نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2015-08-08

نویدنو  17/05/1394 

 

چکیده گزارش‌های کارگری،هفته دوم مرداد ماه

  ۱۳۹۴/۰۵/۱۴

خبرها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در هفته‌ا‌ی که گذشت؛

تحریک به منظور ایجاد سندیکا‌های کارگری دیگر که تحت نفوذ کارفرما یا اتحادیه‌های کارفرمایان باشند یا پشتیبانی‌ از سندیکا‌های کارگری با اتکا به کمک‌های مالی یا هر شیوه دیگر با این هدف که سندیکا‌های کارگری تحت نظارت کارفرما یا اتحادیه کارفرمایان قرار گیرند، از جمله اقداماتی است که به ویژه بر اساس مفاد این ماده اقدام مداخله گرایانه تلقی‌ می‌‌شود.”

مقاوله‌نامه ۹۸-حق تشکل و مذاکره دستجمعی- تبصره دوم ماده ۲

اعتصاب غذای کارگران قراردادی پتروشیمی را زی‌

سیزدهم مرداد ماه؛  کارگران  قراردادی پتروشیمی را زی‌ اعلام کردند که از نظر استخدامی تابع مقررات کار و تامین اجتماعی  بوده  و به دلیل آنچه که توزیع ناعادلانه مزایای مزدی و امکانات رفاهی نامیده می‌‌شود از اواخر هفته گذاشته اقدام به اعتصاب غذا نموده اند و خواستار آن هستند  تا مانند همکاران رسمی خود بتوانند از تسهیلات ویژه‌ای که برای فعالیت‌های وزرشی، رفاهی، اقامتی  آنها و خانواده‌هایشان پیش بینی شده است استفاده کنند.

دورجدید اعتصاب کارگران کارخانه سامان کاشی

سیزدهم مرداد ماه؛کارگران کارخانه سامان کاشی دراعتراض به عدم پرداخت شش ماه حقوق معوقه خود دوباره  دست به اعتصاب زدند.کارگران سامان کاشی بروجرد در اردیبهشت و خردادماه امسال نیز به مدت یک ماه دست از کار کشیده و خواستار پرداخت هفت ماه حقوق عقب افتاده، تمدید دفترچه های بیمه، پرداخت حق چهاردرصد بازنشستگی و سنوات بازنشستگان بودند.

اعتراض کارگران مجتمع پتروشیمی بندر شاپور 

سیزدهم مرداد ماه؛ مدت سه روز است که اعتراضات کارگران شرکت رامپکو در بندر شاپور -خمینی- به دلیل عدم پرداخت مطالبات مزدی ادامه دارد. مسئولان شرکت رامپکو در محاسبه دستمزد تیرماه ، بین ۳۰ تا ۹۰ هزار تومان از دریافتی هریک از کارگران کسر کرده‌اند. کارگران با آگاهی‌ یافتن از قطع این مزایا به مدت سه روز است که دست به اعتراض زده‌اند.

کارگران کارخانه شیشه آبگینه خواستار دریافت مطالبات معوقه خود هستند

سیزدهم مرداد ماه ؛ در یک سال اخیر پرداخت حقوق کارگران این کارخانه بارها به تاخیر افتاده است. غیر از ۶۵ درصد عیدی سال ۹۳؛ سایر مطالبات مزدی مربوط به سال گذشته و جاری این کارگران پرداخت نشده است .کارگران کارخانه شیشه آبگینه در روز ۱۳ مرداد ماه خواستار دریافت مطالبات معوقه خود و همچنین از سرگیری فعالیت کارخانه هستند.

تعطیلی کارخانه آجر ماشینی گنبد و شرایط سخت زندگی‌ کارگران

سیزدهم مرداد ماه؛ این کارخانه در حالی از ۲۹ تیر  ماه سال جاری تعطیل اعلام شده است که اکثر کارگران آن هنوز  دستمزد ماه‌های خرداد وتیر ماه خود را از کارفرما طلب دارند. ۱۳ مرداد ماه کارگران اعلام داشتند که علاوه بر معوقات مزدی ؛ کارفرما در زمینه پرداخت بیمه  کارگران به تامین اجتماعی تعلل می‌‌کند.

کارکنان شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و مطالبات  بر حق آنان

دوازدهم مرداد ماه؛ کارکنان شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی اعلام کردند که با طرح شکایتی ازکارفرمای  این شرکت خواستار پرداخت مطالبات بر حق خود شدند.این کارمندان  که از۱۰ سال تا بیشتر از ۲۰ سال در سمت‌های تخصصی ناخدا، کمک ناخدا و مهدنس کشتی در استخدام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی بوده اند. با رسیدن زمان بازنشستگی و یا اتمام اعتبار قرارداد ۱۰ ساله آنها مدیران شرکت کشتیرانی حاضر به تسویه حساب نشدند و در مقابل با کارکنانی که خواستار دریافت مطالبات پایان کار خود بودند به عنوان متخلف برخورد کردند.

 مبارزه  کارگران علیه خصوصی سازی 

دوازدهم مرداد ماه؛ همزمان با سفر روز گذشته معاون تنظیم روابط کار وزارت کار به خرم آباد جمعی از کارگران شرکت مخابرات استان لرستان در مقابل ساختمان اداره کل تعاون کار ورفاه اجتماعی استان تجمع کردند. در جریان تجمع کارگران معترض خوستار اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، تامین معاش و امنیت شغلی خود ودیگر همکارنشان شدند.

خواست کارگران سد نرماب برای پرداخت سه ماه حقوق به تعویق افتاده

دوازدهم مرداد ماه؛ نزدیک به ۴۰۰ کارگر شاغل پروژه سد «نرماب» دست کم بابت ۳ ماه معوقات مزدی طلبکارند.  به تعویق انداختن حقوق ۳ماهه کارگران باعث افزایش چشمگیر مشکلات معیشتی این زحمتکشان شده است.

 ماهیگیران استان گلستان  و مبارزه  برای تامین امنیت شغلی‌

دوازدهم مرداد ماه؛ در استان گلستان ۱۴۰۰  ماهیگیر در دو بندر پره ترکمن و پره کومیش تپه درقالب ۲۱ شرکت تعاونی فعالیت دارند که از سال ۹۲ مزایای سختی کار آنان  به بهانه اینکه این کارگران  خویش فرما هستند؛ لغو شده است. این وضعیت درحالی است که هم اکنون سازمان تامین اجتماعی از  هر  ماهیگیر  گلستانی بابت حق بیمه و آنچه که مزایای انگیزشی نامیده می‌شود ماهانه مبلغ ۲۲۰ هزار تومان دریافت می‌کند.   این زحمتکشان خواستار  تامین امنیت شغلی هستند.

اجرای هدفمندی یارانه ها و نابودی امنیت شغلی کارگران 

یازدهم مرداد ماه؛گزارش شد که در شهرک صنعتی گلستان واحدهای تولیدی همچون «شرکت سینه زربال گلستان»، «قره گنبد کابوس»، «لبنیات اترک»، آجر ماشینی گنبد»، «نئوپان شموشک» در وضعیت نیمه تعطیل هستند و باقیمانده کارگران آنها با چند ماه معوقات مزدی در آستانه بیکاری قراردارند. در چند سال اخیر که قانون هدفمند سازی یارانه‌ها اجرا شده است با افزایش یارانه حامل‌های انرژی واحدهای تولیدی مستقر در این شهرک‌های صنعتی بیش از پیش دچار مشکل شدند.

مبارزه زنان کارگر در راه تامین امنیت شغلی‌ پس از مرخصی زایمان

یازدهم مرداد ماه ؛ پس از افزایش مرخصی زایمان زنان از شش ماه به نه‌ ماه؛ در تاریخ ۱۱ مرداد ماه اعلام گردید که بدین سبب ۴۵ هزار زن شاغل(مادر) طی‌ ۱۸ ماه گذاشته کار خود را از دست داده و امکان بازگشت به کار را دیگر نداشته اند.آنچه که زنان کارگر و نیز دیگر زنان شاغل میهنمان بدان نیاز دارند احیا و ایجاد سندیکا‌های مستقل بر پایه صحیح طبقاتی در راه مبارزه با بی‌ عدالت‌های موجود است  است.

افزایش بیکاری در میان زنان قالیباف و قطع بیمه‌ آنان 

 دهم مرداد ماه ؛ اعلام شد که یک میلیون ۲۰۰ هزار قالیباف در کشور وجود دارد که از این تعداد فقط ۴۵۰ هزار بافنده تاکنون بیمه‌ شده‌اند و ۷۵۰ هزار نفر از این کارگران  هنوز در نوبت انتظار برای قرار گرفتن تحت پوشش بیمه‌ هستند. هم اکنون ۸۲ درصد از قالیبافان صنعت فرش را زنان تشکیل می دهند  و تنها دستمزدهای بسیاراندک عایدشان می گردد

تجمع اعتراضی کارگران پروژه ارگ بم

دهم مرداد ماه؛ حدود ۱۴۰نفر از کارگران قرار دادی مجموعه ارگ قدیم در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود مقابل ساختمان پایگاه میراث فرهنگی ارگ تجمع کردند. جدا از مسئله تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی ؛ برنامه اخراج دستجمعی نیز وجود دارد. در حال حاضر سابقه کاری این  کارگران تا حدود ۲۰ سال هم می‌رسد.

اعتراض کارگران خوزستان به دلیل محرومیت ازمزایای قانونی

 دهم مرداد ماه؛  گزارش شد، با وجود آنکه به دلیل موقعیت جغرافیایی به بیشتر کارگران صنعتی مناطق خوزستان باید مزایای بدی آب و هوا تعلق بگیرد اما در عمل با استخدام‌های قراردادی و پیمانی-  قراردادهای موقت – کارگران این اتفاق نمی افتد علاوه براین  با توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دیگر اجرای کامل مقررات قانون کار برای کارفرمایان الزام آور نیستند.

۴۰۰هزارکارگرکوره پزخانه ها از حقوق رسمی محروم هستند 

نهم مرداد ماه؛ کارگران کوره پزخانه ها با گذشت ماه ها از مصوبه شورای عالی کار درخصوص میزان دستمزد سال ۹۴؛ از دریافت حقوق رسمی محروم هستند.این کارگران حتی بیمه نیز نشده اند.کارفرمایان با حمایت مستقیم دولت شرط اشتغال کارگران کوره پزخانه ها را اشتغال فرزندان و کل خانواده کارگر مقر ساخته اند.

بیکاری کارگران کارخانه سفال مساک

هشتم مرداد ماه؛ با اجرای فاز دوم  هدفمندی یارانه ها کارخانه سفال مساک بزرگترین و قدیمی ترین کارخانه استان کرمان تعطیل شد و حدود ۲۰۰ کارگر این واحد صنعتی بدون دریافت مزایا بیکار گردیدند.

اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه

  هفتم مرداد ماه؛ در ادامه اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه در روز ششم مرداد ماه، کارگران این مجتمع اعتصاب خود را در روز هفت مرداد ماه ادامه داده و خواستار دریافت حقوق‌های به تعویق افتاده خود شدند. بنابر گزارش‌های اعلام شده کارگران رسمی معادل ۲ ماه، کارگران قراردادی معادل ۴ ماه و رانندگان شاغل در مجتمع صنعتی نیشکر هفت‌تپه معادل ۸ ماه مزد معوقه طلبکارند.

اعتراض کارگران کارخانه  نساجی پوشش

هفتم مرداد ماه؛ کارگران شاغل و بازنشسته کارخانه نساجی پوشش با ارسال سه نامه‌ جداگانه  خطاب به مسئولان کشور خواستار رسیدگی به مشکلات  خود شدند. پرداخت نشدن حق بیمه باعث شده است تا در مدت ۶ ماه گذشته آنها نتوانند از امکانات درمانی سازمان تامین اجتماعی استفاده کنند و این اتفاق درحالی است که در میان خانواده‌های آنها افرادی وجود دارند که به دلیل ابتلا به بیماری‌های خاص و یا داشتن دیگر مشکلات جدی پزشکی نیازمند دسترسی به خدمات درمانی هستند.

اعتراض کارگران پارس پیچ

هفتم مرداد ماه ؛  در پی حرکت  اعتراضی کارگران کارخانه پارس پیچ در منطقه تاکستان، کارفرما با تقسیم کردن جمعیت ۱۰۰ نفری کارگران میان دو شرکت مجزا از هم جلوی اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل را گرفته است و با این ترفند در صدد تحمیل قرارداد‌های موقت به کارگران واخراج دستجمعی است.

اعتراض کارگران معدن زغال سنگ زرند

هفتم مرداد ماه؛ کارگران بیکار شده شرکت پیمانکاری معدنجو بین ۵ تا ۲۴ سال سایقه کار دارند که در ۵ ماه گذشته نه وجهی بابت مزد دریافت کرده‌اند و نه سازمان تامین اجتماعی حاضر می‌شود تا دفترچه بیمه‌های آنها را تمدید کند. جدا از وضعیت نامعلوم کنونی، هنوز بابت ایامی که آنها در روزهای تعطیل و شیف شب در معدن مشغول فعالیت بودند طلبکارند. کارگران در روز هفت مرداد ماه اعلام کردند؛ برای دست یابی‌ به مطالبات بر حقشان از پای نخواهند نشست. در تجمع اعتراضی که در تاریخ ۲۶ خرداد ماه  امسال توسط کارگران معدنجوّ صورت گرفت ،نماینده این کارگران معترض بنام محمد علی‌ میرزائی جان خود را در این اعتراضات از دست داد.

 بدهی کلان دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان

ششم مرداد ماه؛ در حالیکه معیشت فرهنگیان سراسر کشور با دشورای روبرو است؛مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: دولت ۵۲۰ میلیارد تومان به این صندوق بدهکار است.

منبع مورد استفاده:ایلنا‌- خبرآنلاین -ایسنا-دنیای اقتصاد -ایرنا-مهر

اعتصاب حق سیاسی کارگران است!

هیچ کارگری را نمی توان به دلیل فعالیت ؛مبارزه سندیکایی و اعتصاب بازداشت یا از کار اخراج کرد!

کارگران و فعالان سندیکایی را آزاد کنید

http://www.etehadkargar.org/?p=2222

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: