نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

1395-05-23

نویدنو  23/05/1394 

 

 

 

تکرارسرکوب درفضای مجازی

م . چابکی 

می توان دیوار فضای مجازی را با زر و زور شکست , به حوزه خصوصی دیگران تجاوزکرد , کاربران منتقد را به بند کشید و مورد آزار و اذیت و شکنجه قرار داد دگراندیشان را اعدام کرد ولی نمی توان آنچه دراندیشه نهان است زدود .

برخی از کارشناسان به ویژگی فضای مجازی ارج قائل اند که اگر نمی توان در شرایط استبداد قرون وسطائی در گفتگوی رویاروی با حاکمان مستبد قرار گرفت ، ولی می توان با بهره گیری از فناوری نوین در شبکه های فضای مجازی, رژیم های استبدادی را به چالش کشید, افشاء نمود,هدف های آزادیخواهانه و دمکراتیک را پیش برد.

کارآرایی فضای مجازی امروز برکسی پوشیده نیست رژیم های ضد مردمی با دردست داشتن قدرت و امکانات مالی و نیز شبکه های عریض و طویل اطلاعاتی همیشه در تشویش و نگرانی بسر می برند که مبادا موازنه نیرو در فضای مجازی به سمت دگراندیشان سنگینی کند. به اعتقاد "علی خامنه ایی رهبر ولایت فقیه " «فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد». بنابراین باید در آن حفظ قدرت نمود. بدین مناسبت پنج سال پیش (17اسفند1390) نهادی بنام "شورای عالی فضای مجازی کشور" با اختیارات کافی به ریاست رئیس جمهور و به فرمان" رهبر فقیه " تشکیل گردید و شورای عالی موظف شد "مرکز ملی فضای مجازی" را تشکیل دهد تا با بهره گیری از فناوری نوین بتوان درباره "صیانت از آسیب‌های" اینترنت تصمیم‌ گیری و اقدام کرد. 

رهبر ولایی در سخنان اخیر خود با "اعضای شورای عالی فضای مجازی" از جمله گفت : "فضای مجازی به‌عنوان ابزاری در خدمت تهاجم فرهنگی دشمن ... امنیت ملی کشور را هدف گرفته است. یکی از بسترهایی که باید برای پایداری انقلاب اسلامی به ‌خوبی مدیریت شود عرصه فضای مجازی است".

 دیدارهای مکرر با گروه ها :دانشجویان , معلمان , اساتید دانشگاه, مدیران ,طلاب , بسیج و سپاه در چند سال اخیر در باره فضای مجازی و به اعتراف نماینده " فقیه" در سپاه بعلت "دیدگاه تضاد بین سیاست و دین" ، “ترویج نظریه جدایی دین از سیاست در حوزه‌های علمیه” از اهمیت ویژه ایی برخوردار است . تاکید اخیر دادستان کل جمهوری اسلامی بر" ضرورت سازمان دهی فضای مجازی", درهمدلی با دغدغه ها و نگرانی های شدید"رهبر" که به معنای نگرانی در تهاجم تبلیغی است, معاونت ویژه ای در دادستانی کل تعین گردید که دنبال"شناسایی فضاهای خلاف قانون "می باشد که پس از شناسایی بگفته دادستان کل "با آنها برخورد قانونی می شود"[ بدین گونه کاربران شبکه های مجازی با بهانه ایی به صلابه کشیده می شوند].

دادستان کل می گوید :" به دنبال این هستیم که بسترهای ایجاد فضای ملی و فضاهای اجتماعی متناسب با فرهنگ مردم[ منظور اسلامگرایی ولایت فقیه] را فراهم کنیم.

برخی ازمدیران کل اوقاف و امور خیریه بر استفاده از ظرفیت های امامزادگان برای مقابله با تهاجم فرهنگی سخن می گویند درجایی که امام زاده ها خود نیازمند مردم اند. مسئولان دیگر کشور پیشنهاد سومین جایزه"حقوق بشر اسلامی"را به برندگان خارج از کشور می دهند که «در دفاع از حقوق مسلمانان و مبارزه با اسلام‌هراسی و تبیین اصول حقوق بشر اسلامیی فعالیت کرده باشند"

همه رونماها که به خود رژیم بر می گردد در حالی است که خبراز اعدام های فردی و گروهی در رسانه ها داده می شود تعدادی نیز در سلول های انفرادی در انتظارکابوس مرگ نشسته اند .کشتاری که از بدو بنیانگذاری ادامه دارد مانند داغ دیدگانی که به مناسبت نسل کشی دگراندیشان تابستان شوم67 امروز چون سال های گذشته فضای فراموشی و سکوت را شکسته اند.

باید یاد آورشویم جایگزین نمودن فرهنگ قرون وسطائی" فرهنگ سازی استبداد دینی " با بهره گیری ازفناوری نوین و به عاریه گرفتن از ساختار زیربنای"تمدن غرب" ، که نیاز عمومی محرومان کشور نیست،به این می ماند که آقا زاده های جمهوری اسلامی  بدون در نظر گرفتن قوانین ترافیک اجتماعی , سوار بر اتومبیل های آخرین مدل شده مرتکب جرم وجنایت می شوند و انتظار دارند که مردم پیاده در تصادم با آنها قرارنگیرند.

" رهبر فقیه "از فناوری نوین سخن می گوید ,میدان فضای مجازی را میدان واقعی جنگ می داند و روحانیون و طلاب را مسلح و آماده می کند، ودرعرصه‌ مقابله با" شبهات و تفکرات غلط و انحرافی" رهنمود می دهد و در دیدار با دانشجویان می گوید: "من شنیده‌ام در دانشگاه ما یک جریانهایی باز دارند حرف مارکسیسم را دوباره زنده می کنند"......وی در توضیح این که آرمان ها چه هستند؟ می گوید:[نیاز عمومی محرومان کشور] "ایجاد جامعه اسلامی وتمدن اسلامی است. اینجا احیای تفکر اسلام سیاسی است  عده ای از قرنها پیش سعی کردند اسلام را از زندگی و سیاست , و از مدیریت جامعه هرچه می توانند دور کنند و منحصرش کنند به مسائل شخصی و آنرا هم یواش یواش دورکنند به مسائل قبرستان , مجلس عقد, و از این حرفها...نه اسلام آمده است در جامعه پیاده بشود, درجامعه تحقق واقعی پیدا کند این باید اتفاق واقعی پیدا کند این باید اتفاق بیفتد یکی از مهم ترین آرمانها این است" .

به گزارش رئیس اداره تبلیغات تولبد و انتشار نزدیک به 20 هزار محتوی دینی در فضای مجازی و موضوع عملکرد حوزه علمیه قم درسال گذشته در خصوص «شناسایی، جذب و سازماندهی طلاب در فضای مجازی» انجام گرفته است . رئیس اداره تبلیغات در تشریح برنامه های آتی می گوید:« در سال ۹۵ علاوه بر ادامه و افزایش برنامه ها در صدد هستیم تا زمینه فعالیت های تبلیغی خواهران طلبه در فضای مجازی را با توجّه به ظرفیت های بالایی که در این قشر وجود دارد، فراهم نماییم.»

طرح نظریه پردازان "حفظ فرهنگ اسلامی"بعنوان" فرهنگ سازی ملی" در فضای مجازی بدون تردید باز تولید اختناق, سرکوب و امنیتی کردن فضای مجازی است . متعاقب این طرح مدافعان استقلال و آزادی ,پیکارگران عدالت اجتماعی , نویسندگان مستقل , احزاب و سازمانهای مترقی وبطور کلی دگراندیشانی که در راه بهبود زندگی مردم در مقابله با حاکمیت استبدادی در شبکه های مجازی قرار دارند از دیدگاه حاکمان جمهوری اسلامی شناسائی و با پیگرد قانونی" مجرم سیاسی "شناخته شده مجازات می شوند که بنظر برخی وکالای پایه یک قوه قضایی جمهوری اسلامی: قانونِ جدید" جرم سیاسی" که شورای نکهبان نیز آنرا تائید کرد به دلیل ابهامات و اجمالات بسیاری که دارد، عملاً دست بازپرس و دادرسِ دادگاه را در رسیدگی به اتهاماتی که از دید متهم جرم سیاسی است اما از دید نهادهای امنیتی و قضایی جرم سیاسی محسوب نمی‌شود، بلکه جرم امنیتی است را باز گذاشته است" نامه مردم ارگان مرکزی حزب توده ایران می نویسد:

"فضایِ سیاسی ایران، به‌خصوص در سال های اخیر، با واقعیتی تلخ روبه‌رو بوده است  و این واقعیت، ادامه یافتنِ وضعیتی است که در آن امکان فعالیت و ابرازِ نظر برای نیروهای دگراندیش و مترقی بیش از پیش محدود و محدودتر شده است"

بطوریکه اخیرا 92 تشکل دانشجوئی از سراسر کشور با نامه سرگشاده به حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی "ایجاد مشکلات برای کنشگران دانشجو در فضای مجازی, رصد امور شخصی دانشجویان صرفا به بهانه واهی حضور و فعالیت در شبکه های اجتماعی " را مورد اعتراض قرار داده است.

به ادعای سخنگویان جمهوری اسلامی"ایران جزیره ثبات سیاسی است بدین جهت دشمن با ابزار نرم ,امنیت ملی را به خطر می اندازد" به نظر کارشناسان مسائل اجتماعی برعکس, با نهادینه شدن سرکوب,با عملکرد ضد قانونی با دوختن لبها , بگیرو به بندها, اعدام های شتابزده ,عدم توان دولت امید به راه حل های دمکراتیک جهت پاسخ به نیازهای محرومان, کشور به آستانه بحران اجتماعی رسیده وکاخ سلطانی ترک بر داشته است. روزانه "روزنه "ها با اعتراضات پراکنده کارگران , معلمان , پرستاران , دانشجویان ,نویسندگان ,هنرمندان , روز نامه نگاران ، و حتی یک دانشجوی دستچین شده درزیر پایه های کاخ مشاهده می شود. درچنین شرایطی حضور درعرصه سیاسی با پشتوانه سبک کار جمعی با شکستن سیاست سکوت و اعتماد سازی و تسلیم طلبی می بایست به حمایت از محرومان پرداخت وبه روزنه های امید بخش مردمی به توازون نیرو درفضای مجازی خط غالب داد.

  22مرداد 1395 برابر با 12/08/2016

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: