نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2016-08-03

نویدنو  13/05/1394 

 

مقاله دریافتی

استرالیا و جنگ

سرمقاله گاردین، ارگان حزب کمونیست استرالیا

برگردان: آمادور نویدی

درباره جنگ

اجرای مراسم بزرگداشت و تجلیل از کشتار و مرگ و میر ناشی از جنگ جهانی اول (۱۹۱۴- ۱۹۱۸) که برای تقسیم بازار جهان بود، هم چنان ادامه دارد.

امسال در استرالیا، مراسم بزرگداشت روز انزاک*، در سایه افزایش نیروهای نظامی آمریکا در شمال استرالیا (داروین – م) انجام گرفت. این طبیعی ست که خانواده ها بخواهند به یاد ده ها هزار نفر از مردان و زنانی بیفتند که در سلسله جنگ های استرالیا درگیر بوده اند.

*روز انزاک (۲۵ آوریل هر سال، روز یادبود سربازان استرالیا و زلاند نو ست، که در جنگ جهانی اول در گالیپولی، ترکیه کشته شدند – م)

روز انزاک هزاران نفر را به خیابان های شهر ها و شهرستان ها می کشاند و توریست های زیادی را به  دیدار از گالیپولی و دیگر نقاط سابق جنگ جذب می کند. اما از سوی دیگر، رهبران سیاسی و رسانه های جمعی،  به روشنی برای بزرگداشت انزاک، دستور کار دیگری در سر دارند.  

استرالیا برای جنگ بوئر**، جنگ جهانی اول، جنگ های مداخله گرانه در روسیه پس از انقلاب ۱۹۱۷، جنگ جهانی دوم، جنگ های دخالت گرانه دیگر در کره، مالزی، ویتنام، افغانستان، عراق و سوریه سرباز ارائه داده است. نیروهای استرالیایی در تمام این جنگ ها برای یک قدرت و یا قدرت های امپریالیستی خارجی جنگیده اند.

**جنگ بوئر (از ۱۶ دسامبر ۱۸۸۰ تا ۲۳ مارس ۱۸۸۱، بین انگلستان و جمهوری آفریقای جنوبی، معروف به ترانسوال، که نباید با آفریقای جنوبی کنونی اشتباه شود – م)

رسانه ها و سیاستمداران تمام این جنگ ها را بدون هیچ فرقی به عنوان تعهد خود توجیه می کنند. جنگ بوئر درباره برقراری سلطه استعمار بریتانیا بر آفریقای جنوبی بود، جنگی استعماری که هیچ افتخاری برای آن وجود نداشت.

جنگ جهانی اول یک جنگ امپریالیستی بین آلمان از یکطرف، و بریتانیا، فرانسه و روسیه تزاری و متحدان آن ها از طرف دیگر بود. جنگی بین طبقات حاکم این کشورها بود و برای سربازان هر دو طرف هیچ سودی وجود نداشت. پیاده کردن سرباز در خاک ترکیه در گالیپدولی، بخشی از این جنگ بود و این فرود خاص یک فاجعه کامل بود. آیا واقعاً ملیت استرالیا از این فاجعه بوجود آمده است؟

جنگ جهانی دوم جنگی عادلانه علیه فاشیسم آلمان و ایتالیا و میلیتاریست ژاپن بود، که به یک جنگ واقعی توده ای تبدیل گشت. شکست فاشیسم منجر به انقلابات سوسیالیستی جدید در شماری از کشورها و سقوط استعمار شد.

جنگ های کره، مالزی و ویتنام، همه جنگ های کثیفی بودند که هدف تحمیل سلطه استعماری بریتانیا (در مالزی) و سلطه آمریکا (در کره و ویتنام)  بود. آن ها (بریتانیایی ها، آمریکایی ها و استرالیایی ها) علیه مردم این کشورها می جنگیدند که به غیر از استقلال، هیچ چیزی برای کشور خود نمی خواستند.

هدف اصلی آمریکا در افغانستان، سرنگونی دولت مترقی و ایجاد پایگاه های آمریکایی در مرزهای اتحاد جماهیر شوروی بود. جنگ در عراق برای به دست گرفتن کنترل نفت و بخشی از طرح آمریکا برای خاورمیانه (خاورمیانه جدید و یا خاورمیانه بزرگ – م) شروع شد. از جمله تقویت امنیت و قدرت دولت صهیونیستی به حساب مردم فلسطین و تغییر رژیم کشورهایی که متحدان امپریالیسم آمریکا نبودند.

نیروی محرکه پشت تمام این جنگ ها و مداخلات، شوق پایان ناپذیر امپریالیسم برای هژمونی و سود ست. سود حاصل از جنگ زشت ترین نوع سودی ست، که به ازای مرگ و میر و نابودی و فقر  کسب شده است، در حالی که بودجه دولت را خالی می کند.

مجموع مخارج نظامی جهان تقریباً ۱/۷ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۵ بوده است (مؤسسه تحقیقات صلح بین الملل استکهلم  - اس آی پی آر). آمریکا تاکنون با مجموع ۵۹۶ میلیارد دلار، به عنوان بزرگ ترین خرج کننده جهان در سال ۲۰۱۵، باقی مانده است. رقابت بین تولید کنندگان سلاح منجر به انحصار این صنعت شده است. نمایندگان شرکت های بزرگ مانند لاکهید مارتین، سیستم های بی ای ایی، بوئینگ، نورثروپ گرونمن، جنرال دینامیک، ریتئون در راهروهای پنتاگون و وزارت خانه های دفاع و دفاتر اداری باد به غبغب انداخته و با غرور راه می روند. صنعت تولید سلاح به خاطر رشوه، فساد و کسب سود حاصل از جنگ، بدنام و انگشت نما ست.

این ها همان شرکت هایی هستند که دولت استرالیا متعهد شده صدها میلیارد دلار برای جنگ های آینده آمریکا خرج کند. استرالیا ۱ تریلیون دلار هزینه برای ۲۰ سال آینده درنظر گرفته است، که تنها منجر به  افزایش عدم امنیت و تشدید تنش در منطقه، به ویژه در دریاهای جنوب چین می شود. این طرح دولت استرالیا منجر به پرکردن انبار ذخایز سلاح در منطقه می شود که حتی سود بیشتری برای متجمع نظامی صنعتی تولید می کند.

جنگ آینده که استرالیا برای ارباب خود، امپریالیسم آمریکا در آن شرکت می کند، می تواند با روسیه، جمهوری دمکراتیک خلق کره، جزیره تایوان و یا ایران باشد. چیزی که ما مطمئناً می دانیم آن ست که دخالت آینده استرالیا در جنگ های آمریکا در خدمت منافع استرالیا– مردم یا اقتصادش نیست.

حزب کمونیست استرالیا خواستار همزیستی مسالمت آمیز بین ملت ها براساس احترام و منافع متقابل است.

 برگردانده شده از:

·      Editorial – On war

 

گاردین، ارگان حزب کمونیست استرالیا، شماره ۱۷۴۰، صفحه ۲، ۲۰ ژوئیه، ۲۰۱۶

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: