نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2016-02-09

نویدنو  15/11/1394 

 

 

 

جنگ علیه برنی ساندرز

مت کارپ- برگردان : هاتف رحمانی

 

نخبه های حزب دموکرات حمله واقعی بی سابقه ای را علیه برنی ساندرز به راه انداخته است

 

دو واقعیت سرسخت انتخابات مقدماتی حزب دموکرات را از زمان آغاز کارزار انتخاباتی در بهار گذشته مشخص کرده است . اولی موفقیت قابل توجه برنی ساندرز خود سوسیالیست خوانده ، که ظاهرا توانسته است حامی های بیشتری از رای دهنده های کم در آمدتر از دیگر حامی های تو سری خور دموکرات در یک نسل بسیج نماید . واقعیت دوم ، که از زمان آغاز کارزار انتخاباتی اَشکار بود اما در هفته های اخیر قابل رویت شد ، تصمیم اکید نخبه حزب دموکرات برای (حمایت از) نامزدی هیلاری کلینتون است .  

با بر آمد موج ساندرز و ترامپ در نظر سنجی ها ناظران بسیاری رقابت 2016 را رقابتی که در آن ستاد های انتخاباتی پوپولیست متمرد در برابر بنا های محکم حزب رای هارا جارو می کنند پیش بینی کرده اند. برای این نوع خودی ها تبدیل شدن به شلخته و توطئه گر در برابر تحلیل گر های خارجی ساده است .در واقع ، تعریف خطوط " ساختمان حزب" اغلب دشوار است، و بررسی نزدیک تر نیز به ندرت چندین گروه نخبه مختلفی را که رو در روی هم قرار دارند آشکار می سازد . 

با این حال شواهد بسیاری وجود دارد که نخبه های حزب دموکرات به شیوه ای که از هر کارزار انتخاباتی مقدماتی در تاریخ اخیر حزب آشکارتر است تمام قدرت خود را پشت کلینتون – و علیه ساندرز- جمع کرده است .

حزب غیر دموکرات

طبیعتا (این حمایت) با جمع آوری اعانه آغاز شد . در اوایل 2013 ، حامی های کلینتون سوپر پک «آماده برای کلینتون» را دایر کردند ، که در طی نزدیک به دوسال در حدود 13 میلیون دلار اعانه جمع کرد . در حالی که خود "آماده برای کلینتون "به مثابه تلاش پایه ای از سوی کمک دهنده های کوچک شعله ورشد، اما بیش از نصف پول نقد جمع آوری شده پک از طریق هدیه های 2500 دلاری یا بیشتر و یک سوم کامل وجوه نقدی از هدیه های 10.000 دلاری و بیشتر تامین شد .  

پول بزرگ واقعی، اما ، از منبع های دیگری آمد. در ژانویه 2014 ، «اولویت های اقدام امریکا» ، بزرگترین سوپر پک برای انتخاب مجدد باراک اوباما ،  به بازگشت کلینتون ابراز تمایل کرد – حرکتی که نیویورک تایمز آن را همیشه "شاید اولین شروع برای  جلب اعانه دلار بزرگ در حمایت از نامزد ریاست جمهوری غیر متصدی " خواند. 

وقتی که در بهار گذشته کلینتون نامزدی خود را اعلام کرد ،دلارهای بزرگ آماده بودند: اولویت های اقدام امریکا بی درنگ بیش از 15 میلیون دلار ،در واقع همه آن ها از هدیه های 500.000 دلاری یا بیشتر جمع آوری کرد. تا امروز اولویت های امریکا بیش از 50 ملیون دلار همراه با تعهد 42میلیون دلاری برای (روزهای) آینده جمع آوری کرده است . 

اگر (این جمع آوری کمک مالی) غیر منتظره باشد ، شاید جمع آوری اعانه عظیم اولیه در "جهان پسا شهروند های متحد" کلینتون نیز غافلگیر کننده است. موثرتر ، و گفتنی تر از آن ، مقیاسی است که مقام های انتخابی دور کلینتون جمع شده اند .

بااطمینان می توان گفت، جایگاه کلینتون در داخل حزب – به خاطر ریاست جمهوری همسر، سناتور بودن او ، کارزار انتخاباتی 2008 او و خدمت او در کابینه –  از هر سیاست مدار غیر متصدی دیگری در انتخابات بالاتر قرار می گیرد . و انکار آن که کلینتون معروف و مورد علاقه صف وستاد  حزب دموکرات است احمقانه است .  

با این حال پیش از آغاز کارزار انتخابات ، اکثریت قوی از رای دهنده های دموکرات ترجیح می دادند شاهد دوره مقدماتی رقابتی باشند، تا این که رقابت تحت الشعاع " یک نامزد قوی" قرار گیرد . اما ، مقام های حزب ، بر تاج گذاری کلینتون تصمیم گرفته بودند.

تا آوریل 2015 ، بیش از نیمی از انجمن های حزبی (کاکس)دموکرات قبلا از اعلام نامزدی کلینتون حمایت می کردند -  حمایتی بسیار فراتراز حمایت ازهر نامزد دیگری در طی قرن جاری در هر دو حزب که تاکنون کسب شده است . تا این تاریخ کلینتون حمایت 34سناتور از 46 سناتور دموکرات و 148 نماینده مجلس از 188 نماینده دموکرات و 12 فرماندار از 18فرماندار دموکرات را به دست آورده است .

غیبت حمایت از برنی ساندرز در بین این جمعیت حتی قابل توجه تر بوده است .

نظری به دو شرکت کننده مقدماتی دموکرات در شب انجمن حزبی آیوا بیندازیم . نامزد الف یک کیف بزرگ از جلب کمک مالی دارد : او در ربع سوم و چهارم سال گذشته 44.9 میلیون دلار پول جمع کرده است . باز هم ، طبق نظر سنجی ملی ، مورد علاقه یک چهارم حوزه های انتخابی سراسری کشوری است ، و پیشتاز (انتخابات ) را با 21 امتیاز دنبال می کند. او در آیوا و کارولینای جنوبی دوش به دوش سوگلی است ، اما با هفت امتیاز در نیو همپشایر و با امتیاز های دو رقمی در هر ایالت دیگری عقب تر است . 

با این حال ، نامزد ب در طی ریع سوم و چهارم تقریبا 59.8میلیون دلار ، به علاوه 20 میلیون دیگر در ماه گذشته – همه از سرمایه گذاری مشترک 1.3 میلیون اهدا کننده – کمک مالی گرفته است. در نظر سنجی ها جایگاه او متفاوت اما شاید قابل مقایسه با نامزد الف است . او پیشتاز را با 14 امتیاز سراسری دنبال می کند ، اما در آیوا هم امتیاز است وبا چهارده امتیاز درنیو همپشایر پیش است . در کارولینای جنوبی و هر جای دیگر ، با سراشیب کمبودامتیاز ها رو در روست . 

در رقابت 2008 در این مرحله ، اما ، نامزد الف ( باراک اوباما) از قبل حمایت سه فرماندار، دو سناتور، و سی ویک عضو کنگره را تامین کرده بود. نامزد ب ( ساندرز) ، با وجود کار بهتر در جلب کمک مالی و در نظر سنجی ها ، حمایت هیچ فرماندار ، هیچ سناتور و تنها دو نماینده کنگره را کسب کرده است .

در تاریخ مدرن حزب هیچ نامزد ریاست جمهوری به خوبی ساندرز ایفای نقش نکرده است که  ازحمایت بسیار اندک رهبری حزب دموکرات برخوردار باشد. مارتی موهن ، داوید کارول ، هانس نوئل ، وجولین زالر دانشمندان سیاسی در کتاب حزب تصمیم می گیرد چاپ 2008 به هوارد دین بعنوان شفاف ترین مورد نامزد دموکرات اشاره می کنند که اعانه و کسب رای خوبی انجام داد اما در اثبات " کارزار مقدماتی قابل توجه " [1]در میان اداره کننده های حزب شکست خورد .  

اما در عین حال دین در 2003  رای های بسیاری را به دست آورد، موفقیت او در برابر عرصه بزرگ و تقسیم شده  حزب دموکرات حاصل شد . در شب انجمن حزبی آیوا ، حمایت ملی او تنها 19 در صد– خیلی کمتر از حمایت سراسری 37 درصد کنونی ساندرز – بود .اما دین پیش از آیوا برای کسب حمایت سی و چهار نماینده دموکرات کنگره ، دو سناتور ، و ال گور معاون رئیس جمهور سابق تلاش کرده بود . 

حتی شرکت کننده های ضعیف تری مانند بیل برادلی در سال 2000 ( او با 44 امتیاز در ژانویه پشت سر ال گور بود ) و بیل ریچاردسون در 2008 ( که هر گز سد 5 درصد ملی را نشکست ) روی هم رفته گروه معتدلی از حمایت کنگره را جلب کردند : برادلی 11 نماینده و ریچاردسون 7 نماینده .

طرد برنی ساندرز  از سوی نخبه های حزبی در تاریخ مدرن حزب بی نظیر است. 

لیبرال ها در برابر سوسیال دموکراسی

تحلیل گران مسابقه اسب دوانی به این ناهم خوانی شدید در " رقابت مقدماتی قابل توجه" بعنوان دلیلی که چرا ساندرز نمی تواند نامزدی را کسب کند اشاره می کنند . کارشناس های هوادار کلینتون ، اما به این استدلال عادت دارند که ساندرز بعنوان نامزد ریاست جمهوری قابل انتخاب شدن نیست چون نمی تواند حمایت حزب دموکرات را کسب کند. 

بنیادی های ضد دموکراتیک این استدلا ل به آسانی  آشکار ، امابه ندرت تایید می شوند . سیاست ترقی خواهی را تصور کنید که تنها تا آن جایی می تواند پیش رود که سناتور های امریکا  و قانون گذارهای کشور خواهان اتخاذ آن باشند ، و شما نظر میشل توماسکی را درباره حزب دموکرات می دانید .  

هر سوسیال دموکرات شایسته این نام باید این فکر را فورا رد کند. اما نباید به هیچ وجه مانع های قدرتمند ساختاری را که کارزار انتخاباتی ساندرز در چشم انداز قرار داده است نادیده بگیریم . 

از یک طرف ، موفقیت غافلگیر کننده ساندرز در کسب رای ها شاید امید کسانی را که به پروراندن شکل قدرتمندی از سیاست های طبقاتی در داخل حزب دموکرات علاقه مند هستند افزایش داده است .

ساندر نشان داده است که بدگویی تند از "طبقه میلیاردر" همراه با یک رویکرد سیاسی سوسیال دموکراتیک ، می تواند میلیون ها رای دهنده دموکرات– و نه قطعا فقط لیبرال ها - را مجذوب نماید . او همچنین نشان داده است که برای یک سوسیالیست  شناخته  شده امکان دارد تا به صورت موفقیت آمیزی در سیاست های ملی بدون تغییر دادن هویت خود یا دگرگون کردن اعتقاد های خود مشارکت نماید .

از طرف دیگر ، کارزار انتخاباتی ساندرز بر محافظه کاری موجود حزب دموکرات هم تاکید کرده است . نه تنها نخبه های حزبی به طور همگانی بر(دفاع از) کلینتون متحد و ساندرز را تحقیر کرده اند ، بلکه کمیته ملی حزب دموکرات نشانه های بسیاری ارسال کرده است – از زمان بندی بحث اندک خود تا اقدام شتاب زده آن در طی "دیتا گیت" (اختلال در ماشین شمارش آرا در آیوا – مترجم)- که ساندرز را برای موجودیت حزب تهدیدی خارجی تلقی می کند تا یک رقیب قانونی . 

در ماه گذشته ، حمله متقابل نخبه لیبرال علیه ساندرز به فراتر از خود حزب دموکرات کشیده شد ه است . ... دسته ای از رسانه های سنگین وزن لیبرال به ساندرز به خاطر پاکی سیاسی ، نظریه آرمان گرای پیشرفت، و حمایت وهمی از برنامه های آشکارا ناکارامد مانند مراقبت بهداشتی مبتنی بر جمع آوری پول وبازپرداخت حمله کرده اند. علاوه بر این، به تکرار ( اگر نه بی اساس) تاکید شده است که حامی های ساندرز جنس گرا های بد دهن هستند. 

حتی نیت سیلور کارشناس اطلاعات همه جا حاضر، که اعتبار نامه های او استوار تر از هر کس دیگری است ، هفته گذشته به شوخی گفت که هر نویسنده لیبرال بر جسته در امریکا به نظر می رسد " در همان همایش" شرکت کرده است . اما نیازی به سخن گفتن از توطئه نیست ، چون برای نخبه های لیبرال و دموکرات معمولا ایدئولوژی قانع کننده تر است .

تعداد اندکی در چپ ممکن است یا مشاهده  آن که کوین فیلیپس با تمرکز آتش خود علیه ساندرز اعلام کرد " لحظه تاریخ باید مشتاق حزب دموکرات باشد" شگفت زده شوند . اما با محدودیت های معین رویکرد اقتصادی ساندرز ، و استقبال کلی او از خط سیاست خارجی دموکرات – جنبه هایی که منجر به رد کارزار انتخاباتی او از سوی برخی از چپ گراها شد- چسبیدگی مخالف حزب آشکار  می شود .  

قطعا ما باید انتظار می داشتیم دموکرات های محافظه کاری مانند کلایر مک کاسکیل سخن گفتن در باره ستاد ساندرز را با عبارت های داس وچکش آغاز کنند . اما مشاهده آن که قلعه های وضع موجود اقتصادی مانند بارنی فرانک یا هوارد دین ، بعنوان مخالف های پایدار ستاد انتخاباتی خارجی ساندرزناپدید شوند خیلی تکان دهنده است . 

حتی نخبه های  جناح چپ موافقت اندکی با ساندرز نشان داده ، و حمایت از ساندرز را رها کرده است . درعین حال ترقی خواه های منفردی مانند شرود براون سناتور اوهایو یا جان لویس نماینده جورجیا که به نظر نمی رسد دشمن سر سخت سیاست های سوسیال دموکراتیک باشند ، سال گذشته همراه با ده ها نفر در انجمن ترقی خواه مجلس ، از کلینتون حمایت کردند. 

و در کارزاری که ساندرز کلینتون را به روشن کردن موضع خود در باره ایده های سیاسی بنیادی مانند مراقبت بهداشتی همگانی، شهریه مجانی و کالج های عمومی – که او بی قید وشرط مخالف آن ها است -  وادار کرده است ، لیبرال های منتخب با استواری در اردوی او مانده اند . بیل د بلسیو شهردار شهر نیویورک آخر هفته جاری به صورت واقعی در حال کارزار انتخاباتی برای کلینتون در آیوا است . ال فرانکن سناتور مینه سوتا نوشته ای (بنر)را در نیو همپشایر (در دفاع از کلینتون) حمل کرده است .

در این زمینه ، ستاد ساندرز یادآوری ارزشمندی از ان که چگونه تعداد اندکی دموکرات حرفه ای خواهان مبارزه برای رویکرد سوسیال دموکراتیک – و چه تعداد بسیاری مشتاق مبارزه علیه آن هستند- عرضه کرده است .

به این جهت ساندرز به دعوت خود  به یک " انقلاب سیاسی" برای دست یابی به اصلاح های حتی آشکارا غیر انقلابی روی برنامه خود ادامه می دهد ، میلیون ها رای دهنده دموکرات جذب شده به پیام ساندرز باید بر مخالفت نخبه های حزب خود غلبه کنند . اهمیتی ندارد که امشب در ایوا چه رخ می دهد.


 

[1] - مرحله نامزدی تا انتخاب شدن به عنوان نامزد اصلی حزب . که عنصر تعیین کننده آن مقام های خزبی ، روزنامه نگارها، متخصصین کارزار انتخاباتی ، افراد رسانه ای  هستند که نقش افکار عمومی در انتخاب واقعا دموکراتیک نامزد ها تقلیل می دهند . برای اطلاع بیشتر از سازوکار آن می توان به نشانی زیر مراجعه کرد : http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=3260528

 

سرچشمه : ژاکوبین

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: