نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

1395-06-23

نویدنو  23/06/1394 

 

 

بولیوی برنامه های سواد آموزی به 36 زبان بومی را آماده می کند 

 

تله سور، ونزوئلا، 10سپتامبر 2016

از زمان ریاست جمهوری اوو مورالس بیسوادی از 13.3 درصد به 2.9 درصد ، پایین ترین نرخ بیسوادی در تاریخ بولیوی کاهش یافته است .

 

وزیر آموزش وپرورش روز جمعه اعلام کرد بولیوی سال آینده برنامه های سوادآموزی را به 36 زبان بومی به رسمیت شناخته شده وگفتگو در کشور امریکای جنوبی  آغاز می کند.

رامیرو تولابا رئیس کارزار سوادآموزی به تله سور گفت" بسیار آشکار است که مسئله سوادآموزی به متنوع شدن و تقویت نیازمند است . ما پیش از این کار با برخی از آن هارا آغاز کرده بودیم ".

با سوادی در بولیوی

توبالا نیاز به ایجاد روش هایی برای آموزش سواد به افراد با ناتوانی های شنوایی و دیداری راهم مورد توجه قرار داد و افزود" ما به پیشرفت بسیار بیشتری در این رابطه نیاز داریم وچالش عظیمی است ، اما این چیزی است که کشور نیاز دارد."

در طی دهه گذشته وتحت دولت رئیس جمهور اوو مورالس، بی سوادی از 13.3 درصد به 2.9 درصد ، پایین ترین نرخ بیسوادی در تاریخ بولیوی کاهش یافت .

رئیس جمهور مورالس ، که اولین رئیس جمهور بومی کشور است ، حقوق بومی ها را در کشورارتقا داده است. خلق های بومی بولیوی تقریبا 62 درصد جمعیت بیش از 10 میلیونی کشور را تشکیل می دهند. مورالس در سال2008بیانیه حقوق خلق های بومی سازمان ملل را تصویب کرد. 

 قانون اساسی بولیوی اعلام می کند که زبان های اسپانیایی و تمام  36 زبانی که ملت های بومی کشور بدان سخن می گویند  زبان رسمی است . همچنین بیان می کند که دانشگاه ها باید برنامه هایی برای بهبود، حفظ ، توسعه ، و انتشار آموزش این زبان های مختلف را به اجرا بگذارند. 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: