نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2016-09-01

نویدنو  11/06/1394 

 

 

بزرگنرین سازمان جنایت

کمال اوکویان –برگردان : هاتف رحمانی

 

طرف داران گولن دولت را تصرف کرده بودند. این چیزی است که آن ها می گویند. اما ، تصویر نشان می دهد که هواداران گولن در برخی زمینه ها خود دولتند. " تصرف" نباید و نمی تواند مطابق واقعیت باشد.حقیقت کاملا خلاف آن است .من نمی خواهم چگونگی و چرایی افزایش نفوذ جنبش گولن را تکرار کنم ، چون ما بسیار زیاد در این باره نوشته وسخن گفته ایم .

اما من پرسش بالا را معکوس و روی پاسخ به پرسش زیر تمرکز خواهم کرد:دولت چیست و چه کسی است ؟  

مارکسیست هاروی موضوع هایی مانند، چه مکانیسم هایی مشخصه طبقاتی دولت را نشان می دهد، دولت چگونه به منافع طبقه حاکم خدمت می کند، در این روند دولت تا چه گستره ای قادر به ایجاد یک فضای خود گردان است ، و ماشین دولتی در عرصه موجود چگونه نابودی تمام طبقه ها رامحو خواهد کرد ، به صورت مبسوطی بحث کره اند . نوشته های کامل وارزشمند بسیاری برای درک و تحلیل ساختار پیچیده دولت وجود دارد .

دولت پیچیده است اما از منظردیگری بسیار ساده است . با آغاز از واقعیت اجتماعی جاری،  دولت به منافع بورژوازی خدمت می کند. دلیل تمام تلاش ها برای متقاعد کردن ما به « تقدس دولت» ، مخفی کردن واقعیت فوق ،و ایجاد اعتقاد اجتماعی توده های گسترده به آن است که دولت نه تنها یک طبقه یا گروه بلکه تمام شهروندان را نمایندگی می کند.

خوب در این صورت ، آیا " تقدس" به خواست دولت به خود استمراری ربطی ندارد ؟آیا در نسبت دادن " عقلانیت سیاسی" به دولت برای تاکید این استمرار حقیقتی وجود ندارد ؟

مفهو ها اهمیت دارند . "دولت عاقل " یک معنی مثبت دارد، در حالی که "دولت سایه" معنایی منفی دارد! این کاری است که مردم انجام می دهند، ناسزا به ناتو (NATO) و سیا (CIA)، در عین تقدیر از دموکراسی امریکایی . اگر "دولت سایه" نهادی فاسد شده است پس باید " عقل دولت" باشد .نفرت از سیا ،اما پرستش دولت اوباما یک گرایش باور نکردنی واحمقانه است .

بیایید در مفهوم "عقلانیت سیاسی" عمیق تر شویم ، و برای یافتن معنایی که می خواهند به آن نسبت دهند تلاش کنیم .بیائید روی مورد جمهوری ترکیه تمرکز کنیم .در این کشور از سال 1923،" عقلانیت سیاسی" به چارچوب هایی نسبت داده شده است  ، که در هر وضعیتی، سازگاری خود را حفظ می کردند و دوباره و دوباره به محیط درحال تغییر برای یافتن فلسفه جمهوری پیوند می خوردند. برای بعضی افراد این چارچوب ها مرکب از باند های کوچک بود، اما دیگران به عمل یک سامانه بی رقیب اشاره می کردند ، که در بر گیرنده مقامات عالی کشور نیز بود . در دوران معینی ، " عقلانیت سیاسی" با نیروهای مسلح ترکیه مجسم می شد ، اما پس از 15جولای این افسانه پایان یافت . 

"عقلانیت سیاسی" عملا چیزی غیر از مکانیسمی ، که درکل سرمایه داری و ادامه آن را در سیستم جهانی موجود حتمی می سازد نیست. ما ممکن است با آغاز از موضوع  استمرار به نتیجه همانندی برسیم . در سراسر تاریخ جمهوری ترکیه دولت های بسیاری تغییر کرده اند،کودتاهای نظامی رخ داده است ، بسیج اجتماعی و قیام اتفاق افتاده است و فضای سیاسی به طور کلی بی ثبات و سرشار از شگفتی ها بوده است . اما در هر مورد و نمونه منافع سرمایه بزرگ ، قدرت انحصارها ،مالکان سرمایه حفظ شده است . سرمایه داری ،طبیعتا ، هم در سطح ملی و هم در سطح جهانی نمی تواند ترمیم شود، نمی تواند از تضادهای خود پاک شود. در سراسر تاریخ ما صاحبان سرمایه حاکم بوده اند.  

این چیزی است که " عقلانیت سیاسی" مطرح می کند. " دولت سایه" به عبارت دیگر، "عقلانیت سیاسی" مرکب از سازوکار های غیر عادی است، که زمانی که هموار سازی قضایی کاملا غیر عادلانه کافی نیست ، برای حفظ سیستم سرمایه داری فعال می شود.

به عبارت دیگر...

هیچ معنایی در اسرارآمیز کردن " عقلانیت سیاسی" و " دولت سایه" وجود ندارد. تصویر واقعی ، با تمام سادگی آن ، اینجاست : سرمایه!

گولنیست ها ، ملی گرا ها، کمالیست ها یا نئو لیرال ها ،اهمیتی ندارد،بوروکرات های غیز نظامی یا نظامی باجهت های ایدئولوژیک مختلف در باره خود به مثابه صاحبان"عقلانیت سیاسی" فکر می کنند. این گریز نا پذیر اما از طرف دیگر، واقعیت ناچیزی است. محدودیت هایی وجود دارند که در داخل آن محدودیت ها وسعت جهت های مختلف بوروکراسی می تواند مسیر امور را تغییر دهد ، جز در مورد انقلاب که در منش طبقاتی حق حاکمیت دخالت می کند. و با نگاه به تصویر عمومی می توانیم آشکارا بگوییم که سرمایه حکومت می کند.

امروز، یک ماه پس از کودتای نافرجام این بیانات به ویژه خیلی مهم هستند." عقلانیت سیاسی" مطرح می کند که گولنیست ها از سوی نیروهای جهانی مورد دستکاری واقع شدند.به عبارت دیگر، آن ها می خواهند به آمیزش " عقلانیت سیاسی" با این نظریه باور کنیم. از یک لحاظ این امر صحیح است ، از لحاظ دیگری کاملا غلط . 

این نیروها به مثابه " جهانی" نادیده گرفته می شوند، چون می خواهند باور کنیم که نیروهای داخلی فرقه سعید نرسی و مشتقات مدرن آن ها، گولنیست ها، عناصر خارجی پویایی داخلی کشور هستند. در حقیقت فتح الله گولن در ترکیه به همان اندازه "جهانی" است که نیرو های به اصطلاح "ملی" سرمایه داری جهانی هستند. 

به ما می گویند که گولنیست ها مستقیما ماشین عملیاتی سیا هستند. ممکن است راست بگویند و این امر در سال های اخیر آشکارترشده است . اما سیاCIA در تمام این مدت چه کاری انجام داده است ؟

فقط محض نمونه، سیا همان کاری را انجام می داد ه است که سی ان ان! ماموریت اصلی آن سرکوب و حتی خفه کردن کارگر و نماینده سیاسی آن، سوسیالیسم، در صحنه جهانی است .

این بار می توانددلیل بیاورد که سیا نه تنها به منافع انحصارهای جهانی بلکه به منافع امپریالیسم امریکایی خدمت می کند ، که صد در صد صحیح است .

اما در این نقطه باید پرسشی بکنیم : چگونه نهادهای نظامی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و سازوکار هایی که آشکارا از منافع امپریالیسم امریکایی دفاع می کنند در ترکیه نفوذ دارند؟ آیا شبکه فتح الله گولن، که از سوی عامل های امریکایی یا توسط  گنداب خود سرمایه داری ایجاد شده است از ارتش تا نیروی پلیس، از قوه قضایی تا دیپلماسی ، از آموزش و پروش تا سامانه بهداشت و از صنعت تا تجارت گسترده بود؟

فتح الله گولن وشبکه های همانند آن برای رخنه در کوبا نیز تلاش کردند. اما چه چیزی از رخته آن ها جلوگیری کرد؟ البته سامانه اجتماعی کوبا!

بیایید یک دیگر را فریب ندهیم، گوانیست ها هوادار امریکا، ماشین عملیاتی سیا هستند اما قدرت آن ها ناشی از آز بورژوازی برای سود و تلاش برای حفظ قدرت آن است.  

در 15 جولای دولت به لرزه در آمد ، پراکنده شد و در برخی نهادها کاملا محو شد. اما از 16 جولای ، اعلام دولت اضطراری برای باز سازی دولت یا " تبرئه " گولنیست ها ، با پاکسازی در نیروهای مسلح یا دادگستری برجسته نشد، بلکه با فرصت های عرضه شده برای بورژوازی برجسته شد .

ریاست جمهوری در آخرین دقیقه جان خود را نجات داد ، پارلمان بمباران شد ، هزارها مقام دولتی دستگیر شدند ، ده ها هزار نفر بیکار شدند اما در نگاه به مقررات می بینیم که صاحبان سرمایه وضعیت مرکزی را تصرف می کنند. تعداد مقرراتی که ماه گذشته برای منافع بورژوازی تصویب شد، با مقررات تصویب شده در دهه جاری مساوی است! با توجه به هر حکمی ، هر قانونی، که بنام " توافق ملی" صادر می شود، می توانیم یورش بربرمنشانه نیروهای بازار را مشاهده کنیم . وحشتناک است . حتی از کودتای نافرجام گولنیست ها زیان آور تر است!

فرصت طلبی آشکاری در مصادره ها، در تعلیق قانون از طریق دستگیری ها و یازداشت ها و جود دارد ، و در ضمن هیچ کسی به " اقدام " های اقتصادی که یکی پس از دیگری اجرا می شوند علاقمند نیست .من می گویم اجرا شده چون اگر شما در ترافیک شلوع  نگاهی به مثلث کاخ ریاست جمهوری، پارلمان و" جهان تجارت" بیندازید، خواهید دید که حق با من است .

جناح دولت پس از توطئه بزرگ ، در حال آماده کردن وفا داری بی قید و شرط خود به بورژوازی بعنوان بهترین راه بیمه کردن خود است . 

در فرایند باز سازی دولت، دیدگاه " دولت خصوصی شده" مسلط است . با این اعتقاد که چون قدرت اردوغان تقویت شده است او را به ریسک های بزرگ تشویق خواهد کرد، اما این امر اردوغان را قابل کنترل تر خواهد کرد و حتی سازوکارهایی ایجاد می کند که او را به نماینده ای ساده تنزل می دهد.

وقتی که یک سازمان جنایی  در عمل و شکنجه به کار گرفته می شود ، سازمان جنایی جمعی واقعی با تمام قدرت به سود بورژوازی علیه منافع عمومی وحقوق کارگر پیش برده می شود .

من باید فورا بگویم که این یک دوره گذار است. ترکیه ممکن است در کوتاه مدت، با یورش های جدیدی به لرزه در آید. اما بورژوازی در هر شرایطی در حال حفظ منافع خود است.

تهدید واقعی ترکیه بورژوازی است. انحصارهای بزرگ ، بزرگترین سازمان های جنایی ، خطرناک ترین شبکه هستند.

آن چه ما نمی توانیم در تلویزیون تماشا کنیم اعتراف های این سازمان است .گولنیست های توبه کرده ، نماینده های " عمیق " و " کم عمق"مقام های نظامی که به صورت نا عادلانه ای در گذشته محاکمه شدند( مخاکمه های بایوز) ، رهبران فرقه جن گیر ، همه (در تلویزیون) سخن می گویند ، اما کسی در باره طبقه اصلی که موضع کلیدی را در کشور در تصرف دارد سخنی نمی گوید.

در چهارم سپتامبر ، ما در کارتال ، استانبول برای اعتراض علیه این طبقه نیز گرد هم خواهیم آمد.

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: