نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2015-12-11

نویدنو  19/09/1394 

 

 

درسی از مبارزات متحد کارگران و اتحادیه بنادر و کشتی رانی استرالیا

گاردین، ارگان حزب گمونیست استرالیا- تلخیص و ترجمه: آمادور نویدی

 

چند دقیقه قبل نیمه شب پنجشنبه، ۶ اوت امسال (۲۰۱۵)، اپراتور شرکت چند ملیتی هاچیسون، بزرگ ترین شرکت بارگیری در جهان، با ارسال پیامک و متعاقبش، ایمیل به ۹۷ کارگر در بنادر سیدنی(پورت بوتانی) و بریسبین، اعلام کرد که آنها اخراج شده اند.

 

روز دوشتبه، ۱۶ نوامبر، ۱۰۲ روز پس از این حرامزادگی شرکت چند ملیتی، با چانه زنی توافقی بین کمپانی هاچیسون و اتحادیه بنادر و کشتیرانی استرالیا(ام یو ای)، با ۱۴۹ رأی مثبت و یک رأی منفی به ثبت رسید. با این توافق، همه کارگران بدون بازخرید اجباری، به سر کار خود برگشتند.

با این توافق هر کارگری حق دارد که سر کار خود برگردد، یا داوطلبانه، بسته سخاوت مندانه بازخریدی را قبول کند، که اجازه می دهد کارگران به عنوان پاره وقت سر کار برگردد و زمانی که حجم کار افزایش یابد، به عنوان کارگر تمام وقت استخدام شود.

این توافق نتیجه شگفت انگیزی است در بخش صنعت که هر دو، دولت و صنعت، همواره اتحادیه ها را به عنوان مانعی غیرضروری در برابر بیزنس/کسب و کار خود می بینند، و کارگران عضو اتحادیه را شبیه جن می بینند که شرکت ها باید با بسم الله از شر آن ها خلاص شوند. پیروزی در این زمینه نشانه تعهد و انعطاف پذیری کارگران بنادر و کشتیرانی و اتحادیه آنان است.

برای کارگران و اتحادیه کشتیرانی استرالیا، این گامی است به جلو و پیروزی بزرگی علیه ایدئولوژی کارگر ستیز شرکت چندملیتی. این پیروزی، نتیجه دستاور کارگران متحدی است که تصمیم گرفته بودند با بی عدالتی که در محل کار و جامعه مدرن قابل قبول نیست، مبارزه کنند.

این پیروزی تمام نیروی کار و هوادراران آنها در استرالیا و در سطح بین المللی است که «عقل سلیم»، غالب می شود. این راهی بود طولانی و سخت. ما مجبور به مبارزه با بزرگترین شرکت بارگیری جهان شدیم و در این مبارزه پیروز گشتیم و به نتیجه دلخواه خود رسیدیم. اتحادیه کشتیرانی و بنادر استرالیا در تمام زمان مذاکره با رتبه و مدارک، با حفظ ظرفیت در مبارزه برای کار، با این توافق، موفق به دستاوردی فوق العاده ای شد. این توافق در واقع، شرایط کاری را بهبود بخشید، علی رغم برخی مخالفت ها، که بطور عمده از طرف چپ های افراطی (تروتسکیست ها) بود. ولی، کارگران متوجه شدند که این توافق گامی به جلو و دستاوردی فوق العاده است.

کارگران دیده اند که اتحادیه بنادر و کشتی رانی استرالیا، با رهبران با تجربه طبقاتی حزب کمونیست استرالیا، اطمینان حاصل کردند که کارگران کاملاً  در اقدامات اساسی و در  پیروزی تاریخی و مهم در اسکله در گیر باشند . حال آن کارگران به روشنی می بینند که عقل مریم گلی نیروهای تروتسکیستی آنها را به فراموشی می سپرد و اتحادیه آنها را نابود می کرد. مطمئناً، راه چپ افراطی، مبارزه آنها را به یک شکست بزرگ منتهی می ساخت.

آن چه که منتقدان تروتسکیستی در نهایت می گویند، این است که اتحادیه ها، احزابی انقلابی نیستند، چیزی که بخاطرش اتحادیه ها و نه خودشان را مقصر می دانند. منتقدان تقریباً همیشه از بیرون از گود فریاد می زنند لنگش کن. آنها نماینده کارگران نیستند، تنها درک تئوریک گمراه کننده ای درباره اهمیت کارگران دارند. آنها کارگران و اتحادیه را آن گونه که هستند، درک نمی کنند. برای این افراد، مفهوم ساده عضویت داوطلبانه در یک سازمان کارگری، یعنی نفرت است. هیچ کدام از رهبران سازمانهای منتقد اتحادیه، کارگران را رهبری نمی کند، تنها در باغ سبز به آنها نشان می دهد. آنها هرگز، نه نتیجه مثبتی برای کارگران نکرده اند، و نه هیچ سازمان وابسته ای دارند، که منجر به رهبری کارگران در یک موقعیت انقلابی شده باشد.

سازمانهای تروتسکیستی حاضر نیستند اشتباهات خود را به رسمیت بشناسند. موضع و موقعیت آنها در طول اعتصاب به روشنی اشتباه بود، اما ما نفس خود را حبس نمی کنیم و می گوئیم اتحادیه بنادر و کشتیرانی(ام یو ای) و سی پی ای (حزب کمونیست استرالیا)، ثابت کردند که درست می گفتند و تروتسکیست های ضد اتحادیه ای سرود خوان، همان گونه که انتظار می رفت، در عمل اشتباه کردند.

حزب کمونیست استرالیا  بر این عقیده است که در سطح سیاسی – و با حمایت از قدرت صنعتی است – که سیاست ها و برنامه ها می توانند اجرا گردند و به توسعه اولویت های طبقه کارگر پرداخت. ما با این حال، هیچ تضادی بین حزب خود و اتحادیه های میلیتانت، در تلاش و مبارزه در دفاع از موقعیت آن ها نمی بینیم.

در حالی که کارگران هاچیسون، هم چنان، اعضای حزب کمونیست استرالیا را در جهتی هم سو با ادامه اشتغال خود می بینند، ما توقع نداریم که کسانی را ببینیم که تنها براساس و به خاطر منافع خود در مبارزه کارگران شرکت بکنند. حزب کمونیست استرالیا، اتحادیه ها را به عنوان شکل اولیه سازمان طبقاتی کارگران در استرالیا می بیند و نیاز به کار پر زحمت، طولانی و حوصله در این ناحیه را به رسمیت می شناسد. ما از ورود به انتقادات بر مبنای منافع شخصی، خود داری می کنیم. زمان زیادی طول نکشید که کارگران واقعیت را دریابند.

برگردانده شده از: گاردین، ارگان حزب کمونیست استرالیا

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: