نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2016-07-30

نویدنو  08/05/1394 

 

 

 

حوادث ترکیه روند "دمکراسی وحشت"

م . چابکی

ترکیه کشوری که با تاریخچه کودتا معروف است ، اختلافات جاه طلبان حکومتی که در ساختارآن ارتش رل اساسی را ایفاء می کند بطور سنتی دراین مسیر قرار گرفته است . انتقال یک دولت الیگارشی  به دولت دیگر با روشها ونام ونشانی متفاوت" سکولار و اسلام گرا" تا کنون چیزی عاید مردم نکرده و فقط درتاریخچه جابجائی دولتها واختلافات درونی حاکمان برای قدرت  بهانه ای برای دستگیری وجنایت, و کشتار و حمام خونی از بی گناهان وگناهکاران بجای گذاشت.

هفته گذشته ترکیه شاهد یک کودتا بود. این بار بر خلاف پنج دهه گذشته تلاش ارتش نافرجام ماند. رهبران , دولتمردان , احزاب وسازمان های  مترقی از جمله کمونیست ها آنرا محکوم نمودند. کودتا پس از شکست همچنان مورد بحث روز کارشناسان سیاسی و نظامی است، که درمورد وقوع حادثه و شکست زود هنگام آن ,نظرهای متفاوت ارائه  گردید. برخی آنرا توطئه رجب اردوغان برای احیاء موقعیت سلطانی ، برخی دیگرجاه طبی های سلطان گونه را عامل بروز اختلافات با الیگارشی ارتش که  تجربه تاریخی  لائیک دارد می دانند. طرف دیگرسکه اختلاف گولن اسلامگرای است ،که در واقع پدر خوانده حزب عدالت و توسعه و اردوغان هم هست. جنجال پدر و پسر ادامه دارد .اما آنچه واقعیت عینی است نقش سنتی ارتش است که از سوی الیگارشی نظامی با هدف پس گیری قدرت از رئیس جمهور ، با ادعای حفاظت از قانون اساسی و سکولاریسم کمال آتاتورک رهبری شد.کودتا نا فرجام ماند ،که جزئیات فجایع آن را می توان در رسانه ها مشاهده کرد .

تجربه تاریخی کودتا در سال های 1960 و 1971بویژه کودتای 12سپتامبر 1980 که کنعان اورن تیمسار ارتش ترکیه مسئول آن بود، و 10 سال حاکمیت را تصرف کرد ، نشان داد که یکی از خونبارترین کودتا و دومین کودتاعلیه سلیمان دمیرل نخست وزیر و رئیس جمهور ترکیه بوده است، که باعث درگیری های شدیدی گشت و در پی آن بیش از ۶۰۰ هزار نفر دستگیر و زندانی  و ۵۰ نفر  در ملاء عام به دار آویخته شدند ، و فعالیت تمام احزاب سیاسی ممنوع گشت . چپ‌گرایان ترکیه، به بویژه کمونیست ها به شدت تحت پیگرد وسرکوب قرار گرفتند ,پارلمان کشور منحل شد, و جنایتی صورت گرفت که در تاریخ ترکیه بی مانند بود.

 اما در مقایسه با کودتای اخیرکه درشب 15 جولای 2016 رخ داد و یک شبه به شکست انجامید و در مقایسه با ضد کودتاگران که آن را دستان غیبی دانستند. بگفته رجب طیب اردوغان " خدا" او رانجات داد .پس از آن دستگاه ماشین پاکسازی و تصفیه حساب ها  بنام ضد کودتا ، ولی در واقع برای اجرای کودتای خزنده  اردوغان شروع شد. که ظرف دو روز 8777 کارمند دولت ، از جمله ۳۰ فرماندار را برکنار نمود. ۱۰۳ تیمسار و دریادار نیز تحت بازداشت قرار گرفتند. تا  زمان تهیه این مطلب طبق آمار رسمی ترکیه  290نفر کشته 1440زخمی و شمار دستگیر شدگان به6000نفررسیده است که  شمار نظامیان دستگیر شده 3000 نفر می باشند. در میان این افراد از سربازان عادی تا مقامات عالی‌رتبه نظامی وجود دارند. ۲۷۰۰ قاضی یا دادستان این کشور نیز از کار برکنار شده‌اند اکرم چاغلار، مقام سوم ارتش ترکیه در شهر ارزینجان دستگیر شد و تاکنون ۳۴ تن از مقامات ارتش از جمله ۵ ژنرال و ۲۹ سرهنگ عزل شده‌اند این یورش ضد شورش  تا به امروزادامه دارد.

فرمان جنون آمیزاردوغان با پاک سازی های ارتش و پلیس, قوه قضائیه ,کارمندان دولتی ,برکناری هزاران پرسنل وزارت آموزش و پرورش ,اساتید دانشگاها، روزنامه نگاران ۲۴ کانال رادیویی و تلویزیونی به سایت ویکیلیکس هم رسید .مجازات اعدام که در ژوئیه 2004 بدلیل آماده شدن برای پذیرش ترکیه در اتحادیه اروپا از قانون اساسی حذف شده بود، با زمزمه اردوغان برای تغییر قانون اساسی در پاسخ به ندای  «جانی های دست پروده» اش که بعنوان مسلمان به خیابان ها ریخته اند امکان احیا دارد ، نشان می دهد که اردوغان همانند تجربه  دیگر کشورهای دیکتاتوری عملا پا درچکمه کنعان اورن کودتاگر فاشیست گذشته ترکیه می گذارد که  مورد نگرانی و اعتراض همه نیروهای آزادی خواه  و مترقی  وحتی هم پیمانان جهانی  اروپایی و آمریکایی او قرار گرفته است.

اردوغان"گولن" واعظ تبعیدی در آمریکا را به عنوان عامل شماره یک در کودتا متهم می کند. شواهد نشان می دهند اردوغان در زمان نخست وزیری همراه با عبدالله گول ریاست جمهوری سابق  با دیدگاه ویژه ای از اسلام و طرفداری از “فتح الله گولن” ، که یکی از چهره های مرموز و پشت پرده گروه های اسلامی ترکیه وجهان است ، در ارتباط نزدیکی با "مجاهدین" افغانستان قرار داشتنند و به عنوان یک گروه غیر نظامی از ناتو برعلیه اتحاد شوروی عمل می کردند.

فرقۀ مذهبی فتح الله گولن، پدر خوانده اردوغان ،یکی از پشتوانه های اصلی ایجاد “حزب عدالت و توسعه" می باشد که در سازماندهی تشکیلات حزبی، تبلیغات، تأمین بودجۀ مالی و رهبری آن نقش بزرگی ایفاء کرده و هم اکنون نیز بندهای آن با حکومت کنونی پیوندی نا گسستنی دارد. اکثر رهبران حزب عدالت و توسعه نیز از شاگردان و دانش آموختگان مدارس وی بنام" ایمام خاطیب "هستند. بهمین دلیل به خاطر وجود جنجال های فساد مالی ، دستگیری ها و عملیات پلیس , مقامات امنیتی و قضایی درسال های گذشته , برای مشروعیت بخشیدن به اعمال ضد دمکرایتک اردوغان ، بار دیگر کودتای اخیر را با نام رمز" گولن" برسرزبان ها انداختند.

حزب حاکم عدالت و توسعه  همواره در سال های گذشته و به ویژه بعد از آغاز بهار عربی تلاش کرده است تا به الگوی یک کشور دموکراتیک برای دیگر کشورهای اسلامی تبدیل شود. این در حالی است که ترکیه تنها کشوراسلامی عضو ناتو (پیمان نظامی آتلانتیک شمالی) است

دولت ترکیه درکنار دولت امریکا برای پیاده کردن نیروی تجاوز به افغانستان و عراق شرکت داشت . دولت ترکیه با پیش تازی در سرنگونی دولت قانونی سوریه با منافع ایالات متحده امریکا پیوند خورد. در محاصره اقتصادی ونظامی اروپا و آمریکا برعلیه  فدراسیون روسیه به سیاست های تجاوز کارانه دست زد و.پل نجاتی برای جنایتکاران داعش گشت ، و در همکاری  با ارتجاعی ترین نیروی های منطقه در کشتار خلق ها بویژه خلق کرد شرکت کرد .اگرچه اردوغان خود را با نام دمکراسی از" اسلام داعشی "و "کودتا گران نظامی" جدا می سازد ، اما "دمکراسی وحشت" اردوغان با بهره گیری از اسلام  و تشکیلات دینی  مردم را به خیابان ها کشاند و انتقام خود را با دستان "گروه خود ساخته جانی"با ابزاز اسلام و با شعار" جهاد " به دمکراسی عوام فریبانه گره زد .

تجربه نشان داد اردوغان برای اهداف جاه طلبانه خود در سطح داخلی و جهانی که  تثبت "حاکمیت اسلامگرایی سلطانی است"  از هیچ  مانور سیاسی و حتی جنایت و کشتار دریغ نمی ورزد. عذرخواهی از پوتین و نزدیکی مناسبات مجدد با اسرائیل نمونه سیاست جهانی آن می باشد . نمود آن در جبهه داخلی بسیج اسلامگرایان در برابر کودتا است، که در بیانبه اول حزب کمونیست ترکیه به درستی به واقعیت آن اشاره شده بود " که اکثر مساجد در ترکیه در طول تمام شب پیوسته تبلیغات اردوغان را منتشر کرده اند" ، و در بیانیه دیگر حزب کمونیست ترکیه آمده است که" خطر حزب عدالت و توسعه و بنیادگرایان را ابداً نباید دست کم گرفت".

 الگوی عملکرد داعشی اردوغان با سازماندهی نیروی امنیتی با روش خیابانی بنام "تقاضای مردم مسلمان " با  قمه وکارد و چاقو و شلاق کشی , آزار و اذیت گروهی  , آتش زدن کتاب ها وبرخی کتابخانه ها  و محدویت برای زنان و تجاوز به برخی خانواده ها ، حکم اجتهاد برای اسیران جنگی بنام  «اموال و همسران کافران حرامزاده کودتاچی، غنایم جنگی است»، با ایجاد جو وحشت درمیان خانواده ها در بازجوئی از سربازان اسیر « دختر ویا همسر دارید» به منظور تجاوز برای اعتراف , وحشی گری در مقابل سربازان اسیر با تصاویر نیمه لخت  در شبکه های مجازی و فیس بوک با صحنه های دل خراش ، نمونه سر بریدن یک سرباز ساده تسلیم شده ، نشانه هایی از خطر "دمکراسی وحشت"  اسلامگرایان ترکیه را نشان می دهد.

 روند  واقعیت ها با تصاویری از راهپیمائی ها  وشعار ها , دستگیری ها ،اخراج ها و عملکرد دادگاه و دستگاه امنیت (میت) , شکنجه و اعتراف گیری برای پرونده سازی جهت حکم اعدام, گرفتن رای پارلمان که اکثرا طرفدار اردوغان هستند، بهانه هایی برای تغییر قانون اساسی است و درمحاسبات اجتماعی" استبداد دینی "است ، که با وارونه کردن قاعده مردمی با "دمکراسی وحشت" با توسل  به ابزار حکومتی , زر و زور و ایدئولوزی مذهبی  صورت می گیرد ، که  برای  مبارزان آزادی و عدالت , نیروهای مترقی , ملی – مذهبی و کمونیست ها نمی تواند بی تفاوت باشد.

2مرداد1395 برابر با 23/07/2016

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: