نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2015-12-20

نویدنو  27/09/1394 

 

 

آیا سلطنت راست در اسپانیا پایان می گیرد؟

کان هالینان  - آرش وجدانی

 

به نظر می رسد" فرار" صفت گزینه ای برای ناظران انتخاباتی باشد که در روز 20 دسامبر وارد انتخابات اسپانیا می شوند ،رای گیری  ای که احتمالا نه تنها چهره سیاسی پنجمین اقتصاد اتحادیه اروپایی را تغییر خواهد داد ، بلکه انتخاباتی خواهد بود که تمام سازمان 28 ملتی را به ارتعاش در خواهد آورد . چشم انداز سیاسی که مدت طولانی تحت سلطه دو حزبی – حزب دست راستی مردم و حزب کارگران سوسیالیست چپ مرکز- قرار داشت در طی دو سال گذشته اتمیزه شده است . مانوئل موستازا بارروس  از نظر سنجی سیگما می گوید "برای اولین بار در انتخابات عمومی اسپانیا ، ما 4 حزب با رای های 15 درصد داریم که هدف های رای دهنده ها را نشان می دهد."

آن چه رای دهنده ها را به طرف خود می کشد تلاش بسیار برای رسیدن به خواسته هایشان است . نظر سنجی ها حاکی است که 41 درصد از حوزه انتخابی تصمیم خود را گرفته اند. اما هر حزبی که در راس قرار گیرد ناگزیر وارد ائتلاف خواهد شد ، بدین معنی که به سلطنت سیستم دو حزبی که از زمان مرگ فرانسیسکو فرانکو دیکتاتور فاشیست در سال 1975 در کشور مسلط بوده است پایان می دهد.

آخرین نظر سنجی ها حاکی است که حزب دست راستی مردم  ضربه ای را تحمل خواهد کرد و رای های آن  از 44 درصدی که چهار سال قبل به دست آورده بود  به حدود 28 درصد سقوط خواهد کرد ، اما بازهم بیشترین تعداد رای را نسبت به هر حزب دیگری کسب خواهد نمود . پشت سر حزب مردم سوسیالیست ها ، با نزدیک به 21 درصد ،به دنبال آن ها حزب کیودادانوس راست مرکز با 19 درصد و حزب دست چپی پودوموس با 15.7 درصد قرار دارند.  

موستانزا ناظر انتخاباتی می گوید هر چند ،  تعداد قابل توجهی از رای دهنده ها  هنوز باید تصمیم خود را بگیرند " اما این ها فرار ترین رای های سال های اخیر هستند." پابلو ایگلسیاس از پودوموس می گوید " ما چشم انتظار گردشی ناهموار همراه با تلاطم سیاسی هستیم ."

اسپانیا به تازگی خروج از یک ریاضت سختگیرانه پنج ساله را آغاز کرده است که نرخ بیکاری ملی را به 27 درصد، و در جنوب کشور و بین جوان ها به بالای 50 درصد راند. در حالی که رشد سرانجام بازگشت ، اما بیکاری هنوز 22 درصد ، و برای افراد زیر 35 سال بسیار بالاتر است . شکاف بین غنی وفقیر به شدت گسترده است ، و کارگران بسیاری حمایت دولتی اندک خود را از دست داده اند ، چون بیش از دو سال بیکار بوده اند . 

ماریانا راجوی نخست وزیر حزب مردم بر روی برنامه " در میدان باش چون امور در حال بهبود است" در حال کارزار بوده است . شعار حزب " اسپانیا،  جدی" است . مخالف ها علامت پرسشی به آخر جمله افزوده اند.

حقیقت دارد که اقتصاد اسپانیا در حال رشد است – 3.1 درصد در 2015 ، و برنامه ریزی برای 2.7 درصد در سال 2016- اما برنامه ریاضتی کار چندانی برای بازگشت ( رشد) انجام نداده است . سقوط ارزش یورو صنایع صادراتی اسپانیا را بالا برده است ، و سقوط بی مهابای قیمت نفت جهان – از 114 دلار در سال 2014 به 35 دلار امروز- دلیل های عمده ای هستند که اسپانیا در مسیر خروج از کسادی به آن ها پنجه انداخته است .

پریشانی اسپانیا با بحران بانکی امریکا در 2007-8 آغاز شد ، که به حباب مسکن گسترده اسپانیا ضربه زد و فروپاشی سیستم مالی آن را تهدید کرد. همان زمان ، اسپانیا مازاد بودجه و بدهی نسبتا کمی داشت ، اما سفته باز ها نرخ های وام را آنچنان بالا بردند که کشور خود را در لبه سقوط یافت . 

سوسیالیست ها در آن زمان در قدرت بودند و یک"کمک مالی" را از تروئیکا – بانک مرکزی اروپا، کمیسیون اروپا وصندوق بین المللی پول – پذیرفتند. عبارت "کمک مالی" یک اسم بی مسمی است  چون بخش مهمی از پول به سوی سفته باز ها ، یعنی بانک های  المان ، هلند ، فرانسه و انگلیس رفت . و " قیمتی" که تروئیکا در عوض درخواست کرد روش ریاضتی وحشیانه ای بود که اسپانیا را به داخل پنج سال رکود کشاند ، میلیون ها نفر از شهروندان آن را فقیر کرد و نرخ بیکاری را به بیش از یک چهارم کشور راند.   

اما ، اسپانیایی ها با آرامش وارد آن شب خوب نشدند.  در سال 2011، صد ها هزار "ایندیگناتوس " ( جنبش ضد ریاضتی) اشغال میدان های شهرهای بزرگ اسپانیا را آغاز کردند ، ریزش عظیم خشمی که سر انجام یه تشکیل پودوموس - "ما می توانیم"- منجر شد . جنبش اشغال وال استریت در امریکا شعبه ای از اعتراض های میدان بود .  

پودوموس در سال 2012 با کسب 8 درصد رای ها در انتخابات پارلمان اروپایی و سرانجام نظر سنجی بالای 24 درصد ، کشور را حیرت زده کرد و خود را دو مین حزب بزرگ کشور ساخت . از آن زمان تعداد رای ها به دلیل های مختلفی کاهش یافته است ، اما پودوموس اکنون احتمالا به کسب 50کرسی در پارلمان350 عضوی نزدیک است .

فاکتور های پیچیده چندی در انتخابات آینده ، برخی فاکتور های ملی ، برخی منطقه ای ، به ویژه در مورد کاتالونیا ، ثروتمند ترین استان اسپانیا وجود دارد .

روزنامه های اسپانیا و رسانه های جهانی در حال دمیدن بر شیپور کاهش حمایت از پودوموس هستند- برخی به شدت برای تعدیل شادی آشکارشان تحت فشار بودند – اما 27 درصد همیشه نمره ملایمی بود . در حقیقت ، فعال های پودوموس متهمند که آمار ها را عمدا دچار تورم کرده بودند به نحوی که نظر سنجی های بعدی کاهشی را در حمایت از آن بازتاب داد  ، که رسانه ها توانستند بر اساس آن ادعا کنند که حزب چپ " از مه خارج " شد . 

رسانه های جمعی – تحت سلطه نخبگان اسپانیا – حمله های بیرحمانه خود را داشته اند ، و پودوموس ، فقیر ترین حزب از چهار حزب عمده ، برای رساندن پیام خود مبارزه کرده است . اما حزب یک سازمان توده ای است ، و می داند که چگونه رای بگیرد . به علاوه ، در انتخابات منطقه ای ماه می گذشته ، نامزدهای متحد پودوموس در مادرید ، بارسلونا ، کادیز،زاراگوزا و چندین شهر دیگر بعنوان شهردار بر گزیده شدند .

کیودادانوس آس این انتخابات است . در اصل حزبی کاتالانی است که برای مخالفت با فشار برای  استقلال کاتالونیا تشکیل شده است ، که اکنون پرونده ای ملی دارد . آن حزب هم چنین ضد سقط جنین ، ضد مهاجرت است ،و سیاست های اقتصادی آن به حزب مردم نزدیک تر از سوسیالیست ها است ، آن حزب پودوموس را تنها گذاشت . هر چند ، آن حزب عمیقا منتقد فساد حزب مردم  است ، و عموما از نوعی از تغییر های قانون اساسی مورد علاقه بیشتر نیروهای چپ حمایت می کند. 

رهبر خوش تیپ حزب ، آلبرت ریورا ، دشوار است به چیزی جز کاتالونیا و مالیات ها سنجاق شود یعنی او با استقلال مخالفت می کند و خواستار قطع مالیات کسب وکار است . آیا رای دهنده ها به مرکز گرایی مبهم حزب جذب خواهند شد یا نه دیدنی باقی می ماند .

کاتالونیا یک آس دیگر است . در انتخابات منطقه ای 27 سپتامبر، حزب های هوادار استقلال 47.7 رای ها و 72 کرسی از 135 کرسی پارلمان منطقه ای را کسب کردند . اگر چه حزب های هوادار استقلال آن را پیروزی مهمی اعلام کردند ، اما دولت حزب کارگر در مادرید آن را شکستی برای جنبش جدایی خواند چون حزب های استقلال کم تر از 50 درصد رای ها را دریافت کردند. 

کاتالونیا توسط ارتش مشترک فرانسوی و اسپانیایی در طی جنگ جانشینی اسپانیایی ( 1701-14) تسخیر شد و هرگز خود را با حاکمیت مادرید کاملا تطبیق نداد .

پودوموس در رای 27 سپتامبر تلفاتی داشت ، تا حدی به خاطر این که در میانه قرار داشت . حزب خواستار جدایی کاتالونیا از اسپانیا نیست ، اما از حق کاتالونیا برای برگزاری رفراندومی برای تعیین موضوع نیز حمایت می کند.  نشستن بین دو صندلی فرمول موفقی در کاتالونای قطبی شده نیست .

همان طور که در مورد انتخابات یونان و پرتقال انجام داد ، اتحادیه اروپا در انتظار فرصت است و فعالانه روی انتخابات اسپانیا کار می کند. بروکسل با ستایش  از دولت حزب مردم آن را تطهیر کرد ، و تروئیکا درخواست های ریاضتی خود را شل تر کرده  ، به حزب مردم  اجازه داده است تا افزایش اندک هزینه های آموزش و پرورش و خدمات اجتماعی را مطرح نماید . اتحادیه اروپا به کاتالان ها هم هشدار داده است که اگر از اسپانیا جدا شوند ، نمی توانند به حفظ عضویت خود در سازمان (اتحادیه اروپا) فکر کنند .  تهدید های مشابهی هم زمانی که اسکاتلند به فکر گسست از بریتانیای کبیر بود نسبت به آن وجود داشت . 

اتحادیه اروپا وحزب مردم به اسپانیایی ها هم هشدار داده اند که اگر از برنامه اقتصادی حزب مردم حمایت نکنند ، باید مثل یونان تسلیم شوند . آن خط استدلال در ماه آخر انتخابات در پرتقال عمل نکرد ، که (در نتیجه) ائتلافی از چپ – مرکز با وجود کارزار عظیم رسانه ای هشدار دهنده به  پرتقالی ها که کوتاهی در پشتیبانی از سیاست های ریاضتی دولت دست راستی می تواند منجر به ویرانی و محکومیت شود کنترل رابه دست گرفته است . تصویر بازنشسته های یونانی صف کشیده در بانک ها سیل تبلیغات تلویزیونی بود.   

اما پرتقال اکنون به نمونه ای برای غلبه چپ – مرکز تبدیل شده است . در ابتدا ائتلاف دست راستی ادعا کرد که ، چون بالاترین تعداد رای ها را دریافت کرده است ، می تواند به حکومت ادامه دهد . رئیس جمهور دست راستی پرتقال نیز موافقت کرد و دولت پیش را دو باره منصوب کرد ، مانوری که بیش از یک هفته دوام نیاورد ،  که از سوی ائتلاف مترقی با اخذ رای (در پارلمان) از حکومت کنار زده شد.

راجوی حزب مردم از موضع دولت دست راستی پرتقال حتی زمانی که تنها 38 درصد رای به دست آورد حمایت کرد . نتیجه نهایی در لیسبون ممکن است  تکرار نمایش پرتقال باشد : راجوی بیش تر از هر حزب منفردی رای اخذ می کند ، اما برای حکومت کردن کافی نیست .  

تفاوت در اسپانیا وجود کیودادانوس است . حزب اسپانیایی بسیار محافظه کار تر از حزب سوسیالیست چپ – مرکز در پرتقال است ، و این امکان وجود دارد که وارد ائتلاف با حزب مردم شود . که می تواند به دولت راست – مرکزدر پارلمان اکثریت بدهد . 

رهبر های کیودادانوس نسبت به هدف های خود معتدل هستند واندکی هم نسبت به بلعیده شدن توسط حزب محافظه کارتر مردمی محتاط هستند. وقتی که حزب لیبرال انگلیس تصمیم گرفت به محافظه کارها بپیوندد ، رای دهنده ها ، آن ها را در انتخابات بعدی با دور شدن (از حزب)  تنبیه کردند. رهبر های کیودادانوس نگرانند که همان بلا می تواند به سر آن ها بیاید . 

نتیجه هر چه باشد ، هیچ چیزی بنا نیست در اسپانیای پس از20 دسامبر کاملا همانی  باشد که بود . دست راست تقریبا به طور قطع اکثریت را از دست خواهد داد ، و آن موقع ،  در این راستا ، تلاش های راجوی برای مرعوب کردن رسانه ها و غیر قانونی کردن اعتراض های توده ای از طریق قانون امنیت شهروندان که حزب مردم از طریق فشار بر پارلمان تصویب کرد آغاز خواهد شد . (آن وضعیت ) می تواند به معنی  مانعی برای سیاست های تروئیکا باشد. و همه امیدوارند پاد زهری برای قدرت رشد یابنده  نژاد پرستی و نیروهای بیگانه هراس در اروپا نیز باشد . 

 

 

سزچشمه : کانتر پانچ

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: