نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2016-10-05

نویدنو  13/07/1395 

 

تاثیر جهانی سازی در سطح اشتغال چیست ؟

برگردان : هاتف رحمانی

توضیح : برای درک تاثیر جهانی سازی در سطح اشتغال لازم نیست کمونیست ، سوسیالیست، سوسیال دموکرات یا انقلابی از هر نوعش باشید . کافی است که اندکی به نگاه برخی از کارشناسان خود جهان جهانی شده توجه کنید . مطلب زیر یکی از همین نطرهاست .نگاهی شسته رفته وکارشناسی .

هاتف رحمانی

 

تاثیر جهانی سازی در سطح اشتغال چیست ؟

اهمیت مطالعه تاثیر جهانی سازی در بازار کاردر این واقعیت نهفته است که دریافتی از کار نشانگر منبع اصلی در آمد برای اکثریت عظیمی از ساکنان کشورهای در حال توسعه و به ویژه گروه های فقیر تر کارگران است ، که فاقد مالکیت هر دارایی مادی دیگری هستند.

جهانی سازی چگونه بر بازار کار تاثیر می گذارد؟

تاثیر های مثبت :

تاثیرات مثبت می تواند ناشی از ظرفیت افزایش یافته کشورهای درحال توسعه برای ایجاد فرصت های جدید برای کار و تولید متعاقب کاهش تحریف قیمت هم در رابطه با کار و هم در رابطه با سرمایه رخ دهد.  

سرمایه گداری مستقیم خارجی هم تاثیر مستقیم وهم تاثیر غیر مستقیم روی ایجاد شغل در کشورهای دریافت کننده (سرمایه )دارد. این امر به اندازه و نوع سرمایه گذاری ، نوع فن آوری به کارگرفته شده و توانایی کشور میزبان به مهارت در فن آوری وارد شده و به کار گرفتن آن طبق نیاز های خود بستگی دارد. 

سرمایه گذاری مستقیم خارجی به طور غیر مستقیم نیز از طریق ارتباط های عمودی با شبکه شرکت های چند ملیتی روی اشتغال تاثیر دارد و ممکن است تاثیرات خارجی شبکه شرکت های چند ملیتی روی دانش ، قن آوری ، اموزش وپرورش و تربیت نیز وجود داشته باشد  .

تاثیر های منفی:

تاثیر های منفی در نتیجه پیشرفت های فن آوری در مقیاس بزرگ که این پدیده را همراهی می کند ، که در آن تقاضا برای کارگرغیر متخصص کاهش می یابد رخ می دهد.

حتی سرمایه گذاری مستقیم خارجی تمایل به کارگران ارزان ندارد بلکه تنها مایل به کارگران به شدت ماهراست .

ماهیت سنتی "کار" ممکن است به خاطر پیشرفت های سریع در فن آوری ، در حالی که هم زمان مشاغل جدید و ابتکاری در حمایت از مشاغل به شدت تخصصی شده ایجاد می شود ناپدید شود.

افزایش بیکاری پنهان ، فقدان ایجاد شغل جدید ، و زوال نرخ دستمزد های واقعی پی آمد های جهانی سازی دراکثر اقتصادهای پیشرفته است ، که قادر به درست کردن فن آوری های جدید نیستند.

علاوه بر این اگر شرط کار،از طریق سازمان تجارت جهانی اجرایی شود ، این امر روی رشد اقتصادی و اشتغال در بسیاری از کشورهای درحال توسعه ، که در آن ها کار کودکان وجود دارد و در کشورهایی که شرایط کار ناخوش آیند است تاثیر منفی  خواهد داشت(ناسار،2003) 

بیشترین منافع آزادسازی تجارت از سوی کشورهای سازنده – تولید کننده دریافت خواهد شد ، در حالی که کوچکترین سهم به کشورهای کشاورزی – تولیدی (کشورهای در حال توسعه) خواهد رفت .

به علاوه سیاست های تعدیل ساختاری مانند خصوصی سازی حاکی از افزایش در بیکاری است چون خصوصی سازی معمولا با کاهش تقاضا برای کار همراه می شود.

سرانجام ، پیش بینی های نظری در باره اشتغال پی آمد های آزاد سازی تجارت به فرض های اشتغال کامل منابع و بازار کار انعطاف پذیر مبتنی است . این فرض ها ، ممکن است در کشورهای در حال توسعه که بازار کار به خاطر عامل های ساختاری انعطاف پذیر نیست درست از کار در تیاید .

تاثیر روی سطح دستمزد های واقعی نیروی کار

جریان تجارت به تغییر هایی در تقاضا برای کار منجر می شود ، چون کارگران بیشتری در بخش های جدیدا سود آور و کارگران کمتری در بخش های غیر سود آور مورد نیاز هستند.

اگر عرضه کار ثابت باشد این تغییر تقاضا به افزایش دستمزد ها برای صنایع سود آورتر منجر می شود.

رقابت به وسیله واردات ممکن است قیمت تولیدات با کارگر غیر ماهر را نسبت به قیمت تولیدات توسط کارگر ماهر پایین تر بیاورد ، به نحوی که شرکت های محلی به سمت تولید کالاهای به شدتنیازمند کارگر ماهر روی آورند ، که به دستمزد واقعی پایین تر برای اکثریت نیروی کار غیر متخصص در کشورهای در حال توسعه منجر خواهد شد .

آزاد سازی مالی احتمالا به سقوط در درآمد خالص دریافتی از سوی کارگران منجر می شود. به این خاطر که کشور ها به خاطر جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در حال پایین آوردن مالیات ها ،با نرخ های مالیاتی نسبتا بالاتر برای کار هستند ، چون کار برای ایستادگی در برابر نرخ های مالیاتی بالا قدرت حرکت کمی دارد .   

با به کار بستن سیاست مالیاتی تبعیض آمیز علیه در آمد کار ، در آمد به سود گیرندگان دستمزد بالاتر در جامعه باز توزیع خواهد شد. این تاثیر منفی جهانی سازی روی دستمزدها ممکن است در کشورهای در حال توسعه ، که فاقد اتحادیه های کارگری نیرومند و سامانه های سیاسی دموکراتیک مانند کشورهای پیشرفته هستند بزرگ تر باشد.

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: