نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2015-09-29

نویدنو  07/07/1394 

 

 

اوا مورالس : ما خواهان گفتگوی دوستانه با شیلی هستیم

برگردان : آرش وجدانی

  Telesur, Venezuela, 27 September 2015

 

رئیس جمهور بولیوی در گفتگویی با تله سور از تصمیم دادگاه بین المللی عدالت که مایل است ادعای کشور او برای دست رسی به دریا  از طریق شیلی را بپذیرد استقبال کرد .

اوا مورالس رئیس جمهور بولیوی روز یکشنبه اعلام کرد که دولت او برای گفتگویی دوستانه با شیلی برای پایان دادن به ستیزه و تحکیم حق دسترسی به دریا تلاش می کند. 

مورالس در گفتگویی اختصاصی با تله سور از کنفرانس سازمان ملل در نیویورک گفت که تصمیم اخیر دادگاه عدالت بین المللی در لاهه ، که به ادعای درخواست دست رسی بولیوی به اقیانوس آرام رسیدگی می کند ، پیشرفتی برای کشور او بود ، که با " فروتنی " و " تواضع" دریافت کرده بود .

 رئیس جمهور گفت که این تصمیم " گام بسیار مهمی" بود چون به ستم تهاجم تاریخی که طی آن بولیوی دست رسی خود به دریا را از دست داد پایان می دهد ، و بر تمایل خود  به برقراری گفتگو با شیلی تصریح و اعلام کرد که او " با تمام حکم ها و پیشنهاد های آن ها " موافقت می کند .   

 سرزمین ساحلی در جنگ پاسیفیک ( 1879-1883) بین دو کشور وپرو از بولیوی گرفته شد .

 مورالس با توصیف آرزوی خود برای دستیابی به معامله ای دوستانه به تله سور گفت " ما خواهان برنده و بازنده نیستیم "

 او در رابطه با رفراندومی که از توانایی او برای نامزدی برای امکان انتخاب مجدد در دور چهارم ریاست جمهوری در سال 2019 دفاع خواهد کرد گفت که مایل است امکان حکم جدید را در دستان مردم باقی بگذارد .  

  او گفت " من به نتیجه رفراندوم احترام خواهم گذاشت . همه می دانند که وضعیت سیاسی و اجتماعی در بولیوی تغییر کرده است ، و ما به تلاش خود ادامه خواهیم داد . "

مورالس تاکید کرد که او قربانی حمله رسانه ای از سوی ملت های اروپایی بوده است که ریشه بومی اورا حقیر می شمارند ، اما " مردم سازمان یافته بولیوی بودند که اوه را بعنوان رئیس جمهور بر گزیدند."

رئیس جمهورهمچنین گفت که اتحاد ملت های امریکای لاتین می تواند بعنوان نمونه ای برای پیروی در طی چند سال آینده به کار رود .

او گفت " اگر هیچ دستکاری از سوی امپراطوری امریکای شمالی وجود نداشته باشد ، امریکای لاتین یک قاره نمونه خواهد شد .

در موافقت نامه صلح نیروهای انقلابی مسلح کلمبیا ( فارک) با دولت کلمبیا ، مورالس اعلام کرد که " انقلاب با اسلحه یا گلوله تفنگ ساخته نمی شود ، بلکه با وجدان و رزم ساخته می شود ."   

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: