نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2015-11-13

نویدنو  22/08/1394 

 

مطلب دریافتی

 چرا دولت آمریکا از بشار اسد رئیس جمهور سوریه متنفر است؟

   نوشته: ویلیام بلوم - برگردان: آمادور نویدی

 

آیا به این دلیل، همان گونه که به ما گفته شده، او یک دیکتاتور بی رحم است؟ اما چگونه این می تواند دلیل نفرت از او باشد؟ در واقع، مشکل است که بتوانیم دیکتاتوری از نیمه دوم قرن ۲۰ یا قرن ۲۱  نام ببریم که توسط آمریکا حمایت نشده باشد؛ دیکتاتورها نه تنها حمایت شده اند، بلکه اغلب به قدرت گماشته شده اند و برخلاف خواسته مردم در قدرت نگه داشته شده اند؛ در حال حاضر، لیست دیکتاتورها شامل عربستان سعودی، هندوراس، اندونزی، مصر، کلمبیا، قطر، و اسرائیل است.

به نظرم، آمریکا به همان دلیلی نسبت به دولت سوریه دشمنی دارد، که بیش از نیم قرن نسبت به کوبا دشمنی داشته است؛ و برای ۱۵ سال گذشته با ونزوئلا دشمن بوده است؛ و در گذشته با ویتنام، لائوس و کامبوج؛ جمهوری دومینیکن، اروگوئه، و شیلی و غیره دشمن بود و این دشمنی هم چنان از طریق اطلس جهان و کتاب های تاریخ ادامه دارد.

چیزی که این دولت ها با هم مشترک بوده اند، می تواند در یک کلمه خلاصه شود- استقلال… استقلال از سیاست خارجی آمریکا؛ امتناع از آلت دست واشنگتن شدن؛ سرپیچی از دشمنی مداوم با دشمنان رسمی واشنگتن؛ و احترام ناکافی و تعصب نسبت به  نوع زندگی سرمایه داری .

آیا اوضاع خاورمیانه شما را گیج و آشفته کرده است؟ این هم چیزهائی که باید درباره اش بدانید.(اما باحتمال زیاد بازهم گیج و آشفته می شوید.)

. آمریکا، فرانسه، عربستان سعودی، ترکیه، قطر، و حکومت های پادشاهی خلیج فارس همه در سال های اخیر از القاعده و/ یا دولت اسلامی (داعش) با سلاح، پول، و/ یا از نظر نیروی انسانی حمایت کرده اند.

. اولین مثال از این نوع حمایت در سال ۱۹۷۹، زمانی است که آمریکا شروع به عملیات مخفی در افغانستان کرد. شش ماه قبل از این که روس ها وارد افغانستان بشوند، آمریکا بنیادگرائی اسلامی را در سراسر سمت جنوب علیه «کمونیسم بی خدای» شوروی ترویج کرد. سپس همه کثافت های القاعده/طالبان از راه رسیدند که تا به امروز ادامه دارد.

. آمریکا علاوه بر افغانستان، از ملیشای اسلامی در بوسنی، کوسووو، لیبی، قفقاز، و سوریه حمایت کرده است.

. آمریکا دولت سکولار افغانستان، عراق، و لیبی را سرنگون ساخت و تلاش می کند تا همان کار را با سوریه کند، بنابراین، انگیزه بزرگی به ظهور داعش می دهد. اوباما در ماه مارس امسال(۲۰۱۵) گفت:«داعش نتیجه مستقیم القاعده در عراق و ناشی از حمله و اشغال  ما می باشد. که مثالی از عواقب ناخواسته ماست. و به همین دلیل ما باید معمولاً قبل از شلیک تیر، نشانه گیری کنیم

. به علت جنگ های واشنگتن، بیش از یک میلیون پناهنده، اکنون در حال رفتن به سوی اروپا و شمال آفریقا هستند. خداوند نگهدار استنثائی آمریکا باشد!

. همه کردهای عراقی، سوری و ترک علیه داعش جنگیده اند، اما ترکیه – عضو ناتو و متحد آمریکا – علیه هر کدام از آنها(کردها) جنگ می کند.

. روسیه، ایران، عراق، و جناحی از لبنان(حزب الله – م)، هرکدام از راههای گوناگون از دولت سوریه در مبارزه دمشق علیه داعش و دیگر گروه های تروریستی، ازجمله «تروریست های میانه رو، یا معتدل»(که بسیار مشهورند اما هرگز دیده نشده اند)، حمایت کرده اند. به این دلیل هر چهار کشور بشدت مورد انتقاد واشنگتن قرار گرفته اند.

. آمریکا، داعش را در سوریه بمباران کرده است، اما از همین فرصت استفاده کرده تا زیرساخت و ظرفیت نفتی سوریه را تخریب  و نابود سازد. روسیه، داعش را در سوریه بمباران کرده است، اما از همین فرصت استفاده کرده است تا به دیگر دشمنان  سوریه حمله کند.

. رسانه های اصلی(غربی- م)، تقریبا هرگز در مورد پیشنهاد خط لوله گاز طبیعی قطر –  برای انتقال گاز به اروپا – که سال ها سوریه در برابرش مقاومت کرده است – به عنوان یک دلیل برای دشمنی زیاد با سوریه، چیزی نمی گویند . این خط لوله گاز قطر می تواند مانعی برای انتقال گاز روسیه به عنوان منبع غالب ارائه انرژی به اروپا باشد.

. در لیبی، در آغاز جنگ داخلی سال ۲۰۱۱، خیلی از شورشیان ضد قذافی، شبه نظامیان مرتبط به القاعده ای بودند، که توسط ناتو در «منطقه پرواز ممنوع» محافظت می شدند.

. سیاست آمریکا در قبال سوریه- که تمام آشفته بازار فعلی از آن شروع شد- از سال های منتهی به سال قیام ۲۰۱۱ علیه رهبر سوریه بشار اسد طراحی شده بود تا مروج فرقه گرایی باشد، که منجر به جنگ داخلی شد، و هدف، تغئیر رژیم سوریه است.

. وزیر امورخارجه آمریکا، جان کری در ۲۲ اکتبر۲۰۱۵ اعلام کرد که:« برای حل جنگ داخلی سوریه، کشور نباید تکه تکه شود، و باید سکولار باقی بماند، و مردم سوریه باید بتوانند رهبر آینده خود را انتخاب کنند.»( درواقع، همه آن چیزی که حکومت اسد را توصیف می کند.) سپس کری گفت:«یک چیز در سر راه اعمال سریع این توانایی وجود دارد، و آن شخصی بنام اسد است، بشار اسد

برگردانده شده از:

http://www.informationclearinghouse.info/article43331.htm

درباره نویسنده:

ویلیام بلوم نویسنده، تاریخدان و منتقد مشهور سیاست خارجی آمریکاست. او نویسنده کتاب های کشتن امید: ارتش آمریکا و مداخلات سیا از زمان جنگ جهانی دوم، و کشورهای یاغی: راهنمایی به تنها ابرقدرت جهان است.

 

http://williamblum.org/

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: