نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2016-07-10

نویدنو  20/04/1394 

 

 

 

درخواست کمونیست ها : تعقیب جنایتکاران جنگی ، خروج از ناتو

رابرت گریفیث - برگردان : هاتف رحمانی

 

گزارش تحقیق شیلکات تمام شواهد مورد نیاز برای اثبات آن که جنگ عراق در نطفه خود غیر قانونی ، در اجرای خود به صورت جنایتکارانه ای ناشایست و در پی آمد های خود مصیبت آمیز بود را فراهم می کند.

 

رابرت گریفیث دبیر کل حزب کمونیست بریتانیا در یادداشتی بر گزارش تحقیق شیلکات گفت :
گزارش تحقیق شیلکات تمام شواهد مورد نیاز برای اثبات آن که جنگ عراق در نطفه خود غیر قانونی ، در اجرای خود به صورت جنایتکارانه ای ناشایست و در پی آمد های خود مصیبت آمیز بود را فراهم می کند.

آشکار است که به خاطر به راه انداختن جنگ تجاوزکارانه، ادعای قابل طرحی برای متهم کردن بلر نخست وزیر پیشین بریتانیا و جرج دبلیو بوش رئیس جمهور پیشین امریکا وجود دارد . بر اساس رای دادگاه بین المللی نظامی در نورمبرگ در سال 1946، این جنایت بین المللی عالی ، از دیگر جنایت های جنگی به این خاطر که در درون خود انباشته ای ازکل شر را در بر می گیرد متفاوت است.

امروز ، اگر دادگاه بین المللی جنایت و دادگاه حقوق بشر اروپا در استراسبورگ قادر نیستند یا نمی خواهند اقداماتی را علیه یکی یا هر دو نفر آغاز کنند ، دولت بریتانیا باید گام های ضروری را برای انجام آن بردارد .

یافته های شیلکات حاکی است که تمام عضو های  کابینه تونی بلر نیز در رشته ای از تصمیم گیری های غیر قانونی ، نا شایست و مصیبت آمیز شرکت داشتند.بار دیگر  دادگاه بین المللی جنایت ، دادگاه حقوق بشر اروپا و دولت بریتانیا باید به گام هایی که باید برای مسئول نگهداشتن آن ها در برابر بررسی قانون بین المللی بردارند توجه کنند. 

اکنون پیگیری قطعنامه دوم پیشا جنگ سازمان ملل از سوی بلر ، بوش و نماینده های ارشد آن ها بعنوان معمایی طعنه آمیزبه تمامی افشا می شود . در فرآیند ها ، آن ها عمدا تصمیم داشتند سازمان ملل متحد را بدنام ، رویه های آن را دگرگون و شهرت سیاسی و دیپلماتیک رهبرانی را که تلاش می کردند به شیوه خود مقاومت کنند نابود کنند. تهاجم واشغال تحت هدایت امریکای عراق نه تنها اتوریته سازمان ملل را نقض کرد بلکه بر آن که چرا باید به اتحاد نظامی بریتانیا با امریکا در اولین زمان ممکن پایان داده شود تاکید کرد.شیلکات اظهار می کند که این اتحاد مستلزم حمایت "بی قید وشرط" از تجاوز نظامی امریکا نیست . اما واقعیت آن است که امریکا همیشه خواهان حمایت و هم دستی ، اگر نه درگیری مستقیم است . بریتانیا باید از اتحاد ناتو که ما را در یک راهبرد توسعه ، احاطه و تحریک به ویژه در جهت روسیه وچین درگیر می کند خارج شود .

از این رو حزب کمونیست بریتانیا از سازمان دهی اعتراض بزرگ از سوی شورای جهانی صلح و جنبش صلح لهستان علیه همایش ناتو در ورشو برای اخر هفته جاری استقبال می کند.

گزارش شیلکات با جزئیات طولانی نشان می دهد که دولت بلر و مقام های ارشد آن چگونه اطلاعات جاسوسی را تحریف  و نا درست ارائه کردند ، و در نتیجه آن دولت ، سیاست مدار ها وخود حزب کارگر را به بی آبرویی عمومی عظیم تری نسبت به رفتار های قبلی دولت ها ونماینده های مجلس دچار کردند.

مهم است که اکثر سیاست مدار های برجسته در آن دولت حزب کارگر جدید ، از جمله مشاوران سیاسی آن ، همراه با کسانی در اپوزیسیون توری ( محافظه کار ها) ، ده ماه گذشته را برای خراب کردن اعتبار جرمی کوربین رهبر حزب کارگر صرف کرده اند.

آن ها می دانند که داوری و در ستی نظر او در رابطه با جنگ عراق در مخالفت شدیدی با نا درستی یا ساده لوحی خود آن ها قرار می گیرد . آن ها ، با این امید که فشار پاسخ او به گزارش شیلکات را محدود و امکان پیروزی او (بعنوان نخست وزیر) و به دست قانون سپردن آن ها را از بین ببرند حداکثر تلاش خود را برای خراب کردن این اعتبار انجام داده اند. 

همچنین مهم است که این تشکل های مستقر همانند از تامین عضویت مداوم بریتانیا در اتحادیه اروپا، که اکنون طبق پیمان لیسبون بعنوان اتحادیه اروپا متحد ناتو است، مایوس بوده اند .

از قلم افتادگی مهم گزارش شیلکات عدم بررسی جزئیات بدیل ها برای جنگ در عراق است . در کنار نماینده های مجلس مانند جرمی کوربین ، حزب کمونیست در بریتانیا اقدام های طولانی همبستگی با چپ عراق و اپوزیسیون دموکراتیک عراق – زمانی که سیاست امپریالیسم بریتانیا وامریکا حمایت از سرکوب حزب کمونیست عراق و حمله مرگبار صدام علیه ایران بود- در برابر رژیم صدام حسین داشت .

اگر سیاست بریتانیایی ، اروپایی و دولت امریکا حمایت از اپوزیسیون دموکراتیک عراق ، به جای نادیده گرفتن مشورت آن و رفتن به جنگ بود، در آن زمان دیکتاتوری صدام می توانست بدون کشتار جمعی و آوارگی غیر نظامی ها ، جنگ داخلی و گسترش تروریسم فرقه ای پایان گیرد .

این ( واقعیت)بزرگترین از قلم افتادگی گزارش شیلکات را برجسته می کند. گزارش از بررسی وافشا انگیزه های واقعی امپریالیسم امریکا وبریتانیا برای مورد تجاوز قرار دادن عراق: یعنی ، تصرف میدان های وسیع منابع نفت عراق و باز آرایی " خاورمیانه بزرگ" در راستای برقراری مجدد سلطه سیاسی ، اقتصادی ونظامی امریکایی وغربی در کل منطقه ، از شمال افریقا تا شبه قاره آسیا(هند) کوتاهی یا خود داری کرده است. 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: