نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2015-12-11

نویدنو  19/09/1394 

 

 

سماجت های ترکیه: کریمه - قره باغ

الکساندر درابکین – برگردان : شهریار قاسمی

بیست سال پیش، روسیه شروع به باز کردن بازارهای خود برای مواد غذایی و کالاهای مصرفی ترکی کرد . میلیون ها نفر از گردشگران روسی به سواحل گرم دریای مدیترانه برای استراحت می رفتند  و کارگران ساختمانی  ترکیه قادر به کار در ساخت و سازهای  روسی بودند. وضعیت به سرعت شروع به  تغییر کرد «میلیاردهای روسی"  در زمینه اقتصادی معجزه کردند. روابط  دولتی بین انکارا و مسکو بسیار مستحکم می شد .انها هم کیشان خود را پیدا کردند: رئیس جمهور ترکیه مهمان افتخاری  مسجد جامع تازه ساخته شده در پایتخت روسیه بود .

یک دفعه دولتی که خود را به ظاهردوست ما می دانست از پشت به ما ضربه زد. مایی که حاضر بودیم  شجاعانه نه فقط از دولت خود از همه جهان در برابر تروریست دفاع کنیم اینچنین حادثه ای اتفاقی نمی تواند باشد  کارشناسان نظامی بر این باورند که ترکیه  با پرتاب این موشک  یک دوره جدید - دوره گذار به جنگ جهانی سوم را اغاز کرد .

این یک برنامه ریزی دقیق توسعه یافته توسط پیمان اتلانتیک شمالی برای مبارزه علیه روسیه است. انکارا با ضربه زدن به بمب افکن هوا و فضای فدراسیون روسیه، بخشی از طرح ناتو را اغاز کرده است.

  احمد داود اوغلو، نخست وزیر ترکیه، در نشست با نمایندگان حزب حاکم عدالت و توسعه، با افتخار اعلام کرد که او شخصا دستور حمله به هواپیماهای جنگی روسیه را داده است. دراین باره رئيس جمهور رجب طیب  ​​در مصاحبه علنی با شرکت آمریکایی سی ان ان اظهار داشت: "من فکر می کنم اگر قرار استکه کشوری عذرخواهی بکند آن ما نیستیم او توضیح داد که  نیروهای مسلح ترکیه وظایف خود را در پاسخ به نقض حریم هوایی ترکیه  توسط هواپیماهای جنگی ، انجام دادند .

سپس اردوغان، در جلسه ای با حضور روسای وزرارت کشاورزی گفت که ما قبلا اعلام کرده بودیم که در صورت نقض حریم هوایی ما پاسخ به صورت اتوماتیک داده می شود  او هشدار داد که در آینده به هر کشوری که چنین قصدی داشته باشد با هر گونه تهدید بالقوه، بدون توجه به اینکه از کدام کشور باشد پاسخ می دهیم .

روسیه بر اساس قابلیت های نیروهای مسلح خودبه چنین اظهارات تحریک امیزی پاسخ  خواهد داد. همچنان  مسکو سیستم ضد موشک اس 400 را به سوریه فرستاد  که قادراست هر شئ که در اسمان سوریه درحال پرواز است را نابود کند. بنابراین، هنگامی که هواپیمای نظامی ترکیه مرزهای کشورهای مستقل ​​متحد روسیه را نقض کند ، مطمعنا نابود خواهد شد .

مي گويند ، هم اكنون كسي خواستار جنگهاي جهاني نيست. ولي صد سال پيش اروپا در واقع ، همان خانه همه اروپايان بود، كه در موردش اكنون بسياري با ارزو سخن مي گويند. در ان زمان سلسله حاكم ظاهرگشت. و اتش افروزي جهاني پس از اينكه پسر عمو ويلي ( امپراتور المان) دربحث با پسرعموي خود نيكي (مستبد روس) اعصابش را از دست داد اغاز شد .خلقهاي رفاه محور اروپا حقيقتن جنگ جهاني را نمي خواستند . همانگونه كه هماكنون نمي خواهند . اما براي اغاز ان بسياري، دست بكارند.

رهبر ترکیه  بلافاصله وزیر امور خارجه خود ماولوتا چاوش اوغلو را به باکو می فرستد او با یک هدف روشن و مشخص  به آذربایجان رفت. او را احمد داود اوغلو، مخصوصا فرستاد تا در انجا بگوید که : "ترکیه همه کار انجام می دهد تا سرزمین های اشغالی آذربایجان ازاد شود.

کاملا مشخص است در مورد چی حرف میزنند؟ در اینجا پیشگو نیاز نیست ،البته در مورد قره باغ . این است که ترکیه به تمام جهان،  قصد خود را برای دخالت در فرایند دشوار حل و فصل مناقشه قره باغ اعلام کرده است. مرز بین ترکیه و ارمنستان بسته است و روابط دیپلماتیک بین دو کشور قطع شده است  بنابراین، اگر ترکیه در نظر دارد "همه کار ممکن را برای ازادی سرزمین های اشغالی آذربایجان انجام دهد "  این راه تنها از طریق جنگ ممکن است.

همه همچنین می دانند که مسکو نمی خواهد  متحد خود یعنی ارمنستان را ترک کند.  و از آنجا که پیام ترکیه بسیارواضح است او نه تنها خطاب به ارمنستان، بلکه به طور مستقیم به روسیه اعلام جنگ می کند  بسیار شبیه ان می ماند که میدان جنگ از قفقاز به منطقه ولگا اورده شود.

جهت دوم حرکت ترکیه علیه روسیه در مورد کریمه است  نخست داود اوغلواز نظر قومی به مردم تاتار کریمه وابسته میباشد.برای  او در  شبه جزیره روسیه و هم در اوکراین بسیاری ازدلایل خویشاوندی برای اقدامات تحریک آمیزوجود دارد. کارشناسان می گویند که ابتدا اوکراین  اعلام کرد که کریمه را محاصره غذایی کردند بعد برق را قطع کردند و بعدهم در حمل و نقل محدودیت های بوجود اوردند .  ازهمه اینها مردم تاتار کریمه به اصطلاح در مجلس به شدت دفاع می کنند. او در واقع حتی این مردم را نمی شناسد ولی برای  جنگ تبلیغاتی و روانی کاملا خوب است. این برای انکارا هدف خیلی وسوسه انگیزی است دست یافتن به مروارید دریای سیاه  کریمه روسیه.

اینطور است که سماجتهای ترکیه نسبت به این مناطق زیاد شده چیزی که کارشناسان نظامی می گویند. تحریک روسیه در سوریه ، ترکیه در فکر یک طرح جاه طلبانه تر است که روسیه را در قفقاز تحت فشار بگذارد . به نظر می رسد که ناتو این سرمایه گذاری مرگبار را سرزنش  نمی کند. به زودی حتی ممکن است به یک ضرورت عینی برای انها بدل شود .

هنگامی که رئیس جمهور ترکیه اردوغان علنا ​​خرید نفت به سرقت رفته توسط «دولت اسلامی» را تکذیب کرد،  با توجه به معامله گران نفت،  این البته، خیلی ریاکارانه است. . اردوغان در قسمتی از سخنان خود می گوید که ترکیه "طلای سیاه" را از، تامین کنندگان و فروشندگان مشروع و معتبر خریداری می کند، البته بخشی از این سخنان درست است نه همه ان.

حقیقت این است که نفت در اختیار شبه نظامیان داعش می باشد اینها همان شرکتهای مشروع و قانونی هستند که رئیس جمهور ترکیه می گوید . قیمت نفتی که داعش به فروش می رساند 10 تا 20 دلار می باشد در صورتی که قیمت جهانی ان حدود 50 دلار است البته این بهای نفت نیست، بلکه جهت پرداخت حمل و نقل به جهادیون است.

اینجا یک سوال پیش می اید که این فروشندگان مشروع و قانونی نفت کیایند؟ یا به سخن دیگر در نهایت این سهامداران  و ذینفعان چه کسانی هستند؟

به دست اوردن آنها تقریبا غیر ممکن است.  به گفته کارشناسان ، شرکت های چند ملیتی اسرار خود را سختگیرانه تر محافظت می کنند نسبت به اسرار انرژی هسته ای که شناخت در مورد  ساختار آنها کم است. بر اساس ارزیابی "لوموند دیپلماتیک"، در سال 1928، انحصارات  چند جانبه ای  با نام  "هفت خواهران" البته (پس از ادغام "نفت خلیج" و "شرکت نفت استاندارد کالیفرنیا" ) ساخته شد. این ساختار کاملا محرمانه است. افکار عمومی جهان به این اطلاعات در مورد تصمیم گیری سازمان کشورهای صادر کننده نفت که البته کاملا روشن نیست، راضی است. و از طرف دیگر ظاهر شدن شاه  و شیخ  در تلوزیون و اعلام اینکه  اینها ظاهرا بازار جهانی نفت  را تحت کنترل دارند .  اگر چه روشنفکران می گویند که این طوری نیست: که "خواهران" قدرت اقتصادی و سیاسی جهان را درواقع در دست داشته باشند.

این انحصارات چند جانبه باعث سرنگونی نخست وزیر ایران دکتر مصدق در سال 1953 که طرح ملی شدن صنعت نفت ایران را داده بود ، شد. نظریه پردازان استدلال می کنند که رئیس جمهور آمریکا جان اف کندی زندگی خود را در اختلافهای مالیاتی  با "خواهران" از دست داده است . ریچارد نیکسون رئيس جمهورامریکا پیشنهاد می کرد که باید  بازار ایالات متحده را برای واردات نفت شوروی باز کرد ، او را نکشتند ولی از کار برکنار کردند .صدام حسین و معمر قذافی به نظر می رسید که سیاست های سازش ناپذیری  با  "خواهران"  داشته اند که نتیجه نیز مشخص شد.

بعد از کشته شدن صدام تجارت نفت به دست انحصارات چند جانبه افتاد ولی با مشکل حمل و نقل ان روبرو شد. بعد از ان اینطور مصلحت شد که مستقیما  "طلای سیاه" را از طریق سوریه به ترکیه ارسال کنند . برای حفاظت از حمل و نقل  ان داعش را استخدام کردند و روش های مختلف زیادی را  از مدرن ترین  تانکر های مخزنی گرفته  که در کوههای  سوریه و مسیرهای رودخانه که در حال حرکت به مقصد ترکیه هستند  تا  حمل و نقل با  گاری – و کاروان های الاغ با بار نفت از طریق کوه ها جایی که ترکمن های سوری زندگی می کنند و از انجا  به شمال ، برگزیدند . در ترکیه این نفت با مواد و مارک های دیگر مخلوط شده و به صورت ناشناخته درامده و به نام شرکتهای  معتبر به بازار جهان فروخته می شود. داعش به اهداف خود می رسد و ترکیه نیز در این میان سهم خود را می گیرد. اینطوری بسیاری از ادمهای با نفوذ شاد می شوند  به قول ماکسیم گورکی « باندیدها زاییده  بانکداران » هستند .

برای جلوگیری از حرکت روسیه در پایان دادن به تجارت باندیدها ، یک ترک را استخدام کرده اند که این البته، ریسک بسیاربزرگ انکارا می باشد. اما موقعیت اردوغان در این کشور بسیار ناپایدار است. او انتخاب خود را  با زدن هواپیمای روسی و کشتن خلبان ما کرد ، او به  مناطقی که گروه نیروی دریایی ما در ان مستقر هست زیر دریایی خود را فرستاده است وخبرگذاری های  بین المللی پیرامون امکان بسته شدن تنگه دریای مدیترانه و دریای سیاه  اوضاع را متشنج تر می نمایند.

و اما اروپا چه فکری می کند؟ درک ان بسیار ساده است که در صورت درگیری اتش جنگ به همه جا کشیده خواهد شد.

المانها یک کلمه مناسبی « انسانهای فهمیده » دارند در روزنامه های محلی بحث در مورد « درک اوباما » و « درک پوتین »است و اما در مورد « درک اروپا » چیزی شنیده نمی شود. تلویزیون آمریکایی سی ان ان  کادری گرفته شده را پخش کرد که بسیار شگفت انگیز بود : احمد داود اوغلو، نخست وزیر ترکیه را قلبا استقبال می کردند. بله، بله - همان داود اوغلو، که با افتخار به جهان اعلام کرد: که او شخصا دستور شلیک کردن به هواپیمای روسی را داده است . و رهبران اروپا از نخست وزیر ترکیه قدردانی و سپاسگزاری برای کارهایی که او انجام داده کردند.

اتحادیه اروپا معتقد است که با ترکیه قرارداد مفیدی را بسته است: اروپا سه میلیارد به ترکیه پرداخت می کند و ترکیه در جواب مرزهای خود را که میلیونها انسان می خواهند از ان به اروپا مهاجرت کنند را می بندد. کارشناسان به توانایی ترکیه برای مقابله با هجوم مهاجرین  اطمینان ندارند .ضمنا ناتو تصمیم به تقویت سیستم دفاعی هوایی ترکیه کرده است .

 

 

برگرفته از سایت حزب کمونیست فدراسیون روسیه 2015/12/07

http://kprf.ru/pravda/issues/2015/135/article-53451/

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: