نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2015-07-24

نویدنو  1/05/1394 

 

نه به " مستعمره اتحادیه اروپا"

راشا تودی – برگردان – مهرگان

 تسپیراس با مخالفت دولت ومردم علیه موافقت نامه کمک مالی رو در رو است

الکسیس تسپیراس نخست وزیر یونان با بازگشت به آتن  در روز دو شنبه با موافقت نامه جدید برای بسته کمک مالی که می تواند یونان را در منطقه یورو نگه دارد ، با مخالفت شدید با موافقت نامه در داخل دولت خود ، ونیز اعتراض های خیابانی رو در رو است .

 پس از ساعت های طولانی گفتگو در روز های یکشنبه و دوشنبه با رهبر های منطقه یورو ، ممکن است تسپیراس شب های متمادی بی خوابی پیش رو داشته باشد ، چون اکنون لازم است پارلمان یونان تمام قانون های اجرایی اصلاح های تحمیل شده از سوی ضرب العجل اتحادیه اروپا در 15 جولای را در راستای دریافت میلیارد ها یورو کمک تصویب نماید .

 موافقت نامه پیش از این مداخله گرانه ترین برنامه اتحادیه اروپا برای کمک مالی در تاریخ خوانده شده بود ، در عین حال  برخی از مقام های یونانی آن را پرداخت بهای بیش از اندازه می خوانند . سفیر سابق یونان لئونیداس کریسانتوپولوس آن را " بسیار خشن ، بسیار دیر ، مرگ یونانی ها" خواند .

او به آر تی ( راشیا تودی) گفت " این اقدام های مزخرف بازتاب اروپایی که ما در گذشته در سال 1981 وارد آن شدیم نیست . موافقت نامه عملا یونان را مستعمره المان ، اگر نه اتحادیه اروپا می سازد " و افزود که " با وجود امتیازهایی که اتحادیه اروپا برای یونان فراهم کرده است ، کشور با خروج از بحران فاصله بسیار زیادی دارد "

پانوس کامنئوس ،رهبر حزب دست راستی یونان مستقل آنل ، شریک ائتلاف و وزیر دفاع یونان ، اعلام کرد که حزب او مخالف موافقت بود . او بر اساس اعلام اسوشیتدپرس اعلام کرد موافقت نامه پیشنهادی " انجام کودتایی از سوی المان و دیگر کشورها است " 

کامنئوس پس از دیدار با تسپیراس ، که دولت شش ماهه اش برای حفظ اکثریت در مجلس مبارزه می کند گفت " این موافقت نامه مسئله های جدیدی مطرح می کند ... ما نمی توانیم با آن موافقت کنیم .

مقام های دیگر یونان هم المان را مورد سرزنش قرار دادند . براساس اعلام رویترز ، نیکوس فیلیس ، سخنگوی پارلمانی نماینده های سیریزا، به تلویزیون محلی گفت " متاسفانه المان برای سومین بار در 100 سال اخیر برای ویرانی اروپا تلاش می کند" 

تایمز مالی روز دوشنبه گزارش کرد پلتفرم چپ رادیکال ، گروهی از حزب حاکم سیریزای تسپیراس ،موافقت نامه را " تحقیر یونان" خواند . 

 اقدام های منفور پذیرفته شده از سوی تسپیراس برای یونان گرفتار بدهی مردم یونان را نیز عصبانی کرده است ، که در رفراندوم ملی اخیر علیه اصلاح های ریاضتی بیشتر رای دادند . روز دو شنبه  صد ها اعتراض کننده برای رسوا کردن توافق حاصل شده از سوی عضو های گروه اروپا و نخست وزیر یونان به خیابان ها امدند و اعتراض خود را با به آتش کشیدن پرچم سیریزا در خارج پارلمان یونان در مرکز آتن اعلام کردند . 

 دانیل هاوکینز ساکن آتن به آرتی گفت " آن ها سعی می کنند نشان دهند که راه دیگری وجود ندارد . ومردم یونان تصمیم ندارند مقاومت کنند ، آن ها در رفراندوم رای " نه" را به خاطر چیزی ندادند . آن ها به " اری " رای ندادند که به " نه" تبدیل شود . آن ها به پایان دادن به ریاضت رای دادند "

 بر آشفته از امکان اقدام های جدید ریاضتی ، اعتراض کننده ها پوسترهایی را حمل می کردند که از جمله روی ان ها  نوشته  شده بود " موافقت نامه  مساویست با تسلیم مردم وتحقیر چپ" و " نه به دزدان اتحادیه اروپا ، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین المللی پول و همدست های محلی آن ها " 
رهبر سیریزا برای توجیه پذیرفتن اقدام های رسوا در بروکسل ، از جمله اصلاح حقوق بازنشستگی ، اصلاح بازارهای تولید وخصوصی سازی ، گفت که توافق پیچیده بود ، اما کمک مالی می تواند به یونان اجازه دهد از انتقال دارایی دولتی به خارج ، ونیز اختناق مالی و نابودی سامانه مالی پرهیز نماید . 

 منتقد های غربی موافقت نامه می گویند که این معامله می تواند ماشه  نا آرامی اجتماعی وسیاسی را در سراسر اتحادیه اروپا بچکاند ، یا حتی می تواند فاتحه" پایان دموکراسی در اروپا" را بخواند. 
 
آن پتیفور ، مدیر تحقیق سیاسی در اقتصاد های کلان به آرتی گفت " موافقت نامه اوضاع را نه تنها برای یونان – رنج اجتماعی وسیاسی صرف نظر از رنج مالی واقتصادی تشدید خواهد شد - ، بلکه  برای منطقه یورو نیز  بدتر می کند چون یونان در راستای توانمندی برای باز پرداخت بدهی،  ناگزیر از توان ایجاد در آمد است . و با کشاندن اقتصاد به مرگ شما واقعا نمی توانید درآمد آینده را تضمین کنید " 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: