نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2016-10-05

نویدنو  08/07/1395 

 

 

مطلب دریافتی

 

نیمه پر لیوان ، یک یادآوری کوچک به رفیق س.سیاوش

توانگر

مقاله ای را در نقد رفیق فرهاد عاصمی از سوی رفیق س. سیاوش در نوید نو خواندم . من هیچ یک از این رفقا را از نزدیک نمی شناسم و البته گاهی به نوشته های رفیق عاصمی در وبلاگ خودشان سری می زنم . ابتدا از لحن متین و شفاف مقاله رفیق سیاوش تشکر کنم که این روز ها این چنین نوشته هایی در ادبیات چپ حکم کیمیا را پیدا کرده است و نمی توان مقاله ای را یافت که در آن انواع نواختن ها با طرح اتهام های ذهنی که حکم دشنام را پیدا کرده است وجود نداشته باشد .

اما توجه رفیق سیاوش را به این نکته می خواهم جلب کنم که اصلا وجود کنونی مواضع رفیق عاصمی چیزی جز تایید مشی درست حزب ما نیست . رفیقی که به استناد سخنانشان که شما نقل کرده اید "شعار طرد ولایت فقیه" را فاجعه بار می دانسته و سال ها بر این درک خود اصرار داشته است، اکنون که حقانیت آن را می پذیرد ، چیزی جز تایید مشی درست حزب نیست . گیرم که رفیق عاصمی هیچ گاه با انتقاد از خود به این موضوع نپرداخته باشد .ما ادامه آن راه را امروز در وضعیت فاجعه بار تبدیل شدن برخی از نیروهای سابقا چپ به دنباله انواع بورژوازی ایران شاهد هستیم .

موضوع دیگر این است که بپذیریم "انتقاد" نفس هر جریان سیاسی است . ما در حزب پر افتخارمان آموخته ایم که همه حقیقت نزد ما نیست . آموخته ایم که بنا به گستردگی و بغرنجی واقعیت و توان اندک ما برای درک همه جانبه آن همیشه در معرض خطا قرار داریم چون دریافت هایمان را به عمل تبدیل می کنیم. اموخته ایم که تنها و تنها راه گریز از خطا ها و به حداقل رساندن آن ها انتقاد و انتقاد از خود است .برای همین هم هر توده ای در هر سطحی خود را موظف می دانست و می داند بیشتر بخواند، بیشتر بشناسد و بهتر عمل کند.

نوسان نظری زفیق عاصمی را به راحتی در نوشته های ایشان می توان دید. فقط محض نمونه عرض کنم -که نمی خواهم وارد نقد دیدگاه های ایشان بشوم- ایشان چندین مقاله در باره یک جمله در یک کتابچه حزب نوشتند که گفته بود در شرایط کنونی گریزی از بقای سرمایه داری نیست .ایشان یادشان رفته بود که لنین کبیر در دو تاکتیک سوسیال دموکراسی بحث مبسوطی در این باره دارد که در انقلاب پیش روی آن ها (1905) سرمایه داری حاکم و قوی تر خواهد شد و عملا به چپ رو ها هشدار می داد که انقلاب را نتازانید. بگذریم . از هر انتقادی – به جا و یا بی جا -استقبال کنیم . خود را به پاسخ انتقاد ها مجهز کنیم و اگر جایی انتقادی وارد است شجاعانه و با جسارت مدنی ان را بپذیریم و اطمینان داشته باشیم که امور را بهتر، شعار اتحاد همه نیروها برای طرد رژیم ولایت فقیه را قوی تر و توان اجرایی و نظری توده ای را بالاتر خواهیم برد . از ما نمی پذیرند که نیت خوانی کنیم و بگوییم فلانی از فلان سخن هدفش این است. این برخورد علمی –توده ای نیست. حکایت فرد بسیار متفاوت از حزب است . حزب سازمان خرد جمعی است و سکان رهبری افراد را می تواند در دست داشته باشد و با روشنگری در موارد ابهام و انتقاد به ارتقا دانش و همبستگی اعضا ، هواداران و دوستان حزب یاری کند. ما بارها و بارها شاهد این برخورد های مسئولانه رفقای تحریریه نامه مردم (ارگان مرکزی حزب توده ایران) بوده ایم و احساس ما این است که حزب در میان ما و از نزدیک با ریز ترین مسائل نظری و سیاسی ما آشنایی دارد .

البته همین جا مطلبی را که بارها از سوی رفیق عاصمی تکرار شده است بگویم که برای من قابل درک نیست و آن این که رفقای حزبی به نامه های ایشان پاسخی نمی دهند.ما به تجربه دهه ها می دانیم که دبیرخانه حزب با مسئولیت کامل همیشه با نامه و تماس از سوی اعضا ، هواداران و دوستان حزب بر خورد می کرده و حتما هنوز هم بر خورد می کند. ایجاد رابطه ای منطقی و تعامل با کسانی که مایلند ارتباطی داشته باشند ، بخصوص در این ایام سلطه ارتباط های جمعی دیجیتال می تواند به ارتقا رابطه ها ، سرعت بخشیدن به ارتباط ها ، و بهبود رابطه ها کمک شایانی بنماید .

در پایان با آرزوی این که همه این گونه برخورد ها در جریان عظیم اتحاد عمل و نظر در راستای تحکیم پایه های جنبش مردمی ایران و بخصوص ارتقا کمی و کیفی جنبش کارگری ایران حل گردد، یاد آور می شود که به دلیل زندگی در ایران نمی توانم از نام واقعی خود استفاده کنم و به اسم توانگر اکتفا می کنم . البته هویت من برای رفقای نوید نو شناخته شده است .

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: