خوب علمی و تربیتی هم باقی خواهد ماند وبا آنها مقایسه علمی خواهد شد , اما اساس آن است که ذکر کردیم.

 

 

برگرفته از بخش فرهنگی حزب کمونیست روسیه فدرال 

مبحث انسان وجامعه تاریخ 30.10.2016

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: