نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2015-10-02

نویدنو  10/07/1394 

 

 

سامانه بهداشت و کیفیت آن در کوبا

برگردان : آرش وجدانی

کوبا یکی از کشورهایی است که بخش اعظم در آمد خود را از طریق بخش توریسم پزشکی دریافت می کند. این به خاطر کیفیت خدمت هایی است که از سوی سامانه مراقبت بهداشتی به خوبی سامان یافته آن ارائه می شود . اگر چه توریسم پزشکی هنوز در دوران کودکی خود به سر می برد ، اما کیفیت و سازمان سامانه مراقبت بهداشتی و زیر ساخت های کشور قدرت کلیدی برای توسعه توریسم پزشکی است .

سامانه مراقبت بهداشتی در کوبا ملی است و بخش خصوصی هیچ مشارکتی در آن ندارد . تمام بیمارستان ها وکلینیک ها به اضافه داروها و  ارائه کننده های خدمت های مربوطه متعلق به دولت و از سوی دولت اداره می شود . حق سلامتی ،در کنار آموزش و پرورش یکی از بنیاد های جامعه کوبا و اولویت دولت است .  مراقبت بهداشتی برای تمام شهروند های کوبایی ، از جمله واکسن همگانی و مراقبت پیشگیرانه رایگان است . نسبت پزشک – بیمار در کشور از برخی ازسامانه های مراقبتی تخصصی در جهان بیشتر و در حال حاضر برای هر 170 نفر یک پزشک وجود دارد . این دومین نرخ بالای پزشک – بیمار است ، دومی فقط به ایتالیا . این دلیلی برای شاخص های بالای پزشکی استثنایی آن است ، که حتی با کشورهایی مانند امریکا ، با وجود وضعیت اقتصادی قابل مقایسه است . انتظار طول عمر بالا ، نرخ مرگ پایین ، و کنترل بیماری های واگیر دار و همه گیر ، همگی از زمان باز آرایی مجدد سامانه در دهه 1980 به دست آمده است . کوبا بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی سی و نهمین سامانه کارآو با کیفیت مراقبت بهداشتی را دارد. 
 

استاندارد های بیمارستان و دکتر در کوبا

پزشک هایی کوبایی در سراسر جهان به خاطر استادی و تخصص معروف هستند. آن ها نه تنها آموزش های گسترده ای دریافت می کنند ، بلکه به خاطر قرار داد های تجاری با امریکای جنوبی و کشور های کارائیب در معرض تجربه های پزشکی در مقصد های بین المللی قرار دارند . تمام پزشک ها و ستاد حمایت پزشکی با آخرین پیشرفت ها در عرصه های دارویی دوش به دوش حرکت می کنند و زمان بسیاری برای تحقیق ، به ویژه در عرصه مطالعه بیماری های واگیر دار و بیو تکنولوژی صرف می کنند. دکتر ها در کشور یک رویکرد اجتماعی به دارو دارند و بعد از ظهرها به ویزیت های خانگی می پردازند ، در عین حال صبح ها در بیمارستان ها و کلینیک ها حاضر می شوند .

بیمارستان ها وکلیتیک های کوبایی به صورت فزاینده ای برای نیاز های پزشکی توریست ها  آماده می شوند و بیمارستان هایی نظیر کلینیک سیرا گارسیا ، گونزالس کورو و هرمانوس امجیراس اطاق های ویژه ای برای آن ها می سازند . بسیاری از بیمارستان های کشور به خاطر استاندارد سازی وبرای مزیت آن ها در مدیریت بیمارستانی ، نظافت ، بهداشت ، محیط و شیوه های عمومی  دارای تاییدیه از سازمان های بین المللی است . این نهاد های پزشکی مراقبت های ویژه را به قیمت های  مقرون به صرفه در عرصه های جراحی چشم ( افتالمولوژی) کاردیو گرافی ( جراخی قلب) ، پوست ( درماتولوژی) نورولوژی ، جراحی پلاستیک آرایشی / زیبایی ، درمان اعتیاد ، ارتوپدی و بسیاری دیگر عرضه می کنند.  

سامانه مراقبت پزشکی کوبایی فضایی برای طب جایگزین وتکمیلی ، از جمله  طب سوزنی ، همویوپاتی ( درمان دارویی بر اساس ذره های کوچکی که در بدن بیمار ایجاد مصونیت می کند) ، آروما تراپی ( بو درمانی) و معدنی نیز ایجاد کرده است .

یکی ازموثر ترین پیشرفت ها در سامانه ایجاد شبکه ملی با مراجعه به بانک های خون ، تصویر های پزشکی و کلیه شناسی است که همه آن ها کامپیوتری شده اند . فرانسه تنها کشور دیگردر جهان است که به این نوع مراقبت پزشکی دست یافته اند .

به طوز متوسط ، کوبا سالانه 20.000 توریست پزشکی دارد . این تعداد با تمرکز دولت  کوبا بر ارتقا صنعت برای کمک به ایجاد در آمد بین المللی سیر صعودی دارد . با شل شدن اندک گره ها با امریکا تاثیر مثبتی در سامانه مراقبت بهداشتی ، در کنار باز شدن بازار و آماده سازی زیر ساخت های مورد نیاز برای دسترسی آسان در حال انجام است . دولت در امر ارتقا توریسم پزشکی در کشور سازمان معروف به سروی مد را تاسیس کرده است ، که مسئول  منبع یابی درمان پزشکی و مراقبت بهداشتی برای مسافر های بین المللی در کوبا است .

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: