نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2016-07-04

نویدنو  14/04/1394 

 

 

 

ونزوئلا ، مکزیک و رسانه ها

برگردان : هاتف رحمانی

رسانه های شرکتی امریکا دولت ونزوئلا را اهریمنی نشان می دهند در حالی که رژیم مکزیکی را جذاب می نمایانند.

به این مورد توجه کنید:

در بهار سال جاری مردم در بعضی از شهر های ونزوئلا ، با شکایت از کمبود مواد غذایی و دیگر چیزها ، کالاهای بازار ها را ربود ند . رسانه های شرکتی این خبر را با هم دردی گزارش کردند. آن ها دولت ونزوئلا را به خاطر کمبود مواد غذایی مقصر قلم داد نمودند . آن ها گزارش کردند که پنج نفر در طی "شورش های مواد غذایی"  کشته شدند بدون آن که روشن کنند چه کسی آن ها را کشت .

دولت ونزوئلا اعلام کرد مرگ ها ربطی به "شورش های مواد غذایی " نداشت . 

در شهر نوچییزستان در ایالت اوکساکا در مکزیک ، پلیس با مهمات جنگی روی تظاهر کننده های ضد دولتی آتش گشود و 13 نفر را ، که عموما بومی بودند کشت و 100 نفر زخمی و 20نفر دیگر ناپدید شدند.

انریکو پنا نیتو رئیس جمهور مکزیک در معاهده تجاری نفتا ، جنگ "ضد مواد مخدر" و "جنگ علیه ترور" هم دست امریکا  است . ارتش و پلیس ایالت های مختلف مکزیک  مرتب به روی اعتراض کنند ه ها تیر اندازی می کنند.

با در نظر گرفتن این واقعیت ها ، مشاهده آن که رسانه های شرکتی و سیاست مدار های امریکایی با دو سناریو متفاوت ذکر شده در بالا چگونه رفتار کردند افشا کننده است 

نیویورک تایمز ، مجله فوربس ، واشنگتن پست ، لس آنجلس تایمز ، رادیو ملی ، فاکس نیوز و بسیاری از شبکه ها تبلیغات گسترده ای را به "شورش مواد غذایی" در ونزوئلا و به 400 نفر دستگیر شده اختصاص دادند. در حالی که این رسانه ها اغلب افراد شورشی را "اوباش" می خوانند و آن ها را خطرناک تصویر می کنند – به یاد بیاورید که آن ها در باره بالتیمورو فرگوسن ، که جوان های سیاه پوست در آن درگیر بودند چگونه نوشتند- با شورشی های ونزوئلایی همدرد می کردند. رسانه ها ونزوئلا را در آستانه غرق شدن در هرج ومرج و نا امیدانه محتاج یک تغییر رژیم تحمیلی امریکا نشان می دادند.

گزارش های اندک  منتشر شده در همان رسانه ها درباره مکزیک ، دیدگاه مقامات  مکزیک را ، که ادعا می کنند اول تظاهر کننده ها به روی پلیس شلیک کردند منعکس می کرد. هیچ تلاشی برای مقصر نشان دادن دولت مکزیک به خاطر سیاست های آن نسبت به کارگران یا افراد بومی وجود نداشت . دونالد ترامپ به تهمت زدن به کارگران مکزیکی ادامه می دهد ، اما کسی در دولت امریکا یا رسانه ها دولت مکزیک را "تهدید امنیت ملی" نمی خوانند.

لوئیس الماگرو دبیر کل سازمان کشورهای امریکایی برای فشار آوردن همه کشورهای امریکای لاتین علیه پنا نیتتو به شیوه ای که او علیه تیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا انجام داد تلاشی نمی کند.

مونیکا مور هد نامزد نمایندگی ریاست جمهوری 2016 حزب جهان کارگران نوشت ،" برنامه 10 ماده ای کارزار انتخاباتی ما بر رخ داد های ونزوئلا و مکزیک بسیار زیاد تاکید دارد ". او بخشی از آن برنامه را خواند :" ما با تمام جنگ ها ، دخالت ها ، اشغال ها و حمله پهپاد های امریکا بی توجه به دروغ ها و توجیه های رسانه ها مخالفیم .

جریان مسلط رسانه ای به صورت سامانه مندی دروغ می گویند ،چون آن ها تحت مالکیت و کنترل منافع شرکت های بزرگ هستند که کارگران را در برابر دیگر کارگران در راستای کسب سود به رقابت وا می دارد .

در گزارش رخ داد های ونزوئلا ، رسانه ها ، در کنار الیگارشی مورد حمایت امریکا هستند که با آریش کردن اپوزیسیون ، برای اهریمنی نشان دادن دولت ضد امپریالیست بولیواری تلاش می کنند. در اوکساکا ، مکزیک ، رسانه ها می خواهند سرکوب وحشیانه پلیسی و نظامی مبارزه متحد و رزمنده آموزگاران ، بومی ها و کارگران بخش دولتی را که خواهان پایان دادن به فقر طاقت فرسای ریشه دار در ریاضت سرمایه داری هستند ناچیز جلوه دهند.

آن چه در هر دو کشور رخ می دهد یادآوری مهمی است که رسانه های جریان مسلط ابزاری از ماشین سرکوب دولت سرمایه داری هستند.

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: