نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2016-01-05

نویدنو  15/10/1394 

 

 

 

پنجاه وهفتمین سالگرد انقلاب

 تبریک سازمان ملل و رهبر های جهان به کوبا

 هاتف رحمانی

اول ژانویه تاریخی است که سرنگونی دیکتاتوری مورد حمایت امریکای فلوجنسیو باتیستا از سوی نیروهای چریکی ، تحت هدایت فیدل کاسترو در سال 1959 رامشخص می کند. 

 روز جمعه در پنجاه وهفتمین سالگرد انقلاب کوبا سازمان ملل و رهبر های جهان پیام های شادباشی رابه کوبا ارسال کردند.

نماینده های یونسکو ، بازوی آموزشی ، علمی و فرهنگی سازمان ملل در نامه ای باامضای اریک فالت قائم مقام دبیر کل در رابطه خارجی و دلچه بوئرگو نماینده کوبا در آن نهاد "شادباش های گرم" خود را به کوبا ارسال کردند. 

نامه بر "پیوندهای محکم" بین نهاد سازمان ملل و کوبا ، همراه با همکاری فعال انجام شده از سوی کشور در راستای مشارکت بین المللی تاکید دارد . انقلاب کوبا گام های بلندی در آموزش وپرورش ، علم و فرهنگ در طی چند دهه گذشته برداشته ، و با  محو بی سوادی ، ایجاد یکی از بهترین سامانه های بهداشت در جهان و به خاطر تربیت  رقصنده ها ، ورزشکارها و موسیقی دان های برجسته معروفیت جهانی کسب کرده است .

 درعین حال چندین رهبر جهان در باره  دست آوردهای کوبا سخن گفتند.

 ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پیامی را به رائول کاسترو همتای کوبایی خود ارسال و تایید کرد که رابطه دوستانه و همکاری بین دو کشور در آزمون زمان پایدار ماند و اکنون بسیار مستحکم است . پوتین به رئیس جمهور کوبا شادباش گفت و تقویت رابطه شراکت دو جانبه راهبردی را تضمین کرد. 

 بریکس

 دیلما روسوف رئیس جمهور برزیل به توان ادامه گفتگوی مشترک برای ارتقا روابط دو جانبه با کوبا ، به ویژه در عرصه سازمان ملل، بلوک بریکس و سایر فوروم های چند جانبه اطمینان داد .

 

نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا گفت " انقلاب کوبا پارادایم وقار برای تمام خلق های امریکای لاتین وکارائیب است ، که مبارزه ضد امپریالیستی رابرای عدالت ، استقلال و خود مختاری خلق به حرکت در می آورد ."

 کوبا در مسیر 57 ساله انقلاب خود برای از بین بردن فقر شدید و گرسنگی ، دست یابی به آموزش ابتدایی همگانی، ترویج برابری جنسی و توان مند سازی زن ها ، ونیز کاهش نرخ مرگ کودکان زیر 5 سال تلاش کرده است .

 دولت ونزوئلا " مبارزه مقاومت ستودنی" در کوبا را ستایش کرد که بیش از 5 دهه برای رهایی کوبایی ها از دست " بزرگترین امپراطوری شناخته شده برای بشریت" جنگیده است ،  بی آن که قربانی تلاش های مورد حمایت امریکا برای خراب کردن فرآیند با بیش از 50 سال محاصره و" توطئه دائمی" شود. 

 بیانیه دولت ونزوئلا محاصره جاری کوبا از سوی امریکا را نیز محکوم و به " دوران جدیدی با مشخصه پایان محاصره جنایتکارانه تحمیلی از سوی ایالات متحده " فرا خواند .

کوبا به تکرار پافشاری کرده است که ایالات متحده به محاصره اقتصادی علیه جزیره پایان دهد ، سرزمین دریایی اشغال شده گوانتانامو از سوی امریکا را باز پس دهد ، و با متوقف کردن تامین مالی گروه های ضد دولتی به حق حاکمیت ملی کوبا احترام بگذارد . 

  سال 2015 نقطه عطفی در تاریخ رابطه امریکا – کوبا بود که دو کشور سفارت خانه های خارجی تاسیس کردند و به عادی سازی رابطه بعد از دهه های انجماد رابطه ادامه می دهند . 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: