نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2016-04-15

نویدنو  27/01/139

 

 

با دخالت در لیبی به منافع چه کسانی خدمت شد

هانی حبیب – هاتف رحمانی

لیبی یکی از بستر های داغ تنش در منطقه عربی ما ، به دست قبیله های مسلح و افراط گرایان "اسلامی" ویران شد ، و خروج از این نبرد تن به تن و تکه تکه شدن ، بی ثباتی و ستیزه در عین ضرورت دشوار است . 

تلاش های بی شماری از سوی طرف های محلی ، عربی و بین المللی انجام گرفته ، اما تاکنون شکست خورده بود . اما اکنون به نظر می رسد که جامعه بین المللی برای دخالت در راستای پایان دادن به بی ثباتی لیبی ، و به ویژه حمایت از برقراری یک دولت اتحاد ملی مصمم تر است .

مصمم بودن نه ناشی از عشق به مردم لیبی بلکه ناشی از منافع بین المللی – به ویژه منافع اتحادیه اروپایی- است . توجه ها اولا و در درجه نخست به رشد نفوذ جنبش های "اسلامی" ّ، مخصوصا داعش مربوط است ، که اکنون پایگاه استواری در لیبی دارد . بنا بر این با این که ممکن است داعش حتی نیروی در حال زوالی در عراق وسوریه باشد ، ولی اکنون باید در لیبی با آن جنگید .

اگر داعش نیرویی کاملا محلی و  مخفی بود ، آن طور که در ابتدا به نظر می رسید ، غرب هیچ نیازی به از بین بردن آن احساس نمی کرد . اما داعش ، از طریق ایالت خود در بخش هایی از عراق و سوریه ، آن چنان که  اخیرا در یک پارچگی ارزش مزاجی خود در حمله های پاریس و بروکسل نشان داده است بر عملیات فرا مرزی تمرکز کرده است . داعش بی حد و مرز است .

عامل دوم پشت سر تصمیم بین المللی برای دخالت در لیبی به " تهدید" مهاجر ها  به طور کلی برای جامعه های غربی ربط دارد . در حالی که این موضوع به خاطر موج اخیر آواره های سوری ، مهاجر های قاره افریقا ( به خاطر جنگ ها وبحران های جاری)  وسیعا در معرض دید قرار گرفته است ، فقدان قدرت دولت لیبی و سفر مهاجر ها از ساحل لیبی بعنوان تهدید هایی برای جامعه ها و دولت های غربی تلقی می شوند . یک دولت مرکزی قوی در لیبی از یک سو می تواند مرز هایش را با کشورهای افریقایی ، و از سوی دیگر ساحل ها را در راستای جلوگیری از چنین حرکت های جمعیتی  کنترل کند.

به این دو دلیل خاص ، غرب برای تشکیل یک دولت آشتی ملی در لیبی فشار وارد کرده است . بعد از چندین دور گفتگو در مراکش ، که در طی آن بر مشکل های عظیمی به خاطر تهدید های مختلف غلبه شد ، در ماه دسامبر به معاهده صلحی دست یافته شد که کنگره ملی عمومی ، مستقر در ترابلس پایتخت ، وخانه نماینده های شناخته شده از نظر بین المللی  ، مستقر در غرب در توبورک را متحد می کند.

تردیدی وجود ندارد که باز گرداندن ثبات به لیبی و قادر کردن دولت به کسب کنترل موثر بر کل کشور با چالش های بسیاری رو در رو خواهد شد . اما چشم انداز های صلح مورد استقبال هستند . با این که با این رخ داد ها به منافع غرب خدمت می شود ، اما این تحول ها به منافع خود ملت لیبی ، و نیز کسانی که مشتاق ثبات و صلح در خاورمیانه هستند بیشتر خدمت می کنند. این می تواند بدیلی ملموس برای نیروهای تروریسم ، که مذهب را دست آویزی برای بی رحمی ارائه می کنند ایجاد کند.

هانی حبیب نویسنده و روزنامه نگار فلسطینی

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: