نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2015-12-21

نویدنو  30/09/1394 

 

 

انتخابات با طعم اصول گرایی -1

در همه حال یک پای ادعای انتخابات نیروهای به اصطلاح اصول گرا هستند. بدون شناخت دیدگاه ورویکردهای آن ها قطعاتصویر انتخابات ناکامل و ناقص است . از این رو از این پس بخشی را هم به آن ها اختصاص خواهیم داد . امید که دوستان گله نکنند که آن ها رسانه های بسیار دارند !

 

 دبیرکل حزب موتلفه:

شورای ائتلاف اصولگرایان به‌ زودی اعلام موجودیت می‌کند

بادامچیان: اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات اسفندماه سراغ آقایان ناطق نوری و سیدحسن خمینی رفته‌اند، به این دلیل است که خودشان کسی را ندارند

دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی:

سید حسن خمینی از یک خانواده اصیل و مورد احترام ملت است

نماینده ولی‌فقیه: افراد سینه‌چاک ولایت را برای مجلس انتخاب کنید

علی مطهری: دروغ، چاپلوسی، جعل و تهمت حتی برای تبلیغ دین مجاز نیست

در گفت‌وگوی ایلنا با اصولگرایان بررسی شد؛

ابهام حضور رضایی و لاریجانی

ناطق عضویت اصولگرایان را نپذیرفت

رئیسی در مراسم عزاداری دهه آخر صفر موتلفه؛

اساس انتخابات در کشور باید تکلیف‌مدارانه باشد

مطهری: برخی اصولگرایان هم شک داشتند که در انتخابات ۸۸ تقلب شده است

نمي‌دانم وحدت اصولگرايان چقدر «شدني» است

مطهری: ائتلاف اصولگرایان معتدل و اصلاح‌طلبان معتدل کاری منطقی است

رییس شورای همگرایی اصولگرایان:

باید برای افزایش مقبولیت و محبوبیت خودمان بکوشیم

مجلس، تنگه احد اصولگرایان است

 

دبیرکل حزب موتلفه:

شورای ائتلاف اصولگرایان به‌ زودی اعلام موجودیت می‌کند

اصولگرایان راهی جز ائتلاف ندارند

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: جلسات و نشست‌های مختلفی که با نیروهای اصولگرا داشتیم به‌ احتمال قریب‌ به‌ یقین در روزهای آینده شورای ائتلاف اصولگرایان اعلام موجودیت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، محمدنبی حبیبی در نشست اصولگرایان استان بوشهر با اشاره به اینکه قرار بود آقایان ولایتی، مقتدایی، ناطق‌نوری و لاریجانی روز 26 آذرماه در تهران برای انتخابات مجلس نشست داشته باشند، اظهار داشت: با نشست‌های مکرری که پیش‌ازاین اتفاق به‌ منظور ائتلاف اصولگرایان داشتیم آقای لاریجانی نهایتاً اعلام کرد بنده به ائتلاف اصولگرایان می‌پیوندم.

وی بیان کرد: با این شرایط به‌احتمال قریب‌ به‌ یقین در روزهای آینده شورای ائتلاف اصولگرایان در مرکز با سخنرانی دکتر حداد عادل اعلام موجودیت خواهد کرد.

حبیبی بابیان اینکه تعدد نامزدهای اصولگرا از آسیب‌ها و معضلات ماست، اضافه کرد: برخی مواقع باید برای نیامدن احساس تکلیف کنیم و نباید اجازه دهیم با تعدد نامزدها، به‌جای یک اصولگرا یک رقیب راهی مجلس شود.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی بابیان اینکه عده‌ای به دنبال تشکیل مجلس ششم هستند و در این زمینه طراحی هم دارند، بیان داشت: به شخص رئیس‌جمهور هشدار می‌دهیم کسانی که زیرمجموعه شما هستند کار حزبی اصلاح‌طلبانه انجام می‌دهند لذا مراقب این افراد باشید.

وی با اشاره به ملاقات با آیت‌الله مکارم در اردیبهشت‌ماه سال 92 قبل از انتخابات ریاست جمهوری گفت: ایشان در آن ملاقات تأکید داشتند که اصولگرایان با کاندیدای واحد راهی انتخابات شوند اما این‌طور نشد ضربه کاری که در انتخابات مجلس خوردیم اکنون در انتخابات مجلس هم امکان دارد بخوریم.

حبیبی بابیان اینکه حزب موتلفه در مورد انتخابات خبرگان از فهرست جامعتین حمایت خواهد کرد، خاطرنشان کرد: اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم راهی به‌جز ائتلاف ندارند و باید عنوان کنند سهم نمی‌خواهیم و به‌جای آن به فکر ائتلاف اصولگرایان باشند.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی بیان داشت: از ظرفیت موتلفه برای ائتلاف اصولگرایان استفاده می‌کنیم و اگر ائتلاف هم‌شکل نگرفت دست‌خالی وارد انتخابات نخواهیم شد.

وی افزود: اگر اصولگرایان در شورای ائتلاف در یک جمع‌بندی مبتنی بر عقل کاندیدای موتلفه را برای مجلس نپذیرفتند ما تابع می‌شویم چراکه ائتلاف اصولگرایان برای ما مهم است.

حبیبی بابیان اینکه بیش از 60 جلسه با حزب پایداری و ایثارگران داشتیم، گفت: در این جلسات به مشترکات قابل‌توجهی رسیدیم یکی اینکه در استان‌ها احزاب ایثارگران، پایداری و موتلفه با لیست واحد وارد انتخابات مجلس شوند.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: یکی دیگر از اقداماتی که موتلفه برای ائتلاف اصولگرایان انجام داد این بود که جلسه سه‌نفره بین آیت‌الله موحدی کرمانی، آیت‌الله مصباح و آیت‌الله یزدی را پیشنهاد دادیم و عنوان کردیم هر کس اصلاح‌طلب نیست و حتی کف اصولگرایی هم باشد از او استقبال می‌کنیم.

وی گفت: یکی از دلایل ماندگاری موتلفه همین ثبات قدم آن است ما با روحانیت هستیم ولو اینکه بدانیم شکست خواهیم خورد، زمانی که برخی دوستان متولد نشده بودند موتلفه در حمایت از مرجعیت به میدان آمد.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: در جلساتی که با سران جبهه پایداری و ایثارگران داشتیم شهادت می‌دهم در تمام جلسات آن دوستان هم دغدغه ائتلاف را داشتند و معتقدم اگر همه باهم باشیم موفق خواهیم بود و اکنون دغدغه ائتلاف در بین اصولگرایان به وجود آمده است.

حبیبی افزود: اصولگرایی که همتش را برای ائتلاف به کار نگرفته باشد در روز قیامت باید پاسخگو باشد، روزنامه‌های اصلاح‌طلب در مورد اتحاد اصولگرایان تحلیل سوء دارند و متأسفانه برخی اصولگرایان هم با آنان همراه می‌شوند و برخی هم اختلاف بین آیت‌الله مهدوی، مصباح و یزدی را به رخ می‌کشند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چقدر از مردم ایران را اصولگرا می‌دانید گفت: انسان‌های معتقد زیادی داریم که عضوی از احزاب اصولگرا نیستند اما پایبند به انقلاب هستند.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی در پاسخ به سؤالی در مورد ملاقات با هاشمی رفسنجانی افزود: سال‌هاست با او ملاقاتی نداشتیم اما بعد از حوادث سال 88 که هاشمی آن رفتارها را داشت بنده به‌اتفاق آقای بادامچیان و آیت‌الله یزدی ملاقاتی با وی داشتیم و آیت‌الله یزدی عنوان کرد باید بتوانیم هاشمی را پشت سر انقلاب و رهبری حفظ کنیم.

 

بادامچیان: اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات اسفندماه سراغ آقایان ناطق نوری و سیدحسن خمینی رفته‌اند، به این دلیل است که خودشان کسی را ندارند


امروز نیز اصلاح طلبان می‌گویند در انتخابات اسفند ماه با محوریت آقایان ناطق نوری و سیدحسن خمینی وارد عرصه می‌شوند که هیچکدام از این افراد اصلاح طلب نیستند. معتقدم اصلاح طلبان به این دلیل سراغ این افراد رفته‌اند که هیچ شخصیتی از خودشان ندارند و به واقع استقراض شخصیت می‌کنند و این از عجز اصلاح طلبان است.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه کرمانشاه، اسدالله بادامچیان در کرمانشاه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طبیعی است که قبل از انتخابات جریانات سیاسی به دنبال ائتلاف و همگرایی بروند، اظهار کرد: این امر با دو هدف انجام می‌شود. یا جریانات سیاسی این کار را یک تکلیف شرعی می‌دانند تا با ائتلاف با هم اجازه ندهند نفوذی‌ها، لیبرال‌ها، خط استکبار و … سر کار بیایند و یا چون می‌دانند بصورت تکی در انتخابات پیروز نمی‌شوند، به سمت وحدت و ائتلاف با دیگر احزاب و جریانات همفکر روی می‌آورند.

وی ادامه داد: در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 اصلاح طلبان ابتدا روحانی را قبول نداشتند و دنبال عارف بودند، اما چون دیدند نامزد مورد حمایتشان رای ندارد به اجبار او را مجبور به کناره‌گیری کردند و دنبال روحانی که اصلاح طلب نبود، رفتند.

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: امروز نیز اصلاح طلبان می‌گویند در انتخابات اسفند ماه با محوریت آقایان ناطق نوری و سیدحسن خمینی وارد عرصه می‌شوند که هیچکدام از این افراد اصلاح طلب نیستند. معتقدم اصلاح طلبان به این دلیل سراغ این افراد رفته‌اند که هیچ شخصیتی از خودشان ندارند و به واقع استقراض شخصیت می‌کنند و این از عجز اصلاح طلبان است.

بادامچیان ادامه داد: اما ما در جریان اصولگرایی بلحاظ تکلیف شرعی به دنبال ائتلاف هستیم، زیرا استکبار بدنبال نفوذ در مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی است و ما هم می‌خواهیم با نزدیک شدن و ائتلاف بین نیروهای اصولگرا مانع از این کار شویم.

وی افزود: به حمدالله طی یک سال اخیر نیز اقدامات خوبی انجام شده و توافق کرده‌ایم با محوریت جامعه روحانیت مبارز، هفته آینده جبهه متحد اصولگرایان تشکیل شود.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: همه نیروهایی که انقلاب را قبول دارند و اصلاح طلب نیستند، عضو این جبهه خواهند بود.

بادامچیان در خصوص شاخص‌های مدنظر اصولگرایان برای معرفی کاندیداها نیز گفت: از قبل در این خصوص بحث شده و ملاک‌هایی مانند تعهد به انقلاب، تدین، پاک دست بودن، عدم سوء استفاده مالی، نداشتن انحراف سیاسی، نداشتن مشکل اخلاقی، شایستگی علمی برای طرح مطالبات مردم و رای آوری و مورد اقبال مردم بودن مد نظر است.

بادامچیان گفت: در برخی شهرستان‌ها نیروهای اصولگرا از چندی پیش دور هم نشسته و کاندیداهای مد نظر را مشخص کرده‌اند و در برخی دیگر از شهرستان‌ها نیز هنوز بحث هایی وجود دارد که مطمئنا در روزهای آینده به وحدت خواهد رسید.

وی در خصوص پیش بینی از ترکیب آینده مجلس نیز گفت: معتقدم مجلس آینده یک‌دست نخواهد بود، اما اکثریت آن با اصولگرایان است.

وی همچنین در خصوص برخی حملات به شورای نگهبان گفت: این حملات از سوی چند طیف صورت می‌گیرد. یکسری حملات از سوی استکبار جهانی است که چون می‌خواهند راه نفوذی‌هایش به مجلس باز شود و شورای نگهبان مانع آن است به شورای نگهبان حمله می کنند. یکسری حملات نیز از سوی کسانی است که یا صلاحیت آنها از سوی شورا احراز نشده و یا مشکل دارند و شورای نگهبان صلاحیت آنها را تایید نمی‌کند.

وی افزود: شورای نگهبان بخاطر مسائل سیاسی و جناحی کسی را رد نمی‌کند و شاهد این موضوع نیز این است که در 9 دوره گذشته مجلس از همه طیفی در مجلس بوده‌اند.



 

دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی:

سید حسن خمینی از یک خانواده اصیل و مورد احترام ملت است

» سرویس: سياسي - سياست داخلي

کد خبر: 94092212562

یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷

 

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی اطلاعیه سید علی خمینی در مورد نامزدی سید حسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان را هوشمندانه و دقیق توصیف کرد و گفت: شرکت مستقل حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی، امید خیلی از افرادی که به سناریونویسی در این مورد رو آورده بودند را ناامید کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد نبی حبیبی طی سخنانی در پایان نشست دبیران این حزب سخن اظهار کرد: رئیس حزبی که امام(ره) آن را طرفدار وابستگی ایران به آمریکا می‌دانست و آنان را بدتر از منافقین معرفی کرده بود به دانشگاه تهران به عنوان «مشاور امام» دعوت می‌شود. این یعنی تحریف نظرات صریح امام(ره).

وی با اشاره به برخی سخنرانی‌ها در دانشگاه‌های کشور، تصریح کرد: ترجیع بند سخنان برخی سخنرانان ۱۶ آذر دفاع از فتنه و سران آن بود. این افراد چگونه روزی را که به مناسبت مبارزه با استبداد و استعمار آمریکا برگزار می‌شود به بیراهه می‌کشانند و از استبداد رای سران فتنه علیه رأی ملت دفاع می‌کنند.

وی با اشاره به سخنان رئیس جمهور در دانشگاه شریف به مناسبت روز ۱۶ آذر اظهار داشت: آقای رئیس جمهور از نام بازرگان به عنوان یک شخصیت ملی و مبارز در کنار شهید بهشتی، شهید مفتح و امام(ره) یاد می‌کنند. این فرد چه تناسب فکری و سیاسی با بنیانگذار جمهوری اسلامی و شهدای گلگون کفن مورد اشاره آقای رئیس جمهوری دارد؟ امام(ره) در حکم حکومتی ۳۰ بهمن ۶۶ در مورد نهضت آزادی می‌فرماید؛ «ضرر اینها از ضرر گروهک‌های دیگر حتی منافقین این فرزندان عزیز بازرگان بیشتر و بالاتر است باید با نهضت به اصطلاح آزادی قاطعانه برخورد شود و نباید رسمیت داشته باشد». چطور آقای رئیس جمهور به بازرگان آن هم در کنار امام(ره) در یک نشست دانشجویی آن هم در روز ۱۶ آذر رسمیت می‌دهند؟!

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا گفت: آمریکایی‌ها همچنان بر طبل خصومت با ملت ایران می‌کوبند، گویی امضای آنها پای قرارداد برجام نیست. آنها ایران را همچنان محور شرارت دانسته‌اند و نتیجه مصوبه آنها نوعی تحریم تجاری ایران است.

وی با اشاره به گزارش آژانس و پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی شورای حکام در آن باره گفت: هیئت نظارت بر برجام باید در خصوص واکنش‌های غرب در مورد اجرای ناقص برجام اعلام نظر کند. اگر توجیهی دارد آن را با افکار عمومی در میان بگذارد.

حبیبی با اشاره به اجتماعات میلیونی مردم ایران در شعائر الهی کربلا و عاشورا در ایام محرم و صفر گفت: محرم و صفر امسال فرصتی بود که ایران اسلامی قدرت نرم خود را به رخ دشمنان اسلام و ایران بکشد.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به راهپیمایی اربعین تاکید کرد: دنیا بداند این راهپیمایی نمادی از فلسفه انتظار و نیز ارادت به امام حسین(ع) پرچم‌دار آزادی و آزادگی در جهان است. گفتمان اربعین مرز ندارد و همه ادیان، مذاهب، اقوام و ملت‌ها را در برمی‌گیرد.

وی در مورد هم‌گرایی اصولگرایان گفت: به فضل خدا بر اساس عقلانیت جمعی به سمت ائتلاف نهایی می‌رویم. همگی گفتمان یک صدا یک فهرست را پذیرفته‌اند. دام‌هایی که برخی اصلاح‌طلبان برای سوزن‌بانی فکری اصولگرایان چیده‌اند خود آنها را گرفتار خواهد کرد.

حبیبی با اشاره به تحرکات اهل فتنه در انتخابات آینده گفت: اهل فتنه شعار انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است را رها نکرده‌اند. غرب از طریق همین جهت در استقلال کشور اخلال می‌کند.

مردم این نوع مداخله را خوب می‌شناسند نهادهای نظارتی هم هوشیار هستند لذا جلوی نفوذ آمریکا در نهادهای انتخابی گرفته خواهد شد

وی در مورد رفتار دولت ترکیه و ورود ارتش این کشور به عراق اظهار کرد: آنکارا در سیاست خارجی خود مرتکب اشتباهات فاحش شده است. از یک طرف به دروغ جنگنده روسی را به بهانه تجاوز به حریم هوایی ترکیه سرنگون می‌کند از طرف دیگر سربازان ترک را برای تجاوز به خاک عراق تجهیز می‌کند و حاکمیت عراق را نقض می‌نماید.

وی افزود: ترکها نمی‌خواهند داعش آسیب ببیند. همچنان به دنبال دادن تنفس مصنوعی به این مریض در حال احتضار هستند ممکن است این موضع ترکیه را در یک جنگ طولانی درگیر کند و دستاوردهای اقتصادی یک دهه اخیر را به باد دهد.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی در مورد نامزدی حجت‌الاسلام سید حسن خمینی تصریح کرد: هر کس که شورای نگهبان ورود او را به انتخابات خبرگان تایید کند برای ما محترم است. حجت‌الاسلام‌ و المسلمین سید حسن خمینی از یک خانواده اصیل و مورد احترام ملت است، نباید اجازه دهد روزنامه‌های زنجیره‌ای با نام او بازی کنند و جریان تجدید نظر طلب و نفاق جدید برای استتار بازی خود در انتخابات خبرگان از این نام بهره ببرند.

وی افزود: پدر بزرگوار ایشان در عمر کوتاه خود پس از وفات امام(ره) از هیچ کوششی در راه تقویت نهاد ولایت فقیه و نیز حمایت از مقام معظم رهبری دریغ نکردند. ایشان اگر راه امام (ره) و راه پدر بزرگوارشان را می‌خواهند ادامه بدهند باید به این نکته توجه کنند در برخورد با کسانی که با اصل ولایت فقیه مسئله دارند تردید نکنند و مواظب ترفندهای منافقین در این امر خطیر باشند.

حبیبی بیان داشت: ایشان قطعا مطلع هستند که پدر بزرگوارشان در اواخر سال ۱۳۶۹ به صراحت فرمودند که: «هر کس اطاعت از آیت‌الله خامنه‌ای را با اطاعت از امام تفاوت قائل باشد در خط آمریکاست». بسیار به جاست که حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی مدعیان خط امام را با همین معیار ارائه شده از طرف پدر بزرگوارشان بسنجند.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی در پایان اطلاعیه سید علی خمینی در مورد نامزدی سید حسن خمینی را هوشمندانه و دقیق توصیف کرد و گفت: شرکت مستقل حجت الاسلام سید حسن خمینی، امید خیلی از افرادی که به سناریونویسی در این مورد رو آورده بودند را ناامید کرد.

 

» اذعان سعیدی به جناحی بودن رهبری: ولی‌فقیه داریم، فراجناحی چه معنی دارد!

نماینده ولی‌فقیه: افراد سینه‌چاک ولایت را برای مجلس انتخاب کنید

کلمه – گروه خبر: نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران که پیش از این از مهندسی ” معقول ” در انتخابات سخن گفته بود، بار دیگر به نمایندگی از مردم ادعا کرد: مردم کسانی را انتخاب کنند که سینه چاک ولایت هستند، تا با انتخاب خود مجلسی مقتدر تشکیل دهند.

اظهار نظر در مورد انتخابات پیش روی مجلس بعد از انتخابات ریاست جمهوری مرکز توجه اقتدارگرایان قرار گرفته است. آنان که در انتخابات ۹۲ قافیه را باخته و نگرانند که انحصار مجلس نیز از دستشان خارج شود، مدتهاست بر لزوم تشکیل مجلسی مقتدر منطبق با معیارهایی که آنان تعیین می کنند، سخن می گویند.

علی سعیدی، نماینده رهبری در سپاه پاسداران یکی از منتصبان آیت الله خامنه ای است که همواره سخنانش شبهه ناک و کنایه آلود بوده است. چه زمانی که با کنایه به هاشمی رفسنجانی از او به عنوان روحانی که در زمین دشمن بازی می کند، یاد کرد و چه اینک که هواداران ابوموسی اشعری را ” فراجناحی و معتدل ” می خواند!

مشابهت سازی تاریخی در میان ائمه جمعه و نمایندگان ولی فقیه در نهادها امر تازه ای نیست. آنان همواره در تلاشند تا با مقایسه زمان فعلی با دوره زمامداری حضرت علی (ع)، رهبری را در مقام و جایگاه امیرالمومنین قرار دهند و با قدسی کردن یک مقام حکومتی، اجازه هر انتقادی را از او بگیرند. اغراق و مبالغه در خصوص آیت الله خامنه ای تا جایی پیش رفت که چندی پیش محمد سعیدی امام جمعه قم در یک سخنرانی و به نقل از خواهر رهبری گفته بود که وی هنگام تولد وقتی می‌خواست از بدن مادر خارج شود «یا علی» گفته و قابله هم در پاسخ گفته است: علی نگه‌دارت!

علی سعیدی که به دنبال جریان سازی رهبری در مورد ” نفوذ” بدون نام بردن از دولت روحانی اظهار نظر کرده بود که نفوذ یعنی ورود دشمن به جمع تصمیم گیران! این بار هم جهت گیری های سیاسی و موضع گیری های رییس جمهوری را با ابوموسی اشعری و عبدالله بن عمر مقایسه می کند و مدعی می شود مگر می شود با حضور امیر المومنین(ع) که محور حق است فرا جناحی بود.

البته او توضیح نمی دهد که اگر حکومت ولایی قابل قیاس با نظام علوی است، پس چرا به تبعیت از امیر مومنان، از در صلح و گفت و گو با منتقدان بر نمی آیند و چرا مانند آن بزرگوار که حتی خوارج و معاندان مسلح را امان را داده بود، همچنان عده ای به جرم انتقاد و حق گویی در حبس و حصر هستند. اما سعیدی به خود اجازه می دهد که رییس جمهوری منتخب مردم را با اشعری ها مقایسه کند. کسی که به آسانی فریب معاویه را خورد.

علی سعیدی بدون اشاره به نقش ولایت فقیه در قانون اساسی که فقیه باید با ویژگی هایی نظیر عدالت، تقوا و پرهیزگاری که او را از لغزیدن به ورطه استبداد و خودرأیی باز می‌دارد، در جهت منافع ملی مردم عمل کند، اظهار کرد: در زمان ما نیز وقتی ولی فقیه محور است مگر می شود فراجناحی بود و فرا جناحی چه معنایی می دهد؟ او توضیح نمی دهد که اگر ولایت فقیه و رهبری در حد یک جناح و گروه سیاسی تنزل پیدا کند، آنگاه تکلیف امت اسلامی و جامعه چه خواهد شد؟ اگر رهبری تنها بتواند نماینده یک بینش خاص و محدود در جامعه باشد. بخش محدودی که طی سالهای اخیر تنها توانسته اند شش میلیون رای از جامعه هفتاد میلیونی را به خود اختصاص دهد.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بار دیگر با کنایه به دولت روحانی  بیان داشت: آیا مگر می شود بدون تکیه بر اصول و مبانی فرا جناحی بود. برخی باید موضع خود را مشخص کنند که در مسائل کشور درون نگر هستند یا برون نگر.

وی که از حامیان تیم سعید جلیلی در مذاکرات هسته ای است، به موفقیت دیپلماتیک ایران در مذاکرات هسته  ای نپرداخت و نگفت که تمامی مذاکرات صورت گرفته بین تیم های ایران و امریکا با نظارت مستقیم رهبری صورت گرفته است، اما اظهار نظر کرد: باید مشخص کنند که ما برای حل مشکلات باید با آمریکا رابطه برقرار کنیم یا راهی برای حفظ انقلاب جز مقابله با آمریکا وجود ندارد. اما نگفت به کدامیک از اصول و ارزش های انقلاب اسلامی پای بند است. انقلابی که با شعار استقلال و آزادی شکل گرفت. چرا باید اینگونه بازیچه کسانی قرار بگیرد که در جریان انقلاب اسلامی تا سالها بعد از تشکیل حکومت اسلامی حتی نامی از آنها نیست.

سعیدی که تاکنون بارها نقش مردم در مشروعیت نظام را مورد پرسش قرار داده و مشروعیت را صرفا الهی و آسمانی می داند، با نزدیک شدن به زمان انتخابات و نیاز به رای و نظر مردم این بار اما به قانون اساسی اشاره کرده و می گوید:تکلیفی که قانون اساسی بر عهده مردم گذاشته این است که ۴ نهاد قوه مقننه و مجریه و خبرگان و شوراها را انتخاب کنند که نشان می دهد مردم هم در اسلامیت و هم در جمهوریت نظام نقش دارند.

نماینده رهبری در سپاهکه همچون سایر اقتدارگرایان شش سال است شاه بیت همه سخنانش، انتخابات ۸۸ است، با تکرار سناریو قدیمی و تکراری فتنه ادامه داد: آمریکایی ها هر کاری می توانستند در پروژه سال ۸۸ انجام دادند و با صلابت و راهبری مقام معظم رهبری و همراهی مردم پروزه آنها شکست خورد اما امکان دارد دوباره بخواهند فتنه ای ایجاد کنند.

این دانش آموخته مدرسه حقانی که پیش تر ‌ از نیروهای اطلاعاتی و امنیتی خواسته بود که مراقب باشند تا اتفاقاتی که در سال ۸۸ افتاد دیگر رخ ندهد، نمی گوید اگر جریان اعتراضی سال ۸۸ به ادعای آنان ” مرده ” است، پس این همه نگرانی برای چیست؟ چرا هنوز در ادامه حبس ها و حصرهای غیرقانونی به بازداشت و اعمال محدودیت برای دانشجویان، روزنامه نگاران و هنرمندان می پردازید؟

علی مطهری: دروغ، چاپلوسی، جعل و تهمت حتی برای تبلیغ دین مجاز نیست

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اسلام اجازه نمی‌دهد حتی برای تبلیغ دین هم از ابزار نامقدسی مانند دروغ، چاپلوسی، جعل حدیث و تهمت استفاده کنیم.

به گزارش مهر، علی مطهری، عصر چهارشنبه، با حضور در جمع دانشجویان گلستان، ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام رحلت رسول اکرم (ص) با تاکید بر این که استفاده از جهالت مردم به نفع دین در اسلام نیامده و اسلام دین را از روی آگاهی می‌خواهد، بیان کرد: وسیله حق برای هدف حق باید استفاده شود و دروغ گفتن برای هدف حق و یا حتی توبه گرفتن از مردم درست نیست.

وی در ادامه به موضوع برجام و مطرح شدن نفوذ هم اشاره کرد و گفت: نفوذ به مناسبت توافق برجام از سوی رهبری مطرح شد و گفتند مراقب باشید در این توافق نقاطی هست که ممکن است نقطه نفوذ باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با بیان این که سخنان رهبری درباره نفوذ کاملا درست است، ادامه داد: نفوذ کلمه جدیدی نیست و از ابتدای انقلاب به اشکال مختلف فرهنگی، سیاسی و حتی اقتصادی وجود داشته و در برخی موارد اتفاق هم افتاده است.

وی با بیان این که ما هم وظیفه داریم نفوذ کنیم و اسلام را گسترش دهیم، تصریح کرد: نفوذ یک جنگ نرم است و مسئله جدیدی نیست، اما گاهی به شکل یک پروژه در می‌آید، صدا و سیما برنامه پخش می‌کند، در مجلس نامه جمع می‌شود و بلافاصله چند خبرنگار دستگیر می‌شوند.

مطهری اظهار کرد: ۱۶ آذر سال ۳۲ جرقه‌ای در تاریکی بود، این حادثه که پس از کودتای ۲۸ مرداد سال ۳۲ اتفاق افتاد خواب رژیم شاه را بر هم زد.

وی با اشاره به این که در آن زمان دانشگاه را متضاد دین می‌دانستند، خاطرنشان کرد: ایمان اسلامی با علم آغاز می‌شود اما به این دلیل که تأسیس دانشگاه ما به سبک غربی بود، این نگاه وجود داشت که دانشجو کاری با دین ندارد اما بر اساس تلاش محققان مسلمان این دید عوض شد و در فاصله سال ۴۲ تا ۵۷ افرادی مانند شهید بهشتی، شهید باهنر و شریعتی دانشجویان را با دین آشتی دادند.

وی افزود: در سال ۵۶ دانشجویان به صورتی فعال به مردم پیوستند و یکی از علل سرعت پیروزی انقلاب نیز ورود قشر دانشجو بود. این حرکت باید ادامه داشته باشد و جنبش دانشجویی به این دلیل که حکومت‌ها محتاج به نقد هستند، همیشه مورد نیاز است.

مطهری به دستگیری ۳۰ یا ۴۰ خبرنگار قبل از انتخابات ۹۲ اشاره کرد و با بیان این که با پیگیری ما توضیحاتی داده شد اما قانع نشدیم، اظهار کرد: آن ها گفتند دانشجویان با BBC ارتباط داشتند، یک خبرنگار، یک دختر یا پسر ۲۵ ساله چه اسراری دارد جز آنچه در سایت‌ها هم منتشر می‌شود، بعد معلوم می‌شود که همه قضیه برای ایجاد رعب قبل از نتخابات بوده است.

وی به بازداشت‌های اخیر هم اشاره کرد و با بیان این که به این بازداشت ها هم بدبین هستم، تصریح کرد: انتقادها برای پروژه سازی است و به این بهانه نباید اهداف سیاسی پیاده شود.

وی با اشاره به حصر خانگی رهبران جنبش سبز گفت: از ابتدا گفتیم که باید به حوادث سال ۸۸ منصفانه نگاه شده و همه ریشه‌ها دیده شود، اگر نیاز به محاکمه است محاکمه شوند و پرونده بسته شود.

هیچ کس را بدون حکم قضایی نمی‌شود بازداشت کرد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این حوادث سه ریشه اصلی شامل اشتباهات برخی نهادهای حکومتی، شیطنت‌های احمدی نژاد و عدم تمکین موسوی و کروبی از قانون و ادامه دادن اعتراضات داشت و اگر از قانون تمکین می‌کردند به نفع خودشان بود.

مطهری تاکید کرد: هر سه ریشه باید رسیدگی می‌شد و اگر مجازاتی هم هست باید بر اساس حکم قضایی باشد، نه اینکه به صورت غیر قانونی باشد.

وی بیان کرد: هیچ کس را بدون حکم قضایی نمی‌شود بازداشت کرد، به نظر من دیر نشده و همین حالا هم این کار انجام شود بهتر است.

وی اضافه کرد: ادامه این وضع به صلاح انقلاب نیست و ممکن است تبدیل به غده‌ای سرطانی شود.

مطهری افزود: با توجه به شرایط سنی و بیماری‌های این دو نفر اگر یکی از آنان فوت کند ممکن است مشکل ایجاد شود لذا بهتر است این پرونده خاتمه پیدا کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دانشجو نقاط ضعفی هم دارد، گاهی احساسات بر عقل غلبه می‌کند و گاهی ممکن است ابزار واقع شود، ممکن است دچار جهل مرکب شده و احساس کند نیازی به مشورت با دیگران ندارد.

در گفت‌وگوی ایلنا با اصولگرایان بررسی شد؛

ابهام حضور رضایی و لاریجانی

 ناطق عضویت اصولگرایان را نپذیرفت

پیش از این شورای فقاهتی در ائتلاف سه‌ضلعی نقش‌آفرینی می‌کرد که با اضافه‌شدن مصباحی‌مقدم و تقوی، جمع پنج روحانی شورای هماهنگی تکمیل می‌شود اما هنوز اختلاف زیادی برای انتخاب ده فعال حزبی باقی مانده است.

به گزارش ایلنا، در حالی که محمدرضا باهنر از تشکیل شورای هماهنگی اصولگرایان در یک ماه آینده خبر داده بود هنوز ترکیب این شورا معرفی نشده است اما برخی منابع موثق خبر دادند که ترکیب احتمالی این شورا ۵+۱۰ خواهد بود که از حضور پنج روحانی در شورای فقاهتی و ده فعال حزبی تشکیل خواهد شد.

پیش از این شورای فقاهتی با حضور مصباح یزدی، یزدی و موحدی کرمانی در ائتلاف ایثارگران، موتلفه و جبهه پایداری نقش‌آفرینی می‌کرد که به نظر می‌رسد با اضافه شدن مصباحی‌مقدم و تقوی، جمع پنج روحانی شورای هماهنگی تکمیل خواهد شد اما هنوز اختلاف نظر زیادی برای انتخاب ده سیاستمدار و فعال حزبی باقی مانده است.

حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز، از احزاب اصولگرا و عضو جبهه ایستادگی درباره شورای هماهنگی اصولگرایان به خبرنگار ایلنا گفت: ما هم اخبار تشکیل شورای هماهنگی اصولگرایان را از رسانه‌ها و شخصیت‌ها شنیدیم و به عنوان یک تشکل اصولگرا از وحدت جریان اصولگرا استقبال می‌کنیم اما هنوز برای پیوستن به شورای هماهنگی اصولگرایان به ارزیابی نرسیدیم و با توجه به اینکه عضو جبهه ایستادگی هستیم برنامه‌های خود را در قالب این جبهه ادامه خواهیم داد.

کنعانی مقدم با اشاره به حضور محسن رضایی در سپاه خاطرنشان کرد: جبهه ایستادگی همیشه از نظرات آقای رضایی استفاده کرده و اگر ایشان بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند جبهه ایستادگی نظرات خود را درباره ایشان اعلام خواهد کرد اما این جریان یک جریان مستقل هست و غیبت آقای رضایی نیز تاثیری در فعالیت‌های این جریان نخواهد داشت.

محسن کوهکن نیز درباره شورای هماهنگی اصولگرایان به خبرنگار ایلنا گفت: چه روی عدد (۱۰+۵) و چه روی افراد بحث زیاد است و نه عدد قطعی درباره ترکیب معین شده و نه حضور فردی قطعی شده است.

کوهکن با اشاره به اینکه خروجی تلاش در راستای همگرایی بوده است گفت: ما اصولگرایی را خلاصه در شخصیت‌های حقوقی و بعضی شخصیت‌های حقیقی نمی‌دانیم و معتقدیم هر کس هرجای کشور که باشد و با مجموعه اصولگرایان اشتراکات فکری و اعتقادی داشته باشد یک اصولگرا به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه اصولگرایانی که عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری نیستند هم در ائتلاف فراگیر اصولگرایان هستند تاکید کرد: کسی نمی‌تواند ادعا کند ائتلاف صد درصدی شکل خواهد گرفت اما همه احزاب عضو ائتلاف پیروان خط امام و رهبری در کنار چند تشکل که تقاضای ورود به این جبهه را دارند در این ائتلاف هستند و از مصاحبه‌های دوستان عضو جمعیت ایثارگران و جبهه پایداری هم اینطور برداشت می‌شود که آن‌ها نیز در این ائتلاف حضور خواهند داشت.

کوهکن درباره وضعیت مجموعه یکتا و ارتباط آن با شورای هماهنگی اصولگرایان گفت: تعدد گروه‌ها در جبهه اصولگرایان یک واقعیت است البته بعضی از اعضای یکتا عضو احزاب اصولگرا هستند٬ اما اینکه آیا آنها به شورای هماهنگی اصولگرایان دعوت شده‌اند پس از توافق نهایی مشخص خواهد شد.

وی درباره اختلافات بین جبهه پایداری و لاریجانی گفت: وقتی از شورای هماهنگی صحبت می‌کنید، معنا و مفهوم این است که افراد پذیرفتند حول مشترکات برای رسیدن به هدف والا‌تر همراهی با هم داشته باشند و این به معنای قانع کردن یک طرف و کوتاه آمدن طرف دیگر نیست و در این مورد نیز هر دو طرف قانع شدند که با حفظ موضع همراهی با شورای هماهنگی داشته باشند. هر چند بنده از طرف آقای لاریجانی نمی‌توانم صحبت کنم اما لاریجانی را در مجموعه اصولگرایان تعریف می‌کنم.

کوهکن با اشاره به اینکه اگر کسی به دنبال اصولگرایی باشد به دنبال فرد نخواهد رفت درباره حزب رهروان ولایت گفت: فراکسیون‌های مجلس متاثر از جناح‌ها هستند و در این فراکسیون‌ها افرادی هستند که عضو احزاب هستند اما عموما فعالیت آن‌ها فعالیت فراکسیونی است. لذا فکر می‌کنم با توجه به این که مدت زمان زیادی از طرح این مسئله می‌گذرد و هنوز تقاضایی برای تشکیل آن ارائه نشده است برداشت من این است که تشکیل حزب رهروان منفتی است.

کوهکن درباره ناطق نوری نیز گفت: ایشان یک شخصیت با فهم و زیرک و دلسوز نظام است با این حال اطلاعات ما می‌گوید ایشان حضور در شورای هماهنگی اصولگرایان را نپذیرفتند اما هر‌گاه ایشان بخواهند از حضور ایشان استقبال خواهیم کرد.

رئیسی در مراسم عزاداری دهه آخر صفر موتلفه؛

اساس انتخابات در کشور باید تکلیف‌مدارانه باشد

دادستان کل کشور گفت: اساس انتخابات در کشور باید تکلیف‌مدارانه باشد و هم کسی که در انتخابات نامزد می‌شود و هم رای‌دهندگان باید بر اساس تکلیف عمل کنند.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور که در ششمین شب از مراسم عزاداری دهه آخر صفر حزب موتلفه اسلامی سخن می‌گفت با اشاره به آیاتی از قران کریم درباره حکومت اسلامی اظهار داشت: اگر انسان‌ها می‌خواهند صاحب قدرت شوند باید بدانند قدرتی واقعی خواهد بود که به ذات خداوند مرتبط باشد و شکل ارتباط با قدرت از طریق فقه ممکن است به همین دلیل ولایت فقیه یعنی دین‌شناسی که به احکام فقه مسلط است و جامعه را هدایت می‌کند.

رئیسی تصریح کرد: حکومت باید حکومت هدایت باشد و مردم را به طرف باورهای الهی و اخلاق کریمه هدایت کند و تمام ائمه اطهار(ع) تلاش کردند تا جامعه تربیت شده مکتب نبوی و علوی و حسنی و حسینی شود و انسان‌ها را متخلق به اخلاق الهی کنند.

دادستان کل کشور بیان داشت: در فرهنگ دینی ما هیچ واژه‌ای پس از توحید به اندازه عدالت فراگیر نیست و عدالت با اعتدال فرق می‌کند. وقتی حکومت و نظامی مبتنی بر هدایت شد آنوقت خود مردم اقامه قسط و عدل می‌کنند و عطش اجرای عدالت با تربیت انسان‌ها شکل می‌گیرد که خودشان حق‌خواه می‌شوند.

وی افزود: اعتقاد، ایمان و باور به خداوند متعال قدرت می‌سازد و باید در این راه توجه به ولی و رهبر داشته باشیم که جامعه را به سمت کمال هدایت می‌کند.

رئیسی با تاکید بر اینکه ایمان و دلدادگی مردم به خدا و رسول خدا و انسان‌های فرهیخته‌ای که در مسیر الهی حاضر‌اند خطر کنند مهم‌ترین مولفه قدرت هستند٬ گفت: این جامعه با چنین مولفه‌هایی حق ندارد نه عقب گرد کند و نه در جا بزند بلکه باید دائما رو به کمال باشد.

وی در ادامه با اشاره به جاهلیت مدرن اظهار داشت: جاهلیت مدرن امروز هیچ تفاوتی با جاهلیت قدیم از نظر ماهیت ندارد بلکه شکل‌اش عوض شده است و برخوردار از علم و فناوری است.

دادستان کل کشور تصریح کرد: جاهلیت مدرن امپراطوری رسانه‌ای دارد و دانش را در جهت مقاصد جاهلی خود به کار گرفته است. مومنین باید بدانند نباید در مقابل کفار عقب نشینی کرد. دشمن دشمن است و نباید نگاه دوست به او داشت.

رئیسی در ادامه خاطر نشان کرد: دشمن، نظامی با فرهنگ و آداب و رسوم الهی که عدالت خواه است و نفی نظام استکباری و استعماری می‌کند و نفی قدرت آن‌ها را می‌کند را نمی‌تواند ببیند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: متاسفانه امروز یکی از شاخصه‌های مدنیت و تمدن در جوامع بشری هم جنس بازی است و هر کشوری که در آن هم جنس بازی آزاد باشد متمدن شناخته می‌شود.

وی تصریح کرد: برخی‌ها متاسفانه به مغرب زمین نگاه شیفتگی دارند و اخلاق ظاهری که به آن اخلاق انتفاعی می‌گوئیم نگاه می‌کنند. همین اروپایی‌ها که دم از آزادی و حقوق بشر می‌زنند و حتی دم از حقوق حیوانات می‌زنند دیدیم که در قلب اروپا در موضوع بوسنی چه میزان انسان را کشتند و حرفی از حقوق بشر و حقوق انسان‌ها نبود.

رئیسی بیان داشت: در ۳۰ الی ۴۰ سال ادعای آزادی و لیبرال دموکراسی غربی‌ها به لحاظ عملی و نظری آبرویی برای آن‌ها باقی نگذاشته است و امروز می‌بینیم حتی یک شهروند در بحرین حق یک رای را به او نمی‌دهند.

وی با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در مورد مدل الگوی اسلامی- ایرانی گفت: نظام ما مبتنی بر اسلام است و باید سبک زندگی نبوی داشته باشد. در تمام امور از جمله اقتصاد و سیاست و فرهنگ و بازار و قضا و عدالت باید سبک زندگی نبوی باشد.

دادستان کل کشور تصریح کرد: اساس انتخابات در کشور باید تکلیف مدارانه باشد. هم کسی که خود را در انتخابات به عنوان نامزد عرضه می‌کند و هم کسانی که رای می‌دهند باید بر اساس تکلیف عمل کنند.

وی ادامه داد: باید قالب‌های زندگی ما متناسب با فرهنگ اسلامی و ایرانی باشد و الگوهایی در این زمینه ساخته شود و غربی‌ها می‌خواهند فرهنگ خود را از طریق رسانه‌هایشان بزک کرده و به ما تحمیل کنند و خوشبختانه با وجود رهبری معظم انقلاب که فقیه عادل و جامع‌الشرایط هستند جامعه به سوی غرب سوق پیدا نخواهد کرد.

مطهری: برخی اصولگرایان هم شک داشتند که در انتخابات ۸۸ تقلب شده است

Posted: 06 Dec 2015 08:06 AM PST

کلمه – گروه دانشگاه: یک نماینده مجلس نهم می گوید: برای مشخص شدن عظمت انقلاب همه باید آزاد باشند، متاسفانه گاهی برخی خطوط قرمز مصنوعی درست می‌کنند و می‌گویند نباید درباره فلان موضوع صحبت کنیم که ما موافق این موضوع نیستیم.

مطهری همچنین با بیان اینکه سال ۸۸ تفکیک حق از باطل مشکل شد، تصریح کرد: در‌‌ همان ابتدا برخی از اصولگرایان هم شک داشتند که در انتخابات تقلب شده یا خیر؛ شاید من اولین فردی بودم که لفظ فتنه را کار بردم اما سوءاستفاده از این کلمه درست نیست نباید با سوءاستفاده و به هر بهانه‌ای هر کسی را فتنه‌گر بدانیم.

به گزارش ایلنا، علی مطهری در نشستی با عنوان جمهوری اسلامی از آرمان تا واقعیت که در دانشگاه علامه برگزار شد، عنوان کرد: روز دانشجو و امروز حاکی از فریاد در سکوت و جرقه‌ای در تاریکی است، چراکه دقیقا چند ماه بعد از کودتای سال ۳۲ بود که خفقان بر کشور حاکم شده بود برای همین این حادثه بسیار ارزشمند است.

وی ادامه داد: هر مکتب و جهان‌بینی باید آرمانگرا باشد و یکی از نشانه‌های مکاتب خوب آرمانگرایی آنهاست. اگر مکتبی نتواند به پیروانش آرمان بدهد، پیروان آن دچار پوچ‌گرایی می‌شوند. آرمان انقلاب اسلامی ما در یک جمله حاکم کردن اسلام بر دنیاست و این اساسا آرمان خود اسلام است که داعیه جهانی دارد. اسلام اختلافی بین قوم خاصی ندارد. اسلام از هر‌ نژاد و رنگ و خونی است و خالی از هر‌ نژاد و رنگ و خونی است. اسلام برای سعادت بشریت آمده و به دنبال تشکیل حکومت واحد جهانی است، اما اگر دقیق‌تر بحث کنیم آرمان‌های انقلاب اسلامی به عدالت، آزادی و استقلال خلاصه می‌شود.

علی مطهری در پاسخ به این سوال که آیا کرسی‌های آزاداندیشی‌‌ همان چیزی است که مدنظر رهبری بود، گفت: کرسی‌های آزاداندیشی همانطور که از نامشان پیداست، باید آزاداندیشانه باشد. در تاریخ اسلام نقل شده افرادی در مساجد در ردّ خدا و پیامبر حرف می‌زدند و دیگران پاسخ ‌آنها را می‌دادند، روش امامان ما برخورد ملایم و نرم بود.

برخی خطوط قرمز مصنوعی درست می‌کنند

وی افزود: اساسا نظرات مخالفان و معاندان اسلام در کتب مذهبی و دینی وجود دارد. نباید برای آزاد‌اندیشی قید بگذاریم. برای مشخص شدن عظمت انقلاب همه باید آزاد باشند، اما متاسفانه گاهی برخی خطوط قرمز مصنوعی درست می‌کنند و می‌گویند نباید درباره فلان موضوع صحبت کنیم که ما موافق این موضوع نیستیم.

در دوره اصلاحات حد خوبی از آزادی بیان داشتیم

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در بحث آزادی دچار فراز و نشیب‌های زیادی بودیم، گاهی آزادی بیان قابل قبول بوده و برخی مواقع خیر؛ برای مثال در دوره اصلاحات حد خوبی از آزادی بیان داشتیم. در دولت نهم نیز نسبتا آزادی بیان قابل قبول بود، اما در دوره دولت دهم به‌ویژه از سال ۸۸ به بعد محدودیت‌ها زیاد شد و تا الان نیز ادامه دارد.

وی افزود: در دوره سازندگی هم آزادی بیان ایده‌ال نبوده است. دوره جنگ و استقرار نظام هم نمی‌تواند خیلی معیار باشد، چرا که در دوره جنگ هر کشوری محدودیت‌هایی دارد.

برخی می‌‌خواهند احکام گذشته را به امروز سرایت دهند

مطهری با بیان اینکه در دوره جنگ ۱۷ روزنامه بسته شد، گفت: امام صحبت‌ کردند و گفتند قلم‌های مسموم باید شکسته شود. این مسئله با شرایط جنگ قابل توجیه است اما قابل سرایت به امروز نیست، اشتباه این است که برخی می‌‌خواهند احکام گذشته را به امروز سرایت دهند، اما نمی‌گویند حرف امام برای شرایط عادی نبود بلکه برای دوره جنگ بود. معتقدم امروز در زمینه آزادی بیان در شرایط خوبی نیستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هنوز هم معتقدید باید بر‌ای تمام طرف های مناظره در سال ۸۸ دادگاه برگزار شود، گفت: بله، هنوز هم حرف من‌‌ همان است که بار‌ها گفتم. در سال ۸۸ از ابتدا معتقد بودم حوادث یک مقصر ندارد، بلکه سه ریشه می‌توان برای آن ذکر کرد.

وی افزود: اول خطاهای برخی نهادهای حکومتی، دوم برخی شیطنت‌های آقای احمدی‌نژاد و سوم عدم تمکین به قانون از سوی آقایان موسوی و کروبی. من هنوز هم معتقدم اگر بناست مجازاتی صورت گیرد، باید هر سه ریشه بررسی شود و سهم هر گروه مشخص شود و روال قانونی طی شود.

این نماینده مجلس نهم تاکید کرد: اگر لازم است محاکمه برگزار شود، هر اقدامی باید براساس حکم قانونی باشد، نه اینکه تنها یک طرف را مقصر بدانید و آنها را به اسرائیل و آمریکا وصل کنید و بقیه را‌‌ رها کنید. آن‌ها هم بدون حکم قانونی محصور باشند. این خلاف قانون اساسی است و نباید ادامه پیدا کند و این مسئله باید با گفت و شنود حل شود.

ممنوع‌ التصویری خاتمی بدون حکم قانونی است

مطهری در پاسخ به این سوال که چرا خاتمی باید ممنوع‌ التصویر شود، گفت: این مسئله نیز همچون موضوع حصر بدون حکم قانونی است. به طور کلی ما نمی‌توانیم هیچ‌کسی را از حقوق اجتماعی‌اش کنیم. هر محدودیت و مجازاتی باید روال قانونی خود را طی کند و برای آن حکم دادگاه وجود داشته باشد.

وی گفت: ممنوع‌التصویری آقای خاتمی قابل قبول نیست. من وقتی این مسئله از سوی معاون اول قوه‌ قضاییه مطرح شد، گفتم این موضوع از کجا آمده و ایشان پاسخ دادند این موضوع از سوی دادستان تهران مطرح شده است، اما وقتی از دادستان تهران هم پرسیدم پاسخی داده نشد. ما هم این مسئله را قانونی نمی‌دانیم و معتقدم نباید به آن ترتیب اثر داده شود.

برخی اصولگرایان شک داشتند در انتخابات ۸۸ تقلب شده یا خیر

مطهری در پاسخ به این سوال آیا استفاده از واژه فتنه برای خانه‌نشین کردن رقبای سیاسی درست است، گفت: استفاده از این واژه اشکالی ندارد، معنای لغوی فتنه جایی است که در آن امکان تفکیک حق از باطل وجود نداشته باشد. مثل جنگی که در آن گرد و خاک بلند می‌شود و نمی‌توان نتیجه را تشخیص داد. سال ۸۸ هم واقعا این اتفاق افتاد و تفکیک حق از باطل مشکل شد. بنابراین می‌توان کلمه فتنه را برای آن به کار برد. در‌‌ همان ابتدا برخی از اصولگرایان هم شک داشتند که در انتخابات تقلب شده یا خیر؛ شاید من اولین فردی بودم که لفظ فتنه را کار بردم اما سوءاستفاده از این کلمه درست نیست نباید با سوءاستفاده و به هر بهانه‌ای هر کسی را فتنه‌گر بدانیم.

کاسه‌های داغ‌تر از آش مشکل‌سازی می‌کنند

مطهری اظهار کرد: رهبری در دیدار با دانشجویان به صراحت این گفته را که نمی‌شود ایشان را نقد کرد رد کرده‌ و اعلام کرده‌اند چه کسی گفته نمی‌شود نقد کرد ما حرفی نداریم و من از انتقاد استقبال می‌کنم.

این نماینده مجلس سپس بخشی از صحبت‌های رهبری در دیدار با دانشجویان را برای حاضران خواند که در آن آمده بود: «عده‌ای تصور می‌کنند باید حرف‌های من را تکرار کنند، خیر؛ هرکس فکر کند و حرف خودش را بیان کند

مطهری خاطرنشان کرد: اینکه عده‌ای در کشور اجازه اظهار نظری مخالف رهبری نمی‌دهند مسئله‌ای است که متاسفانه وجود دارد و به اصطلاح کاسه‌های داغ‌تر از آش مشکل‌سازی می‌کنند بنابراین اشکال در ولایتمداران است نه در ولایت فقیه عده‌ای تصور می‌کنند باید از ولایت فقیه بت‌ بسازیم و پرستش کنیم؛ خیر، اینطور نیست، چون امیرالمومنین هم می‌گوید از من انتقاد کنید.

بعضی نهادهای نظامی بنگاه‌های اقتصادی آسیب‌زا بوجود آورده‌اند

وظیفه نظارتی مجلس در قبال نمایندگان پرسش دیگر دانشجویان حاضر در این جلسه بود که مطهری در این رابطه اظهار کرد: مجلس با ابزارهای متفاوت از جمله تذکر کتبی، تذکر شفاهی، سوال از مسئولان اجرایی، استیضاح و تحقیق و تفحص می‌تواند در برابر بی‌عدالتی‌ها بایستد و نظارت کند و در مورد خود نمایندگان نیز اینکه آیا رفتار یک نماینده در حوزه وظایف او بوده یا خیر، این نماینده مجلس افزود: در مواردی مانند نهادهای زیر مجموعه رهبری که مالیات پرداخت نمی‌کنند در صورتی که نهاد رهبری نظارت درونی انجام می‌دهد. حتی ایشان گفتند اگر لازم باشد باید از دفتر من هم تحقیق و تفحص کنید. یا در مواردی مانند بعضی نهادهای نظامی که بنگاه‌های اقتصادی آسیب‌زا بوجود آورده‌اند مجلس وارد نمی‌شود و خط قرمزهای مصنوعی ایجاد کرده‌ایم که درست نیست.

قانون نظارت بر نمایندگان اجازه آزادی بیان را می‌گرفت

او در پاسخ به اظهارات یکی از دانشجویان درباره مخالفت با تصویب قانون نظارت بر نمایندگان در گذشته اظهار کرد: در مجلس هشتم مخالف تصویب این طرح بودم چون متن اولی، آزادی بیان نماینده را از بین می‌برد. در متن ارائه شده، بندی وجود داشت که عنوان می‌کرد نماینده نمی‌تواند صحبتی کند که موجب نقض امنیت ملی باشد و ما گفتیم ممکن است تمام اظهارات یک نماینده شامل چنین بندی شود و از نظر عده‌ای امنیت ملی نقض شده‌ باشد که این آزادی بیان نماینده را محدود می‌کرد.

روايت مرتضي نبوي از سردرگمي‌ اصولگرايان

نمي‌دانم وحدت اصولگرايان چقدر «شدني» است

گروه احزاب|مرتضي نبوي چند سالي است كه ديگر عضويت در تشكل‌هاي اصولگرا را نمي‌پذيرد و به صفت شخصي‌اش عضو شوراي حل اختلاف قوا و مجمع تشخيص مصلحت نظام است. او البته همچنان مديرمسوولي روزنامه رسالت را به عهده دارد و از منظر يك فعال سياسي - رسانه‌اي اصولگرا وضعيت را تحليل مي‌كند. نبوي مانند بسياري از بزرگان اصولگرا اين روزها را با يأس و سردرگمي سپري مي‌كند. وقتي نه از جلسات سه حزب اصولگرا و نه از شوراي فقها خروجي عملياتي براي وحدت نيروهاي سياسي اين جريان اعلام نشده، باعث مي‌شود او هم دلواپس نتيجه انتخابات باشد و در مورد همفكرانش بگويد كه «تلاش مي‌كنند به ائتلافي برسند اما با توجه به اينكه زماني ندارند، نمي‌دانم اين امر تا چه حد شدني باشد».
او هم مثل بسياري ديگر از اصولگرايان دلشوره وحدت در ميان همفكرانش را دارد. اما بر خلاف برخي از آنان درمورد انتخابات رياست‌جمهوري گذشته مي‌گويد آن تجربه كاملا ناموفق بود. ابايي هم ندارد امروز بگويد رايزني‌هاي موتلفه، پايداري و ايثارگران به نتيجه نرسيده است.
مرتضي نبوي انتقاد ديگري هم دارد؛ انتقادي كه شايد در ميان اختلاف اين روزهاي جريان اصولگرا كمتر ديده مي‌شود. او از منتقدين اظهارنظرهاي انتخاباتي و سياسي اعضاي شوراي نگهبان است. انتقادي كه سال‌هاست توسط چهره‌ها و رسانه‌هاي اصلاح‌طلب مطرح مي‌شود اين‌بار از زبان مرتضي نبوي شنيدني‌تر است. منتقد جدي و سرسخت اصلاح‌طلبان امروز همان حرفي را مي‌زند كه آنها به خاطر بيانش هزينه دادند. او درباره اظهارات سياسي آيات جنتي و يزدي مي‌گويد: «به نظر من اظهارنظرهاي اين افراد اگرچه حرف مربوط به شخصيت حقيقي است اما در افكارعمومي قابل تفكيك نيست. وقتي آيت‌الله يزدي يا آيت‌الله جنتي اظهارنظر مي‌كنند، مردم مي‌گويند شوراي نگهبان از يك ليست يا جريان طرفداري كرد. مصلحت اين است كه كساني كه در نظارت يا اجرا مسووليت دارند، اظهارنظر نكنند.»
نبوي از جايگاه عضويت در مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز به مقايسه هاشمي‌رفسنجاني و احمدي‌نژاد مي‌پردازد. او تجربه سال‌ها كار كردن با هاشمي را دارد اما در كارنامه‌اش هرگز اثري از همكاري با احمدي‌نژاد نيست. با اين حال معتقد است هر دو نفر فاقد روحيه انتقاد‌پذيري هستند و البته در اين مقايسه احمدي‌نژاد را خود راي‌تر از هاشمي به تصوير مي‌كشد. در مورد بازگشت او نيز مي‌گويد توصيه‌اش به همه روساي جمهور اين است كه پس از هشت سال ديگر سوداي رياست قوه مجريه را در سر نداشته باشند چه آنكه هر گلي قرار بوده به سر مملكت بزنند در آن هشت سال زده‌اند.
او كه عضو شوراي حل اختلاف قوا نيز هست به خوبي مي‌تواند اختلافات قوا در دوره احمدي‌نژاد و روحاني را مقايسه كند. از همين منظر مي‌گويد اختلاف ميان قوا پيش از سال ٩٢ خيلي بيشتر از دو سال و چند ماه گذشته از دولت روحاني بوده است.

      اصولگرايان هم تجربيات موفق داشته‌اند و هم تجربيات ناموفق. در مجلس چهارم و پنجم موفق شدند. البته در آن زمان مثل حالا تفرق در اصولگرايي نداشتيم. در مجلس هفتم و هشتم و نهم هم موفق بودند و در دو مجلس آخر براي به وحدت رسيدن توانستند به فرمول‌هايي دسترسي پيدا كنند. در سال ٩٢ كاملا ناموفق بودند. چهره‌هاي شاخص اصولگرايي همه كانديدا شدند و حتي سه شخصيتي كه با هم اعلام كردند كه قرار گذاشته بودند يكي از آنها بمانند موفق نشدند و تنها آقاي حداد‌عادل كناره‌گيري كردند. من اكنون در تشكل‌هاي اصولگرايي حضور ندارم و حتي چند دوره است كه عضو شوراي مركزي جامعه مهندسين هم نيستم. با وجود اصرار دوستان خودم داوطلب نشدم ولي اخبار را مانند شما رصد مي‌كنم. اخبار حاكي از اين است كه با تجربه انتخابات ٩٢ اصولگرايان تلاش مي‌كنند به فرمولي براي وحدت برسند. ظاهرا نزديك شدن سه تشكل موتلفه، پايداري و ايثارگران نتوانسته در اين زمينه كمكي بكند. به نظر مي‌آيد به دنبال اين هستند كه به فرمول‌هاي فراگيرتري برسند. برداشتم اين است كه تلاش مي‌كنند به ائتلافي برسند اما با توجه به اينكه زماني ندارند، نمي‌دانم اين امر تا چه حد شدني باشد.
        مسوولاني كه درباره انتخابات اظهارنظر مي‌كنند مي‌گويند ما يك شخصيت حقيقي داريم و يك شخصيت حقوقي. مثلا آقاي يزدي شخصيت حقيقي‌اش، رييس جامعه مدرسين است يا آيت‌الله جنتي يك فقيه با سابقه انقلابي است پس اين حق را به خودشان براي اظهارنظر مي‌دهند. اما اينها در عين‌حال عضو فقهاي شوراي نگهبان هستند. به نظر من اظهارنظرهاي اين افراد اگرچه حرف مربوط به شخصيت حقيقي است اما در افكار عمومي قابل تفكيك نيست. وقتي آيت‌الله يزدي يا آيت‌الله جنتي اظهارنظر مي‌كنند، مردم مي‌گويند شوراي نگهبان از يك ليست يا جريان طرفداري كرد. مصلحت اين است كه كساني كه در نظارت يا اجرا مسووليت دارند، اظهارنظر نكنند. البته سابقه اين اظهارنظرها مختص شوراي نگهبان نيست. براي دولت هم همين است. وقتي آقاي خاتمي رييس‌جمهور بود و دولت مجري انتخابات، ايشان رسما به مردم گفت اگر مي‌خواهيد من بتوانم كار كنم، به مجلسي راي بدهيد كه مورد نظر من است. اين هم شايد مصلحت نباشد و دخالت دولت در سرنوشت انتخابات است. درست است كه آقاي رييس‌جمهور يك شأن سيد محمد خاتمي دارد و يك روحاني عضو مجمع روحانيون است يا پدر معنوي حزب مشاركت است اما اينكه ايشان اظهارنظر كند و از تريبون رياست‌جمهوري به مردم علامت بدهد كه به يك جريان راي دهند، در افكار عمومي اين احساس به وجود مي‌آيد كه در امر انتخابات دخالتي شده است. به هر حال از نظر مصلحتي بهتر است كه مجري و ناظر اظهارنظري درباره انتخابات نداشته باشند.
     در حال حاضر هم مي‌بينيم كه شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان فعال شده و با حزب اعتدال و توسعه كه نماد دولت هستند مرزبندي دارد، اينها در مسائل مختلف اختلاف‌نظر دارند مثلا درباره نوع همكاري با آقاي لاريجاني. اصلاح‌طلبان اصلا نزديك شدن به لاريجاني را قبول ندارند. اعتدال و توسعه‌اي‌ها و نزديكان به دولت چنين تمايلي دارند و مي‌خواهند ماجراي انتخابات رياست‌جمهوري سال٩٢ كه اصلاح‌طلبان از نامزد خود صرف نظر كردند و از آقاي روحاني حمايت كردند، تكرار شود. نوع فعاليت آقاي لاريجاني به نظر مي‌رسد قرابت بيشتري با دولت دارد. به خصوص در مساله مذاكرات و برجام مواضع ايشان به دولت نزديك بود. شايد آقاي لاريجاني با طيف پايداري اصلا نتواند كنار بيايد.
        اختلافات ميان قوا قبل از سال ٩٢ خيلي بيشتر بود. در اين دوره فقط يك نامه از سوي آقاي روحاني منتقل شد كه روزنامه دولت اطلاع‌رساني كرد. در مجموع بحث چشمگيري در اين دوره نداشتيم. گاهي رهبري اصلا نيازي به مشورت با شوراي حل اختلاف قوا ندارند و تذكر خصوصي مي‌دهند كه مثلا چرا از تريبون مطرح مي‌كنيد. اينها را ما نمي‌دانيم. موارد ارجاع به ما، مواردي است كه تقاضا از سوي يك يا چند رييس قوه به رهبري مي‌رسد و ايشان هم براي كارشناسي ارجاع مي‌دهند به شورا. منشا اين مسائل كه بررسي مي‌كرديم، برداشت‌هاي مختلف از قانون اساسي است. از يك اصل به ويژه مجلس و قوه مجريه و مقننه از قانون اساسي درباره بودجه برداشت متفاوتي دارند. گاهي ممكن است نظر شوراي نگهبان هم مورد پذيرش قرار نگيرد. فرض كنيد درباره اختيارات نظارتي شوراي نگهبان و اختيارات دولت در اجراي انتخابات تفاوتي در برداشت باشد. قانون اساسي گفته تفسير قانون اساسي با شوراي نگهبان است و اين شورا مرجع است، اگر در قانون اختلاف داريد، مرجع مجلس است و مجلس مي‌تواند قوانين خود را آنجا كه مبهم است، تفسير كند، اگر در سياست‌هاي كلي ابهام داريد، مجمع تشخيص مصلحت نظام مرجع تفسير مصوباتش است.
         من فقط در مجمع آقايان هاشمي و احمدي‌نژاد را ديده‌ام و در دولت هيچ‌كدام از اين افراد حضور نداشته‌ام. از بيرون كه به عنوان يك ناظر نگاه كنم، من هر دو نفر را داراي نقاط قوت ديدم و هم داراي نقاط ضعف قابل توجه. آقاي هاشمي در دوره‌اي كه بودند زيرساخت‌هاي كشور را توسعه دادند. قدم‌هاي بلندي را در جهت جايگزيني واردات برداشتند؛ زماني كه ايشان بر سر كار آمدند كشور ما واردات زيادي داشت مثلا حدود ١٠ميليارد دلار مصالح ساختماني مثل تيرآهن وارد مي‌كرديم. در زمان ايشان توليد داخلي رونق گرفت، توسعه پتروشيمي‌ها، صنايع داخلي و امور زيربنايي از اقدامات ايشان بود. روابط ما با كشورهاي خارجي را توسعه دادند، ايشان روابط ما با روسيه را برقرار كردند. اما خب اشكالاتي هم داشتند مثلا در زمان آقاي هاشمي شكاف بين كارگزاران و مردم محسوس شد. كارگزاران براي خود استاندارد زندگي تعريف كردند كه با زندگي مردم متفاوت بود و از همان زمان شكاف بين مردم و مسوولان آغاز شد و مردم احساس كردند آن عدالت اجتماعي كه انقلاب مطرح كرده بود، زير سوال رفته است. يا تسامحي در رابطه با ارزش‌هاي انقلاب به وجود آمد و با اين عنوان كه مديران قوي مي‌خواهند كار را پيش ببرند، قانون‌شكني و فساد اداري رايج شد. در مورد آقاي احمدي‌نژاد ايشان روش‌هايي به كار گرفت كه شكافي كه در دوره آقاي هاشمي و دوره اصلاحات وجود داشت را پر كرده و بدنه اجتماعي را بيشتر با خودش همراه كرد. در رابطه با عدالت توزيعي كارهاي خوبي انجام داد كه آثارش هنوز در ذهن مردم هست. اما خب اشتباهاتي هم داشت كه من به موقع در موردش صحبت كردم. پس نبايد صفر و صد به ماجرا نگاه كرد. هر كدام نقاط قوت و نقاط ضعفي داشتند.
         آقاي هاشمي مسوولاني كه نظر ايشان را مي‌پذيرفتند جذب مي‌كرد. خوشش نمي‌آمد كسي اطرافش باشد كه نظر مخالف داشته باشد اما نه اينكه با آنها برخورد كند. يادم است در دوره چهارم مجلس بود و به عنوان ناظر مجلس در شوراي ارز حضور داشتم. آنجا ما همه نقدهاي‌مان را مي‌گفتيم اما آقاي هاشمي تصميمي كه مي‌خواست مي‌گرفت. در آن زمان بحران ارزي داشتيم. كارشناسان و رييس بانك مركزي هر هفته يك دستورالعمل پيشنهاد مي‌دادند و براساس آن، عده‌اي ورشكست مي‌شدند و عده ديگري ثروتمند مي‌شدند. من به آقاي هاشمي مي‌گفتم كه از مسوولان بانك مركزي بخواهد آثار تصميمات‌شان را بررسي كنند اما ايشان توجهي نمي‌كرد و به آنها اعتماد مي‌كرد و نتيجه‌اش اين مي‌شد كه هر چند روزي با يك بخشنامه جديد ارزي مواجه مي‌شديم. آقاي احمدي‌نژاد هم همين طور بود. او مشهور بود كه حتي در دولت به‌تنهايي تصميم مي‌گرفت و فقط نظري كه خودش قبول داشت را مي‌پذيرفت. يعني اينطور نبود كه نظر مشورتي بگيرد و بعد از آن جمع‌بندي كند. او هم آدم مشورت‌پذيري نبود و يكي از مهم‌ترين نقاط ضعفش نيز همين بود. يك خاطره جالبي كه از ايشان به ياد دارم اين است كه ايشان چندين مرتبه در اظهاراتش گفت كه در مورد فلان برنامه خودم چندهزار ساعت كار كارشناسي كردم. ما مي‌گفتيم همين كار غلط است. شما كه نبايد كار كارشناسي بكني. شما تصميم‌گير و تصميم‌ساز هستي. متخصصاني هستند كه بايد براي شما چند سناريو درست كنند و شما يكي از آنها را انتخاب كني. شما كارشناسي اقتصادي مي‌كني در حالي كه حتي الفباي اقتصاد را بلد نيستي. نه اينكه اطلاعات اقتصادي نداشته باشد اما كار و شأن يك رييس‌جمهور كار كارشناسي نيست. اما افتخارش اين بود كه چند هزار ساعت كار كارشناسي كرده است. الان در مجمع تشخيص ايشان اگرچه مرتب در جلسات مجمع تشخيص شركت مي‌كند اما هيچ‌گونه اظهارنظري نمي‌كند.
         آقاي هاشمي وقتي در مورد موضوعي نظري نداشته باشد، افراد مختلف نظرشان را مي‌دهند و سپس راي‌گيري و تصميم‌گيري مي‌شود اما وقتي خودش نظري داشته باشد جلسه را خيلي معطل مي‌كند. يعني وقتي خودش نظري دارد و اعضاي جلسه نظر ديگري دارند، جلسه را تمام نمي‌كند و موضوع را به جلسه ديگري موكول مي‌كند. آنقدر ماجرا را كش مي‌دهد تا راي را به نفع نظري كه خودش دارد تغيير دهد.

مطهری: ائتلاف اصولگرایان معتدل و اصلاح‌طلبان معتدل کاری منطقی است

» سرویس: سياسي - مجلس

کد خبر: 94082112796

پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۴

علی مطهری گفت که احتمال ائتلاف اصولگرایان معتدل و اصلاح‌طلبان معتدل بیش از 50 درصد است.

نماینده تهران درمجلس شورای اسلامی با حضور در غرفه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی این خبرگزاری درباره برخی اخبار مبنی بر احتمال سرلیستی‌اش در فهرست های انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفت: من بحث قرار گرفتن اسم خود در سرلیست انتخاباتی اصلاح طلبان را نشنیدم اما مخالفتی نیز با قرار گرفتن اسم خودم در لیست هیچ گروهی چه اصلاح طلب و چه اصولگرا ندارم.

وی درباره برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر احتمال ردصلاحیتش از سوی شورای نگهبان گفت: دلیلی برای رد صلاحیت خود در انتخابات نمی‌بینم البته اگر رد صلاحیت هم شوم که هیچ.

نماینده مردم تهران در مجلس در خصوص احتمال ائتلاف اصول‌گرایان معتدل و اصلاح‌طلبان معتدل گفت: احتمال ائتلاف اصول‌گرایان معتدل و اصلاح طلبان معتدل بیش از 50 درصد است و به نظرم ائتلاف این دو گروه کار درست و منطقی است.

مطهری خاطر نشان کرد: مشخص نیست اکثریت مجلس آینده چه گروهی را تشکیل دهد و این موضوع به رفتار شورای نگهبان بستگی دارد که در بررسی صلاحیت‌ها چگونه عمل کند.

وی همچنین در خصوص عدم حضور برخی رسانه‌ها در نمایشگاه مطبوعات اظهار کرد: اگر مطبوعات معترض در نمایشگاه شرکت می‌کردند بهتر بود چرا که می‌توانستند حرف‌های خود را در نمایشگاه بزنند و حرفی که دارند را بهتر به مردم منتقل کنند.

وی افزود: البته گاهی دولت در مواجهه با منتقدان حساسیت زیادی نشان می‌دهد که ضرورتی ندارد. خودِ من زمانی که در هیأت نظارت بر مطبوعات بودم با توقیف «9 دی» و امثال آن مخالفت می‌کردم و می‌گفتم نباید حساسیت نشان داد.

مطهری یادآور شد: عملکرد فعلی دولت نیز در این حد نبود که نمایشگاه توسط برخی رسانه‌ها تحریم شود، آن‌ها اعتراضی نسبت به نوع توزیع یارانه‌ها و برخورد با مطبوعات دارند که می‌توانستند همین جا اعتراضات خود را مطرح کنند.

رییس شورای همگرایی اصولگرایان:

باید برای افزایش مقبولیت و محبوبیت خودمان بکوشیم

» سرویس: سياسي - سياست داخلي

کد خبر: 94082112916

پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۰

رئیس شورای همگرایی اصولگرایان گفت: گروهی در صحنه اجتماعی و انتخابات موفق خواهند شد که از نگاه مردم مقبولیت و محبوبیت داشته باشند و ما نیز باید بکوشیم مقبولیت و محبوبیت خودمان را در میان مردم افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی رئیس شورای همگرایی اصولگرایان، عصر امروز در نخستین کنگره جمعیت نیروهای انقلاب که در مجموعه فرهنگی رفاه برگزار شد با بیان اینکه عنصر اصلی اقبال مردم به یک گروه و جمعیت همان مقبولیت و محبوبیت آن‌ها در نگاه مردم است، اظهار کرد: هر گروهی نمی‌تواند موقعیت‌های مد نظرش را کسب کند مگر اینکه شرایط آن را دارا باشد و اولین عاملی که در این میان مورد نظر است و باید به آن تأکید کنیم داشتن مقبولیت در صحنه اجتماع است.

وی افزود: گروهی در صحنه اجتماعی موفق خواهند شد که از نگاه مردم مقبولیت مناسب را داشته باشند و این اولین شرط موفقیت هر گروهی است که می‌خواهد در عرصه اجتماعی کاری را صورت دهد.

وی با اشاره به اینکه گروه‌های اصولگرا باید بکوشند میزان مقبولیت خود را در جامعه افزایش دهند، اضافه کرد: عنصر اصلی مقبولیت، محبوبیت است و اگر می‌خواهیم مقبولیت خود را تقویت کنیم باید محبوبیت‌مان را افزایش دهیم و یک جریان وقتی می‌تواند در جامعه افکار و اندیشه‌هایش را بر کرسی بنشاند که مقبول و محبوب باشد.

قائم مقام جامعه روحانیت مبارز با طرح این پرسش که راه افزایش مقبولیت و محبوبیت در جامعه چه چیزی است، اظهار کرد: مردم باید بدانند که ما در خدمت آن‌ها هستیم و نباید تنها در موقعی که با مردم کار داریم و رأیشان را می‌خواهیم، در میان آن‌ها باشیم و وقتی خرمان از پل گذشت به آن‌ها بی‌اعتنایی کنیم؛ این شیوه نمی‌تواند محبوبیت و مقبولیت ایجاد کند.

تقوی افزود: اگر ما شعار مردم مداری می‌دهیم باید به آن عمل کنیم و اگر بر دوش مردم پا گذاشته و به کرسی ریاست رسیدیم به جای اینکه به مردم کمک کنیم منافع‌ خودمان را در نظر بگیریم، مردم فکر می‌کنند که تمام آن وعده‌ها برای استفاده خود ما بوده است و در این شرایط معلوم است که اعتماد نمی‌کنند و به ما رای نمی‌دهند.

وی با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم مقبولیت‌مان بیشتر شود باید اعتماد مردم را به خود جلب کنیم اظهار کرد: زمانی که می‌گوییم خادم مردم هستیم باید ثابت کنیم و اگر می‌گوییم مردم را دوست داریم باید آن را در عمل نشان دهیم و در این صورت می‌توانیم مقبولیت اجتماعی کسب کنیم. ما باید از پست و مقامی که از آن دم می‌زنیم برای خدمت به خواسته‌های مردم استفاده کنیم نه برای منافع شخصی خودمان.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه باید با مردم صادق باشیم و در جهت خیر و صلاح آن‌ها گام برداریم اظهار کرد: ما باید بکوشیم که از مردم جدا نشویم و نسبت به آن‌ها صادقانه عمل کرده و خیر و صلاح‌شان را بخواهیم اما متاسفانه در بعضی از شرایط پیش آمده است که این طور نبوده‌ایم و باید به این موضوع توجه کنیم.

قائم مقام جامعه روحانیت مبارز با اشاره به اینکه درد مردم باید درد ما هم باشد اظهار کرد: همیشه شعار و خواسته مردم را باید شعار و خواسته خودمان قرار دهیم و اگر مردم چنین چیزی را احساس کنند حتما به ما اقبال پیدا می‌کنند و در برنامه‌هایمان موفق خواهیم بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نیاز دوم در رسیدن به موفقیت در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی ایمان داشتن به راهی است که در آن قرار داریم اظهار کرد: آن جمعیت و نیرویی موفق است که به اهداف، شعارها و ارزش‌های خود ایمان داشته باشد. اگر حرف ما یک چیز باشد و عمل ما چیز دیگری موفق نخواهیم شد.

تقوی افزود: یکی از نشانه‌های مومن این است که به حرفش عمل کند. ما نیز به عنوان تشکلی اصولگرا، مومن و مسلمان هستیم و اگر به راه‌مان ایمان داشته باشیم انگیزه‌مان نیز برای تلاش، تقویت خواهد شد و انسان با انگیزه کارش را حتما به پیش خواهد برد.

وی تاکید کرد: اگر کسی مومن باشد در برابر ناملایمات محکم می‌ایستد و این حرف‌ها که ما شکست خورده‌ایم و ابزاری در اختیار نداریم و قدرت در اختیار گروه دیگری است برایش معنایی نخواهد داشت و به کار تشکیلاتی خود خواهد پرداخت.

رییس شورای همگرایی اصولگرایان سومین عامل موفقیت نیروهای اصولگرا را در انتخابات پیش رو، پرهیز از خودستایی، خودپرستی و انحصارطلبی دانست و گفت: یکی از مشکلات احزاب، گروه‌ها و جمعیت‌ها همین آفت خودستایی و خودپرستی است، اینکه بگوییم فقط ما هستیم و دیگران نه. یا اینکه قدرت باید به دست ما باشد و نه دیگران؛ چنین عقیده‌ای با معیارهای اسلامی سازگاری ندارد و باید این چنین اندیشه‌ها را از خود دور کنیم.

وی با بیان اینکه تحجر تنها در مذهب و دیانت وجود ندارد افزود: تحجر فقط تحجر دینی و مذهبی نیست بلکه در حوزه سیاست هم تحجر وجود دارد. تحجر سیاسی باعث فلج شدن مجموعه‌ای بزرگ خواهد شد و آفت موفقیت یک جمعیت و تشکل سیاسی خواهد بود.

تقوی در ادامه با تاکید بر اینکه ما بر روی مواضع حق خود به طور قاطعانه خواهیم ایستاد اظهار کرد: هشدارهایی که بیان کردم برای احزاب و تشکل‌هایی است که با ما در اصول مشترک هستند و نباید برخورد بدی با آن‌ها داشته باشیم وگرنه ما هرگز با کسانی که به دنبال ساختارشکنی بوده‌اند و می‌کوشیده‌اند سفره نظام را برچینند وحدت نخواهیم کرد، هرچند ممکن است آن‌ها را دعوت کنیم که از مواضع خود کوتاه بیایند.

قائم مقام جامعه روحانیت مبارز با اشاره به اینکه هرگاه از حوزه اصولگرایان یک صدا بیرون آید آن وقت است که ما موفقیت پیدا خواهیم کرد گفت: وقتی از حوزه اصولگرایی یک صدا بیرون آمد هم ما به موفقیت می‌رسیم و هم رهبر معظم انقلاب خوشنود خواهد شد؛ چرا که مقام معظم رهبری از تفرقه نیروهای مومن، ولایی و علاقمند به نظام ناراحت است. پس اگر می‌خواهیم ایشان را شاد کنیم تا با فکری آرام به رهبری جهان اسلام بپردازد، وحدت کنیم.

تقوی تاکید کرد: اصولگراها باید رشد خود را در صحنه سیاسی انتخابات با وحدت‌شان به اثبات برسانند و از هم اکنون همه ما کمک کنیم که اگر جایی مشکلی وجود دارد و یا بین نیروهای انقلاب اختلاف نظری وجود دارد برطرف شود و در جهت وحدت و یکپارچگی حرکت کنیم.

وی ادامه داد:‌ هر تشکلی که بخواهد موفق شود باید با یارانی مخلص و معتقد این راه را طی کند و تشکل‌های اسلامی و اصولگرا یارانی اسلامی و مخلص می‌خواهد.

تقوی در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت نیروهای اصولگرایی در استان‌های کشور اشاره کرد و گفت: باید این خبر خوشحال کننده را به شما بدهم که نیروهای اصولگرایی در استان‌ها خیلی جلوتر حرکت می‌کنند و پرشورتر هستند و شور و نشاط اصولگرایان در استان‌ها بیشتر از پایتخت است.

قائم مقام جامعه روحانیت مبارز در ادامه با اشاره به یاد و خاطره مرحوم آیت الله محمدرضا مهدوی کنی رییس سابق جامعه روحانیت مبارز اظهار کرد: جا دارد که از مرحوم آیت الله مهدوی کنی یاد کنم که در حال حاضر با تمام وجود فقدان ایشان را احساس می‌کنیم و در کار عظیم به وحدت رساندن اصولگرایان پشت همه ما خم شده است. در حالی که در دورانی که ایشان در قید حیات بودند با یک سخنرانی یا دیدار در دفترشان کارها را جلو می ‌بردند، اما امروز هم ما می توانیم با رهنمودهای آیت الله مهدوی کنی به وحدت برسیم و اگر ما در کنار هم باشیم روح ایشان را شاد خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی در ابتدای سخنانش با بیان اینکه وحدت برای یک جامعه چیزی جز خیر و برکت به همراه نخواهد داشت و در سایه وحدت است که خیرات و برکات برای جامعه به وجود می‌آید، اظهار کرد: تفرقه جامعه بشری را تبدیل به جهنم می‌کند و در جامعه‌ای که بر طبق تفرقه بکوبند آن عده از کسانی که روح و جان‌شان زنده باشد این شرایط را تحمل نمی‌کنند و می‌کوشند شرایط را به سمت وحدت پیش ببرند.

تقوی با اشاره به برگزاری نخستین کنگره جمعیت نیروهای انقلاب اسلامی اظهار کرد: خدا را شاکرم که تعدادی از دوستان در اینجا گرد هم آمده‌اند تا شعار وحدت سر بدهند و همه را به همگرایی و وفاق دعوت کنند. آیین اسلام به پیروان خود تاکید دارد که برای حل مسایل و مشکلات اجتماعی باید به صورت گروهی وارد صحنه شد و کارهای اجتماعی نیز نیاز به کمک همگانی دارد و این جلسه می‌تواند کمک کند تا از هر جهت شرایط برای وحدت نیروهای اصولگرا فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از قله‌ها را تنها با وحدت می‌توان فتح کرد اظهار کرد: اسلام دین جمع و جمع‌گرایی است و زمانی می‌توانیم ره صدساله را یک شبه طی کنیم که همه نیروها را در کنار هم جمع کنیم و اسلام نیز می گوید اگر قدرت خدا را می خواهید ببینید با هم باشید تا قدرت خدا را در جامعه به نمایش بگذارید.

تقوی ادامه داد: همه نیروهای اصولگرا بکوشند به یکدیگر کمک کنند تا شرایط برای وحدت فراهم شود و این را نگویند که من مال یک گروهم و دیگری در گروهی دیگر. ما همگی در اصول مشترک هستیم و هدف‌مان نیز یکی است هرچند زیر اسم‌های متفاوتی قرار داشته باشیم.

وی در ادامه با طرح این پرسش که آیا هر جمعیتی که دور هم جمع شوند می‌توانند موفق باشند و اینکه چه جمعیت هایی از نظر اسلام مطلوب است اظهار کرد: جمعیتی که بر محور ولایت، امام و امامت باشد مطلوب اسلام است چرا که محوریت ولایت به آن معنا می‌بخشد و جهت‌گیری‌هایش را مشخص می‌کند وگرنه منافقین و کفار هم اجتماع دارند و با هم کار می‌کنند.

تقوی ادامه داد: این گونه جمعیت ها که در اصول مشترک هستند با هر نام و در هر شکلی که باشند چون در اهداف و اصول اعتقادی مشترک هستند هرگز دچار تباین نمی شوند و در مواقعی که مشکلاتی برای جامعه پیش می ‌آید کنار هم قرار می‌گیرند و می‌کوشند تا مشکلات را رفع کنند.

به گزارش ایسنا در ابتدای این مراسم علی اسفندیاری مسئول هماهنگی جمعیت نیروهای انقلاب اسلامی با بیان اینکه این نشست تشکیل شده است تا راه‌های رسیدن به وحدت را برای اصولگرایان آسان کند اظهار کرد: باید بکوشیم که با هماهنگی به سمت انتخابات مجلس حرکت کنیم؛ چرا که اگر در میان نیروهای اصولگرا تفرقه وجود داشته باشد با ضربه‌ای سخت‌تر از آنچه در مجلس ششم شاهدش بودیم مواجه خواهیم شد.

این نشست با حضور چهره‌های چون حمیدرضا ترقی، لاله افتخاری، قدیری ابیانه، اسدالله بادامچیان، کامران دانشجو و جمعی دیگر از چهره‌های اصولگرایی در مجموعه فرهنگی رفاه برگزار شد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور:

مجلس، تنگه احد اصولگرایان است

» سرویس: سياسي - سياست داخلي

کد خبر: 94081005825

یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۸

 

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، مجلس شورای اسلامی را به گلوگاهی حساس و تنگه احد تشبیه و تاکید کرد که مبادا مجلس آینده از دست اصولگرایان خارج شده و مجلسی مشابه مجلس ششم دوره اصلاحات ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌رضا تقوی عصر یکشنبه در همایش ولایت‌مداران در شیراز، تاکید کرد که امروز شرایط سیاسی بسیار دشوار و شناخت چهره‌ها سخت است و تنها راه حل در حفظ وحدت اصولگرایان، توجه به همگرایی و فکر جمعی است.

تقوی با بیان اینکه کار سیاسی کردن در هر زمانی سختی‌های خود را دارد، مقدس بودن هدف را مهمترین اصل دانست و تاکید کرد که در این صورت تمام سختی‌ها بر افراد آسان خواهد شد.

وی به ویژگی‌های یک فرد سیاسی پرداخت و بر این موضوع تاکید کرد که افراد فاقد چنین ویژگی‌هایی نباید خود را سیاست‌مدار و سیاست‌کار بدانند، اگرچه همراهی با افراد و جمع‌های سیاسی برای هیچ فردی منعی نداشته و ندارد.

به اعتقاد تقوی افراد سیاسی حداقل پنج ویژگی عمده شامل داشتن فکر و ذهن سیاسی، ایمان به راه، اطلاعات به‌روز، ادبیات مناسب و رفتار مناسب، را باید دارا باشند تا بتوانند در مسیری که انتخاب کرده‌اند، موفق عمل کنند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور در تشریح این ویژگی‌ها، گفت: بعضی از افراد جسمشان در جمع‌های سیاسی است ولی فکر سیاسی ندارند، داشتن فکر سیاسی یعنی انسان به جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند، به مواضع رقیب یا دشمن، تغییرات در جامعه و ... حساس باشد و همه این‌ها را جدی بگیرد.

وی با طرح این دیدگاه که نگاه سیاسی به تمام مسائل را نگاهی جامع نمی‌داند، لزوم داشتن نگاهی سیاسی در موضوعات مختلف را از ویژگی‌های مهم در افراد سیاسی دانست و گفت: فکر سیاسی زمانی ایجاد می‌شود که فرد خودش را در برابر افکار سیاسی قرار دهد، اخبار و رویدادها را بداند و با مسائل آشنایی پیدا کرده و مواضع را تحلیل کند. در این میان افراد بدون فکر سیاسی اگر قرار است در جمعی سیاسی حضور داشته باشند باید به افراد خبره اعتماد کنند.

تقوی، از داشتن ایمان به راه، به‌عنوان شاخصه دیگر انسان‌سیاسی یاد و اضافه کرد: ایمان داشتن به راه، نظریه و فکر می‌خواهد که آن را دنبال کنیم، کسی به راه خود ایمان دارد که به واسطه مواجهه شدن با سختی یا شکست، منزوی، نگران و مضطرب نشود، چون راه خود را درست می‌داند، از اندک بودن تعداد همراهان دچار یاس نشود و اگر در زمانی فرصت برای فعالیت و مانور و انجام کار نداشت، وحشت نکند و بر مواضع خود بایستد.

عضو شورای فرهنگ عمومی کشور به‌روز بودن را دیگر ویژگی یک فرد سیاسی عنوان و با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) تصریح کرد: این یک ویژگی بسیار مهم است، زمان‌شناسی به‌معنای دانستن تقویم زمانی نیست، نیرویی که می‌خواهد کار سیاسی انجام دهد، مسائل روز را به‌خوبی رصد و تحلیل می‌کند و از کنار هیچ اتفاقی به‌سادگی عبور نمی‌کند و اگر اطلاعاتی ندارد، از دیگران برای تحلیل مسائل کمک می‌گیرد.

او با بیان اینکه امروز و هنوز برخی از افراد در دهه شصت و هشتاد سیر می‌کنند، گفت: طی این سال‌ها خیلی ریزش‌ها و رویش‌ها اتفاق افتاده است که یک نیروی سیاسی باید همه این مسائل را به‌خوبی بداند.

تقوی با تاکید بر لزوم توجه به بیانات مقام معظم رهبری و کلیدواژه‌های مورد استفاده ایشان، تصریح کرد: تشکل‌های سیاسی باید برای تبیین و تفسیر این کلیدواژه‌ها کلاس‌ها و جلسات متعدد برگزار کنند.

وی با بیان اینکه کلیدواژه جدید مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب، نفوذ است، بر اهمیت تبیین ابعاد این کلید‌واژه و مسائل مربوط به آن تاکید کرد و گفت: چرا مقام معظم رهبری روی مسئله آمریکا تاکید دارند، مگر چه اتفاقی در حال رخ‌دادن است؟ مگر روزنه‌ای پیدا شده؟ چه کسی دارد بستر را فراهم می‌کند، موقعیت فتنه و فتنه‌گران چیست؟ کجاست؟ آیا این موضوع که مورد تاکید مقام معظم رهبری است را رصد می‌کنیم؟

به اعتقاد این فعال سیاسی، ویژگی چهارم یک نیروی سیاسی، داشتن ادبیات مناسب سیاسی و کاربرد آن متناسب با زمان و مکان مناسب است که با شناخت زمان، مشخص می‌شود.

تقوی گفت: باید ادبیات ما بیانگر آرمان‌هایمان باشد، شخصیت سیاسی از این طریق قابل ارزیابی است، بسیاری از نیروها چون ادبیات سیاسی را در نظر نمی‌گیرند، هدف ضربه می‌بیند، مقام معظم رهبری در ادبیات سیاسی یک الگو هستند، گاه یکی از همفکران ما مصاحبه‌ای می‌کند و رقیب تا مدت‌ها آن را بر سر ما می‌زند، کسی که می‌خواهد مصاحبه کند و حرف بزند باید با ادبیات سیاسی آشنا باشد، در این میان بعضی از دوستان باید فقط گوش کنند و اصلا نباید صحبت کنند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، از رفتار سیاسی به‌عنوان ویژگی‌ پنجم یک فرد سیاسی یاد و خاطرنشان کرد: کسی که در جمع سیاسی حاضر می‌شود باید رفتاری مناسب هم داشته باشد، رفتار نامناسب یک همراه، به همه ضربه می‌زند، از سلام و علیک‌ها برداشت می‌شود، اینکه با آن رئیس جمهور یا این نماینده چگونه دست‌ می‌دهد، چگونه رفتار می‌کند، چهره‌اش در آن زمان چگونه‌است، همه اینها معنا دارد.

وی با اشاره به تحلیل رفتارهای سیاسی در سطوح مختلف ملی و بین‌المللی و دیپلماتیک، خاطرنشان کرد: اینکه فرد با چه کسی ارتباط دارد و چگونه رفتار می‌کند، بسیار اهمیت دارد و اگر در این مسائل دقت نشود نمی‌توان کار سیاسی کرد.

تقوی همچنین از قدرت همراهی داشتن با جمع به‌عنوان یک ویژگی مهم یاد و بر لزوم تبعیت از خرد جمعی و قبول تصمیمات جمعی، برای رسیدن به موفقیت تاکید کرد و گفت: جمع تا زمانی که تصمیمی نگرفته همه امکان اظهار نظر دارند اما وقتی تصمیم گرفته شد دیگر باید همه تابع آن باشند.

وی با بیان اینکه گاه به‌دلیل خودخواهی و خودشیفتگی یک فرد، موفقیت‌ کسب نمی‌شود، تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی گلوگاه و تنگه احد است، مبادا که در آینده شاهد شکل‌گیری مجلسی مشابه مجلس ششم دوره اصلاحات باشیم، امروز شناختن چهره‌ها بسیار سخت است و راه دست‌یابی به قدرت، غیر از باهم بودن و وحدت و همگرایی نیست.

تقوی تصریح کرد: اگر ولایی و اصولگرا هستیم، منیت و نفسانیت ما را نباید در خود غرق کند، در هر زمینه‌ای که می‌خواهیم موفق باشیم باید وحدت داشت، البته در این جمع موضوع انتخابات مطرح نیست، بحث همگرایی و شرایط آن مطرح است، کار انتخابات و ساز و کار آن در جای دیگری انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام تقوی در بخشی از این همایش به چند سئوال مطرح شده از سوی حاضران پاسخ داد و در جواب این سئوال که نظر شما در مورد همراه بودن آقای احمدی‌نژاد و نزدیکانش با اصولگرایان چیست؟ گفت: خیلی از رسانه‌ها خواسته‌اند که ما در خصوص همراهی افراد نظر بدهیم اما حوزه اصولگرایی وسیع است و همه را با اختلاف نظرها و سلیقه‌های متفاوت در خود جای می‌دهد، مهم این است که در اصول مشترک باشیم و اصول هم قانون اساسی، ولایت‌مداری، توجه به ارزش‌ها و آرمان‌ها و دیگر اصول اساسی است. کسی که به‌دنبال وحدت و همگرایی است باید سلایق را کنار هم قرار دهد تا اختلاف‌ها برداشته شود.

تقوی در خصوص آخرین وضعیت گروه‌ها و تشکل‌های مختلف اصولگرایی در کشور نیز از برگزاری منظم جلسات برای رسیدن به همگرایی کامل خبر داد و گفت: از یکسال قبل این جلسات آغاز شده است و همچنان تداوم دارد ما نیز در مسیر همگرایی هرچه بیشتر تلاش می‌کنیم، به جاهای خوبی هم رسیده‌ایم البته رقیب هم بشدت کار می‌کند و یکی از اقداماتش هم این است که یک‌پارچگی در جبهه اصولگرایی ایجاد نشود.

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: