نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2015-07-24

نویدنو  1/05/1394 

 

اطلاعاتی در باره بریکس

برگردان : آرش وجدانی

 مخفف " بریک" اولین بار در سال 2001 توسط جیم اونیل اقتصاد دان گلد من ساچس ، در گزارشی درباره چشم اندازهای رشد اقتصاد های برزیل ، روسیه ، هند وچین – که روی هم سهم قابل توجهی از تولید وجمعیت جهان را نمایندگی می کنند – فرمول بندی شد .

در سال 2006 چهار کشور هماهنگی غیر رسمی دیپلماتیک را، با دیدار سالانه در حاشیه اجلاس سلانه مجمع عمومی سازمان ملل آغاز کردند . این تعامل موفقیت آمیزمنجر به تصمیمی شد که گفتگو باید در سطح سران کشورها ودولت ها در همایش سالانه انجام گیرد . اولین همایش در سال 2009 در شهر یکاترینبورگ برگزار شد ، عمق وقلمرو گفتگو بین عضو های بریک – که در سال 2011 با پیوستن افریقای جنوبی بریکس شد- ارتقا بیشتری یافت .بریکس  فراتر از یک مخففی که کشورهای نوظهور نظم جهانی اقتصاد را معرفی می کرد ، به موجودیت سیاسی - دیپلماتیک جدید و امید بخشی ، فراتر از مفهوم اصلی در خور برای بازار های مالی  تبدیل شد .

پس از همایش یکاتینبورگ پنج همایش سالانه برگزار شد ( برازیلیا 2010، سانیا 2011، دهلی نو 2012، دوربان 2013، و فورتالزا 2014) . رهبر های کشورهای عضو حداقل سالانه یک همایش بر گزار کرده اند . در دوربان ، سال گذشته ( 2013) اولین دور همایش ها کامل شد ، وهر کشور عضو میزبانی یک همایش رهبر ها را انجام داده اند . در این دوره ، بریکس به طرز فزاینده ای ، با اجماع رهبر ها رشد و دورکن اصلی خود را تقویت کرده است : 1- هماهنگی در عرصه های چند جانبه ، همراه با تمرکز بر مدیریت اقتصادی وسیاسی و 2- همکاری بین عضوها 

در رابطه با رکن اول ، تلاش ها به سوی بازسازی مدیریت جهانی ، به ویژه در حوزه های اقتصادی ومالی – جی 20 مالی ، صندوق بین المللی پول ، بانک جهانی- ونیز اصلاح نهاد های سیاسی ، مانند سازمان ملل اهمیت ویژه ای پیدا کرده است .

همکاری داخلی بریکس هم حجم بزرگی یافته است . برنامه وسیعی برای همکاری  طراحی شده است که  در راس همه حوزه هایی چون مالی ، کشاورزی ، اقتصاد وتجارت  ، مبارزه با جرائم فرا مرزی ، علم و فن آوری ، بهداشت ، آموزش وپرورش ، همکاری وگفتگوی دانشگاهی  و جامعه را در بر می گیرد .

در این بستر ، بخش مالی  به عنوان جبهه همکاری جدید با تمرکز ویژه ای رو به روست . در ششمین همایش بریکس ، بانک جدید توسعه ، با هدف تامین مالی زیر ساخت ها و پروژه های توسعه پایدار در بریکس و دیگر کشورهای در حال توسعه تاسیس شد . نهاد جدید در آغاز با سرمایه تصویب شده 50میلیارد دلاری شروع به کار خواهد کرد .

هم چنین ،  بریکس موافقت نامه ای را هم منعقد کرد که بر اساس آن صندوق ذخیره  احتیاطی ، صندوقی با سرمایه اولیه 100 میلیارد دلاری  را ایجاد می کند ، که کشورهای بریکس قادر خواهند بود برای جلو گیری از فشار نقدینگی کوتاه مدت از آن استفاده کنند . یکی از هدف های قرار ذخیره احتیاطی مشارکت در ثبات مالی جهان ، با فراهم کردن  خط اضافی دفاع برای  بریکس است . 

تاسیس بانک وصندوق ذخیره حاوی پیام اراده قوی عضو های بریکس برای ژرفش وتحکیم شراکت آن ها در حوزه های  اقتصادی – مالی است . 

همایش فورتالزا دور جدیدی برای بریکس به راه انداخت . برزیل پیشگامی را با هدف افزایش هدفمند همکاری های موجود پی خواهد گرفت . توجه ویژه همایش برپیوستگی اجتماعی و توسعه پایدار به سیاست های اجرا شده از سوی کشورهای عضو و سهم رشد اقتصادی بریکس در کاهش فقربر جستگی می دهد.  مضمون " رشد پیوسته ، راه حل های پایدار" نه تنها هم راستا با سیاست های اجتماعی کشورهای عضو است ، بلکه نیاز به غلبه بر چالش ها در حوزه های اجتماع ، اقتصاد و محیط زیست را بر جسته می کند، فرصت های جدیدی برای بریکس در حوزه های مختلف ، از جمله گفتگو در باره برنامه  توسعه پسا 2015 ( اشاره به روندی تحت هدایت سازمان ملل است که هدف آن یاری به تعریف چارچوب توسعه ای است که در هدف های توسعه هزاره موفق بود – برگرداننده ) فراهم می آورد .  

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: