نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2016-10-25

نویدنو  04/08/1395 

 

 

پنتاگون پشت فاجعه یمن

آبایومی آزیکیوی – برگردان : هاتف رحمانی

 

ناوشکن یو اس اس نیتز روز 13 اکتبر موشک های تام هاوک را به آن چه واشنگتن ادعامی کند " سایت های رادار تحت کنترل حوثیها" در یمن است شلیک کرد . این اولین حمله  نظامی مستقیم امریکا در گسترش جنگ سعودی علیه فقیرترین کشور خاورمیانه بود .

آن طور که از سوی خبر گزاری های جهانی در 10 اکتبر گزارش شد ،حمله امریکا به ظاهر در تلافی تهدید موشکی علیه یو اس اس ماسون بود. ناوشکن پنتاگون در بخش جنوبی دریای سرخ مستقر است . 

پنتاگون به سرعت جنبش انصارالله ( معروف به حوثی ها) رامقصراین تهدید های فرضی موشکی قلمداد کرد ، که واشنگتن آن را  بعنوان دشمن اصلی در یمن هدف گرفته است، چون این گروه مذهبی کنترل بخش شمالی ، مرکزی و منطقه های جنوبی کشور، نزدیک خلیج عدن  را به دست گرفته است . حمله های هوایی تحت رهبری سعودی و عملیات زمینی کمیته عالی انقلابی ، اتحاد تحت رهبری انصارالله را هدف گرفته اند ، چون پرسنل دیپلماتیک ونظامی امریکا را درسال 2015 از یمن اخراج کردند. 

جف دیویس کاپیتان دریایی ، سخنگوی پنتاگون گفت " ما شناسایی کردیم که موشک ها از سرزمین تحت کنترل حوثی ها شلیک شده بودند" او ادعا کرد امریکا در همه جا  ملزم به تضمین  " آزادی دریا نوردی " است ، و " ...گام های لازم را برای تضمین امنیت کشتی ها و خدمه ما برخواهد داشت" ( واشنگتن پست ،10 اکتبر)  

جنگ به راه انداخته شده از سوی عربستان سعودی و شورای همکاری خلیج(فارس) از مارس 2015بیش از 10.000یمنی را کشته است . بمباران هوایی روزانه برای خنثی کردن و شکست جنبش انصارالله ،که متهم به حمایت سیاسی از سوی جمهوری اسلامی ایران است تلاش می کند.

حامیان انصارالله عموما شیعه های متمایل به طرف داری از اسلام در یمن هستند که با علی عبدالله صالح رئیس جمهور پیشین متحد شده اند. واحد های نظامی هنوز وفادار به صالح با ائتلاف نیروهای ضد حوثی می جنگند. عناصر اسلام گرا در کنار شورای همکاری خلیج(فارس) و نیروهای ویژه متحد هادی (رئیس جمهور برکنار شده یمن)  را تقویت می کنند. 

نیروگاه های برق و خطوط تامین آب عمدا در جنگ بسیار سختی برای اعلام کنترل بر کشور از سوی منافع سیاسی متحد با واشنگتن ، لندن ، پاریس، بروکسل و ریاض ویران شده اند. تلاش های بی حد برای گفتگودر باره یک توافق سیاسی با شرکت سازمان های مهم و گروه های مذهبی در فقیر ترین کشور خاورمیانه از سوی پادشاهی سعودی و با حمایت وزارت امورخارجه امریکا کینه جویانه خراب شده بودند.

جهان در حمله به مراسم سوگواری فریاد می زند

حمله نیروی هوایی سعودی – شورای همکاری خلیج (فارس) در 8 اکتبر به یک مراسم سوگواری در صنعا پایتخت یمن ، بیش از140 نفر را کشت . شاهدان عینی گفتند که حداقل دو بمباران وجود داشت . این حمله های هوایی الگویی را دنبال می کند چون این مرحله از جنگ با بمباران مناطق مسکونی، مدارس، تاسیسات بهداشتی، مساجد و اردوهای افراد پناهنده داخلی ، غیر نظامی ها را هدف می گیرد . 

حتی وال استریت جورنال در 10 اکتبر نوشت :" عربستان سعودی ، با کارزار نظامی خود در یمن در اثر موشکافی نوشده بین المللی ، گفت از حمله به مراسم سوگواری که 142 نفر را کشت " پشیمان" است اما از بعهده گرفتن مسئولیت حمله خودداری کرد " در نامه ای از نماینده سازمان ملل به شورای امنیت ، عربستان سعودی وعده داد اعلام نتایج تحقیقی در مورد حمله هوایی را که " شورشیان حوثی مقصرجنگ ائتلاف تحت رهبری عربستان برای سرنگونی آن ها هستند" منتشر کند.

بر اساس گزارشی جان کری وزیر امور خارجه امریکا رهبری عربستان را برای توضیح "نگرانی عمیق " واشنگتن فرا خواند. شاید این حمله هوایی – که مورد پوشش گسترده رسانه های امریکایی قرار گرفت – یک شرم بالقوه برای دولت رئیس جمهور باراک اوباما بود .

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل نوشت ،" حمله های هوایی از سوی ائتلاف تحت رهبری عربستان ، پیش از این سبب کشتار عظیم و ویرانی بخش اعظم تاسیسات پزشکی کشور و دیگر زیر ساخت های حیاتی غیر نظامی ها شده است . بمباران افرادی که در از دست دادن فرد عزیزی سوگواری می کنند سزاوار سرزنش است . این حادثه وحشتناک آخری خواهان یک تحقیق کامل است . باید برای انجام این جنگ کامل ترسناک پاسخگویی وجود داشته باشد ... افراد مسئول این حمله باید تحویل عدالت شوند." (bigstory.ap.org, Oct. 10)

بان درخواست کرد شورای حقوق بشر سازمان ملل تیمی را برای انجام تحقیقی مستقل درباره بمباران 8 اکتبر دایر نماید . او اظهار داشت که آخرین حمله ها به فاجعه ای که 80 درصد مردم 20 میلیونی یمن به کمک های بشر دوستانه نیازمندند ادامه می دهد.

فاجعه مهندسی شده امپریالیستی

بسیاری از یمنی ها برای اجتناب از ستیزه به بخش های دیگر کشورو خارج گریخته اند. دفتر سازمان ملل برای امور بشردوستانه و دیگر سازمان های تسکینی گزارش هایی در باره این وضعیت منتشر کرده اند. 

برنامه غذای جهان ، یک سازمان سازمان ملل ، اختصاص غذا به افراد یمنی را به خاطر فقدان نقدینگی کاهش داده است . بتینا لوشر،سخنگوی سازمان گفت برنامه عذای جهان تا پایان 2016به 145 میلیون دلار دیگر برای تکمیل فعالیت خود نیاز دارد. او گفت " حتی پیش از خشونت و جنگ در یمن ، نرخ های سوء تغذیه کودکان در یمن بالاترین نرخ در جهان بود. نیمی از کودکان کند ذهن هستند، به این معنی که به خاطر سوء تغذیه مزمن از سن خود بسیار عقب ترند"( اخبار صدای امریکا، 4 اکتبر) 

بر اساس داده های همان منبع ، جنی لیرک ، سخنگوی دفتر هماهنگ کننده امور بشر دوستانه سازمان ملل گفت که بمباران و جنگ زمینی در یمن بافت اقتصادی کشور را نابود کرده است. خدمات اساسی نابود شده اند ، اقتصاد در جهت فروپاشی کامل حرکت می کند. کودکان تلفات اصلی جنگ بوده اند . او گفت " 1.5 میلیون (کودک زیر 5 سال) وجود دارند که عملا دچار سوء تغذیه هستند" بسیاری دیگر از سوء تغذیه ملایم رنج می برند.

لیرک توضیح داد :" قبل از جنگ، یمن بیش از 90 درصد به واردات مواد غذایی اساسی و دارو وابسته بود. هشتاد درصد از واردات آن ها از بندر حودیداح " شاهراه مهم  وارد می شد . " آن چه به ویژه در بندر عاجل است ... ترمیم پنج جرثقیل است ، که در حمله هوایی در ماه اوت 2015آسیب دیدند ، از این رو آن ها برای مدت زیادی غیر قابل استفاده بوده اند" این ( آسیب ها) واردات غذا و دیگر نیاز های تامینی از طریق بندر را دشوار ساخته است . 

جنگ مورد حمایت امریکا سبب مرگ ونابودی

این یک جنگ نسل کشی به راه افتاده با حمایت واشنگتن است. دولت اوباما استفاده از سلاح های ساخت امریکا ، بمب ها و دیگر سلاح های ویرانگر علیه مردم یمن را مجاز اعلام کرده است .

وال استریت جورنال در 10 اکتبر گزارش کرد " امریکا، تامین کننده برجسته سلاح های سعودی فروش 1.15 میلیارد تانک و دیگر تجهیزات نظامی به ریاض را در ماه اوت تصویب کرد . 4 سناتور با ذکر تلفات غیر نظامی های یمنی ، قطعنامه ای را درماه سپتامبر برای ممنوع کردن فروش (سلاح به عربستان) در سنا مطرح کردند" اما به تصویب نرسید . روزنامه به موافقت لندن برای "فروش میلیارد ها دلاری جت ، بمب، موشک به کشور(عربستان) در سال های اخیر" اشاره کرد . 

بدون پوشش دیپلماتیک فراهم شده از سوی کاخ سفید ، ائتلاف سعودی – شورای همکاری نمی توانست این جنگ را به مدت 19 ماه ادامه دهد . وضعیت فاجعه بار در سوریه بر جنگ در یمن سایه انداخته است ، با این که هردو جنگ نتیجه مستقیم سیاست های شکست خورده امپریالیسم هستند.

با این حال ، امریکا در حال تشدید " جنگ پنهانی" خود در سومالی است ، که مجاور خلیج عدن است . گسترش کارزار صدها نیروهای عملیاتی ویژه امریکا، حمله های هوایی ، مقاطعه کاران خصوصی و دیگر نیروهای چرخشی  از طریق پایگاه های موقت را در گیر و کشتار و زحمی امپریالیستی بیشتری ایجاد می کند.

گلوبال ریسرچ

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: