نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2016-08-10

نویدنو  20/05/1394 

 

نامه از ترکیه به خلق های جهان

برگردان : هاتف رحمانی

ما در شب 15 جولای شاهد کودتای نافرجامی بودیم . با وجود غیر عادی بودن و ابهام های آن و تردید ها در باره بازیگران پشت صحنه آن ، این یک تلاش کودتایی واقعی بود .

آن که فتح الله گولن پشت کودتا بود و آن که فتح الله گولن وابستگی های ژرفی با دولت امریکا دارد واقعیت دارد . علاوه بر این ،  از پنتاگون و سیا پشت سر تلاش کودتا اثری فراتر از رد پایی کوچک وجود دارد .

شکست این تلاش کودتا به سود مردم ماست . اگر کودتا موفق شده بود ، زحمتکشان که از پیش بار تمام مشکلات غیر قابل تصور تحمیل شده بر آن ها از سوی سیستم سرمایه داری را تحمل می کنند می توانستند با شرایط سنگین تر و ویران گر تری رو در رو شوند. باید به خاطر داشته باشیم که توطئه گران کودتا خاستگاهی طرف دار ناتو و اسلامگرایانه داشتند و دهه ها به انحصار های جهانی خدمت کرده بودند. حقیقت دیگری که باید به خاطر داشته باشیم آن است که قتح الله گولن در داخل صفوف "سازمان مبارزه علیه کمونیسم" در صحنه های سیاست پدیدار شد . این سازمان در دهه 1960 از سوی سیا بنیان گذاری شد .   

آن چه جالب و طعنه امیز است این واقعیت است که اردوغان ، هدف اصلی کودتا، و طراحان کودتا از پس زمینه ایدئولوژیک و سیاسی همانندی بر خوردارند. اسلامگرایی ، کمونیست ستیزی و وفاداری کامل به طبقه سرمایه دار ، معرف ویژگی های اردوغان و نیز دقیقا قتح الله گولن هستند. اردوغان نیز نقش های قابل توجهی در سناریو های خارومیانه تحت هدایت امریکا بازی کرده است .  دلایل چندی پشت تنش های اخیر بین امریکا ، کشورهای اتحادیه اروپا و اردوغان وجود دارد . شکست در سوریه ، به راه انداختن تنش های مداوم در داخل ترکیه از سوی اردوغان ، ایجاد فضای بزرگی برای مانور با حمایت حوزه های انتخاباتی پشت سر خود، حرکت های خارج از کنترل او ، برخی از دلایل اولیه ای هستند که به ذهن خطور می کند. اما ، این تنش ها به تدریج در رقابت ایجاد شده در ستیزه های اقتصادی و سیاسی ژرف جاری بین امریکا و نیرو های تحت نفوذ امریکا به عاملی علیه فدراسیون روسیه تبدیل شد . 

چون اردوغان و باند او در مبارزه ای وجودی در گیر هستند ، از این رو با انزوای محلی و بین المللی رو در رو هستند ، دولت پوتین ، با استفاده از راهکارهای " چماق و هویج" ، به اردوغان توصیه می کند تا وابستگی ها با ناتو را قطع نماید یا حداقل از پشتیبانی از سیاست های محاصره روسیه ناتو خود داری نماید .

به دنبال تلاش کودتا ، افراد بسیاری در دایره دولت ترکیه وجود دارند که امریکا و اتحادیه اروپا را متهم ، و از "همکاری با روسیه" طرف داری می نمایند. بدون شک ، این گرایش کنونی تنها ترجیح بورژوازی ترکیه نیست  بلکه محصول باند های دولت است که بهشت امنی را جستجو می کنند و متعاقب تلاش کودتا شدیدا وحشت زده اند . 

از هم پاشیدگی روابط اقتصادی ، سیاسی و نظامی ترکیه به ویژه با المان و امریکا تنها با یک انقلاب سوسیالیستی می تواند قابل دسترسی باشد . تغییر محور در داخل نظم کنونی تنهااحتمال هرج ومرج ، ستیزه ، جنگ داخلی و بین المللی را افزایش خواهد داد.

رخ داد ها نشان می دهد که گفتگو های تند بین دولت کنونی و امریکا و اتحادیه اروپا ادامه خواهد یافت . بورژوازی ترکیه به صورت فزاینده ای ابتکار عمل بیشتری را اتخاذ می کند در حالی که اپوزیسیون داخل سیستم در حال ایفای نقش محلل برای مذاکرات جاری است . 

به عبارت دیگر ، ترکیه به دنبال کودتا وارد دورانی می شود که تمام قانون ها معلق شده است ، تمام تصمیم ها و باز سازی کشور از سوی یک باند کوچک دولتی انحصاری اتخاذ می شود . در عین حال ، دستگیری ها و پاکسازی ها، که طراخان کودتا را هدف گرفته بودند، اکنون ، نه در یک بعد انبوه ، به ترقی خواه ها ، بخش های انقلابی و کمونیست ها که علیه فرقه فتح الله گولن و دیگر سازمان های اسلامگرای مشابه مبارزه می کرده اند گسترش می یابد .

تحت این شرایط حزب کمونیست فراخوان زیر را به خلق های جهان ، سازمان های طبقه کارگر ، به همه نیروهای انقلابی وکمونیست ارسال می کند:

1- شما ناگزیر نیستید بین طراح کودتا فتح الله گولن یا دولت کنونی یکی را انتخاب کنید. طراح های کودتا برنامه ای خونین ، خائنانه و توطئه آمیز را اجرا کردند. دولت کنونی اما یکی از خویشان طراحان کودتا است که سال ها مردم ما را سرکوب کرده است .این میلیون ها کارگر تحت استثمار سرمایه داری و سرکوب هستند که رنج می برند و نماینده های سیاسی این کارگران هستند که به ایستادن شما در همبستگی با آن ها نیاز دارند . 

2- گفتگو در رسانه های جهانی در باره آن که آیا " کودتا واقعی بود یانه" یک تله است ، تله ای که باید از آن پر هیز کرد .آن چه لازم است مورد بحث قرار گیرد سلاح های هسته ای در پایگاه اینجرلیک ، عملیات سری ناتو ، و آن که فتح الله گولن چگونه و به سود چه کسانی این سازمان تیره را بنیاد گذاشت است ، که در بیش از 100 کشور به منافع طبقه سرمایه دار خدمت می کند ، منافعی که اردوغان اسلامگرا و رهبران "سکولار" اروپایی را به هم گره می زند ، و غارت منابع عمومی ترکیه از سوی انحصار های جهانی و بهره کشی بیکران تمام کارگران و زخمتکشان ترکیه هدف آن هستند. 

3- به یک اندازه در عین مقاومت علیه دولت ضد مردمی ترکیه ، لازم است در برابر تمام دخالت های مراکز امپریالیستی و تلاش های یک " انقلاب رنگی" نیز ایستادگی کنیم . سرمایه دار حوب و بد وجود ندارد . عدم صمیمیت بیانیه های صادر شده از سوی ناتو و اتحادیه اروپا در بیان نگرانی نسبت به موضوع آزادی و دموکراسی در ترکیه آشکار است. آزادی اجتماعی در ترکیه  تنها محصول زحمتکشان ترکیه خواهد بود .   

4- به همان شکل ، دور از فهم است که روسیه پوتین بعنوان رهایی بخش تصویر می شود . موضع فدراسیون روسیه نسبت به ترکیه نهایتا عملگرایانه است و کاملا بر مبنای منافع طبقه حاکم روسیه شکل می گیرد . دولت پوتین که از اردوغان تمجید می کند یک سال پیش همان اردوغان را به دنبال سرنگونی هواپیمای جنگی روسی جنایتکار جنگی اعلام کرد و حتی  پرونده ای پر از مدرک را تحویل سازمان ملل داد . اگر چه چند هفته پیش از کودتای نافرجام ، جنگ معاشقه بین پوتین و اردوغان دوباره شعله ور شد . ما اجازه نخواهیم داد نیروهای داخل نظم جهانی امپریالیستی – سرمایه داری تعیین کننده آینده کشور ما باشد .  

5- اسلام معتدل مفهومی برساخته امریکا است . آزادی و ایمان و ستایش یک حق بنیادی است . اما ، لازم است مذهب از همه عرصه های سیاست و قانون بیرون گذاشته شود . هیچ نوع معتدلی از آن وجود ندارد . هر فرد یا هر جنبشی که در ترکیه بنام مذهب یا با عطف به مذهب سیاست ورزی می کند مرتکب جنایت می شود . وضعیت کنونی در ترکیه فرصتی برای تقدیر کردن از اهمیت سکولاریسم و درک معنای حیاتی آن برای ستم دیده ها است . این فرصت تنها با ارتباط با چنین دست آورد های پیشین بشریت، همراه با مبارزه علیه سرمایه داری ، و نه با صاف کردن میدان برای ایدئولوژی های نژاد پرستانه و بیگانه هراس در اروپا  می تواند به خوبی مورد استفاده قرار گیرد.

6- تاریخ ترکیه ، تاریخ کودتا ها ، ترور های سیاسی ،تعصب گرایی مذهبی و نظامیگری است . اما این همه چیز در باره ترکیه نیست . در سراسر تاریخ ترکیه رخ داد های خوبی هم وجود داشته است . جمهوری ترکیه در نتیجه راه اندازی مبارزه همراه با اتحاد شوروی جوان علیه اشغال امپریالیستی بنا شد . از سال 1923 ، مبارزه علیه جنگ ، استبداد ، بهره کشی سرمایه داری ، با اقدام توده ای طبقه کارگر هر گز متوقف نشد . یک شاعر جهانی کمونیست مانند ناظم حکمت محصول این کشور است .جنبش مردمی مشروع که سه سال پیش علیه دولت بپا خواست نیز به حقیقتی که جبهه متفاوتی در ترکیه وجود دارد اشاره می کند که اخیرا شاهد مبارزه بین دو باند اسلامگرا بود. ما از شما دعوت می کنیم جبهه کارگران را دنبال کنید ، با آن ها همبستگی کنید و صدای آن ها را رساتر نمایید. زحمتکشان ، روشنفکران انقلابی و رزمندگان کمونیست (در مبارزه) علیه سرمایه ، دیکتاتور ها ، انحصار های طراح کودتا، سنت انترناسیونالیسم را دارند .  

 

مرگ بر امپریالیسم

ناتو ، اتحادیه اروپای امپریالیست بعنوان منبع کودتا ها باید منحل شوند.

پاینده باد مبارزه بشریت برای برابری ، آزادی و عدالت

حزب کمونیست ترکیه 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: