نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2015-06-29

نویدنو  07/04/1394 

 

دیدار نمادین دانشگاه هایی امریکایی از ایران

شون کافلن – برگردان : هاتف رحمانی

گروهی از نماینده های ارشد دانشگاه های امریکایی از ایران دیدار کردند ، که تصور می شود بزرگترین هیئت دانشگاهی از دهه 1970 باشد .

به موازات آغاز گرم شدن رابطه بین دو کشور ، هیئت با نماینده های 13 دانشگاه و موسسه تحقیقاتی ایرانی دیدار کردند .

  ایران بزرگترین منبع دانشجوهای خارجی در امریکا بود .

در حال حاضر 11.000 دانشجوی ایرانی در امریکا هستند – مقایسه با 270.000 دانشجواز چین – وگمان می رود که هیچ دانشجویی از دانشگاه های امریکایی مبادله شده با ایران وجود ندارد .

و هنوز رابطه دیپلماتیک رسمی بین دو کشور پس از دهه ها دشمنی و بد گمانی وجود ندارد .

دانش آموخته امریکایی

هیئت دانشگاهی تحت سرپرستی الن گودمن ، رئیس موسسه آموزش بین المللی ، سازمانی مستقر در نیویورک است که از تبادل آموزش بین المللی امریکا حمایت می کند.

پروفسور گود من ، در سخنرانی پس از بازگشت خود ، گفت که هیئت با احساس قوی تمایل ایرانی ها به همکاری با غرب باز گشتند. و گفت میراث ارتباط ها در نسل های گذشته بین دانشجوهای ایرانی و امریکایی به این احساس کمک کرده است .  Allan Goodman (right)

گزارش شده بود که کابینه کنونی ایران نسبت به هر دولت دیگری در جهان از جمله امریکا بیشترین دکتر های دانش اموخته از دانشگاه های امریکایی را دارد . این تعداد شامل محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه هم می شود که در دانشگاه ایالت سان فرانسیسکو و دانشگاه دنور تحصیل می کرد .

 پرفسور گودمن گفت هیئت ضمن باز دید از دانشگاه های تهران ، شیراز و اصفهان با استقبال "بسیار گرم" دانشجوهای ایرانی مواجه شد .

او گفت " ان جا مخزن های  ژرف علاقه به سامانه آموزش عالی وجود داشت ."

این دیدار بی سابقه نماینده هایی داشت که از 5 دانشگاه و کالج ، همراه مقام های موسسه آموزش بین المللی دعوت شده بودند .  

پروفسور گودمن گفت که قدم بعدی احتمالا دیدار متقابل دانشگاهی های ایران از دانشگاه های امریکا خواهد بود . گزارشی در ماه آینده همراه با ایده هایی برای همکاری  و مشارکت گسترده تر منتشر خواهد شد .

او پیش بینی کرد که تعداد دانشجوهای ایرانی پذیرفته شده از سوی دانشگاه های امریکا نیز احتمالا افزایش می یابد .

پروفسور گودمن گفت تصمیم به سفر نماینده های امریکایی به ایران موضع نگاه به خارج بیشتر اتخاذ شده از رئیس جمهور حسن روحانی رابازتاب می دهد . رئیس جمهور ایران دارای دکترا از دانشگاه گالدونیان گلاسکودر بریتانیا است .    

دیپلماسی آموزشی

پوشش خبری ایرانی هم باز کردن دو باره درها را یاد آورشد .

خبرگزاری رسمی ایران گزارش داد که رئیس دانشگاه تهران به هیئت امریکایی گفت که این دانشگاه زمانی " با دانشگاه های امریکایی بسیاری ارتباط داشت و برای برقرای چنین ارتباط هایی آمادگی دارد ".

پایگاه اینترنتی دانشگاه تهران گزارش کرد که دو طرف بر " ضرورت گسترش همکاری دانشگاهی " بین دانشگاه ایرانی و دانشگاه ها ی امریکایی تاکید کردند .

نشست هایی علیه زمینه ادامه گفتگوهای بین المللی در باره برنامه هسته ای ایران با ضرب الاجل تعیین شده برای انجام آن تا آخر جون بر گزار شد .

پرفسور گودمن ، رئیس اجرایی پیشین مدرسه خدمت های خارجی در دانشگاه جرج تاون ، ارتباط های دانشگاهی را " دیپلماسی آمورشی" خواند .

او گفت بخش دانشگاهی توانست ابتکار های ایجاد چنین پل ارتباطی بین کشور ها را هدایت کند که " اغلب  تمام روابط دیپلماتیک پیشین ترمیم شده بودند "

او گفت روند های مشابهی در ارتباط با دانشگاه های چین و ویتنام وجود داشته است . و گام های مشابهی احتمالا با کوبا وجود داشت . 

«دیپلماسی پاندا »

او گفت  اقدام های موازی با به اصطللاح " دیپلماسی پاندا" زمانی که چین برای برقراری ارتباط با دیگر کشورها تلاش می کرد وجود داشت .

هدیه یک پاندا به کشور دیگر به یک حرکت دیپلماتیک غیر رسمی ، به نشانه ای از دوستی بدون امضای پیمان های قانونی تبدیل شد .

و اکنون  بخش آموش عالی بود که چنین گشایشی را مهیا می کرد .

" پرفسور گودمن گفت " آب شدن یخ روابط ، عادی سازی ، در دانشگاه ها آغاز می شود ."

 در جون سال گذشته ، محدودیت های دوره های آنلاین برای ایران برداشته شد . شبکه دانشگاهی آنلاین کالیفرنیا توانست دوره هایی برای دانشجوها در ایران آماده نماید ، که قبلا از سوی تحریم های امریکا مسدود شده بود .

چشم انداز ارتباط دیپلماتیک نزدیک تر انتقادهای خود را داشته است .

پس از آن که دانشگاه امرست ماساچوست امسال محدودیت اجازه شرکت دانشجوهای ایرانی در برخی رشته های مهندسی و علوم را برداشت ، داوید ویتر نسبت به خطر امنیتی هشدار داد . 

سناتور جمهور خواه لوئیزیانا اعلام کرد " ما درحال حاضر تحریم های سختی به خاطر تهدید هسته ای آن ها علیه ایران داریم – از این رو آموزش ایرانی ها در زمینه هسته ای در کالج هایی که مالیات دهنده ها آن ها را تامین مالی می کنند جمع پذیر نیست .   

آزادی دانشگاهی

در ایران ، دانشگاه ها گرفتار مبارزه بین عناصر معتدل و تند رو بوده اند .

ماه گذشته ، بیش از 700 استاد دانشگاه ،طی نامه سرگشاه ای هشدار دادند که فشارگروه های مذهبی محافظه کار افراطی ، که سبب تعطیلی رخ داد های ادبی و فرهنگی شده است ، آزادی دانشگاهی را تهدید می کند.

استاد ها اعلام کردند که به " استقلال شایسته ای برای تصمیم گیری و امنیت کافی برای تفکر آزادانه " نیاز دارند.

یک عضو مجلس هم با خشونت از سخنرانی برای دانشجو ها در دانشگاه شیراز باز داشته شده بود .

پروفسور گودمن گفت بازدید او( از ایران) اورا به " نگاه به ورای عنوان ها" کشانده و او را نسبت به جهت مسافرت به سمت همکاری بزرگتر با غرب خوشبین ساخته است .

او افزود بر حسب آموزش عالی و آرزوی " پیوستن به جامعه ملت ها ، حسن نیت عظیمی نسبت به ایالات متحده"  وجود دارد .

پروفسور گودمن گفت تلاش برای ایجاد پل ارتباطی مستلزم نگاه به جلو است . او گفت " ما نیاز داریم از خیره شدن به آیینه عقب خود داری کنیم  " 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: