نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2015-09-17

نویدنو  26/06/1394 

 

گسست از اروپای ریاضتی

بیانیه مشترک ژان لوک ملانشون ، استفانو فاسینو،زو کنستانتوپولو،اسکار لافونتن ، یانیس واروفاکیس

برگردان : هاتف رحمانی

روز 13 جولای ،دولت منتخب دموکراتیک الکسیس تسپیراس از سوی اتحادیه اروپا به زانو در آمد. "موافقت نامه" 13 جولای در حقیقت یک کودتا است . موافقت در شرایط بسته شدن بانک های یونان از سوی بانک مرکزی اروپایی و تهدید به عدم اجازه بازگشایی دوباره آن ها برای همیشه ، زمانی که دولت یونان نسخه جدید برنامه ای شکست خورده را پذیرفت حاصل شد . چرا ؟ چون اروپای رسمی نتوانست در مقابل این ایده که مردم رنجوراز برنامه ریاضتی متناقض آن جرات کنند دولتی مصمم به گفتن "نه" انتخاب کنند مقاومت کند.   

اکنون ، با ریاضت بیشتر ، با حراج بیشتر دارایی های عمومی ، با عدم عقلانیت بیشتر در سپهر سیاست اقتصادی ، و انسان بیزاری گسترده تازه در حوزه سیاست اجتماعی ، با موافقت نامه جدیدی که تنها رکود بزرگ یونان را بدتر می کند و ثروت یونان را با بهره های واگذار شده ، غیر یونانی و یونانی به یک شکل چپاول می کند.   

ما باید از این کودتای مالی درس بگیریم . یورو در اروپا به ابزار سلطه اقتصادی و دولتی الیگارشی اروپایی که پشت دولت المان پنهان شده است، تبدیل شده است ، آن ها از این که می بینند خانم مرکل تمام " کارتحقیر آمیزی" را که دولت های دیگر از انجام آن ناتوانند انجام می دهد خوشحالند. این اروپا در داخل ملت ها وبین آن ها تنها خشونت خلق می کند: بیکاری عظیم ، رقابت مکارانه اجتماعی آزمند و ناسزا گویی علیه اروپایی پیرامون (کشورهای کمتر توسعه یافته اروپایی) که به رهبری المان افتخار می کند ، اما از سوی تمام " نخبه ها " مورد تمسخرقرار می گیرند ، (البته ) پیرامون استثنا نیست . از این رو اتحادیه اروپا به نماینده ویژگی های راست افراطی و به ارابه ای برای لغو کنترل دموکراتیک بر تولید و توزیع در سراسر اروپا تبدیل شده است .  

  دفاع کردن از آن که  یورو و اتحادیه اروپا به اروپایی ها خدمت می کنند واز آن ها در برابر بحران ها مخافظت می کنند دروغ خطرناکی است . اعتقاد به آن که منافع اروپا می تواند در داخل قفس آهنین  " قواعد " حاکمیت منطقه یورو و در داخل پیمان های کنونی حفظ شود توهم است . روش رفتاری " دانشجوی نمونه" وار رئیس جمهور هولاند و نخست وزیر رنزی ، یا در حقیقت  " زندانی نمونه " وار، شکلی از تسلیم است که حتی به آمرزش هم ختم نخواهد شد . رئیس کمیسیون اروپا ، ژان کلود یونکر به روشنی اعلام کرد : " هیچ گزینه دموکراتیکی در برابر پیمان های اروپایی نمی تواند وجود داشته باشد ". این انطباق نئو لیبرالی دکترین " استقلال محدود " است که از سوی برژنف رهبر شوروی در سال 1968مطرح شد . آن زمان ، شوروی با تانک هایش به بهار پراگ حمله کرد . تابستان جاری ، اتحادیه اروپا با بانک هایش به بهار آتن حمله کرد . 

ما به گسستن از این "اروپا " مصمم هستیم . شرایط بنیادی برای بازسازی همکاری بین خلق ها و کشور های ما بر مبنای جدیدی ضروری است . ما چگونه می توانیم سیاست های توزیع ثروت و ایجاد شغل های  مناسب ، به ویژه برای جوان ها ، تحول بوم شناختی ، و باز سازی دموکراسی در داخل محدودیت های این اتحادیه اروپا را تصویب کنیم ؟ ما ناگزیر از فرار از( محتوی) پوچ و غیر انسانی پیمان های کنونی اروپایی و باز ترسیم آن ها در راستای دور انداختن ژاکت نئو لیبرالیسم ، لغو پیمان مالی ، و مخالفت با پیمان همکاری فرا اتلانتیک هستیم .  

ما در زمان فوق العاده ای زندگی می کنیم . ما با یک وضعیت اضطراری رو در روئیم . کشور – عضو ها به داشتن فضای سیاسی که به دموکراسی های آن ها اجازه نفس کشیدن بدهد و سیاست های عاقلانه ای در سطح عضو – کشور را رها از ترس سرکوب از سوی گروه یوروی مستبد حاکم شده از سوی منافع قوی ترین آن ها و از سوی شرکت های بزرگ ، یا رها از بانک مرکزی اروپا که بعنوان جاده صاف کن مورد استفاده قرار می گیرد و " کشور غیر همکار" را به مسطح کردن تهدید می کند ، همان گونه که در مورد قبرس ویونان اتفاق افتاد ، مطرح نماید نیاز دارند.    

این برنامه الف ماست : ما در کشور هایمان ، و همراه هم در سراسر اروپا  ، نسبت به مورد بحث قرار دادن دوباره پیمان های اروپایی تلاش خواهیم کرد . ما به فعالیت در کارزار نافرمانی مدنی اروپایی ، همراه با مبارزه اروپایی های همه جا نسبت به شیوه های مستبد اروپایی و " قاعده های " نا معقول تا زمانی که آن بحث دوباره عملی گردد متعهدیم . 

وظیفه نخست ما پایان دادن به بی مسئولیتی گروه یورو است . وظیفه دوم ما پایان دادن به این وانمود سازی است که (گویا) بانک مرکزی اروپا " غیر سیاسی" و " مستقل " است ، ( آن هم )  زمانی که به شدت سیاسی ( واز شکل سمی ترین آن ) ، کاملا وابسته به بانک دارهای ورشکسته و نماینده های سیاسی آن ها است ، و آمادگی دارد با لمس  دکمه ای به دموکراسی پایان دهد .  

اکثریت دولت هایی که  الیگارشی اروپا را نمایندگی می کنند ، و پشت برلین وفرانکفورت پنهان می شوند ، هم یک برنامه الف دارند : عدم تسلیم به درخواست دموکراسی مردم اروپایی و استفاده از وحشیگری برای پایان دادن به مقاومت آن ها . ما جولای گذشته در یونان شاهد این (برخورد) بودیم . چرا آن ها تلاش کردند تا دولت منتخب دموکراتیک یونان را خفه کنند ؟ چون آن ها هم طرح ب ای داشتند: خارج کردن یونان از منطقه یورو در بدترین شرایط ممکن با نابود کردن سامانه بانکی آن و به مرگ کشاندن اقتصاد آن .    

رو در رو با این تهدید ، ما نیز به طرح ب ای برای باز داشتن ارتجاعی ترین و ضد دموکراتیک ترین نیروهای اروپایی نیاز داریم ، تا جایگاه خود را در برابر التزام بی رحم آن ها به سیاست هایی که اکثریت را به سود اقلیتی اندک قربانی می کند تقویت کنیم . اما ازاین اصل ساده که اروپا مربوط به اروپایی ها است و واحد های پولی ابزار هایی برای ارتقا کامیابی مشترک هستند ، نه ابزارعذاب  یا اسلحه هایی که به وسیله ان دموکراسی به قتل می رسد نیزدوباره دفاع می کنیم . اگر یورو نمی تواند دموکراتیزه شود ، اگر آن ها بر استفاده از آن برای خفه کردن مردم اصرار دارند ، ما به پا خواهیم خاست ، در چشم های آن ها نگاه خواهیم کرد ، و به آن ها خواهیم گفت : بدترین کار خود را عملی کنید ! تهدید های شما مارا نمی ترساند . ما راهی برای اطمینان از آن که اروپایی ها سامانه پولی ای دارند که همراه با آن ها کار می کند ، نه به هزینه آن ها خواهیم یافت .  

طرح الف ما برای یک اروپای دموکراتیک ، با طرح ب ای پشتیبانی می شود که به اولیای امور نشان می دهد که آن ها نمی توانند مارا به سوی تسلیم مرعوب نمایند ، که ( طرح ما )  فراگیر است و جذب اکثریت اروپایی ها را هدف گرفته است . لازمه این (طرح) سطح بالایی از آمادگی است . بحث عامل های فنی خود را تقویت خواهد کرد . فکر های بسیاری نیز مطرحند : ابداع سامانه های پرداخت برابر ، پول های برابر ، دیجیتالی کردن معامله های یورو ، سامانه های مبادله مبتنی بر جامعه ، خروج از یورو و تبدیل یورو به یک پول مشترک .   

هیچ ملت اروپایی نمی تواند برای آزادی خود در انزوا تلاش کند. نگاه ما انترناسیونالیستی است . برای پیش دستی نسبت به آن چه ممکن است در اسپانیا ، ایرلند – و بالقوه دوباره در یونان ، بسته به آن که وضعیت سیاسی چگونه پیش رود - و در فرانسه در 2017، ما به همکاری با یک دیگر به صورت مشخص در رابطه با طرح ب ، با در نظر داشتن ویژگی های متفاوت هر کشور نیاز داریم . 

از این رو ، ما تشکیل همایشی بین المللی در باره طرح ب ای برای اروپا را ، که به روی شهروندها ، سازمان ها و روشنفکر های علاقه مند گشوده باشد پیشنهاد می کنیم . این کنفرانس می تواند اوایل  نوامبر 2015 بر گذار گردد . ما فرایند را در روز 12 سپتامبر در طی جشن امانیته در پاریس آغاز خواهیم کرد . به ما می پیوندید ! 

ژان لوک ملانشون ، عضو پارلمان اروپا ، از پایه گذاران حزب چپ

استفانو فاسینا ، عضو مجلس ایتالیا ، معاون سابق وزیر اقتصاد و دارایی (ایتالیا)

زو کونستاتوپولون ، رئیس مجلس هلنیک ( یونان)

اسکار لافونتن ، وزیر پیشین دارایی المان ، بنیانگذار حزب چپ ( المان)

یانیس واروفاکیس ، عضو مجلس یونان ، وزیر دارایی پیشین ( یونان)

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: