نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2015-10-30

نویدنو  08/08/1394 

 

 

پارلمان نپال اولین رئیس جمهور زن کشور را برگزید

برگردان : هاتف رحمانی

یک سیاستمدار کمونیست که مدت طولانی برای حقوق زنان مبارزه می کرد اولین رئیس جمهور زن نپال شد .

اونساری گارتی ماگار سخنگوی پارلمان نپال روزچهارشنبه اعلام کرد  بیدیه دوی باندرای از حزب کمونیست نپال ( متحد مارکسیست – لنینیست) در برابر 214 رای رقیب خود در پارلمان 327 رای دریافت کرد .

رئیس جمهور رهبر تشریفاتی نپال است ، اما نخست وزیر رهبر ملت است .

باندرای 54 ساله قائم مقام رهبر حزب تحت رهبری نخست وزیر خادگا پراسا اولی است ، که اوایل ماه جاری بعنوان نخست وزیر انتخاب شد و دولتی ائتلافی را هدایت می کند . قانون اساسی جدید  مصوب ماه پیش مشخص کردن رئیس جمهور جدید را الزامی می کرد .

باندرا مبارز حقوق زنان در نپال است ودر بین سیاست مدارهایی قرار داشت که برای تامین حقوق زن ها در قانون اساسی جدید مبارزه  می کردند . بر اساس قانون اساسی جدید یک سوم از عضوهای پارلمان باید از زنان باشند و رئیس جمهور یا معاون رئیس جمهور هم باید زن باشد .

او شخصیت سیاسی برجسته ای بوده است چون همسر او ماهان باندرای ،که آن زمان رهبر حزب بود ، در سال 1993 در تصادف اتوموبیل کشته شد . وضعیت پیرامون تصادف  در ابهام باقی است .

او نمایش های اعتراضی بسیاری را هم علیه پادشاه آن زمان نپال ،گیناندرا شاه هدایت کرد ، که سرانجام به حاکمیت استبدادی او پایان داد و دموکراسی را احیا کرد .  

باندرای دومین رئیس جمهور نپال از زمانی است که  کشور نپال پس از برانداختن پادشاهی یک قرنی جمهوری شد .

نخستین رئیس جمهور ، رام باران یاداو ، در سال 2008 انتخاب شد و گمان می رفت دو سال در حکومت باشد . اما آماده سازی و تصویب قانون اساسی  به دلیل تفاوت بین حزب های سیاسی هفت سال زمان برد .  

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: