نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2015-09-29

نویدنو  07/07/1394 

 

 

ونزوئلا ، گویان با میانجیگری سازمان ملل در مناقشه اسسکوئیبو موافقت کردند  

 آرش وجدانی

Telesur, Venezuela, 27 September 2015

 

رئیس جمهور نیوکولاس مادورو اعلام کرد که ونزوئلا  و گویان می توانند سفیرهای خود را  در چند ساعت آینده به ماموریت مربوطه باز گردانند.

ونزوئلا وگویان پس از آن که دو کشور همسایه  روز یکشنبه با میانجیگری سازمان ملل موافقت کردند سفیر های خود را به ماموریت های دیپلماتیک خود باز می گردانند.

این حرکت پس از دیدار بین نیکولاس مادور رئیس جمهور ونزوئلا و داوید گرانجر همتای گویانی او تحت ریاست  بان کی مون دبیر کل سازمان ملل  در ستاد مرکزی مجمع عمومی سازمان ملل در شهر نیویورک فراهم آمد .

 بان تاکید کرد که سازمان ملل کمیته ای فنی را در روز های آینده به ونزوئلا خواهد فرستاد تا ادعای ونزوئلا بر منطقه اسسکوئبو را بررسی نماید .

 مناقشه مرزی بین ونزوئلا وگویان به جنگ استقلال خود ونزوئلا بر می گردد ، که نهایتا در سال 1821 تحقق یافت . مرزهای دقیق از سوی ونزوئلای به تازگی مستقل شده– که همیشه منطقه کامل غرب رودخانه اسسکوئیبو را بعنوان مرز خود تلقی می کرد- و پادشاهی متحده مورد مناقشه بود.

 رشته ای از مطالعات و موافقت نامه ها ی مشکوک  که در موافقت نامه ای در سال 1966 بین ونزوئلا و گویان ، که به تازگی استقلال یافته بود به اوج رسید ، که دو همسایه بر تعویق استقرار مسکن در سرزمین مورد مناقشه توافق کردند . در ماه می ، تنش ها به محض آن که دولت به تازگی انتخاب شده گویان یک جانبه  امتیار نفتی را به اکسون داد شعله ور شد ، که به دنبال آن ونزوئلا حادثه را تحریک آمیز خواند. 

 مادورو با  آن که دیدار را " پیچیده ، عصبی و دشوار" توصیف کرد گفت ونزوئلا با گویان " برادری" دارد و تماس دائمی با گرانجر را پیشنهاد کرد . 

 مادورو گفت " من تصمیم دارم ارتباط با رئیس جمهور گویان را آغاز کنم ... ما خواهان روابط برادرانه با گویان هستیم . با همه تفاوت هایی که ما ممکن است داشته باشیم ، ملت های ما برادری را انتخاب می کنند ". 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: