نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2015-12-05

نویدنو  14/09/1394 

 

 

امریکای لاتین هدف نئولیبرال ها  

ماریو اوساوا –برگردان : مهرگان

عصر جدید ، ژوهانسبورگ ، 30نوامبر

 

ماکری غیر پرونیست در آرژانتین با دشواری هایی رو در رو خواهد شد 

درجه های مختلفی از مشکل های اقتصادی مخرج مشترک کشورهای امریکای جنوبی است که ، با تغییری که در آرژانتین آغاز شد و می تواند در میان کشورها در شمال ادامه یابد ، امکان دارد دولت هایی که چپ گرا شناخته می شوند سقوط کنند. 

 پروفسورتولو ویجوانی از دانشگاه سائو پولو می گوید " گفتن آن که آیا این پایان یک دوره است چون دلیل هایی برای آن وجود دارد غیر ممکن است ، اما بحران های پیچیده ای تاثیر گذار بر دولت هایی که من آن ها را "توزیع گرا " می خوانم ، که با مشکل هایی رو در رویند ، به ویژه در برزیل ، آرژانتین و ونزوئلا وجود دارد " 

 مارکوس ازام بوجا دیپلمات بازنشسته ، و سفیر سابق برزیل در آرژانتین وفرانسه به سهم خود می گوید : " این پایان یک دوره درآمریکای لاتین نیست ،بلکه رنگ پریدگی گروهی از دولت های با گرایش به پوپولیسم پیوسته با ملی گرایی است ." 

  او می گوید "چپ" مفهومی است که اعتبار خود را از دست داده است ،و اضافه می کند ترجیح می دهم در باره دولت های پوپولیست ، با تاکید بر دولت های ساحلی آتلانتیک امریکای جنوبی صحبت کنم. " 

 او با اشاره به دوره های متوالی نسترو کریچنر مرحوم (2003-2007) و بیوه او و مابعد او کریستینا فرناندز ، که در 10 دسامبر استعفا داد ، و هردو متعلق به حزب جاستیسالیستا پرونیست بودند می گوید آرژانتین در حال تجربه  " پایان دوره دریک هنجار کاملا دموکراتیک " است "که باید مورد تجلیل قرار گیرد ."

آزام بوجا می گوید " اما هر دولت غیر پرونیستی در آن کشور با مشکل های بزرگی رو در رو خواهد شد ". هیچ یک از دو آخرین رئیس جمهور غیر پرونیست ، رائول آلفونسین (1983-1989) و فرناندو د لا روا(1999-2001)  موفق به پایان کامل دوره خود نشدند ، آن ها هر دو مجبور به استعفا شدند."   

 چالش هایی برای موریسیو ماکری ، شهردار بوینس آیرس از سال 2007 ، که در 22 نوامبر در مرحله حذفی برنده انتخابات شد وجود خواهد داشت ، او اپوزیسیون ائتلاف کامبیموس ( تغییر) راست – مرکز، حزب محافظه کار پیشنهاد جمهوری خواه و اتحاد مدنی سنتی رادیکال را نمایندگی می کند . آن چه به پیروزی او کمک کرد انشعاب حزب جاستیسیالیستا ، در جبهه سیاسی ، و بحران اقتصادی بود . او اکنون به رنج های اقتصادی کشور رسیدگی خواهد کرد . 

 بازگشت به روابط گرم تر با امریکا ،پیمان های تجاری با اتحادیه اروپا و بلوک لبه پاسیفیک ، و گشایش بزرگتر برای تجارت به شکل عمومی بخشی از برنامه های ماکری ، در تقابل با گرایش های حمایتی دولت های معروف به چپ گرا ، پوپولیست ،" توزیع گرا" یا بولیواری ، به کلمه های مورد استفاده از سوی جریان های ایدئولوژیک متفاوت بستگی دارد .

 طبق گفته ویجوانی اما سازمان های منطقه ای مانند مرکوسور(بلوک تجاری امریکای جنوبی)، اتحادیه ملت های امریکای جنوبی ، و جامعه کشورهای امریکای لاتین وکارائیب در نتیجه تغییر های سیاسی منطقه دچار سقوط نخواهند شد و تغییر در آرژانتین و بحران در برزیل و ونزوئلا ، که جنبه های سیاسی و نیر اقتصادی دارد ، به یک موج احتمالی دولت های متمایل به راست ، نئو لیبرال در امریکای لاتین اشاره می کند ، که نسبت به سیاست های اجتماعی پیشینیان خود اولویت بالایی  را برای اقتصاد مطرح می کنند. 

 ویجوانی می گوید  در این سه کشور ساحلی اتلانتیک امریکای جنوبی ، دولت ها "  به اندازه کافی سیاست های اقتصادی را ، که به سطح پایین سرمایه گذاری ، نرخ پس انداز پایین ، و کمبود آموزش فنی منجر شد مدیریت نکردند و در پیش برد سیاست ها ی گسترش و نه کاهش توافق عمومی شکست خورند . بنا بر این ، ظرفیت باز دارندگی از پیشرفت های نئولیبرال به صورت قاطعی کاهش یافت ".   

  برزیل از آخر سال گذشته ازرکود اقتصادی رنج برده است ، که با نزدیک به 10 درصد تورم سالانه وکمبود مالی که مانع سرمایه گذارها می شود بدتر شد. 

 به این وضعیت باید یک رسوایی فساد در گیردر غول نفتی پترو براس ونیز تمام شرکت های ساختمانی بزرگ کشور و حدود 50 سیاست مدار را افزود . علاوه بر این کارزاری که به انتخاب دوباره دیلما روسف رئیس جمهور چپ گرا در اکتبر سال گذشته انجامید حد بی سابقه ای از خشونت  همراه با برخورد ها واتهام های نابود کننده شانس گفتگو و مذاکره را نشان داد .

  به همین سبب  تناقض ها بین وعده های انتخاباتی دولت و عمل واقعی آن چنان آشکار شد که مشروعیت و محبوبیت رئیس جمهور را تخریب کرد، که طبق آخرین نظر سنجی ها موافقت کمتر از 10 درصد جمعیت را داشت و در معرض فراخوانده شدن به دادگاه قرار دارد .

 ویجوانی می گوید " نتیجه های اقتصادی عامل های مهمی در تغییر به سود نامزدهای محافظه کار است ، اما در کنار بحران ها و رکود ، مشکل های نظری اساسی وجود دارند که باید نشان داده شوند ، که نئو لیبرال ها هم پاسخی برای آن ها ندارند ، واین به یک تعادل ، حتی در مورد آرژانتین منجر می شود .

  توزیع بدون ظرفیتی برای سرمایه گذاری، نو آوری  وتعدیل سامانه تولیدی ، اگر چه ضروری ، اما بسنده نیست "

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: